Dag Tweakers,
Ik heb een vraag waar ik, ook na uren zoeken (...) niet verder mee kom.
Mijn vraag
Ik heb een (kleine) OC gedaan via de BIOS. (Na diverse tutorials..)
Echter nu blijkt dat Windows 10 20H2 mijn BIOS settings negeerd en de CPU naar de door Intel opgegeven waardes terug zet. Dit is te zien met CpuZ.
Windows start op, dan start ik direct CpuZ en zie dat de instellingen van de BIOS worden meegenomen.
Na een paar tellen Windows opstarten zie ik in CpuZ dat de instellingen terug worden gezet naar multiplier 45 en de CPU snelheid ook nu max 4500 is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn MB is een Gigabyte Z490UD en heb de laatste BIOS versie erop gezet.
CPU is een i5 10600k
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gevonden heb ik dat dit een bekend iets is. En ook al over een aantal jaren.
Windows roept een bestand aan genaamd: mcupdate_GenuineIntel.dll
Er staan diverse manieren om dit bestand te omzeilen. Dit door de naam te veranderen.
Dit gaat zonder problemen.
Echter geeft dit geen resultaat bij mij. Ik lees dat dit ook regelmatig voorkomt bij andere mensen.
Ook wordt geadviseerd de BIOS te updaten naar de laatste versie. Ik ben van F3 naar de laatste, F6c, gedaan.
Ook dit maakt geen verschil.
Omdat de BIOS ook wel eens wordt genoemd in andere fora, als reden dat Windows de settings van de BIOS terugzet, heb ik ook Gigabyte een bericht gestuurd.
Dus, wat ik hoop is... dat iemand mij kan helpen dat Windows 10 20H2 mij de vrijheid geeft zelf de instellingen van de CPU te bepalen
... In plaats van dat Windows Intel's adviezen overneemt.
Groet Jeroen
Ik heb een vraag waar ik, ook na uren zoeken (...) niet verder mee kom.
Mijn vraag
Ik heb een (kleine) OC gedaan via de BIOS. (Na diverse tutorials..)
Echter nu blijkt dat Windows 10 20H2 mijn BIOS settings negeerd en de CPU naar de door Intel opgegeven waardes terug zet. Dit is te zien met CpuZ.
Windows start op, dan start ik direct CpuZ en zie dat de instellingen van de BIOS worden meegenomen.
Na een paar tellen Windows opstarten zie ik in CpuZ dat de instellingen terug worden gezet naar multiplier 45 en de CPU snelheid ook nu max 4500 is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn MB is een Gigabyte Z490UD en heb de laatste BIOS versie erop gezet.
CPU is een i5 10600k
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gevonden heb ik dat dit een bekend iets is. En ook al over een aantal jaren.
Windows roept een bestand aan genaamd: mcupdate_GenuineIntel.dll
Er staan diverse manieren om dit bestand te omzeilen. Dit door de naam te veranderen.
Dit gaat zonder problemen.
Echter geeft dit geen resultaat bij mij. Ik lees dat dit ook regelmatig voorkomt bij andere mensen.
Ook wordt geadviseerd de BIOS te updaten naar de laatste versie. Ik ben van F3 naar de laatste, F6c, gedaan.
Ook dit maakt geen verschil.
Omdat de BIOS ook wel eens wordt genoemd in andere fora, als reden dat Windows de settings van de BIOS terugzet, heb ik ook Gigabyte een bericht gestuurd.
Dus, wat ik hoop is... dat iemand mij kan helpen dat Windows 10 20H2 mij de vrijheid geeft zelf de instellingen van de CPU te bepalen
Groet Jeroen