Nieuwe 50" TV waar makkelijk naar te (Chrome)casten is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfi2
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 21:34
Helaas heeft mijn ooit 2de hands gekochte pricewatch: Panasonic TX-42AS750E Zwart een kleine beschadiging opgelopen waardoor er nu altijd een witte pixel te zien is. De ergernis is toch iets te groot dus tijd voor iets nieuws! Maar na enkele dagen het internet afzoeken zie ik door de bomen het bos niet meer...

Ik zoek een?
Ik zoek naar een nieuwe UHD TV van tussen de 43" en 50", het liefst tegen de 50" aan.

Wat is je budget?
Maximaal 600,-. Ik heb het idee dat als ik het maximum lager zet ik over enkele jaren weer naar TV's aan het kijken ben. goedkoop is duurkoop O-)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Chromecasten en gamen. Alles wat we op de TV kijken casten we vanuit de Netflix, NPO, Disney+, Amazon Prime, Youtube, verzin-het-maar apps via de chromecast (1080p) die er nu aan hangt. Gewoon op het 'cast' knopje drukken willen we heel erg graag behouden, dat geneuzel met on-screen toetsenborden en afstandsbedieningen zien we totaal niet zitten. Ik heb het idee dat Android TV daar een fijne uitkomst voor is, met de ingebakken (4k neem ik aan?) Chromecast. Een Chromecast Ultra kopen kan ook, maar ik heb zo mijn twijfels over de stabiliteit hiervan. WiFi is hier prima, maar ik ben bang dat in een flat omringt door tig andere accesspoints het wel eens gezeik kan opleveren.

Gamen gebeurt op een Nintendo Switch en Xbox One maar de toevoeging van een Xbox Series X binnen nu en een jaar is niet onwaarschijnlijk. Een TV waarmee ik ook goed van de power van een Xbox Series X kan genieten zou dan ook fijn zijn. Ik ben verder geen 'hardcore gamer' dus daar ben ik niet al te kieskeurig in.

Qua geluid boeit het me vrij weinig. Hangt een fijne versterker aan met twee mooie speakers dus de speakers van de TV zullen naast een klein testje vrijwel nooit gebruikt worden.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben een beetje opzoek gegaan naar Android TV's omdat ik het idee heb dat dat is wat ik graag wil, daarmee kwam ik op deze uit:Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn huidige TV heeft een refresh rate van 100/120 Hz (aldus de specs). Ga ik een duidelijk verschil merken als ik nu voor 50/60 Hz kies? Dat gevoel heb ik namelijk wel, maar ik moet eerlijk zeggen dat die verder geen goede grondslag heeft... Ik begrijp uberhaubt niet heel veel van die refresh rates, elke fabrikant verzint er namelijk weer een eigen sprookje met een eigen naam voor volgens mij |:(

Bij voorbaat alvast heel veel dank! Elke keer dat ik dacht dat ik het wist kwam ik wel weer een nieuwe TV of informatie tegen die me weer een het twijfelen zet, ik hoop dat iemand mij de juiste richting in kan sturen :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In de basis kies je het type LCD van je tv. Momenteel heb je een 120Hz IPS tv. Dan bepaal je of 120Hz noodzakelijk is voor sport of gaming. Doorgaans hebben deze panelen betere reactietijden, kan je méér frames invoegen met BFI of interpolatie en is 24p vrij van judder. Tot slot en wat het het grootste verschil maakt tegenwoordig is of HDR-prestatie van belang is.

Met jouw budget zou ik kijken naar de U7QF. Simpelweg de beste tv in zijn soort met local dimming (FALD), ~700 nits en multi-hdr support. Het app aanbod is beperkt (Netflix, Youtube, Prime), maar dat kan je makkelijk opvangen. De XG83 (VA) kies je als motion belangrijker is dan HDR. De P715 (VA) kies je voornamelijk voor zijn prijs, zie ook de C715 en P816. De XG81 is een IPS tv met slecht contrast, maar met goede kijkhoeken en relatief goede motionverwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfi2
Bedankt voor je uitleg en redenering, dat helpt! Zojuist heb ik uitgevonden dat de Chromecast gewoon een ethernet aansluiting heeft. Dus de wens voor een Android TV is nu niet echt meer relevant want mijn concerns over WiFi en 4k streamen zijn daarmee wel weg.

Dat maakt de pricewatch: Hisense 50U7QF Zwart wel de meest interessante TV ja. Op Coolblue was die nog als een tweedekansje beschikbaar dus die heb ik meteen maar besteld, als er toch wat meer beschadigingen op zitten dan gewenst dan kan die altijd terug. Ook meteen een Chromecast Ultra besteld.
De XG83 (VA) kies je als motion belangrijker is dan HDR.
Mocht de 50U7QF niet voldoen dan zal ik die in huis halen! Denk je dat de motion van m'n huidige Panasonic beter of slechter is dan de Hisense? Ik weet niet helemaal waar ik hiervoor het beste naar moet kijken (response time?). De Panasonic vind ik er meestal all smooth-genoeg uit zien in ieder geval (beelden zien er niet uitgesmeerd uit).

Mocht ik een definitieve keuze gemaakt hebben dan zal ik je antwoord zeker als beste antwoord markeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Een tv moet je altijd kiezen op beeldkwaliteit. Dat is namelijk niet te verbeteren zonder een nieuwe te kopen, de smartfuncties gaat makkelijker. Een 2e kans kan terug zijn gestuurd door een minder strak/minder uniform paneel. Als het overige bevalt kan een nieuw/ander exemplaar dat oplossen.

Motion is zeer persoonlijk en ligt in het oog van de kijker. Het is ook afhankelijk (de kwaliteit) van het bronmateriaal, wat je kijkt en wat je gewend bent. Net als andere beeldeigenschappen kan je het pas echt beoordelen als een tv bij jouw in de (woon)kamer staat. De Panasonic zal een lagere reactietijd hebben, maar desondanks kan de Hisense voldoen. Er zijn genoeg 60Hz (VA) tv's met tevreden kijkers.

Gebruik de tv gewoon zoals je normaal zou doen. Smooth motion activeert interpolatie bij Hisense en kan je naar eigen smaak inzetten, maar het kan wel zorgen voor beeldartefacten. Het kan dus ook uit. Start verder gewoon een film of serie en speel een game en kijk of alles bevalt. Houd er verder rekening mee dat je bij dit budget ergens water bij de wijn moet doen. Dat kan zijn op contrast, kijkhoek, motion of hdr-prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfi2
's Avonds besteld, en de volgende dag om kwart voor 8 stond die al in huis. Complimentjes aan Coolblue! Ik heb hem meteen in de woonkamer gezet en 's avonds en gister aan de tand gevoelt.
Motion is zeer persoonlijk en ligt in het oog van de kijker.
Over het algemeen bevalt de TV erg goed. Contrast ziet er goed uit, instellingen en source selection werken fijn en na het uitschakelen van Smooth Motion dachten we ook van bepaalde artifacten af te zijn. Maar helaas zien we bij animatie series (vooral Family Guy en South Park) toch nog wel wat jutter en rare frames. Bij 'normale' series en films lijkt dit geen probleem te zijn. Ik kan niet zeggen of dit aan de specifieke TV ligt, of gewoon aan dit model. Wel een 2dekansje van Coolblue natuurlijk (helaas weet ik niet welke reden).

Ook valt mij zo af en toe ook wat FALD blooming op. Vooral bij het opstarten van wat smart TV apps zoals die van Netflix: zwarte achtergrond met de grote rode N van Netflix in het midden. En vanaf een hoek is dat net ietsje erger. Tijdens het daadwerkelijk kijken van content merk ik er dan weer weinig van. Dus niet zo'n heel groot punt.
Houd er verder rekening mee dat je bij dit budget ergens water bij de wijn moet doen.
Ik dacht dat ik wel een goede match had tussen prijs en verwachting, maar daar moet ik toch een beetje van terugkomen. Die motion jutter is denk ik toch wel reden genoeg om voor een ander model te gaan. En waarschijnlijk om in een wat hogere prijsklasse te gaan kijken. Ik heb ook al iets te vaak met een schuin oog maar die mooie LG OLED's gekeken :/

Ik zit nu te kijken naar; (allebei IPS dacht ik? Kijkhoek gaat wel boven contrast)Android TV is verder geen eis meer ofzo, die Chromecast Ultra is al onderweg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Maar helaas zien we bij animatie series (vooral Family Guy en South Park) toch nog wel wat jutter en rare frames.
De tv heeft moeite met het correcte verwerken van 24fps-beelden. Het 60Hz paneel kan zijn pixels niet verversen op 48hz en moet het zogeheten 3:2 pulldown toepassen. De Judder Reduction (slider) kan dit verbeteren, maar uit reviews blijkt dat 24p judder hier en daar blijft als je er op let (of gevoelig voor bent.) Een 120Hz paneel voorkomt dit over alle signalen (bronnen).
Ook valt mij zo af en toe ook wat FALD blooming op.
Inherent aan de techniek en de zeer hoge helderheid. Het is dat of grijziger zwart.
allebei IPS dacht ik? (kijkhoek gaat wel boven contrast)
Allebei VA, daarnaast is de Q60R oud/niet meer leverbaar en 60Hz, maar de motionverwerking van o.a. Samsung is wel verfijnder dan dat van Hisense.

Voor goede motion + relatief brede kijkhoeken, zie de LG NANO86. Het contrast en de uniformiteit van zwart zal wel slecht zijn met name bij weinig licht. Local dimming moet je hierbij sowieso uitzetten. Een VA alternatief is de Sony 49XH85 review (translate).

Een andere optie is een prijsaanvraag doen voor de XG90 bij Smits. Het is de voorloper van de XH95 en ik vermoed dat er nog redelijk wat van de prijs af kan. Deze ongeopende XH85 is wellicht ook interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door benbaba op 10-01-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfi2
Een 120Hz paneel voorkomt dit over alle signalen (bronnen).
Blijkbaar zijn we er hier wel gevoelig voor en is 120Hz maar een must geworden :P
Allebei VA
Ik denk dat de kijkhoeken bij een VA paneel voor de woonkamer hier gewoon te slecht zijn, de afstand van de TV naar de bank is maar zo'n 3 meter. Ik dacht dat ik dus IPS panelen had gevonden maar blijkbaar niet goed genoeg gekeken...
Voor goede motion + relatief brede kijkhoeken, zie de LG NANO86. Het contrast en de uniformiteit van zwart zal wel slecht zijn met name bij weinig licht. Local dimming moet je hierbij sowieso uitzetten.
Als ik het vergelijk met de TV die vervangen word dan is dat is het uitzetten van de local dimming het ergste niet. Maar keer op keer merk ik dat ik toch ergens iets moet laten als ik niet genoeg geld uit geef.
Ik heb ook al iets te vaak met een schuin oog maar die mooie LG OLED's gekeken
Ik denk dat ik daarom het toch over een andere boeg ga gooien en een grotere investering ga doen; pricewatch: LG OLED48CX6LB Zwart . Dan hoef ik (bijna) nergens te zeggen dat het toch beter had gekund. Afgelopen dagen een boel geleerd over televisies (zeker door al jouw advies en linkjes naar Rtings Benbaba!) en nu wil ik het ook gewoon meteen goed doen zegmaar. En een klein cadeautje voor mezelf omdat ik 2020 heb overleeft kan ook geen kwaad :+
Pagina: 1