Toon posts:

32bit vs 64bit op 64bit OS

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Lui,

Vraagje. Als je een 32bit gecompileerde applicatie draait op een 64bits OS op een 64bits doos (duhh). Draait die 32bit applicatie dan native of is er dan toch sprake van emulatie waarbij de 32bits instructies eerst vertaald moeten worden naar 64bits wat dus tijd kost.

Ik vroeg het me zo eens af (ook wegens specs, zie sig.)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

16bits DOS progs draaien ook echt in 16 bits mode op een 32bits CPU (80386 en later).
Aan de andere kant: de hele PC (ik bedoel dus de i386 architectuur) is afkomstig van 16 bit (8bit zelfs).

Dus als de UltraSparc III ook 32bits kan, dan zal het gewoon native draaien, en anders moet het geëmuleerd worden.
Maar aangezien de UltraSparc ook maar afstamt van de Sparc (32bits), gok ik dat het gewoon native draait.
Dit zou niet wegnemen dat 64bits progs sneller draaien overigens.

Verwijderd

offtopic hoor maar hoe kom je ingodsnaam aan zo'n sun bak?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op dinsdag 14 augustus 2001 01:04 schreef deadinspace het volgende:
16bits DOS progs draaien ook echt in 16 bits mode op een 32bits CPU (80386 en later).
Aan de andere kant: de hele PC (ik bedoel dus de i386 architectuur) is afkomstig van 16 bit (8bit zelfs).
4 bits zelfs, volgens mijn boek hier, de 4004 was 4 bits, daarna de 8008, met 8 bits.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 20 december 2001 11:34 schreef boriz het volgende:
Kopen :P
Bedrijven die spul opdoeken enzo... Je moet maar eens op veilingsites kijken (waarschuwing: ultrasparc bakken zijn prijzig)
Op donderdag 20 december 2001 11:44 schreef blaataaps het volgende:
4 bits zelfs, volgens mijn boek hier, de 4004 was 4 bits, daarna de 8008, met 8 bits.
Jah, klopt.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

32bits draait vaak wel stukken langzamer:
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Ppro. Die was 32bits ontworpen en draaide 16 bits in sommige (of alle??) langzamer dan de pentium gewoon.
edit:
"in sommige gevallen langzamer"bedoel ik dus

Emuleren is per definitie langzamer dan native natuurlijk. Het beste kun je programma's proberen te vinden die volledig geoptimaliseerd zijn voor jouw systeem (64 bits, of bijvoorbeeld SSE, optimized scheduling (deed gcc toch ook??), etc...)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

32 bit apps op de 64 bit Itanium daarintegen gaat zwaar, maar dan ook echt ZWAAR klote... zie http://www.tweakers.net/reviews/191

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 11:34 schreef boriz het volgende:
Philips doet er nog wel eens een hele zooi tegelijk op de 'marktkraam' zetten - heb ik mijn Ultra 1 voor 75 piek (whoehahaha) ook vandaan...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 20 december 2001 15:34 schreef Valium het volgende:
32bits draait vaak wel stukken langzamer:
Niet in het geval van sparc <-> ultrasparc.
Vaak kun je op een ultrasparc beter 32 bits apps draaien. Dit is niet langzamer dan 64 bits apps, maar neemt wel minder HD space en RAM in.

Aan de andere kant, sommige applicaties hebben wel baat bij 64 bits, dus deze kun je beter wel 64 bits hebben. Maar dat is nogal specifiek per applicatie.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op donderdag 20 december 2001 15:38 schreef JumpStart het volgende:
32 bit apps op de 64 bit Itanium daarintegen gaat zwaar, maar dan ook echt ZWAAR klote... zie http://www.tweakers.net/reviews/191
Dat komt omdat de Itanium dan een x86 processor moet emuleren. Je koopt geen Itanium om er vervolgens oude x86 software op te gaan draaien.
Feiten: de eerste general purpose microprocessor (Intel 4004, 1971) was 4-bit, maar die heeft nooit in een pc gezeten. Daarna kwam de 8008 in 1972 en de 8080 in 1974 die in de eerste personal computer (van Altair) werd gebruikt. IBM gebruikte in zijn eerste pc de 8086 en 8088 uit 1978.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 20 december 2001 15:54 schreef Femme het volgende:
Dat komt omdat de Itanium dan een x86 processor moet emuleren. Je koopt geen Itanium om er vervolgens oude x86 software op te gaan draaien.
Inderdaad. Ik vind het belachelijk dat het uberhaupt mogelijk is |:(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 20 december 2001 15:39 schreef drSinister het volgende:
Philips doet er nog wel eens een hele zooi tegelijk op de 'marktkraam' zetten - heb ik mijn Ultra 1 voor 75 piek (whoehahaha) ook vandaan...
Fl 75! argl!
Dat is zegmaar *best* goedkoop.
Op donderdag 20 december 2001 16:08 schreef svdmeer het volgende:
Inderdaad. Ik vind het belachelijk dat het uberhaupt mogelijk is |:(
Ik heb begrepen dat de itanium x86 in hardware emuleert of gewoon echt implementeert. Als dat zo is, dan is dat idd FLINK |:(

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 20 december 2001 16:19 schreef deadinspace het volgende:
Ik heb begrepen dat de itanium x86 in hardware emuleert of gewoon echt implementeert. Als dat zo is, dan is dat idd FLINK |:(
Er zijn altijd bedrijven die nog "dat ene tooltje" op hun serverparken "nog niet geporteerd hebben".
Om die dan maar gelijk de deur te wijzen is ook niet echt handig...

Als je er serieus over denkt oracle als 32bits app op een itanium te draaien, dan kan je in een gesticht gezet worden (bij wijze van spreken) maar af-en-toe nog een 32bits app draaien is natuurlijk niet altijd te vermijden.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 20 december 2001 18:15 schreef ACM het volgende:
Er zijn altijd bedrijven die nog "dat ene tooltje" op hun serverparken "nog niet geporteerd hebben".
Om die dan maar gelijk de deur te wijzen is ook niet echt handig...

Als je er serieus over denkt oracle als 32bits app op een itanium te draaien, dan kan je in een gesticht gezet worden (bij wijze van spreken) maar af-en-toe nog een 32bits app draaien is natuurlijk niet altijd te vermijden.
Nee, dat snap ik, maar doe dan alsjeblieft software emulatie!
Zeker als die hardware emulatie/implementatie zo ENORM traag schijnt te zijn...
Pagina: 1