Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:08

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hi all,

Sinds ik mijn nieuwe setup heb, twijfel ik sterk over een aantal zaken rondom mijn setup. Ik ben er érg tevreden mee maar ik zie ruimte voor verbeteringen. Allereerst begin ik met het delen van mijn volledige specs.

Specificaties:
Corsair Obsidian 750D
Gigabyte Aorus x570 Pro
AMD Ryzen 7 3700X
4x8GB Corsair Vengeance RGB PRO (type CMW16GX4M2C3200C16)
Crucia CT525MX300 SSD
Corsair H100i v2 aio watercooler

Vraag 1 (beantwoord; Trently in "Ryzen 7 3700x, Vengeance RGB PRO, Aorus x570 Pro")
1. Ik twijfel of mijn RAM geheugen wel op de volle snelheid draait. Als ik CPU-Z download en kijk onder "Memory" valt mij op dat de 'DRAM Frequency" slechts 1596.8MHz is. Kijk ik in de BIOS, dan zie ik "32xx.x" MHz staan. Welke moet ik geloven? Een Reddit post laat zien dat er veel issues zijn rondom het type RAM & mobo. Er staat een mogelijke fix in (DRAM voltage aanpassen, multiplier, timing wijzigen). Ik heb dit doorgevoerd maar er verandert verder niets. Mijn setup werkt verder wel 'storingvrij'.
(XMP in- of uitschakelen maakt geen verschil, ongeacht de ingestelde timing etc.)

Vraag 2 (beantwoord; Trently in "Ryzen 7 3700x, Vengeance RGB PRO, Aorus x570 Pro")
2. Volgens de Compatibility test van Corsair lijkt mijn RAM geheugen niet AMD-optimized te zijn. Zorgt dit voor een probleem bij vraag 1?

3. Mijn AMD Ryzen loopt op hoge load standaard. I.p.v. de basissnelheid 3,6GHz lijkt de Ryzen zichzelf over te boosten naar 4,00+ GHz. Gevolg is: toenemende warmtes tussen de 60-67°C idle. Is dit AMD-eigen (uit eerdere ervaringen zeg ik ja, maar ik meende dat de standaard boost functie uitgeschakeld kon worden) of moet ik toch overwegen om een 3-fan aio watercooler te overwegen?

De cores krijgen bij een piek ook ruim 1.4V, daar helpt een energieschema niet bij. Dit staat mogelijk in relatie tot de boosts naar 4+GHz.

AMD Ryzen Master, CPU-Z & taakbeheer view:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/leA6vjs.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eVOTkUF.png

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! :)

[ Voor 29% gewijzigd door ViezeVis op 07-01-2021 13:46 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:47
M.b.t. vraag 1 en 2, DDR staat voor Double Data Rate. Dat is dan ook, even kort gezegd, de reden dat je halve waardes zit t.o.v. de snelheid van het geheugen.

Iedere moderne processor heeft een variabele kloksnelheid. Voor een Ryzen 7 3700X loopt dat van 3.6 tot 4.4 ghz. Bij een lichtere belasting zal je zien dat de processor constant van snelheid verandert, dit is niet meer dan normaal. Wat over het algemeen wel het geval is dat bij een hoge workload (kan je makkelijk zien met Cinebench) alle cores naar een lagere snelheid zullen gaan klokken. Dit doet de processor zelf op basis van vele parameters.
De VID voltage wat je ziet, is hetgeen wat de processor vraagt. Dit is niet het voltage wat de processor krijgt, dan moet je opzoek naar de TFIN waarde.
Ik heb zelf een 3700X en haal nooit zulke hoge idle temperaturen, zelfs bij een max workload kom ik niet boven de 62 graden uit met een luchtcooler. Heb jij instellingen aangepast in Ryzen Master of de bios voor je processor? Kan je ook de idle temperatuur meten als je Ryzen Master hebt uitstaan? Zelf gebruik ik geen Ryzen Master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Trently schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:24:
M.b.t. vraag 1 en 2, DDR staat voor Double Data Rate. Dat is dan ook, even kort gezegd, de reden dat je halve waardes zit t.o.v. de snelheid van het geheugen.

Iedere moderne processor heeft een variabele kloksnelheid. Voor een Ryzen 7 3700X loopt dat van 3.6 tot 4.4 ghz. Bij een lichtere belasting zal je zien dat de processor constant van snelheid verandert, dit is niet meer dan normaal. Wat over het algemeen wel het geval is dat bij een hoge workload (kan je makkelijk zien met Cinebench) alle cores naar een lagere snelheid zullen gaan klokken. Dit doet de processor zelf op basis van vele parameters.
De VID voltage wat je ziet, is hetgeen wat de processor vraagt. Dit is niet het voltage wat de processor krijgt, dan moet je opzoek naar de TFIN waarde.
Ik heb zelf een 3700X en haal nooit zulke hoge idle temperaturen, zelfs bij een max workload kom ik niet boven de 62 graden uit met een luchtcooler. Heb jij instellingen aangepast in Ryzen Master of de bios voor je processor? Kan je ook de idle temperatuur meten als je Ryzen Master hebt uitstaan? Zelf gebruik ik geen Ryzen Master
Ok! Fijn dat vraag 1 en 2 dan in feite is opgelost, want het RAM-geheugen draait dan keurig op de 3200MHz waarvoor ik het heb gekocht.

Ik heb de AMD Ryzen Master software verwijderd en via CPUID de temperaturen opnieuw uitgelezen. Ik heb géén instellingen aangepast in de BIOS (alles is default, onlangs BIOS-firmware geupdate). Via CPUID haal ik ook deze temperaturen. Het is gek, want ik hbe alleen CPUID en Edge Chromium openstaan en temperaturen schieten soms naar de 65+ en dalen dan terug naar +_/- 50-60. Ergens heb ik toch het idee dat de VID-waarde significant hoog is voor wat hij daadwerkelijk 'doet'.

Ik weet ook zeker dat er in voldoende mate koelpasta op de CPU zit. Ik heb dat nu 2x opnieuw gedaan om dit uit te sluiten. HY880 gebruik ik als koelpasta. Wellicht dat hier nog winst in te behalen valt, ik zie namelijk dat Arctic Silver 5 goeie koelpasta is en ook één van de betere.
>Dit gezegd hebbende. Ik heb zojuist ook Arctic Silver 5 besteld. Ik zie overal dat deze veelal als beste uit de test komt.

Hier even een korte loop van temps.
Afbeeldingslocatie: https://bashoogers.nl/tweakers/images/temps.gif

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 07-01-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trently
ViezeVis schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Ok! Fijn dat vraag 1 en 2 dan in feite is opgelost, want het RAM-geheugen draait dan keurig op de 3200MHz waarvoor ik het heb gekocht.

Ik heb de AMD Ryzen Master software verwijderd en via CPUID de temperaturen opnieuw uitgelezen. Ik heb géén instellingen aangepast in de BIOS (alles is default, onlangs BIOS-firmware geupdate). Via CPUID haal ik ook deze temperaturen. Het is gek, want ik hbe alleen CPUID en Edge Chromium openstaan en temperaturen schieten soms naar de 65+ en dalen dan terug naar +_/- 50-60. Ergens heb ik toch het idee dat de VID-waarde significant hoog is voor wat hij daadwerkelijk 'doet'.

Ik weet ook zeker dat er in voldoende mate koelpasta op de CPU zit. Ik heb dat nu 2x opnieuw gedaan om dit uit te sluiten. HY880 gebruik ik als koelpasta. Wellicht dat hier nog winst in te behalen valt, ik zie namelijk dat Arctic Silver 5 goeie koelpasta is en ook één van de betere.

Hier even een korte loop van temps.
[Afbeelding]
Wil je een afbeelding/moment delen maar dan d.m.v. HWiNFO64? Dit geeft een iets completer overzicht en kan ik makkelijk met mijn setup vergelijken.
Het gaat mij dan om het stukje vanaf de CPU temperaturen en voltages. Dit valt onder het 2e CPU kopje.

Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n groot verschil komt door door de thermal paste. Enkele graden kan ik mij voorstellen, maar ik haal deze temperaturen niet onder CB20 met een luchtkoeler (Artic E34 sports duo).
Of er gaat toch iets verkeerd in de BIOS, waar ik nu nog geen oorzaak ik kan vinden/bedenken, of er iets toch iets mis met je AIO.
Wat doen de temperaturen onder een grote workload? Je kan met CPU-Z je CPU 'stressen', onder het kopje "bench".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Trently schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Wil je een afbeelding/moment delen maar dan d.m.v. HWiNFO64? Dit geeft een iets completer overzicht en kan ik makkelijk met mijn setup vergelijken.
Het gaat mij dan om het stukje vanaf de CPU temperaturen en voltages. Dit valt onder het 2e CPU kopje.

Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n groot verschil komt door door de thermal paste. Enkele graden kan ik mij voorstellen, maar ik haal deze temperaturen niet onder CB20 met een luchtkoeler (Artic E34 sports duo).
Of er gaat toch iets verkeerd in de BIOS, waar ik nu nog geen oorzaak ik kan vinden/bedenken, of er iets toch iets mis met je AIO.
Wat doen de temperaturen onder een grote workload? Je kan met CPU-Z je CPU 'stressen', onder het kopje "bench".
Een stresstest via CPU-Z zorgt er voor dat de CPU direct naar 95 graden schiet en ca. 1.2V gebruikt per core/VID. Daar blijft 'ie na 1-2 minuten nog altijd steady op. Vanwege de warmte clockt 'ie zichzelf terug gok ik. Ik vind 95 graden significant hoog.

Edit: ik heb de Core Precision Boost eens uitgezet. Idle draait 'ie dan steady 60 en haalt 'ie de 95 graden niet. Hooguit 80. Denk dat het dus toch ergens een warmte issue zou kunnen zijn omdat de VID doorgaans lager is (en de kloksnelheid dus niet boven de 3,6GHz uitkomt).

Overigens is het niet raar dat een goeie koelpasta wel het verschil kan maken voor de cooling. Daar zijn verschillende tests van op YouTube te zien en dat kan zo 10-15 graden idle schelen. Ik heb de coolpaste desondanks alsnog aangeschaft om dit uit te sluiten.

Bedoel je deze?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1xXvWXG.png

[ Voor 21% gewijzigd door ViezeVis op 07-01-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat heb je met de info gedaan uit je topic van mei 2020 ?

Lees je ram eens uit met Thaiphoon burner, en gebruik eerst eens 2 modules in bankje 2en4 vanaf CPU.
Verder kun je Vcore (core voltage) handmatig lager zetten. lijkt me dat je de afgelopen tijd zelf weinig hebt onderzocht. het is nog steeds de 3700X met verbogen pinnentje(s) ?

95graden is hoog, maar je verteld hier niet welke koeler je gebruikt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:10:
Wat heb je met de info gedaan uit je topic van mei 2020 ?

Lees je ram eens uit met Thaiphoon burner, en gebruik eerst eens 2 modules in bankje 2en4 vanaf CPU.
Verder kun je Vcore (core voltage) handmatig lager zetten. lijkt me dat je de afgelopen tijd zelf weinig hebt onderzocht. het is nog steeds de 3700X met verbogen pinnentje(s) ?

95graden is hoog, maar je verteld hier niet welke koeler je gebruikt
Hmm, kijk even goed naar de startpost. Daar staan al veel antwoorden op jouw reactie.

"Lees je ram eens uit met Thaiphoon burner, en gebruik eerst eens 2 modules in bankje 2en4 vanaf CPU"
Zie startpost. Vraag 1 en 2 waren al beantwoord n.a.v. een topic die ik via Reddit o.a. had gevonden. De afgelopen tijd heb ik dus wel degelijk zelf het e.e.a. onderzocht. Het probleem kwam opnieuw aan het licht n.a.v. een BIOS update m.b.t. het RAM-geheugen.

"Verder kun je Vcore (core voltage) handmatig lager zetten."
Dat kan, maar is waarschijnlijk niet de oorzaak. Dat is het probleem gewoon opschuiven, als ik daarmee geholpen was had ik dat zeker toegepast (net zoals het toepassen van vb. ECO mode, uitzetten Precision Boost e.d.).

"het is nog steeds de 3700X met verbogen pinnentje(s) ?"
Tussentijds zijn de pinnetjes keurig rechtgezet. Dat was volgens mij ook al aangegeven. Het ging om ca. 2-3 pinnetjes in dezelfde rij maar onder een goeie loop zijn daar nu geen problemen meer zichtbaar voor zover zichtbaar.

"95graden is hoog, maar je verteld hier niet welke koeler je gebruikt"
Opnieuw, zie startpost. Staat er keurig in.

[ Voor 0% gewijzigd door ViezeVis op 07-01-2021 14:19 . Reden: Quotes toegevoegd bij reacties. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trently
ViezeVis schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:01:
[...]

Een stresstest via CPU-Z zorgt er voor dat de CPU direct naar 95 graden schiet en ca. 1.2V gebruikt per core/VID. Daar blijft 'ie na 1-2 minuten nog altijd steady op. Vanwege de warmte clockt 'ie zichzelf terug gok ik. Ik vind 95 graden significant hoog.

Edit: ik heb de Core Precision Boost eens uitgezet. Idle draait 'ie dan steady 60 en haalt 'ie de 95 graden niet. Hooguit 80. Denk dat het dus toch ergens een warmte issue zou kunnen zijn omdat de VID doorgaans lager is (en de kloksnelheid dus niet boven de 3,6GHz uitkomt).

Overigens is het niet raar dat een goeie koelpasta wel het verschil kan maken voor de cooling. Daar zijn verschillende tests van op YouTube te zien en dat kan zo 10-15 graden idle schelen. Ik heb de coolpaste desondanks alsnog aangeschaft om dit uit te sluiten.

Bedoel je deze?
[Afbeelding]
Als je HWiNFO64 start dan een vinkje zetten voor "sensors only", dan krijg je alle informatie die je nodig hebt.

Ik heb zelfs Precision boost aangezet en mijn 3700x klokt nu naar 4.475mhz en zelfs dan kom ik nooit zo hoog
Wil jij eens je oor bij de je AIO pomp houden (waarschijnlijk in het blok op de CPU) en horen en voelen (kabels) of er wel water doorheen gaat? En voelt de radiator warm aan en de kabels?
Zou ook kunnen dat je AIO defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47

Nibbz

Postmaster General

Over de temperaturen,

Hier ook een 3700x, met standaard koeler werd hij ook wel warm (richting de 90 graden). Uiteindelijk een pricewatch: Noctua NH-U12S chromax.black op gezet. Nu komt hij op load niet boven de 60 graden.

Hoeft niet gelijk een AIO te zijn :)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Trently schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Als je HWiNFO64 start dan een vinkje zetten voor "sensors only", dan krijg je alle informatie die je nodig hebt.

Ik heb zelfs Precision boost aangezet en mijn 3700x klokt nu naar 4.475mhz en zelfs dan kom ik nooit zo hoog
Wil jij eens je oor bij de je AIO pomp houden (waarschijnlijk in het blok op de CPU) en horen en voelen (kabels) of er wel water doorheen gaat? En voelt de radiator warm aan en de kabels?
Zou ook kunnen dat je AIO defect is.
Ik heb Precision Boost nu tijdelijk uitgezet. Ik heb nu al lagere temps dan voorheen. De AIO maakt nog wel geluid en ik voel ook vibraties door de slangen heen van het water. De slangen voelen warm aan en de radiator zelf lauw-warm. Lijkt mij prima dus. De AIO fans spinnen ook op zodra er een piekwarmte komt en de temperatuur neemt dan ook wel weer af.

Ik vind het te typerend dat als ik de Core Precision Boost uitzet, de temperaturen doorgaans lager zijn. Lijkt me dus toch echt ergens een warmteprobleem. Ik heb koelpasta besteld en ga morgen dit direct testen. In de radiator zelf zit iets wat stof, maar vooral oppervlakkig lijkt het. Die reinig ik dan ook direct.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZNEMuHV.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lEeBKZM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Nibbz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:57:
Over de temperaturen,

Hier ook een 3700x, met standaard koeler werd hij ook wel warm (richting de 90 graden). Uiteindelijk een pricewatch: Noctua NH-U12S chromax.black op gezet. Nu komt hij op load niet boven de 60 graden.

Hoeft niet gelijk een AIO te zijn :)
Begin sterk te twijfelen aan de koelpasta. Als ik de HY880 opzoek zie ik dat dit een silicone-metalen verbinding vormt, waar de Arctic Silver 5 99,9% silver bevat.

YouTube filmpjes wijzen uit dat het verschil tussen de HY880 & Arctic MX4 paste al ruim 10 graden is onder normale load. Daar teken ik voor 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ViezeVis schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Hmm, kijk even goed naar de startpost. Daar staan al veel antwoorden op jouw reactie.

"Lees je ram eens uit met Thaiphoon burner, en gebruik eerst eens 2 modules in bankje 2en4 vanaf CPU"
Zie startpost. Vraag 1 en 2 waren al beantwoord n.a.v. een topic die ik via Reddit o.a. had gevonden. De afgelopen tijd heb ik dus wel degelijk zelf het e.e.a. onderzocht. Het probleem kwam opnieuw aan het licht n.a.v. een BIOS update m.b.t. het RAM-geheugen.

"Verder kun je Vcore (core voltage) handmatig lager zetten."
Dat kan, maar is waarschijnlijk niet de oorzaak. Dat is het probleem gewoon opschuiven, als ik daarmee geholpen was had ik dat zeker toegepast (net zoals het toepassen van vb. ECO mode, uitzetten Precision Boost e.d.).

"het is nog steeds de 3700X met verbogen pinnentje(s) ?"
Tussentijds zijn de pinnetjes keurig rechtgezet. Dat was volgens mij ook al aangegeven. Het ging om ca. 2-3 pinnetjes in dezelfde rij maar onder een goeie loop zijn daar nu geen problemen meer zichtbaar voor zover zichtbaar.

"95graden is hoog, maar je verteld hier niet welke koeler je gebruikt"
Opnieuw, zie startpost. Staat er keurig in.
Je hebt alles nog op AUTO staan, waardoor je 95 graden haalt bij meer dan 1,375V.
Verder kun je nakijken of je koeler wel goed gemonteerd zit, want 95gr, is best hoog bij 3700X met goede koeler. Dat past beter bij de PrisM.
Welke chips je hebt per set lees ik nergens, je hebt 2 losse sets van 2x8GB RAM geef je aan. Daar kunnen verschillende chips/dies in gebruikt zijn. Dat kan wijzen op niet juiste clocks. verder is 3200MT/s delen door 2 +- 1600Mhz, dus als je dat afleest in CPU-z is dat al correct. ook kun je je RAM voltage vastzetten en kun je je RAM ook hoger clocken dan nu waardoor je systeem beter presteert(oa via Ram Calculator)

3700X kun je dus ook zgn overclocken, of zelf instellen op 4.0GHz all core. Dit zal prima gaan op lager Vcore dan 1.38V.

Je huidige cores geven te hoog voltage aan en je SoC Voltage verschilt ook veel. 1.1V is gebruikelijk bij een 5900X op 4.2GHz, niet op een 3700X. Dit kun je zelf ook handmatig instellen ipv op AUTO te laten lopen, of te hoog hebben gezet.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 07-01-2021 15:23 . Reden: typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Je hebt alles nog op AUTO staan, waardoor je 95 graden haalt bij meer dan 1,375V.
Verder kun je nakijken of je koeler wel goed gemonteerd zit, want 85gr, is best hoog bij 3700X met goede koeler. Dat past beter bij de PrisM.
Welke chips je hebt per set lees ik nergens, je hebt 2 losse sets van 2x16GB RAM geef je aan. Daar kunnen verschillende chips/dies in gebruikt zijn. Dat kan wijzen op niet juiste clocks. verder is 3200MT/s delen door 2 +- 1600Mhz, dus als je dat afleest in CPU-z is dat al correct. ook kun je je RAM voltage vastzetten en kun je je RAM ook hoger clocken dan nu waardoor je systeem beter presteert(oa via Ram Calculator)

3700X kun je dus ook zgn overclocken, of zelf instellen op 4.0GHz all core. Dit zal prima gaan op lager Vcore dan 1.38V.

Je huidige cores geven te hoog voltage aan en je SoC Voltage verschilt ook veel. 1.1V is gebruikelijk bij een 5900X op 4.2GHz, niet op een 3700X. Dit kun je zelf ook handmatig instellen ipv op AUTO te laten lopen, of te hoog hebben gezet.
Cooler zit inderdaad goed gemonteerd met een AM4 bracket die erbij hoort.
RAM-geheugen verhaal was al opgelost. Gaat om 4x8GB DDR4 setjes van Corsair met hetzelfde typenr e.d. Die waarden staan al goed, maar dit probleem was al eerder opgelost omdat je inderdaad 3200MT/s deelt door 2. Dan kloppen de waarden.

Ik lees eigenlijk 2 dingen:
Je kunt je cores op 4GHz instellen en een lagere voltage, of de VCore voltage op 1.35V zetten i.p.v. auto. Klopt dan mijn aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jij hebt meer dan 200 processen draaien en meer dan 2900 threads, dat is erg veel. Normaliter zou dat rond de 150 processen met 2000 threads zijn.

Vraag me af wat er allemaal continue draait bij jou.

-edit-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJy0BFXfsVN9XmvLfK_GK9YnWV4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/USf24n3GnOIrZ0w9ulrpuedr.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 46% gewijzigd door bierschuit op 07-01-2021 15:41 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trently
ViezeVis schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Ik heb Precision Boost nu tijdelijk uitgezet. Ik heb nu al lagere temps dan voorheen. De AIO maakt nog wel geluid en ik voel ook vibraties door de slangen heen van het water. De slangen voelen warm aan en de radiator zelf lauw-warm. Lijkt mij prima dus. De AIO fans spinnen ook op zodra er een piekwarmte komt en de temperatuur neemt dan ook wel weer af.

Ik vind het te typerend dat als ik de Core Precision Boost uitzet, de temperaturen doorgaans lager zijn. Lijkt me dus toch echt ergens een warmteprobleem. Ik heb koelpasta besteld en ga morgen dit direct testen. In de radiator zelf zit iets wat stof, maar vooral oppervlakkig lijkt het. Die reinig ik dan ook direct.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is niet opmerkelijk dat met PB uitgeschakeld de waardes veel lager zijn. Je CPU zal niet meer boven de 3.6ghz clocken. Zowel op single- als multicore laat je nu heel veel prestaties liggen. Dat is ook niet waarvoor je hebt betaald en zou onder normale omstandigheden niet een noodzaak moeten zijn.

Hieronder zie je de resultaten van mij 3700x. Het feit dat het voltage onder zeer lage 'load' boven de 1.4V zit, is ook absoluut geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21ZVepaduZ8KJujZC9uAu1mdRNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5GzeXnpojHaJFA8Exqh8B90D.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat zelfs met 31watt je CPU toch 60 graden wordt. En dat is heel opmerkelijk, hoe kan zoiets zo warm worden met bijna geen vermogen in je chip.
Meest logische stap is toch het eerst in je AIO te gaan zoeken. Je kan altijd, mocht je die nog hebben, met de stock koeler kijken wat daarmee je resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ViezeVis schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:25:
[...]

Cooler zit inderdaad goed gemonteerd met een AM4 bracket die erbij hoort.
RAM-geheugen verhaal was al opgelost. Gaat om 4x8GB DDR4 setjes van Corsair met hetzelfde typenr e.d. Die waarden staan al goed, maar dit probleem was al eerder opgelost omdat je inderdaad 3200MT/s deelt door 2. Dan kloppen de waarden.

Ik lees eigenlijk 2 dingen:
Je kunt je cores op 4GHz instellen en een lagere voltage, of de VCore voltage op 1.35V zetten i.p.v. auto. Klopt dan mijn aanname?
Welke aanname ?

Lees je eens in mbt overclock. je Core Voltage staat te hoog met 1.38V. dat kan lager en dan is de boel vanzelf koeler. probeer eerst eens op 1.275v en multiplier op 41.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wil je goede waarden qua VCore en temperaturen dan gebruik maken van Ryzen Master. Die doet het beter dan BIOS.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@Hackus
In CPU-Z stresstest binnen luttele seconden de 95C aantikken duidt op slechte koeling / slecht contact.

Ook al heeft ie PBO aan, het is zo'n matige stresstest dat het niet eens stress mag heten. En alles op auto maakt geen F uit. Je strooit de laatste tijd wel veel desinformatie rond hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Trently schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Het is niet opmerkelijk dat met PB uitgeschakeld de waardes veel lager zijn. Je CPU zal niet meer boven de 3.6ghz clocken. Zowel op single- als multicore laat je nu heel veel prestaties liggen. Dat is ook niet waarvoor je hebt betaald en zou onder normale omstandigheden niet een noodzaak moeten zijn.

Hieronder zie je de resultaten van mij 3700x. Het feit dat het voltage onder zeer lage 'load' boven de 1.4V zit, is ook absoluut geen probleem.

[Afbeelding]

Je ziet dat zelfs met 31watt je CPU toch 60 graden wordt. En dat is heel opmerkelijk, hoe kan zoiets zo warm worden met bijna geen vermogen in je chip.
Meest logische stap is toch het eerst in je AIO te gaan zoeken. Je kan altijd, mocht je die nog hebben, met de stock koeler kijken wat daarmee je resultaten zijn.
Inderdaad, dan is jouw screen een goed zichtbaar verschil. Ik neem aan dat jij verder geen zaken hebt aangepast zoals wat @Hackus eerder stelde m.b.t. voltage, multipliers e.d? Ik heb helemaal niet van het overclocken, laat staan het spelen met voltages. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
bierschuit schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:40:
@Hackus
In CPU-Z stresstest binnen luttele seconden de 95C aantikken duidt op slechte koeling / slecht contact.

Ook al heeft ie PBO aan, het is zo'n matige stresstest dat het niet eens stress mag heten. En alles op auto maakt geen F uit. Je strooit de laatste tijd wel veel desinformatie rond hoor.
Het is inderdaad binnen 2-3 seconden, de piekvoltages lees ik overal terug. Ook op Reddit fora. Je zou dan alsnog de warmte kunnen beperken door je max voltage terug te schroeven, maar dat is het probleem verschuiven en zéker niet oplossen (zeker als je je bedenkt dat mijn BIOS gewoon default is en de idle temps al te hoog zijn. Als er iets is wat ik niet wil, is dat ik me moet wringen in BIOS settings om voltages goed te krijgen zodat mijn CPU onder 'load' ook normaal presteert als iedere andere CPU.

Dan beginnen we eerst bij de basis en dat is cooling :-).

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 07-01-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bierschuit schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:40:
@Hackus

Ik heb het nergens over PBO, en zei al eerder of de koeler wel goed gemonteerd zit. alles op AUTO zal meer verbruiken, dus meer warmte. zie ook zijn Core Voltages en Soc Voltages. Liever tunen en koeler systeem dan alles op AUTO en meer warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trently
ViezeVis schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Inderdaad, dan is jouw screen een goed zichtbaar verschil. Ik neem aan dat jij verder geen zaken hebt aangepast zoals wat @Hackus eerder stelde m.b.t. voltage, multipliers e.d? Ik heb helemaal niet van het overclocken, laat staan het spelen met voltages. :P
Het enige wat ik heb gedaan is PB verder laten boosten tot 4.475ghz. Dat zie je dan ook bij mijn core 0,1 en 2 dat deze boven de 'standaard' 4.4ghz lopen.
ViezeVis schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:44:
[...]

Het is inderdaad binnen 2-3 seconden, de piekvoltages lees ik overal terug. Ook op Reddit fora. Je zou dan alsnog de warmte kunnen beperken door je max voltage terug te schroeven, maar dat is het probleem verschuiven en zéker niet oplossen (zeker als je je bedenkt dat mijn BIOS gewoon default is en de idle temps al te hoog zijn. Als er iets is wat ik niet wil, is dat ik me moet wringen in BIOS settings om voltages goed te krijgen zodat mijn CPU onder 'load' ook normaal presteert als iedere andere CPU.

Dan beginnen we eerst bij de basis en dat is cooling :-).
Begin daar eerst mee en mocht dat niet baten, kunnen we altijd verder kijken naar andere oplossingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Ik heb het nergens over PBO, en zei al eerder of de koeler wel goed gemonteerd zit. alles op AUTO zal meer verbruiken, dus meer warmte. zie ook zijn Core Voltages en Soc Voltages. Liever tunen en koeler systeem dan alles op AUTO en meer warmte.
Ja, maar dat zou niet mogen betekenen dat door 'meer warmte' de idle temp al 60 graden is en load onder PBO naar de 95 graden schiet. Volgens mij is het goed (zie ook vorige post) om te beginnen bij de basis wat @Trently en @bierschuit ook al aangaven: cooler zou een issue kunnen zijn. Aan de montage kun je, als je klokwijs alles vastschroeft, niet heel veel fout doen. Ook als je je bedenkt dat dit de 2e keer is dat ik mijn CPU opnieuw mount vanwege het hitteprobleem.

Mijn aanname is; koelpasta (HY880, silicone-metaal based) of wat de andere heren al zeiden: AIO watercooler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Trently schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Het enige wat ik heb gedaan is PB verder laten boosten tot 4.475ghz. Dat zie je dan ook bij mijn core 0,1 en 2 dat deze boven de 'standaard' 4.4ghz lopen.

[...]

Begin daar eerst mee en mocht dat niet baten, kunnen we altijd verder kijken naar andere oplossingen :)
Mét PB deze temperaturen zegt misschien al genoeg imo :+ 8)7
Thanks voor je troubleshooting tot zover. Super fijn dat je wat vergelijkingsmateriaal hebt kunnen bieden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gooi Prime95 met torture test (Large FFT) er maar op, dan zien wel het vanzelf wat daar uit komt.

@Trently Jij hebt het over BOOST van 1-2 core(s), dat is wat anders dan all core OC

[ Voor 31% gewijzigd door Hackus op 07-01-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:52:
Gooi Prime95 met torture test (Large FFT) er maar op, dan zien wel het vanzelf wat daar uit komt.

@Trently Jij hebt het over BOOST van 1-2 core(s), dat is wat anders dan all core OC
Maar, het probleem is toch voor nu allang duidelijk?

Idle, zonder Core Boost (en een VCore van max 1.02V), een temperatuur van 60+ graden halen is gewoon not-done. Daar heb ik geen stresstester voor nodig om te zien dat dat al niet goed is en dat is precies de basis van het probleem: hoge temps (ongeacht of het voltage nu hoog óf laag is blijkt).

Wat er daarna uitkomt, na het onderzoeken v.d. cooling e.d. moeten we dan zien, maar cooling is een big assumption.

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 07-01-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Als je een goede stresstest wil doen dan zou je eens Aida64 Extreme kunnen downloaden en daarvan de System Stability Test kunnen draaien met alleen het vinkje aan op Stress FPU. Dan trekt de processor de meeste Ampère in dit programma.

Koelpasta kan temperaturen beïnvloeden, maar op stock settings (PBO mag aan op auto), zullen dit luttele graden zijn.
Dit zal het probleem ook niet oplossen.

Je moet even je kolommen in HWinfo iets breder maken, net zoals @Trently laat zien. En als Vcore de SV12 sensor uitlezen. Volgens mij blijft je Vcore rond de 1.081 steken als je processor in rust dient te zijn.
Maar ik twijfel of je processor wel in idle gaat, aangezien je zoveel processen hebt draaien in Task Manager.

Start HWinfo maar eens op als je net je computer hebt geherstart en dan met iets bredere kolommen en linksonder kan je ook nog <--> aanklikken voor meerdere rijen naast elkaar.

Nu de Aida stresstest en als ie niet direct naar 95C gaat voor een minuut of 5 laten draaien. Maak dan eens een screenshot van Hwinfo en deel die met ons.

Ik ga er bijna vanuit dat je koelblok niet lekker op de processor zit.

https://www.aida64.com/downloads/latesta64xe

Hier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckGIMyP5jL7SCL95lk10ZLV_uag=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bTf393sq2ZdF8Phz0x0L9OSG.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Kleine update: zojuist de gehele kast alvast voorbereid op de koelpasta van morgen: alles goed schoongemaakt, stofvrij gemaakt enz. Heb gekozen om nu alsnog tijdelijk koelpasta te plaatsen. Scheelt al weer 5-10 graden. Idle nu +/- 40-50 graden. Gaat dus wel relatief snel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Nieuwe koelpasta eronder gedaan, geen tot weinig effect. Ik merk overigens op dat slechts één buis van de cooler warm is. De andere buis voelt relatief koud aan. De radiator zelf lijkt ook niet warm te zijn.

Misschien toch de AIO stuk? Idle, stock BIOS, haal ik idle al 95 graden... dat is echt bizar. Tot 2x toe de koelpasta als kleine dunne kruis erop gesmeert.

Ik ben eens gaan slaan tegen de AIO slangen en wat blijkt: als ik er op blijf slaan zakt de temperatuur en blijft deze voor even ook echt laag. Rond 40 idle of zelfs lager.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y1N7BLa.png

Na een tijdje bouwt de temperatuur zich weer langzaam op en hoor ik ook iets geborrel/getik in de AIO. Ik denk dat er iets in zit o.i.d waardoor de pomp ergens blokkeert wellicht.

[ Voor 56% gewijzigd door ViezeVis op 08-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trently
ViezeVis schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:52:
Nieuwe koelpasta eronder gedaan, geen tot weinig effect. Ik merk overigens op dat slechts één buis van de cooler warm is. De andere buis voelt relatief koud aan. De radiator zelf lijkt ook niet warm te zijn.

Misschien toch de AIO stuk? Idle, stock BIOS, haal ik idle al 95 graden... dat is echt bizar. Tot 2x toe de koelpasta als kleine dunne kruis erop gesmeert.

Ik ben eens gaan slaan tegen de AIO slangen en wat blijkt: als ik er op blijf slaan zakt de temperatuur en blijft deze voor even ook echt laag. Rond 40 idle of zelfs lager.

[Afbeelding]

Na een tijdje bouwt de temperatuur zich weer langzaam op en hoor ik ook iets geborrel/getik in de AIO. Ik denk dat er iets in zit o.i.d waardoor de pomp ergens blokkeert wellicht.
Dat klinkt alsof er iets niet goed is met je AIO.
Hoe heb je hem gepositioneerd t.o.v. je CPU?
Ik zou volgend filmpje op YouTube bekijken https://www.youtube.com/watch?v=DKwA7ygTJn0

Heb je ook nog de CPU-koeler die bij de processor zat? Je zou die kunnen proberen om ieder geval te zijn wat het resultaat is met een standaard luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Trently schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:45:
[...]

Dat klinkt alsof er iets niet goed is met je AIO.
Hoe heb je hem gepositioneerd t.o.v. je CPU?
Ik zou volgend filmpje op YouTube bekijken https://www.youtube.com/watch?v=DKwA7ygTJn0

Heb je ook nog de CPU-koeler die bij de processor zat? Je zou die kunnen proberen om ieder geval te zijn wat het resultaat is met een standaard luchtkoeler.
Yes. Is goed geplaatst. Ik heb een nieuwe AIO besteld. De stock cooler heb ik helaas niet. De temp loopt ook op in de BIOS zag ik.

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 08-01-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Voor diegenen die geïnteresseerd zijn: hier een filmpje. Nadat ik erop sla hoor ik de komende paar minuten ook water vloeien of borrelen. Soms ook een soort schraap geluid/ratelend geluid.

https://bashoogers.nl/tweakers/images/tempdrop.mp4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:12

jgj82

Ja, maar = nee

ViezeVis schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:20:
Voor diegenen die geïnteresseerd zijn: hier een filmpje. Nadat ik erop sla hoor ik de komende paar minuten ook water vloeien of borrelen. Soms ook een soort schraap geluid/ratelend geluid.

https://bashoogers.nl/tweakers/images/tempdrop.mp4
Dat is lucht in je leidingen.

Ik ben me bewust dat ik me op glad ijs ga begeven. Ik heb geen ervaring met AIO's, mijn pompen heten D5 of DDC ;)

Het lijkt me dat je blok 90° gedraaid zit. Daardoor lijkt je pomp te gaan caviteren waardoor er geen optimale flow ontstaat en dus een suboptimale koeling. Ik zou m'n pomp onder slang-aansluitingen willen hebben zodat er altijd vloeistof in staat. Je radje hangt nu boven in de kast, right?

[ Voor 0% gewijzigd door jgj82 op 09-01-2021 01:17 . Reden: voor 900° moeten de slangen wel erg lang zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
jgj82 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 01:12:
[...]

Dat is lucht in je leidingen.

Ik ben me bewust dat ik me op glad ijs ga begeven. Ik heb geen ervaring met AIO's, mijn pompen heten D5 of DDC ;)

Het lijkt me dat je blok 90° gedraaid zit. Daardoor lijkt je pomp te gaan caviteren waardoor er geen optimale flow ontstaat en dus een suboptimale koeling. Ik zou m'n pomp onder slang-aansluitingen willen hebben zodat er altijd vloeistof in staat. Je radje hangt nu boven in de kast, right?
Buizen van een AIO moeten altijd naar beneden richten. De ratel is overigens niet normaal die ik hoor.
YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

ViezeVis schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 01:41:
[...]

Buizen van een AIO moeten altijd naar beneden richten. De ratel is overigens niet normaal die ik hoor.
YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...
Elkaar begrijpen blijft lastig... Ik moest je opmerking drie keer lezen en nu snap ik nog niet wat je bedoeld in mijn post?!?

De pomp moet toch het laagste punt zijn zodat hij niet droog loopt bij dit soort "oplossingen"?
Zorg er dan voor dat de slang-thules aan de bovenkant van de pomp/koelklokdinges blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
jgj82 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 02:02:
[...]

Elkaar begrijpen blijft lastig... Ik moest je opmerking drie keer lezen en nu snap ik nog niet wat je bedoeld in mijn post?!?

De pomp moet toch het laagste punt zijn zodat hij niet droog loopt bij dit soort "oplossingen"?
Zorg er dan voor dat de slang-thules aan de bovenkant van de pomp/koelklokdinges blijven :)
Hmm, we begrijpen elkaar indd niet.
De pomp zit lager dan de radiator. Je bedoelt dat de slangen recht naar beneden moeten lopen i.p.v. in de bocht?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kpsowyW.png
Links: huidig
Rechts: jouw stelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

ViezeVis schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 02:24:
[...]

Hmm, we begrijpen elkaar indd niet.
De pomp zit lager dan de radiator. Je bedoelt dat de slangen recht naar beneden moeten lopen i.p.v. in de bocht?

[Afbeelding]
Links: huidig
Rechts: jouw stelling
We begrijpen elkaar toch! Yes exact dat. En wat ik in het filmpje zie is dat niet zo.

Waarom ik dat zeg: zelfs bij een costum-loop waar een veel krachtigere pomp direct gevoed wordt uit een reservoir met relatief grote inhoud kan het gewoon lastig zijn om alle lucht "door het systeem" te duwen voordat het water echt in een kringloop gaat. Ik kan me voorstellen dat als dat relatief kleine pompje één keer lucht hapt het gelijk afgelopen is met de circulatie. Als er zoals in het filmpje aan gerommeld wordt, begint de circulatie weer en daalt de temperatuur.

Mijn voorzichtige conclusie, afgaande op de beschrijving van borrelen en schrapende geluiden is dus dat er lucht in de pomp zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
jgj82 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 02:49:
[...]

We begrijpen elkaar toch! Yes exact dat. En wat ik in het filmpje zie is dat niet zo.

Waarom ik dat zeg: zelfs bij een costum-loop waar een veel krachtigere pomp direct gevoed wordt uit een reservoir met relatief grote inhoud kan het gewoon lastig zijn om alle lucht "door het systeem" te duwen voordat het water echt in een kringloop gaat. Ik kan me voorstellen dat als dat relatief kleine pompje één keer lucht hapt het gelijk afgelopen is met de circulatie. Als er zoals in het filmpje aan gerommeld wordt, begint de circulatie weer en daalt de temperatuur.

Mijn voorzichtige conclusie, afgaande op de beschrijving van borrelen en schrapende geluiden is dus dat er lucht in de pomp zit.
Zo klinkt het ook. Alsof je echt het water ineens hard hoort stromen. Ik ga het later op de dag meemaken met de nieuwe AIO. Ik zou nog kunnen proberen om de koelplaat eraf te halen en dan met een pipet te vullen met gedestilleerd water of koelvloeistof van een auto. Leuk als reserve dan. Lucht eruit halen is lastig las ik (eveneens als vullen).

Wordt dus opnieuw vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Inmiddels de Corsair H150i Elite Capellix geplaatst en de CPU blijft nu idle rond de 35-45. Hij schiet soms uit naar 45 graden maar zakt dan keurig en snel terug naar 35 of lager. Leek dus inderdaad een pomp probleem :)

Ik merkte op dat er 5 jaar garantie op zit dus ga deze indienen bij Corsair. Wel houd ik mijn H150i voor eventueel toekomstige wensen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwECB84iiNReWXcb5qrpYh5xJ2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTGZpRXQBaXupBCNlR0SLsH9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1