Webcam voor online pianoles

Pagina: 1
Acties:

• pingelinge
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01-2021
Ik ben pianolerares. Voor mijn online pianolessen gebruik ik een webcam die recht boven het klavier hangt. Mijn huidige webcam heeft een groothoeklens waardoor de pianotoetsen rond weglopen naar de uiteinden.
Ik wil een andere webcam aanschaffen die dit niet doet, dus waarbij het klavier mooi in een rechte lijn in beeld komt. Welke lenshoek is dan aan te bevelen? En staat dat ook altijd vermeld?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33
Ik vermoed dat het vertekenen van de zijkanten veroorzaakt wordt door teveel groothoek op een korte afstand. Het zgn fisheye effect. Als je je de camera hoger kunt hangen en dan meer inzoomt zal het effect minder worden. Het lastige is dat de brandpuntsafstand van de lens tov de opnamechip niet echt een gouden standaard is zoals bij veel foto camera's. Dus dat wordt experimenteren

De oplossing zou kunnen zijn om een webcam te kiezen die een zoombereik heeft, zodat je het zelf kun instellen. Maar je moet dan wel de hoogte in kunnen.

Analoog komt weer helemaal terug

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 21:31

WWJD

*pluh*

Is het een Logitech webcam?
Dan zou je ook de Logitech software kunnen installeren, hierin kun je wellicht de groothoek corrigeren. (Dat kan wel bij mijn Logitech BRIO)

Wil je echt een mooi plaatje, dan zou ik je een film/fotocamera + een USB-HDMI grabber aanbevelen!

• pingelinge
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01-2021
Dank Bert en WWJD voor jullie reactie en het meedenken.
Het hoger plaatsen van de webcam maakt niet echt veel verschil, hij blijft wegbuigen. Ik zie nu op de verpakking dat het een wide angle webcam is, 84*. Daar heb ik gewoon niet goed op gelet bij de aanschaf. Wist ook niet dat het zo zou vertekenen.
Het is een Foscam W21. Ik weet niet of daar iets aan te veranderen is digitaal.
En ja, een film/fotocamera is natuurlijk een mooie maar ook meteen een veel duurdere oplossing. Daar moet ik nog even over nadenken. Ik heb niet de intentie om hele gelikte filmpjes te gaan maken voor welk kanaal dan ook, het is meer ter ondersteuning van de lessen aan mijn leerlingen.

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-01 19:29
Ik was ook ok zoek naar een GOEDE webcam, maar die dingen zijn in corona tijd niet te leveren en niet te betalen. Dus ik ben naar een andere oplossing op zoek gegaan.

Nu gebruik ik mijn Android smartphones (Samsung S8 en Samsung Note 9) met daarop de "DroidCam" app. Die zorgt dat je via USB of WiFi de camera van je telefoon rechtstreeks als webcam kunt gebruiken.

En die telefoons hebben tegenwoordig zulke goede camera's dat je een flink knappe aparte camera moet kopen om daar overheen te gaan. Met de betaalde versie van het appje (kost maar een paar euro's eenmalig) heb ik nu effectief een fantastische FullHD webcam die zowel op USB als op WiFi kan werken. De gratis versie doet 't geloof ik al op 720p dus je kunt 't allicht eens proberen.

Niet precies waar je om vroeg misschien, maar misschien wel het overwegen waard voor jouw situatie, want dan hoef je (behalve het appje) niks nieuws te kopen, geen nieuwe camera en geen grabber.

Ik heb geen aandelen in het appje hoor, maar ik ben wel groot fan sinds een paar maanden :)

Succes!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-01 19:29
O... dat lost dus je fish-eye probleem op (want die telefoons filmen normaal), maar dat lost nog niet het plaatsingsprobleem op. Ik heb wel eens een overhead filmpje gemaakt door een universele telefoon-klem (voor op foto-tripods) op een oude microfoonstandaard te duct-tapen, en toen kon ik een prachtige overhead cam situatie bouwen. Beetje McGyver-oplossing maar het werkte wel :)

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:08
Ik gebruik ook Droidcam (de gratis versie) maar dan met een wat oudere en simpele Motorola G3. Dat levert een prima, niet vertekend, beeld op. Plaatsing is inderdaad wat lastiger maar een selfie stick heeft een prima klemmetje en kan bv. aan een microfoon- of foto-statief vastgemaakt worden.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:48
Ik heb zelf een Ipevo v4k documentcamera. Met die camera bovenop mijn buffetpiano (Yamaha YUS5) zie ik het klavier minus minder dan een octaaf boven- en onderaan. Ik merk geen vertekening.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1