Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 09:23
Met de huidige prettige prijzen voor DDR4 geheugen overweeg ik alvast een setje aan te schaffen. Ik orienteer me op 3200MHz, 64 GB. Helaas is het nog niet helemaal duidelijk welke kant ik op wil. Het nieuwe systeem gaat gebruikt worden voor een Hackintosh installatie. De installatie is voor kantoorwerk, virtuele machines, fotobewerking, programmering, debugging, etc. In ieder geval niet voor games.

Voor een Hackintosh lijkt de Intel lijn nog steeds de beste keus. Hiermee val ik op een Z490 moederbord, met een Intel 10850K of de equivalent van de opkomende 11 serie. Echter de Ryzen CPUs zijn ook heel aantrekkelijk. Ik heb de definitieve keuze nog niet gemaakt.

Welke set geheugen, 3200MHz, 64GB is momenteel de beste keus (prijs/kwaliteit) waarbij ik beide kanten op kan? Ik ben niet van plan om over te klokken, te tweaken etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-64GVK

G-skill en crucial zijn "beste" merken om op zeker te spelen. (Ryzen is soms nogal kieskeurig, intel kan "alles")
Ik heb nu een set gepakt van 2x 32 GB, zodat je nog plek hebt om up te graden.

let op, deze heeft een CL van 18, dus is even snel als 3200c16.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 07-01-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Op AMD Ryzen 5000-series is 4 ranks sneller dan 2.
Maar dit hoeven niet 4 reepjes te zijn :)

Lees dit: https://www.techspot.com/...-5000-memory-performance/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 00:41
Ik zou eerst eens beginnen met het uitzoeken van een moederbord voor beide configuraties (Intel en AMD).
Daarna via de QVL geheugen uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
GarBaGe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:28:
Op AMD Ryzen 5000-series is 4 ranks sneller dan 2.
Maar dit hoeven niet 4 reepjes te zijn :)

Lees dit: https://www.techspot.com/...-5000-memory-performance/
Dat geldt alleen voor 8GB dimms waarbij de dimms afzonderlijk single rank zijn. 16GB dimms en 32 GB dimms zijn vrijwel altijd dual rank. Hierbij geldt dat voor een dual channel setup en een moederbord met een daisy chain indeling 2 x 32GB dual channel altijd sneller is dan 4 x 16GB dual channel.

@Pvdbogaard Je bent eigenlijk 2 maanden te laat. Geheugenprijzen zijn alweer aan het stijgen of ze kampen met leveringsproblemen. Bovendien is het onverstandig om geheugen te kopen voor een niet bestaand moederbord ivm stabiliteit. Helemaal als je toch een Ryzen build wil gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pvdbogaard schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:06:
Met de huidige prettige prijzen voor DDR4 geheugen overweeg ik alvast een setje aan te schaffen. Ik orienteer me op 3200MHz, 64 GB. Helaas is het nog niet helemaal duidelijk welke kant ik op wil. Het nieuwe systeem gaat gebruikt worden voor een Hackintosh installatie. De installatie is voor kantoorwerk, virtuele machines, fotobewerking, programmering, debugging, etc. In ieder geval niet voor games.

Voor een Hackintosh lijkt de Intel lijn nog steeds de beste keus. Hiermee val ik op een Z490 moederbord, met een Intel 10850K of de equivalent van de opkomende 11 serie. Echter de Ryzen CPUs zijn ook heel aantrekkelijk. Ik heb de definitieve keuze nog niet gemaakt.

Welke set geheugen, 3200MHz, 64GB is momenteel de beste keus (prijs/kwaliteit) waarbij ik beide kanten op kan? Ik ben niet van plan om over te klokken, te tweaken etc.
RAM clockt niet vanzelf op 3200MT/s dat moet je ook instellen/tweaken. Ook is het aan te raden om de i9-10850K te tweaken(gunstig in te stellen)
pricewatch: Intel Core i9-10900 Boxed met 3000MT/s Ram heb je minder in te stellen. alleen RAM op 2933MT/s wat je al kunt met B460 bordje. verbruik ligt ook lager dan met i9-10850k

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Lucky0wn schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:58:
Ik zou eerst eens beginnen met het uitzoeken van een moederbord voor beide configuraties (Intel en AMD).
Daarna via de QVL geheugen uitzoeken.
Ja, het geheugen hangt erg af van het moederbord. Kijk ook in de QVL van de geheugenfabrikant, daar staat soms meer in dan in die van de moederborden.

Eerst een moederbord uitzoeken. Dan kijken welk geheugen daarvoor geschikt is.
Pagina: 1