Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicideman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 08:55
Hallo Tweakers,

Na weken meelezen op het forum over zonnepanalen heb ik voor het onderstaand project gekozen.

Ik heb een plat dak dak van 5 meter "lang" en 6.5 meter "breed" waarop in een hoek een schoorsteen staat van 35*35*75(hoogte) op 65cm afstand van de dak rand. Het huis is naar het zuiden georiënteerd en heeft alleen last van de schaduwval van de schoorsteen.

ik heb gekozen voor de onderstaande zonnepanelen omdat deze 2.1 meter "breed" zijn.

11x JA Solar JAM72S-20-460-MR Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 460Wp

Om de ruimte zo goed mogelijk te gebruiken heb ik gekozen voor de dual betonvoeten van Sun-Solar. Hierdoor zou ik in theorie dus 4 rijen zonnepanelen kunnen leggen(3x3 en eenmaal 3*2 in verband met de schoorsteen)
Hebben deze betonvoeten nog extra ballast nodig of zijn deze van zichzelf zwaar genoeg?

De panalen zouden volgens Sunny design het beste kunnen worden aangesloten op een SMA SB5.0-1AV-41 met strings van 8 en 3 zonnepanalen.
Is het dan het verstandigst om de string van 3 zonnepanelen te maken van de panelen rond de schoorsteen?

Dit zou volgens mij moeten lukken 1x 25A.

Mocht iemand nog "tips en tricks" hebben voor hoor ik het graagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghNU8gth3_ln2I1ymddX-5EJmGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xZulnVM944eVpfLkCJnYxlbg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
Mooi vol dak op deze manier.

Heb je overwogen om aan de rand afstand regels te voldoen? https://www.google.com/ur...Vaw32Jg_Y82DwROuuF7Sf9ock

Gebruik je de schoorsteen nog? Zo nee, al overwogen om die er af te hakken?
Hebben deze betonvoeten nog extra ballast nodig of zijn deze van zichzelf zwaar genoeg?
Doorgaans hoeft er geen ballast bij maar ik weet niet of dat ook zo is bij deze extra grote panelen.
Er bestaan wel sites en tabellen over het berekenen van de benodigde ballast.
De panalen zouden volgens Sunny design het beste kunnen worden aangesloten op een SMA SB5.0-1AV-41 met strings van 8 en 3 zonnepanalen.
Ik heb het nooit op deze manier aangesloten, altijd voor de veilige optie gekozen. 6+5.
Met hoog string voltage is er nog schaduwmanagement mogelijk, dus dat er diodes ingrijpen en stukken paneel met schaduw uitschakelen. Daarom zou ik de 3 panelen dan juist geen schaduw willen laten hebben.

Wordt het een SMA of een Chinees? In geval van dat laatste zou je in de simulatie de omvormer nog even kunnen begrenzen op 4.2 of 4.6 kW en uitrekenen welke het meest winstgevend is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicideman
Ah over de regels niet nagedacht maar ik denk dat ik het net ga halen, er is namelijk nog een opstaande rand van een cm of 15 breed rondom.

Ja die schoorsteen rookt nog volgas, zijn meerdere pijpen die daaruit eruit komen.

Aha dan ga ik daar ook maar voor:)

Sowieso een SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

Levert dit echt meer op dan een oost/west opstelling met (naar verwachting) meer panelen? Hou je nu wel afstand tussen de panelen om schaduw te voorkomen? Op mijn dak was het nogal een verschil.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Termy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:18:
Levert dit echt meer op dan een oost/west opstelling met (naar verwachting) meer panelen? Hou je nu wel afstand tussen de panelen om schaduw te voorkomen? Op mijn dak was het nogal een verschil.
Dak 5m breed, loze ruimte delen door 5 (2x rand, 3x tussen panelen) met panelen van (geprojecteerd) ~1050 breed op 7 graden hellingshoek geeft maar 160mm tussenafstand en dus inderdaad een verlies van iets van 5 (?)%

Tussenafstand kan natuurlijk nog iets groter door ze dichter bij de zuidrand te zetten maar dan krijg je daar wellicht weer schaduw van.

Die panelen zijn trouwens 2120 lang en met drie op een rij + montagemateriaal is dat al 6,4m, dus vraag me ook wel af hoe die 6,5m breed van de TS precies gemeten is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je doet je naam wel eer aan, door geen ruimte te houden om eventeel er om heen te kunnen lopen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 02:21:
Je doet je naam wel eer aan, door geen ruimte te houden om eventeel er om heen te kunnen lopen.
Ja, dat wordt knap balanceren zo voetje voor voetje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicideman
Als dat verder het enige "commentaar" is ga ik het zo bestellen. Ik kan rondom zeer makkelijk het dak op met een laddertje en me vader heeft een hoogwerker dus erop leggen zal het probleem ook niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Je hebt op mijn commentaar niet gereageerd. Kortom: heb je ook oost/west bekeken waarmee je mogelijk/waarschijnlijk meer panelen kwijt kunt en meer opwekt?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Termy
Welk paneel stel je voor dan?

Enige wat ik er van kan maken is 17x panasonic oost/west met een heule lange tvt 8)
Net wat meer Wp maar qua prijs niet meer in financieele verhouding met wat hij nu heeft.

Maar wat @kabeltjekabel terecht opmerkt: gaat het wel passen wat TS voor ogen heeft?

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:53
In verband met het afbouwen van de salderingsregeling moet je niet alleen kijken naar de hoeveelheid Wp maar ook naar de spreiding van de opbrengst over zoveel mogelijk uren om het eigen verbruikt te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Vroeg me alleen af of hij het overwogen heeft. Daarnaast is de vraag of het wel gaat passen en of je in zo'n zuid opstelling niet veel eigen schaduw hebt. Het lijkt nogal dicht op elkaar te staan op deze manier. Zelfs op dit plaatje zie je ze al overlappen en zo groot lijkt de hoek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Termy
Het plaatje is gemaakt met sunnydesignweb. En niet geheel hoe het uiteindelijk zal gaan worden.
TS plaatst dual betonvoeten, met 1 opening tussen de rijen.

Beetje dit, maar dan alles zuid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuMq5DjIrl4ArW25TR9YpP7Z-MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
Hoe lopen bij deze panelen de diodes? Zou vervelend zijn als een dun strookje schaduw aan de onderzijde grote impact heeft. Bij "standaard"panelen heeft het in deze opstelling beperkt effect, maar deze panelen lijken een combinatie van 2 kleine panelen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MeTooPV Deze zijn het
https://cdn.webshopapp.co...3303/jam72s-20-460-mr.pdf

Nu stop ik...
Niet mijn topic :>

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
Yep, maar daar in de documentatie kan ik niet zien hoe de diodes lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MeTooPV schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:57:
Yep, maar daar in de documentatie kan ik niet zien hoe de diodes lopen.
Ik gok zo op per drie lange smalle strookjes, dus in landscape schaduw op elkaar 1/3 over een diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicideman
Ik heb zeker gekeken naar een Oost/west opstelling maar door de schoorsteen en de vorm van het dak kan ik er niet meer kwijt op deze manier(volgens sunnydesignweb dan).

Het wordt inderdaad zoals AUijtdehaag zegt maar dan met 2 rijen achterlkaar, de acherste rij gaat zo ver mogelijk naar achter waardoor er bijna 1 meter afstand tussen de rijen komt (het plaatje van sunny design komt inderdaad niet overeen met de werkelijke situatie), dit zou volgens mij niet al teveel schaduw moeten opleveren op de achterste rij panelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Suicideman
Nou de panelen liggen hoor, was net gelukt voor de sneeuwval.

Moet misschien toch een nieuw meetlint kopen want kwam een paar cm te kort😂. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkPfRVbJzB7BzJF_Hf31Bz4Pgcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM8OcUhtGkuUFaG7cFVraPF1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 17:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Suicideman Mooi, ik kijk het even van je af trouwens.. zelfde aantal zonnepanelen en ook een platdak.

2 vragen:
1. Laat je de "bedrading" via de schoorsteen in je huis lopen of ergens buitenom?
2. Specifieke reden om voor deze panelen te kiezen? Zie door de bomen het bos niet meer namelijk :D

[ Voor 25% gewijzigd door Falcon op 16-01-2021 20:23 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicideman
Boor een gat in de muur naar de omvormer die ik binnen hang, daarvandaan weer buitenom naar meterkast.

Ik heb voor deze panelen gekozen omdat ik hiermee het dak zo vol mogelijk leg(zoveel mogelijk Watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicideman
De connectoren van de zonnepanelen vallen precies tussen de panalenin, hierdoor zullen deze dus nat worden.

Kan dit kwaad of moet ik eronder kruipen en hopen dat ik ruimte heb om deze daar ergens vast te binden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
Dat zou ik wel doen. Er bestaan speciale clips voor

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1