Tweakers en Facebook pixels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
In mijn browser(s) heb ik een aantal tools zitten die “privacy minded” zijn, daarmee blok ik reclame, fingerprinting enz. Misschien, moet ik nog maar eens winteravond project PI-hole gaan doen >:)
Het komt in de nieuwsberichten regelmatig voor dat er door een van de tools een blockmelding komt van facebook pixels, ik ga er maar voor het gemak van uit dat deze tool correct werkt.
De locatie van deze melding (plaats van de pixel) kan zich bevinden in de tekst (at random) en in de kaders, of waar dan ook eigenlijk.

Wat is het nut voor (nieuws)redacteuren van Tweakers dit te plaatsen, kan men bij facebook nu traceren welke Tweakers een/welk facebook account hebben? Zo ja wat wil men dan met deze informatievergaring doen? En als het antwoord nee is, wat is dan de reden van het plaatsen van zo’n pixel? En waarom doet de ene redacteur dit wel, de ander niet en weer een ander niet met een bepaalde regelmaat?

Leuke van het verhaal is natuurlijk dat het woord Facebook zo’n beetje non existing is bij mij persoonlijk.
Dus, hebben we hier echt met een Facebook pixel te maken of gaat er iets fout met de tooling (in dit geval Firefox > Facebook Container)?
Vragen, vragen, vragen.

Facebook Pixel?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik vermoed dat het komt door die facebook-share knop die je in de screenshot ziet. Onder de dag/tijd van het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:48
Met Pihole block je inderdaad heel makkelijk alles in 1 keer: https://github.com/jmduga...corporations/facebook/all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29

killercow

eth0

Nope, die knop is gewoon een plaatje met een link naar facebook. Het plaatje wordt gehost op tweakers.net zelf.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:48
killercow schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:52:
Nope, die knop is gewoon een plaatje met een link naar facebook. Het plaatje wordt gehost op tweakers.net zelf.
Waarom doet FB container er dan kennelijk iets mee? Ah de knop wordt geheel disabled door FBC.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
Maar als de knop zou worden gedisabled door FBC, waarom wordt deze dan zo onlogisch geplaatst (soms zelfs midden in de tekst) en niet bij het gedisablede element waar het op van toepassing is?

Het FBC icoontje gaat namelijk over de gehele pagina heen en weer. Tot nu toe voornamelijk ergens tussen de tekst van het nieuwsitem, maar ik merkte vanmorgen ineens op dat hij zich in het rechterkader bevond.

Ollie is heel slecht in het lezen van de broncode van dit soort pagina's

EDIT:

Nu ik zweef boven de FB knop merk ik op dat deze niet gedisabled is. Knop geeft interactie en link werkt gewoon..... Mmmm nog maar eens lezen wat de werkelijke actie van FBC nu echt moet zijn in welke gevallen

[ Voor 18% gewijzigd door ollie1965 op 07-01-2021 13:39 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:58

DaFeliX

Tnet Devver
ollie1965 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Nu ik zweef boven de FB knop merk ik op dat deze niet gedisabled is. Knop geeft interactie en link werkt gewoon..... Mmmm nog maar eens lezen wat de werkelijke actie van FBC nu echt moet zijn in welke gevallen
Waarschijnlijk omdat het geen facebook pixel betreft, het is 'gewoon' een link naar facebook toe, waarbij de afbeelding vanaf tweakers.net wordt geserveerd. Het is dus niet de facebook like button wat een 'pixel' is.

In de nieuwspagina zit iig geen 'facebook pixel', dus ik denk dat het een false positive is.

[EDIT] Welke tool betreft het? Dan kan ik zelf ook even kijken of ik 't zie :)

[EDIT2] Als het deze tool "Facebook Container" betreft, die triggert idd op de facebook-link, maar dat is geen widget dus ik begrijp niet waarom ie deze markeert. Het is iig een false positive :)

[ Voor 22% gewijzigd door DaFeliX op 07-01-2021 20:49 ]

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
@DaFeliX Ja, het is Facebook Container.