Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 20:20
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden een oude Praotor 400mm f:6.3 op de kop getikt uit de jaren 60. (Achtergrond info: https://www.apotelyt.com/camera-lens/soligor-400mm-63). Deze gebruikte ik op mijn APS-C systeem camera met volle tevredenheid. Nu ben ik recent met analoog 35mm SLR film camera begonnen en heb hem dus op een full-frame camera geschroefd. Nu was ik verbaasd toen ik door de viewfinder keek dat ik aan de bovenkant geen beeld zag, zie hieronder foto ter illustratie. Ik heb de lens uit elkaar geschroeft en de drie lenselementen zitten goed. Iemand enig idee waardoor dit komt? Zal de lensframe krom zijn? Daar lijkt het iig niet op.

Gebruikte camera: Praktica Super TL1000

Groeten,
Kelvern

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGI0cxYd6g1aE1WOz-6eMg5mUB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EN2XHs0ama6a3InBxESyPlRp.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Kelvern op 11-01-2021 17:21)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

@Kelvern Ik meen me te herinneren dat ik zelf dat probleem vroeger ook heb gehad met een Zenith 3M of een Praktica - maar da's wel 50 jaar terug.
Net even gecheckt (ik heb nog 3 oude Praktica-bodies en een Jupiter 200mm f/4 liggen) en wat blijkt: op de PLC3 toont de Jupiter eenzelfde beeld als bij jou, twee andere Praktica's (een PLC2 en een LTL3(?)) hebben geen probleem.
Ook met kortere lenzen (135mm) heeft de PLC3 een probleem, maar niet op 50mm. Duidelijk of een keer gevallen, of op maandagochtend in elkaar gezet, en datzelfde geldt waarschijnklijk voor jouw exemplaar..

[ Voor 26% gewijzigd door bobcom op 11-01-2021 10:20 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
Heb je gecheckt of het niet aan de camerabody ligt i.p.v. aan de lens? Bijvoorbeeld de spiegel of het prisma?
Bij een onjuiste centrering van de lens zou je namelijk eerder een cirkelvormige donkere rand verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
Daaaaf schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:58:
Heb je gecheckt of het niet aan de camerabody ligt i.p.v. aan de lens? Bijvoorbeeld de spiegel of het prisma?
Bij een onjuiste centrering van de lens zou je namelijk eerder een cirkelvormige donkere rand verwachten.
Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken, omdat de rest van mijn lenzen dit probleem niet hadden. Maar omdat het een zeer grote versterking is kan een scheve spiegel of prisma inderdaag dit effect veroorzaken. Goede tip! Zal de lens op een andere m42 camera schroeven om te kijken of die hetzelfde effect geeft. Dan moet ik idd naar de camera zelf kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
Heb een andere 200 mm telelens op zowel mijn eigen als een Praktica MTL 5B getest en beide hebben hetzelfde probleem (begint pas bij grote versterking). Het lijkt inderdaad aan de body te liggen, misschien een bekend probleem bij Praktica camera's? Heb een vermoeden dat je het niet terug gaat ziet op de foto's, dus heb er gelijk wat gemaakt. Nu nog het rolletje ontwikkelen :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

@Kelvern Ik meen me te herinneren dat ik zelf dat probleem vroeger ook heb gehad met een Zenith 3M of een Praktica - maar da's wel 50 jaar terug.
Net even gecheckt (ik heb nog 3 oude Praktica-bodies en een Jupiter 200mm f/4 liggen) en wat blijkt: op de PLC3 toont de Jupiter eenzelfde beeld als bij jou, twee andere Praktica's (een PLC2 en een LTL3(?)) hebben geen probleem.
Ook met kortere lenzen (135mm) heeft de PLC3 een probleem, maar niet op 50mm. Duidelijk of een keer gevallen, of op maandagochtend in elkaar gezet, en datzelfde geldt waarschijnklijk voor jouw exemplaar..

[ Voor 26% gewijzigd door bobcom op 11-01-2021 10:20 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
@bobcom Deze cameras zijn al minimaal 30 jaar oud dus ik acht de kans groot dat door een ongelukje de spiegels net niet meer helemaal correct staan. Dit zie je waarschijnlijk alleen bij een sterke vergroting omdat de brandpuntafstand een stuk groter is. Als de fotos goed zijn, maakt het me in principe niet veel uit.

Geniet trouwens wel errug van de praktica cameras, nog goed te koop op internet en zeer robust in de mechanismen. Een Zenith met een Helios 44-2 staat ook nog op mijn verlanglijstje maar die zijn al wat moeilijker te vinden.
Pagina: 1