[EXCEL] Csv bestand komma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 21:01
Mede tweakers,

Ik krijg door Eplan een csv file met daarin een aantal artikelen. Het csv bestand heeft als scheiding teken een ",". Nu is dit geen probleem om dit te importeren in excel. Nu wil ik enkele bewerkingen uitvoeren en dit terug exporteren naar eplan. Maar als ik via excel opslaan als en dan csv bestand kies. Dan krijg ik als scheiding teken een ";".

Ik heb al op internet gezocht en daar werd er gezegd om het scheidingsteken aan te passen via taal/regio instellingen. Dit heb ik geprobeerd door het ";" teken te vervangen door ",". Maar dit had geen effect op het csv bestand. Ook staat in opties in excel bij geavanceerd gebruikt systeem scheiding teken.

Beste antwoord (via Stijnb_ op 07-01-2021 19:54)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Desnoods kun je via een teksteditor (Notepad++ bijvoorbeeld) alle ; laten vervangen voor een ,

Maar vanuit Excel zou dit ook moeten kunnen, behalve als er waarden in de csv staan die een komma bevatten. Je moet dus niet alleen het scheidingsteken aanpassen naar een , maar ook het decimaalteken naar een .

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Desnoods kun je via een teksteditor (Notepad++ bijvoorbeeld) alle ; laten vervangen voor een ,

Maar vanuit Excel zou dit ook moeten kunnen, behalve als er waarden in de csv staan die een komma bevatten. Je moet dus niet alleen het scheidingsteken aanpassen naar een , maar ook het decimaalteken naar een .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:25

g0tanks

Moderator CSA
Dit topic heeft een oplossing door VBA te gebruiken: Excel macro vraag met CSV met kolommen opmaak

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 21:01
Icephase schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:43:

Met het decimaal teken te veranderen is dit wel gelukt. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:30
De truc om dit te doen zónder aanpassingen in je bestand is simpel.
Open niet dit bestand direct vanuit Excel, maar maak eerst een nieuw - leeg - Excelbestand aan. Daar haal je via Data -> Van tekst/CSV uit je bestand op.
Dan krijg je namelijk de text-importwizard waarin je kan aangeven wat je scheidingsteken is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAR_IOZ2VnIB8exAKTFBA6ZeSBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H2jmJ8AuzRngsZTRIp8z5ALb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door dixet op 13-01-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

dixet schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:31:
De truc om dit te doen zónder aanpassingen in je bestand is simpel.
Open niet dit bestand direct vanuit Excel, maar maak eerst een nieuw - leeg - Excelbestand aan. Daar haal je via Data -> Van tekst/CSV uit je bestand op.
Dan krijg je namelijk de text-importwizard waarin je kan aangeven wat je scheidingsteken is.

[Afbeelding]
Dan nóg moet je decimaalteken een . zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:30
Icephase schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:36:
[...]
Dan nóg moet je decimaalteken een . zijn
Sorry, begrijpend lezen blijft lastig 8)7
Pagina: 1