Dhcpcd bij booten lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• johnny7
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023
Ik heb recentelijk mijn kernel geupgraded via mandrake update. Hierna krijg ik niet meer automatisch een ip via dhcp. Ik heb rc.local aangepast zodat deze dhcpcd aanroept, maar het zal toch ook op een andere manier kunnen? Bij booten, dus voor de aanroep dhcpcd, geeft hij de foutmelding: 'Determining IP information.. No link available. Check cable'. Wat is hier fout?

Verwijderd

Welke netwerkkaart :?

Het klinkt eerder als een module probleem in de kernel, dan een dhcpcd probleem eerlijk gezegd.

Verwijderd

lijkt me eerder een probleem met de modules van je netwerkkaart, heb je deze wel goed mee gecompileerd in je nieuwe kernel??

Kan je localhost pingen:
ping 127.0.0.1 of ping localhost

• johnny7
Kaart is een realtek8139. Deze module wordt geladen tijdens het booten en dat gaat goed. Normaal kan ik niet pingen. Als ik vervolgens van de prompt /sbin/dhcpcd start krijg ik wel een ip-adres en kan ik ook pingen. Dus het lijkt alsof de fout in een of ander script zit tijdens het opstarten.

Verwijderd

Zeker weten dat die module geladen is (lsmod) ?
Er zijn namelijk 2 modules voor in omloop
rtl8138 en 8139too.

• johnny7
Zeker weten. Bij de modules directory staat namelijk alleen nog maar de 8139too module. Dus ik heb weinig keus welke module ik kan laden.

Verwijderd

En lsmod geeft hem ook terug; dan is het namelijk wel heel vreemd, dat je Dhcpcd het niet meer doet.

• johnny7
Ik heb geprobeerd om vanaf de prompt ifup eth0 te starten. Hij geeft dan dezelfde foutmelding. Als ik dhcpcd start, gaat het wel goed. |:(
Volgens mij wordt ifup script gestart tijden s het booten, en dan zal het daar waarschijnlijk misgaan.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
zou het kunnen dat dhcpd al bezig is voordat je netwerk interfaces up zijn? Heb je geen vragen gekregen bij de installatie van dhcpd?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• johnny7
Ik had dhcpcd al geselecteerd bij de installatie van mandrake 8. Toen ging het allemaal goed. Echter na een update van de kernel en de dhcpcd package werkt het dus niet meer zo goed ;(
Hoe kun je zien of de dhcpcd al bezig is voordat de netwerk interfaces geladen zijn?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
Op maandag 13 augustus 2001 17:52 schreef johnny7 het volgende:
Hoe kun je zien of de dhcpcd al bezig is voordat de netwerk interfaces geladen zijn?
Meteen met Alt-F2 naar een andere console springen, als root inloggen en /sbin/ifconfig uitvoeren. Kijk anders eens met dmesg of je wat hierover kunt vinden.

Misschien kun je dhcpd unistallen en daarna weer installen? ik heb geen idee hoe dat werkt met rpm, ik werk zelf fijn met apt, maar daar kom je vast wel uit :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• ParoXysm
  • Laatst online: 17-08 18:48
Ik heb dus hetzelfde probleem, ook met een RTL8139 kaartje. Draai zelf Slackware8, en netconfig herkent 'm allemaal wel enzo.
Met lsmod staat tie er ook netjes bij, maar bij dhcpcd gaat tie fout. Heb tot nu toe ook nog geen oplossing gevonden, heb nu voorlopig ff een andere NIC erin gezet. Ben wel benieuwd of iemand een oplossing heeft.

Specs

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

DPLuS

Ik had dat probleem dus ook. Is nu opgelost...

Lees dit draadje maar eens door:
[topic=203219]
Ik heb het al:

In ...../network-scripts/ifup stond dat ' ie eerst PUMP zou gebruiken voor de DHCP en dan pas DHCPCD. Toen heb ik die regel voor pump gewoon verwijderd.
En in ifcfg-eth0 heb ik die DHCP_HOSTNAME gezet...

Nu werkt het...
Pagina: 1