Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IsaKwa
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01-2021
Ik heb een Asus Vivobook s510U die spontaan uitviel zo'n 15 seconden nadat ik hem heb opgestart. Het batterijniveau was 40% toen ik hem gisteren afsloot. Ik heb een battery report bekeken waarin ik zag dat de full charge capacity ineeens van 31.299mWh naar 18.000 mWh is gezakt. De originele capaciteit was 42.000 mWh maar de laptop is nu zo'n 3 jaar oud dus dit is niet vreemd. De drop van 12.000 mWh in een dag baart me wel zorgen. De laptop startte op dat moment ook niet op zonder de lader aan te sluiten en liet zien dat hij op 0% capaciteit was. Inmiddels laadt hij wel op, maar ik ben niet gerust. Zeker gezien ik mijn laptop enorm hard nodig heb komende week voor tentamens.

Ik ben momenteel mijn laptop tot 100% aan het opladen om hem daarna tot 0% leeg te laten lopen om te kijken of het eenmalig is.

Edit: De laptop geeft nu aan op 99% batterij te zijn, maar de battery report geeft aan dat ie slechts op 57% is nu en inderdaad de 18.000 mWh heeft bereikt. Betekent dat er nog meer capaciteit beschikbaar is, of dat de batterij alleen maar gecalibreerd kan worden en de capaciteit dus echt naar de haaien is?

Edit: Zodra mn laptop aangaf op 100% te zijn heb ik de lader eruit gehaald en nog een aantal battery reports gedaan om te kijken wat het verschil is. Hij zegt nu bij Full Charge Capacity nogsteeds +/- 18.000 mWh, maar zegt een stukje eronder dat hij nu wel 97% heeft bereikt en een capaciteit van 31.000 mWH heeft. Ik hoop dat het slechts een kleine fout was.

[ Voor 29% gewijzigd door IsaKwa op 07-01-2021 13:18 . Reden: Nieuwe informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
3 jaar is bij intensief gebruik zeker mogelijk. Nieuw hier https://batteryempire.nl/...410u-ux410ua-ux410uf.html

Op Ali staan ze ook, dit zijn eigenlijk dezelfde als witmerk in NL zoals in mijn eerste link: https://nl.aliexpress.com...4505&SearchText=B31N1535+

Wel zeer goed de reviews lezen op Ali van elke batterjj.

[ Voor 38% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IsaKwa
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01-2021
pennywiser schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:44:
3 jaar is bij intensief gebruik zeker mogelijk. Nieuw hier https://batteryempire.nl/...410u-ux410ua-ux410uf.html

Op Ali staan ze ook, dit zijn eigenlijk dezelfde als witmerk in NL zoals in mijn eerste link: https://nl.aliexpress.com...4505&SearchText=B31N1535+

Wel zeer goed de reviews lezen op Ali van elke batterjj.
Ik snap wel dat na 3 jaar gebruik de batterij natuurlijk wat minder wordt, maar in een dag van een steady afbouw van capaciteit naar een klap van 12.000 mWh vermindering lijkt me heftig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
IsaKwa schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Ik snap wel dat na 3 jaar gebruik de batterij natuurlijk wat minder wordt, maar in een dag van een steady afbouw van capaciteit naar een klap van 12.000 mWh vermindering lijkt me heftig toch?
Dit is echter wel wat de cijfers aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:14
Het lijkt er sterk op dat een van de cellen in de accu heel hard achteruit aan het gaan is. In de accu zitten 2 of meer cellen in serie, als een daarvan significant minder capaciteit over heeft dan de anderen, dan kan de accu "opeens" leeg zijn. Die 18000 mAh die over is, is dan een soort minimum.

Bij veel gebruik is dit na 3 jaar eerder regel dan uitzondering, helaas. De beste optie is om een nieuwe accu te kopen. Of, als je het aandurft en ervaring hebt, de cellen in de accu te reviseren/vervangen.

Ik heb een laptop die nu 10 jaar oud is, de accu is al eens vervangen en die heeft nu nog 53% capaciteit. Is de accu 40% vol en je gaat 'm belasten, dan gaat de laptop binnen 10 seconden uit en is de accu nog 5% vol, in 10 seconden dus. Ik herkende jouw situatie dus meteen.