Prijsopdrijving shops na aankoop componenten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweettoch13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 15:13
Hallo medetweakers.

Het is mij de afgelopen maanden opgevallen dat wanneer je bijvoorbeeld een videokaart koopt of een mooi nieuw duur beeldscherm bij een webshop (ongeacht welke shop dat is) na je aankoop direct datzelfde product vaak met 80-200 euro duurder wordt neergezet.

Ik heb in korte tijd een compleet nieuw systeem gebouwd en eigenlijk met uitzondering van de 5950X (gekocht in België) is alles na mijn aankoop direct omhoog gegaan in prijs.

Ik kan er met mijn brein niet bij waarom dit gedaan wordt.

Bijvoorbeeld de Asus 3090 EKWB edition met waterblok, stond bij een shop vanochtend nog op 1789 euro. en nu ineens voor 1949 euro (waarschijnlijk door een pre-order).

Worden dit standaard praktijken door schaarste of werkt dit systeem gewoon zo? Dat hun bijvoorbeeld denken: o hey er is interesse in het product, laten we er nog even een klap bovenop gooien voor de volgende kopers.

Ik ben wel benieuwd naar jullie gedachtengang hierover.

Don't dream your life, Live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:37

Wish

ingwell

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
De marktwerking snap ik. Echter, als een scherm 4 maanden lang voor hetzelfde bedrag op een shop staat, men koopt er een en gaat daarna direct in prijs omhoog om daar vervolgens weer 4 maanden te staan met die prijs omdat dat dan weer net te duur is voor aanschaf en zakt weer in prijs? dat is toch raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Jeweettoch13 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:57:
[...]

De marktwerking snap ik. Echter, als een scherm 4 maanden lang voor hetzelfde bedrag op een shop staat, men koopt er een en gaat daarna direct in prijs omhoog om daar vervolgens weer 4 maanden te staan met die prijs omdat dat dan weer net te duur is voor aanschaf en zakt weer in prijs? dat is toch raar?
De hele keten is best complex. Van inkoop tot bepaling verkoopprijs zitten zoveel variabelen, sommigen logisch (veel vraag + weinig aanbod = hoge prijs), en sommige zullen minder logisch zijn. Met uitlopende modellen zie je bijvoorbeeld ook wel eens dat de prijs oploopt en bijna niemand het meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:44
Zo werken die algoritmen tegenwoordig. Daarbij wordt rekening gehouden met populariteit, inkoop, voorraad, prijzen van concurrenten, beschikbaarheid bij concurrentie en zo zullen er ongetwijfeld nog tal van andere parameters zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door NotSoSteady op 07-01-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:34
Ik vermoed dat dat voorkomt in situaties waarin er slechts 1 artikel op voorraad is. Wanneer zo'n artikel dan heel lang op de plank ligt en de inkoopprijs ondertussen gestegen is, jij het artikel koopt, de lege voorraad direct wordt aangevuld met een nieuw artikel tegen een hogere inkoopprijs, je dat artikel dan ook tegen een hogere verkoopprijs te koop zult ziet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:02:
Ik vermoed dat dat voorkomt in situaties waarin er slechts 1 artikel op voorraad is. Wanneer zo'n artikel dan heel lang op de plank ligt en de inkoopprijs ondertussen gestegen is, jij het artikel koopt, de lege voorraad direct wordt aangevuld met een nieuw artikel tegen een hogere inkoopprijs, je dat artikel dan ook tegen een hogere verkoopprijs te koop zult ziet staan.
Dat zou je zeggen inderdaad, maar dat was in dit geval niet zo met m'n PG43UQ monitor, en ook niet met de 32GB HyperX ddr4.

Beide daarna nog ruim op voorraad.

[ Voor 2% gewijzigd door Jeweettoch13 op 07-01-2021 17:05 . Reden: added info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:34
Als het nou mondkapjes geweest waren, en het was maart 2020, dan had ik wel een verklaring voor je gehad. Maar in dit geval kan ik er verder ook niets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:53
Jeweettoch13 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:04:
[...]

Dat zou je zeggen inderdaad, maar dat was in dit geval niet zo met m'n PG43UQ monitor, en ook niet met de 32GB HyperX ddr4.

Beide daarna nog ruim op voorraad.
Ruim op voorraad bij de webshop, of bij de leverancier van de webshop. Webshops zelf hebben vaak nauwelijks eigen voorraad. Dus als ze iets wat ze op de plank hebben liggen en met winst verkopen t.o.v. een oudere inkoopprijs zijn ze blij. Dat het eerstvolgende artikel dan duurder is komt omdat ze die dan tegen de huidige inkoopprijs moeten inkopen.

Of een webshop heeft meerdere leveranciers en géén eigen voorraad. De leverancier met de goedkope prijs heeft er nog één op voorraad. Daarna schakelt de webshop automatisch om naar de prijs van de andere leverancier (plus ingestelde marge)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Er kunnen allerlei goede redenen zijn waarom prijzen worden verhoogd en ik denk dat je als individuele consument lastig kunt inschatten wat er waardoor precies en wanneer omhoog gaat in prijs.

De ACM heeft vorig jaar een leidraad gepubliceerd waarin e.e.a. wordt toegelicht, maar de grens is soms lastig te bepalen denk ik. In de woorden van de ACM: waar gaat verleiden over in misleiden?

Deze leidraad is dus geen wetboek maar biedt naar ik begrijp handvatten voor burgers en bedrijven om te begrijpen hoe de ACM in het algemeen aankijkt tegen dit soort vragen.

https://www.acm.nl/nl/pub...cherming-online-consument

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
OnTracK schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:42:
[...]
Ruim op voorraad bij de webshop, of bij de leverancier van de webshop. Webshops zelf hebben vaak nauwelijks eigen voorraad. Dus als ze iets wat ze op de plank hebben liggen en met winst verkopen t.o.v. een oudere inkoopprijs zijn ze blij. Dat het eerstvolgende artikel dan duurder is komt omdat ze die dan tegen de huidige inkoopprijs moeten inkopen.

Of een webshop heeft meerdere leveranciers en géén eigen voorraad. De leverancier met de goedkope prijs heeft er nog één op voorraad. Daarna schakelt de webshop automatisch om naar de prijs van de andere leverancier (plus ingestelde marge)
Zo had ik het nog niet bekeken maar het klinkt wel plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb het nog erger gezien bij Bol en Amazon. Je zet een aantal producten in een winkelmandje maar koopt nog niet. Volgende dag zijn al die producten opeens duurder geworden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:03
Jeweettoch13 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Maar denk jij dan dat jij de enige bent geweest die dat product in die 8 maanden heeft gekocht? Want anders houdt je theorie niet echt stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
Lapa schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:59:
[...]

Maar denk jij dan dat jij de enige bent geweest die dat product in die 8 maanden heeft gekocht? Want anders houdt je theorie niet echt stand.
Lijkt mij wel sterk. Maar het viel mij wel op dat elke keer binnen precies een minuut of 15 a 30 de prijs omhoog ging nadat ik een product gekocht had. En dan wel gekeken naar het prijsgemiddelde die lang op hetzelfde niveau stond. Dus dat was wel een bijzondere eigenschap ja. Zou toch geen toeval meer zijn? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmersmaak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12-2023
Even je cookies verwijderen en opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
Remmersmaak schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:11:
Even je cookies verwijderen en opnieuw proberen.
Goeie tip, maar het haalde helaas niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Iets staat al weken voor prijs X op de site.
Iemand koop het.
Er gaat een melding dat er weer ingekocht moet worden.
Inkoper komt er achter dat het duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
jeroen3 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:03:
Iets staat al weken voor prijs X op de site.
Iemand koop het.
Er gaat een melding dat er weer ingekocht moet worden.
Inkoper komt er achter dat het duurder is geworden.
En hoe verklaar je dan de pre-order producten die niet op voorraad zijn bij de winkel en de leveranciers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
Ik heb geen verklaring, maar dit is toch beter dan andersom?
Die tijden hebben we ook gehad, dat je een computer kocht om er achter te komen dat deze een week later aanzienlijk in prijs was gedaald.
Het advies destijds luidde dan ook om na de aanschaf van hardware vooral een tijd lang niet meer naar de prijzen te kijken.
Pagina: 1