Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Componenten voor aansturing Somfy RTS met homebridge/-kit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mmbahlman787
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2024
Mijn vraag

Welke componenten heb ik nodig om bestaande screens voorzien van Somfy RTS motoren te bedienen in Apple Homekit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment iOS en macOS devices om de rest van de domotica te bedienen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De RFXcom is een optie, maar is uitverkocht en op MP ook slecht verkrijgbaar. Is daarnaast nog aardig prijzig om alleen Somfy mee te bedienen.

Mijn idee is om het volgende aan te schaffen en te installeren:

1) Raspberry PI 4b met 4GB, daar homebridge op installeren met de "Somfy RTS plugin for homebridge" https://www.npmjs.com/package/homebridge-rpi-rts

2) een transmitter op 433,92 Mhz: https://www.hobbyelectron...-rf-ontvanger-zender-set/ met antenne: https://www.hobbyelectron...t/helical-antenne-433mhz/

3) een 433.42 Mhz SAW oscillator en die solderen op de plek waar de 433.92 zit.

Iemand ervaring met deze componenten en of dit gaat werken? Doel is dus om met deze setup de screens via Homekit en daarmee de Woning app van Apple te kunnen bedienen en op te nemen in automatiseringen.

Alle reacties

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar DeD

• mmbahlman787
Iemand een idee?

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:36
Volgens mij kan het niet zomaar omdat somfy rts encrypted is.
Ik heb zelf de rfxcom en dat werkt goed, wel met home assistant gekoppeld. Home assistant is weer met HomeKit gekoppeld.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
TheMystery schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:56:
Volgens mij kan het niet zomaar omdat somfy rts encrypted is.
Ik heb zelf de rfxcom en dat werkt goed, wel met home assistant gekoppeld. Home assistant is weer met HomeKit gekoppeld.
RTS is toch het oude protocol?

Daarvoor heb ik wel eens reversed engineered software voor gezien online.

Heb ik nog op de planning staan om Somfy RTS met MQTT aan te sturen.

Oplossingen om het kristal om te solderen heb ik vaker gezien. Alternatief is om een Somfy remote op te offeren door er een ESP8266 aan te solderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2021 19:06 ]

• mmbahlman787
Als ik de documentatie lees, dan lijkt het dat de plugin in staat is om een fysieke remote na te bootsen inclusief rolling codes:
It is important to understand how Somfy RTS is working. It is the physical Somfy devices (e.g. roller shutters) that memorize which remotes can control it and not the other way around (it's not the remotes that memorize the devices). Each Somfy device can memorize several remotes. For each of them it memorizes two values:

The unique remote ID that we setup during the configuration
A rolling code that is incremented each time a button is pressed on this remote
en:
The plugin creates a rolling code for each of the virtual remotes. When a new virtual remote is created, the plugin start a rolling code with value 1. Rolling codes are stored in .txt files in /var/lib/homebridge named with the IDs of the associated virtual remotes.

Those files should not be lost because there is no way to recover the rolling codes. Somfy devices won't execute commands sent by a remote with a different rolling code than the one it has in memory for the remote with this ID.
Als die plugin werkt zoals beschreven, dan lijkt dat een prima oplossing.

Dat zou betekenen dat je met een Pi en een paar euro voor 433 Mhz spul het werkend heb op Homekit. Klinkt haast te mooi om waar te zijn ;)

• Rukapul
@mmbahlman787 ik ga ook een poging wagen. Heb een setje oscillatoren besteld en wacht tot het binnenkomt.

• mmbahlman787
@Rukapul Ik ga het ook gewoon proberen, de Raspberry heb ik toch nodig, ook als het wel met een RFXcom moet. De oscillatoren besteld op ebay, die moeten per boot uit China komen volgens mij :-). Gaat even duren zag ik. To be continued als de spullen er zijn.

• Rukapul
mmbahlman787 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:29:
@Rukapul Ik ga het ook gewoon proberen, de Raspberry heb ik toch nodig, ook als het wel met een RFXcom moet. De oscillatoren besteld op ebay, die moeten per boot uit China komen volgens mij :-). Gaat even duren zag ik. To be continued als de spullen er zijn.
Ik heb de kristallen binnen.

Ben vervolgens aan de gang gegaan met https://github.com/Nickduino/Pi-Somfy maar het werkt (nog) niet.

Huidige vermoeden is dat ik het kristal er niet goed op heb gesoldeerd of dat ik de hele transmitter gesloopt heb bij het desolderen en solderen. Maar voor hetzelfde geld is er iets met de GPIO van de PI aan de hand.

Helaas heb ik geen reserve transmitter liggen, maar als die binnenkomt dan geef ik het nog een poging.

Ik zal het nog eens opnieuw in elkaar zetten.
Vraag me af of ik ondertussen nog wat kan testen met de huidige module/kristal ?

• mmbahlman787
Ik heb het werkend! De standaard oscillator eraf solderen was nog het lastigste karweitje. Ik maak gebruik van deze package: https://www.npmjs.com/package/homebridge-rpi-rts dat werkt perfect. Bereik is ook goed, het setje hangt in de meterkast en bedient zonder problemen de screens op zolder.

@Rukapul kan je helaas niet zoveel tips geven, behalve: a) de package te proberen die ik gebruik (maar weet niet of dat past in de rest van je domotica Setup) en b) dichterbij de zonwering testen (maar dat zal je vast al gedaan hebben)?

• Rukapul
Ik heb nog een keer een kristal gesoldeerd op een andere transmitter, maar dat werkte nog steeds niet in combinatie met Pi-Somfy. Een standaard oscillator werkte ook niet. Van heel dichtbij ook niet.

Uiteindelijk liep ik tegen Somfy_MQTT aan, heb een Nodemcu v3 uit de bak gevist, nog een CC1101 besteld (ik had er al een voor mijn ITHO mechanische ventilatie) en was klaar met het inprikken van 8 dupont kabeltjes 8)7

Enige verrassende was dat ik bij Somfy_MQTT op 'prog' moest drukken om de nieuwe unit te koppelen, terwijl met de normale Somfy afstandsbediening 'up' zou moeten werken. Mogelijk dat het daar ook mis ging bij de poging met Pi-Somfy.

Uiteindelijk blij met de oplossing, want wilde sowieso iets op basis van ESP wat veel simpeler en goedkoper is.
Pagina: 1