Rit registratie tbv zakelijke auto geen privegebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:35

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Hoi mede Tweakers.. :)

Met ingang van 1-1-2021 rijd ik niet meer privé met mijn leaseauto.
Vanaf deze datum zal ik dus een sluitende kilometer registratie bij moeten houden.

Mogelijkheid 1:
Een track en trace te laten inbouwen, werkgevers voorkeur gaat hier naar uit.
Daarmee komt echter ook een verbod op elke privé kilometer vanuit mijn werkgever.
Dus ook niet de 500km die je normaal speling hebt.
Welke ik wilde gebruiken om 2 dagen per week ons aanstaande kindje naar de kinderopvang te brengen welke bijna op de route naar mijn werk ligt.

Mogelijkheid 2:
Ouderwets klappertje op de bijrijdersstoel met een lijst waarin ik de kilometers registreer/opschrijf.
Voor zover ik weet vraagt de belastingdienst niet om een digitale registratie dus daar geen probleem.
Echter is dat wel weer 15 jaar terug in de tijd en niet echt tweakers waardig.

Mogelijkheid 3:
Een app op mijn zakelijke telefoon (Iphone).
Daar zijn er meerdere van, de meeste die ik tot nu toe heb gevonden zijn niet gratis helaas.
Maar goed wat gemak mag wel wat kosten (binnen alle perken natuurlijk).

Ik heb Easyrit geinstallerd, werkt bijna automatisch en erg gebruikers vriendelijk.
Kost wel 60 euro per jaar, niet extreem veel maar wel wat duurder dan andere apps die ik gezien heb.

Ook zojuist even bekeken:
RitMeter, ziet er wat minder modern uit dan Easyrit is ook wat goedkoper met € 2,15 per maand.
Ik heb nog geen idee hoe en of deze fijn werkt.

Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan?
Zijn er nog andere apps die ook goed werken?
Of juist apps die ik beter kan vermijden?
Dat kan eventueel ook op Android. Mijn privé telefoon is Android en die heb ik ook altijd bij me.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Je hoeft alleen bij te houden als je het maximaal aantal privé kilometers (500km) gaat rijden toch?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
warhamstr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:24:
Je hoeft alleen bij te houden als je het maximaal aantal privé kilometers (500km) gaat rijden toch?
Nee je dient als je niet of max 500km privé rijd altijd een sluitende registratie bij te houden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:46
Ik heb het 2,5 jaar gedaan met een klappetje op de bijrijdersplaats. Als een bladzijde vol was, even een foto met de smartphone, kopietje maken en klaar.
Al die automatische apps etc vind ik te strikt.
Als je een keer omrijd ivm file of een andere route neemt ivm wegwerkzaamheden dan is dat een hoop gedoe.

Wat betreft die 500 km prive, dat doe je voor de belastingdienst, niet voor je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

warhamstr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:24:
Bewijslast principe, jij moet kunnen aantonen bij controle dat jij minder dan 500km in het jaar hebt gereden. Dit is prima aan te vechten in bepaalde scenario's, maar de basis is vrij makkelijk als bewijs: registratie.

https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat houdt dat verbod op elke privekilometer van je werkgever in, bij optie 1? Want of jij wel of niet prive rijdt is een zaak tussen jou en de belastingdienst, hoe / wat / welke consequenties hangt de werkgever daar dan aan? Die optie lijkt me namelijk veruit het makkelijkst en simpelst.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 07-01-2021 11:36 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
wmeester schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:31:
Ik heb het 2,5 jaar gedaan met een klappetje op de bijrijdersplaats. Als een bladzijde vol was, even een foto met de smartphone, kopietje maken en klaar.
Al die automatische apps etc vind ik te strikt.
Als je een keer omrijd ivm file of een andere route neemt ivm wegwerkzaamheden dan is dat een hoop gedoe.

Wat betreft die 500 km prive, dat doe je voor de belastingdienst, niet voor je werkgever.
Ik heb zeker 15 jaar in diverse bestelbussen en auto's van de zaak gereden.
Dat was nog voor de tijd van fatsoenlijke smartphones.
Toen hield ik het ook altijd bij op een klappertje, 1 keer per week tikte ik dat over in een excel bestandje.
Gaf inderdaad wat meer ruimte om eens om te rijden en her en der wat kilometerstanden weer kloppend te krijgen. >:)

ik heb echter geen behoefte aan sjoemelen ;) dus daarom hoef ik niet met de hand te gaan schrijven zeg maar.
naitsoezn schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:36:
Wat houdt dat verbod op elke privekilometer van je werkgever in, bij optie 1? Want of jij wel of niet prive rijdt is een zaak tussen jou en de belastingdienst, hoe / wat / welke consequenties hangt de werkgever daar dan aan? Die optie lijkt me namelijk veruit het makkelijkst en simpelst.
Werkgever stelt dat het een dienstauto is en verbied elke meter privé gebruik.
Ik ben (kom ik nu achter) een bijzonder geval bij mijn werkgever.
Ik rijd een lease auto welke ik (niet meer) privé niet wil gebruiken.
Dat kennen ze niet en daar raken ze van in de war.
De regelingen die er zijn zijn voor lease auto, vrije keuze daarin met werknemers bijdrage voor privé gebruik daar van. Of aan de andere kant voor dienstauto's en bestelbussen waar geen meter privé mee gereden mag worden.
Sancties zijn officiële waarschuwingen en vervolgens ontslag.

Echter als we speak krijg ik een mailtje vanuit mijn werkgever, dat er vergaande afspraken zijn gemaakt over het plaatsen van blackboxen in alle lease auto's.
Daarmee lijkt het er op dat voor mij dan ook (denk ik) de behoefte om de kilometers te registreren gaat vervallen..
Wat er dan resteert is een toestemming om toch die 500km privé te kunnen gebruiken.
Dus een balckbox die "bedienbaar" is waarbij ik kan klikken privé of zakelijk gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 07-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bommes schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:23:
Mogelijkheid 2:
Ouderwets klappertje op de bijrijdersstoel met een lijst waarin ik de kilometers registreer/opschrijf.
Voor zover ik weet vraagt de belastingdienst niet om een digitale registratie dus daar geen probleem.
Echter is dat wel weer 15 jaar terug in de tijd en niet echt tweakers waardig.
Dit is waar mijn voorkeur naar uit is gegaan toen ik dit deed.
En ik doe dit nog steeds, maar dan nu voor elke zakelijke rit zodat ik een idee heb van de verhouding prive<->zakelijk.

Een tracker inbouwen zou voor mij ook out of the question zijn, zeker wanneer die online kan worden uitgelezen. Bij mijn werkgever was er ook anderhalf jaar geleden sprake van dat ze daar mee aan het spelen waren. Mijn leidinggevende heeft ze toen duidelijk vertelt: "dat moet je vooral doen bij die techneuten als je ze weg wilt hebben." Ik werk met allemaal open source jongens, en daarvan zijn er aardig wat ook tamelijk privacy minded (myself included).
Nu staat er ook een dergelijke clausule in de autoregeling. Maar die passen ze enkel toe bij twijfel over prive vs zakelijk km.

Het digitaal bijhouden in een app kan. Dan pak je je telefoon. Moet je locatie invoeren, je kilometerstand en dan vult app wel datum en tijd in vermoed ik. Kan best werken maar ik vond het gepiel. Telkens op die telefoon die app opzoeken, starten, invullen. Stel je vergeet het een keer? Dan mag je heen en weer gaan klikken tussen je overzicht van vorige ritten, vaak is de bestemming toch eentje waar je al eens geweest bent, om te zien hoeveel km het was en dan vul je hem dan alsnog in.
Je bent immers overgeleverd aan de grillen van zo'n app.
Stel er gebeurt iets met je telefoon, dan ben je data kwijt... Is weer op te lossen door een oplossing te nemen waarbij de data ergens geupload kan worden. Iets van jezelf of iets van een cloudoplossing. In eerste geval mag je dan zelf weer wat infra gaan opzetten en onderhouden. Aan de andere kant moet je weer ergens een account maken, controleren dat het goed gaat van tijd tot tijd en dan heeft nog een (onbekende) partij inzicht in je locatie.

Uiteraard zelf weten en smaak. Ik zit al genoeg naar een scherm te turen op een dag, van gepiel op een telefoon ben ik niet zo gecharmeerd en meer infra of account ook geen zin in. Voor mij was de keuze dan ook makkelijk: pen en papier.

Keep it simple, stupid. Boekje in deurvak, werkende pen in de auto (wil je toch: stel je moet ooit een schadeformulier invullen?) en een pen in de werktas. Drie kolommen in het boekie:
datum - kmstand - locatie en route(ik noteer enkel de snelwegen of hoofdpunten).
Die laatste ruim bemeten en bijzonderheden (omleiding, afwijkende route, meldingen van de auto, etc) zet ik in de regel er onder mochten die er zijn. Schrijfmoment is bij het uitzetten van de wagen. En eventueel controleer je nog even of je de vorige keer niet vergeten bent voordat je vertrekt. Een simpele greep in het deurvak, boekje open en kijken maar.
Beste werkt een notitieboekje met hard cover en zo'n elastisch bandje er in die je op de pagina waar je bezig bent kunt steken. Dan ben je met pakken en openklappen meteen op de goede plek.

Desgewenst kun je hem elke vrijdag meenemen naar je werkplek en tik je het log van die week over in een spreadsheet. Is helemaal niet zoveel werk, want zodra je op bepaalde locaties vaker bent geweest vult je spreadsheet die regels al aan na het typen van 2 of 3 letters :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 07-01-2021 11:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
haha super, gewoon al 2 tweakers die liever ouderwets op een schrijfblokje dit soort gegeven bij houden. :+

Het liefste houd ik de blackbox ook zo lang mogelijk tegen.
Dus wat dat betreft volg ik je @Ultraman .
De app EasyRit werkt wel erg makkelijk trouwens.
Enigste dat je kunt vergeten is het starten van een rit, als je dat niet vergeet gaat de rest eigenlijk vanzelf.
Middels een stilstand timer houd de app zelf bij of de rit gestopt is en vraagt je dit na 5 minuten stilstand, en 10 minuten later nogmaals, dan stopt hij de rit (zonder antwoord op de eerste vraag).
Adressen pakt hij via GPS, afstanden registreert hij ook daaruit.
Blijkt de kilometerteller af te wijken kun je dit ook in de app aanpassen en procentueel ingeven hoeveel deze afwijking is.
Synchronisatie gaat bijna instant naar de cloud.
Ja je moet dus wel een account hebben en er op vertrouwen dat hun jou data goed beschermen.

Maar het ouderwetse klappertje lonkt ook wel.

Komt wel iets bij bedenk ik me nu.
Ik kom voor mijn werk ook veel op nieuwbouw locaties waar nog geen adressen en of postodes van zijn.
Eenmaal op die locatie rijd ik ook wel van ene kant van de nieuwbouw wijk naar de andere kant, waardoor er kilometers bij komen die niet simpelweg in een "van A naar B" rit te vangen zijn.
Of een of meerdere rondjes door 1 (bestaande) wijk, diverse stops, controles, enz. Dit alles dus niet echt van A naar B.
hhmm die had ik nog niet mee genomen in mijn opties. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er wordt hier gesproken dat apps niet werken, lastig zijn etc. Ik vind het schrijven in een boekje erg onhandig. Stel dat dat boekje kwijt raakt (auto wordt gesloten) dan kan je in de problemen komen met de belasting.

Ik gebruik zelf CTA Rit registratie. Simpel in het gebruik en werkt net zo snel als je in een boekje schrijft. Hij weet waar je bent (adhv GPS), de laatste genoteerd kmstand is nog genoteerd en jij hoeft alleen mbt draaiwieltjes bij aankomst de nieuwe kilometerstand in te voeren. En omdat het draaiwieltjes zijn, hoef je alleen de laatste 1 of 2 cijfers aan te passen. Het is niet meer dan 10 seconden werk. Backup gaat automatisch naar Dropbox. En export functie als de Belastingdienst erom vraagt. Verder kan je per rti dan aangeven dat het prive is.

Wel geef ik je mee dat dit een belastingregel is. Je mag gewoon 500 km als prive noteren. Dat is voor de belasting en niet voor je werkgever. Je werkgeven hoeft alleen nu geen bijtelling in te houden.

Tenslotte nog dit: je kind onderweg naar de kinderopvang brengen is prive. Ik zeg het maar even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
robertpNL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:00:
Tenslotte nog dit: je kind onderweg naar de kinderopvang brengen is prive. Ik zeg het maar even :)
Check dat weet ik daarom ook dat ik die 500km toegestane privé km's per jaar wil kunnen gebruiken. ;)

Thanks voor de CTA app tip, ik neem hem mee om te bekijken/testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 07-01-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:27
Toevallig heb ik hetzelfde sinds 01-01-2021.

Het het zelf opgelost met een 'dynamisch' Excel lijstje, die per regel dus de beginstand invult. Dus enkel de eindstand van een rit noteren en gaan. Dit staat op mijn OneDrive, dus makkelijk toegankelijk via de smartphone :)

1x per week vul ik het begin- en eindadres voor de hele week in.

[ Voor 11% gewijzigd door RobKJ op 07-01-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:12

Snuffel

Vroem!

Bommes schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Werkgever stelt dat het een dienstauto is en verbied elke meter privé gebruik.
Ik ben (kom ik nu achter) een bijzonder geval bij mijn werkgever.
Ik rijd een lease auto welke ik (niet meer) privé niet wil gebruiken.
Dat kennen ze niet en daar raken ze van in de war.
De regelingen die er zijn zijn voor lease auto, vrije keuze daarin met werknemers bijdrage voor privé gebruik daar van. Of aan de andere kant voor dienstauto's en bestelbussen waar geen meter privé mee gereden mag worden.
Sancties zijn officiële waarschuwingen en vervolgens ontslag.

Echter als we speak krijg ik een mailtje vanuit mijn werkgever, dat er vergaande afspraken zijn gemaakt over het plaatsen van blackboxen in alle lease auto's.
Daarmee lijkt het er op dat voor mij dan ook (denk ik) de behoefte om de kilometers te registreren gaat vervallen..
Wat er dan resteert is een toestemming om toch die 500km privé te kunnen gebruiken.
Dus een balckbox die "bedienbaar" is waarbij ik kan klikken privé of zakelijk gebruik.
toon volledige bericht
Brevet van onvermogen voor wat betreft je werkgever. Dat ze het niet kennen is belachelijk, de wetgever geeft duidelijk aan wat de spelregels zijn met lease auto's, enige waar men rekening mee hoeft te houden is wel/geen eigen bijdrage.
Klinkt meer als een kutsmoes die werkelijk nergens hout snijdt.

Voor wat betreft je aanvulling: blackbox is zeker een goede optie en daarbij kan je direct weer je 500km op maken. Zoals het hoort.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:45
Snuffel schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Brevet van onvermogen voor wat betreft je werkgever. Dat ze het niet kennen is belachelijk, de wetgever geeft duidelijk aan wat de spelregels zijn met lease auto's, enige waar men rekening mee hoeft te houden is wel/geen eigen bijdrage.
Klinkt meer als een kutsmoes die werkelijk nergens hout snijdt.
De wetgever geeft alleen de loonbelasting spelregels aan (bijtelling). De wetgever bepaald niet dat de werkgever die 500 privekilometers aan brandstof, onderhoud en afschrijving moet betalen (al zijn het peanuts). De werkgever van TS wil dat blijkbaar niet betalen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:12

Snuffel

Vroem!

LordSinclair schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:36:
[...]

De wetgever geeft alleen de loonbelasting spelregels aan (bijtelling). De wetgever bepaald niet dat de werkgever die 500 privekilometers aan brandstof, onderhoud en afschrijving moet betalen (al zijn het peanuts). De werkgever van TS wil dat blijkbaar niet betalen.
Je zegt het zelf: "al zijn het peanuts". Brevet van onvermogen van de werkgever en een zeer typisch voorbeeld van penny wise, pound foolish.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

robertpNL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:00:

Als je de motor laat lopen wordt geen nieuwe rit gestart in de bb. Ik zeg het maar even O-)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Snuffel schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:40:
Je zegt het zelf: "al zijn het peanuts". Brevet van onvermogen van de werkgever en een zeer typisch voorbeeld van penny wise, pound foolish.
Wat een heerlijke zwart/wit redenatie weer. De werkgever heeft het nooit nodig gehad dus ze hebben groot gelijk dat er niets voor ingericht is. Tenslotte: YAGNI.

Voor TS;
In het verleden heb ik dit soort dingen in een excel sheet bij gehouden. Daar echter wel de kanttekening bij dat ik langdurige contracten had. Ik had dus een sheet waar ik alleen hoefde in te vullen dat ik die dag weer naar DNWG was gereden vanuit huis en dan werd automatisch die afstand bij de laatste stand geteld. Een sanity check eens in de zoveel tijd vertelde me dat alles nog klopte.
Maar zoals gezegd; ik had iets van 5 locaties per jaar dus dat was nogal eenvoudig te doen. Als je per dag naar meerdere klanten toe gaat wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
@Croga sommige dagen rijd ik niets, nu dan toch met het thuiswerken.
Normaal zou dat naar kantoor heen en terug zijn.
Sommige dagen rijd ik echter naar meerdere project locaties, naar diverse gemeentes voor overleg en ga zo maar door. Zijn geen enorme afstanden maar dus wel veel adressen op een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 21:57
Overweeg een systeem wat gecertificeerd is door de belastingdienst.
Het voordeel hiervan is dat de administratie altijd geaccepteerd wordt.
Het enige wat de BD nog doet bij een onderzoek is het controleren dat een zakelijke rit ook echt een zakelijke rit was.

Je kunt hiermee ook eenvoudig een combinatie-rit maken.

Ik gebruik zelf naar tevredenheid:
https://www.trackjackeurope.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Vergeet daarbij even niet dat je bij een digitale administratie voor de belastigdienst niet ALLEEN de begin en eindlocatie doorgeeft. Maar dat je ook ELKE 2 minuten een GPS locatie door gaat geven aan de belastingdienst. Daarmee zijn dus ook alle prive winkelstopjes, wegbrengsels etc bekend bij de belastingdienst....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Bezulba

Formerly known as Eendje

OverTheTop schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:52:
Vergeet daarbij even niet dat je bij een digitale administratie voor de belastigdienst niet ALLEEN de begin en eindlocatie doorgeeft. Maar dat je ook ELKE 2 minuten een GPS locatie door gaat geven aan de belastingdienst. Daarmee zijn dus ook alle prive winkelstopjes, wegbrengsels etc bekend bij de belastingdienst....
En je denkt dat de DB het ook maar ene zier intereseert als jij een keertje langs het postkantoor rijd tijdens een zakelijke rit? Die hebben wel wat beters te doen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Het is nog de proefmaand van de EasyRit app.
Tot nu toe werkt die app ook echt goed en makkelijk.
Blijf deze zeker even gebruiken tijdens deze maand.
Dan beslis ik of ik over ga op een betaalde app of naar gewoon ouderwets klappertje in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zelf ben ik erg tevreden over de CTA Rit Registratie. Vroeger altijd in Excel bijgehouden, maar voor 5 euro heb ik een stuk meer gemak. Niet alleen begin en eind wordt bijgehouden, maar ook de daadwerkelijke rit met de snelheid.

Enige nadeel vind ik dat de kilometerstand soms wat gaat afwijken van de teller van de auto. Af en toe moet ik de correctiefactor aanpassen om te zorgen dat bij de onderhoudsbeurten de teller op CTA redelijk overeenkomt met de teller in de auto.

In 2020 ruim 1100 ritten geregistreerd. Een "rit" is dan het contact aanzetten van de auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 13-01-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 21:57
OverTheTop schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:52:
Dat klopt, en daarom is het dus een systeem waarmee je niet kan sjoemelen en dus direct door de BD geaccepteerd wordt.
Bij alle andere vormen van administratie moet je zelf kunnen bewijzen dat er niet gefraudeerd is.
Bij enige verdenking mag je de bijtelling van de afgelopen jaren + boete betalen.

Als je een rit als privé markeert dan is overigens de route niet zichtbaar voor de BD.

[ Voor 5% gewijzigd door DJ-B op 14-01-2021 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Bommes schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Check dat weet ik daarom ook dat ik die 500km toegestane privé km's per jaar wil kunnen gebruiken. ;)

Thanks voor de CTA app tip, ik neem hem mee om te bekijken/testen.
Is die kilometer om dan privé of van huis naar de kinderopvang privé en dan van kinderopvang naar werk zakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Snuffel schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Dat weet ik niet... De werkgever kent twee regelingen:
  1. Leaseauto, mét eigen bijdrage voor privé gebruik
  2. Dienstauto, geen privé gebruik toegestaan
TS rijdt een (zelf uitgezochte) leaseauto, en wil halverwege het contract "switchen" van regeling. De werkgever komt TS hierin tegemoet. Dan vind ik de opmerking dat de werkgever een brevet van onvermogen afgeeft wel heel erg kort door de bocht. De werkgever had het verzoek van TS ook simpelweg kunnen weigeren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ik rijd geen zelf uitgezochte lease auto, er is dus ook geen sprake van "halverwege" het contract switchen.
Ik heb een leaseauto toebedeeld gekregen waarbij ik in eerste instantie gekozen heb om er privé mee te rijden.
Dat is gebruikelijk bij nieuw in dienst, bij overgang naar vast arbeidscontract mag de werknemer zelf een auto uit kiezen.
Dat heb ik niet gedaan, ik ben blijven rijden in de zelfde auto.

Nu in het nieuwe kalenderjaar heb ik de keuze wel/niet privé veranderd.

Was het een zelf uitgekozen leaseauto dan was het simpel weg niet mogelijk geweest om "niet meer privé" te rijden.
Dan is het uitdienen van het contract, 3 jaar of 120k kilometers. Kilometers zijn leidend.

[ Voor 18% gewijzigd door Bommes op 17-01-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
Hoeveel verschillende adressen doe je aan op een gemiddelde werkdag?

Ikzelf heb 2,5 jaar lang de administratie in Excel bijgehouden. Met de kanttekening dat ik 95%van de dagen maar 1 bestemming had op een dag (ritje van thuis - kantoor - thuis of een ritje thuis - klant - thuis).

Hoe ik dit registreerde:

- Bij vertrek en aankomst een fotootje maken van mijn dashboard. Dit geeft je dan de vertrektijd + km stand, aankomsttijd + km stand en locatiegegevens.

- periodiek de Excelsheet op basis van je genomen fotootjes bijwerken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIoMhMnXR21gqKLVrZIzRvrgdcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSf95sXF4pGQbGsMSat6mQL4.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1