Aanschaf 1e auto upgrade

Pagina: 1
Acties:

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-12 12:10
Hi all,

Topictitel is misschien wat verwarrend, maar ik wilde de verwarring met een ander topic over een "1e auto" voorkomen :P

Huidige situatie:

Ik rijd in een Renault Twingo 1.2 uit 2001 met "semi-automaat" QuickShift versnellingsbak die ik gratis mocht overnemen van mijn ouders. Het is op zich een prima startersautootje, maar nu heb ik een spaarpotje bij elkaar en gezien de woon-werkafstand van 50km enkele reis, zoek ik wat beters voor de +- 25k kilometers die ik per jaar rijd. Ik rijd nu op benzine, diesel kan misschien wel uit maar ik vrees voor steeds meer beperkingen en hogere kosten in de toekomst.

Budget: tussen de 5.000 en 6.000 euro, tenzij een miniem prijsverschil een enorm verschil maakt in comfort of kwaliteit.

Eisen en wensen:

Mede door de trage "automaat" versnellingsbak, is het optrekken voor mijn gevoel erg traag en ondanks dat ik vrijwel enkel snelweg rijd, irriteert het me wel. Ik moet toegeven dat ik vrij weinig verstand heb van motoren en de cijfertjes die ermee geassocieerd zijn, dus daar is hulp gewenst :)

Ik zou het echt heel tof vinden om een Android Auto-capable systeem in de auto te kunnen inbouwen. Ik rijd nu met een telefoonhouder, maar het kunnen inbouwen van zo'n systeem (OEM of aftermarket) is echt iets wat ik graag zou willen (ik heb een optie hieronder bekeken). Inbouwen hoeft niet in budget.

Qua comfort is een airconditioning een absolute must, zodra het wat warmer wordt, drijf ik voor m'n gevoel nog net de auto niet uit. Ook cruise control lijkt me heeeel prettig om te hebben.

Ik heb een aantal auto's bekeken en bij sommige leken parkeersensoren achter haalbaar binnen budget, maar zijn geen must-have voor me.

Qua formaat zat ik te denken aan een formaatje VW Polo, ik rijd voornamelijk alleen of met twee en ik ben niet van plan om op vakantie te gaan met de auto, dus enorme opslagruimte is niet nodig. Ik heb gelest in een VW Polo (uiteraard van een jonger bouwjaar en beter uitgerust dan mijn budget toelaat), maar ik vond het een prettige auto.

Aantal voorbeelden van bekeken auto's:

De hierboven genoemde VW Polo: prettig formaat auto en overall design spreekt me wel aan. Ik heb gezocht op een met bouwjaar 2010 of hoger en met maximaal 125.000 km op de teller. Van een bekende heb ik een Reddit gekregen (r/RCD_330) waarmee ik zo'n Android Auto systeem in kan bouwen zonder al te veel kosten en gedoe (+ origineel VW onderdeel, weliswaar niet van EU auto's maar Engels is prima)

VW up!: formaatje kleiner maar zou niet perse afvallen qua formaat, al is het met de ingebouwde radio-unit niet mogelijk om zo'n navigatiesysteem in te bouwen lijkt het.

Seat Ibiza: soort gelijk (misschien wel praktisch helemaal gelijk?) met de Polo zo ver ik heb gezocht. Qua prijs maakte het eigenlijk allemaal niet zo veel uit.

Ford Fiesta: Lijkt in dezelfde prijsrange een sterkere motor te kunnen bieden (iig qua PK), qua formaat past 'ie wel mooi. Enige nadeel wat ik vond bij het zoeken naar dit model, is de middenconsole die ik niet bepaald mooi vindt.. Daar kijk je toch best veel naar :'(

Hebben jullie misschien tips of aanbevelingen voor modellen auto's die interessant kunnen zijn in mijn geval? Alle hulp wordt gewaardeerd _/-\o_

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik rij zelf in Swift, heerlijk ding

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar voor mij was 2x50 km per dag te veel om in een basic polo te rijden. Ivm gezinsuitbreiding is dit nu een golf geworden (geen GTI 😉). Eerder heb ik érg veel plezier en comfort gehad aan een Grande Punto. Destijds nog wel de 1.3 jtd. Nu zou ik diesel ook niet snel overwegen. Hoewel in deze prijsklasse de grootste afschrijving al wel is geweest. Milieutechnisch (fijnstof) ben ik er ook geen voorstander meer van.
Samenvattend zou mijn advies zijn om net een klasse hoger dan polo te kijken, tenzij de Polo je goed ‘past’ of er misschien wat betere stoelen dan Trendline in zitten.

Life is not about specs, it is about joy!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:34
50km per dag kan je prima in polo rijden is mijn mening, natuurlijk mag iedereen een andere mening hebben maar er wordt hier wel eens gekeken als meer dan 30km over de snelweg rijdt je gelijk een BMW 5 serie moet hebben.

Natuurlijk is een grotere en luxere auto comfortabel maar dat is ook het hele doel van de TS elke auto in het B segment is al comfortabeler dan zijn huidige twingo.

Uiteraard is proefrijden altijd een goed idee en is de iets luxere versie vaak iets beter qua stoelen :)
als je 5-6k uitgeeft zorg dat je dan altijd nog 1000-1500 over hebt voor groot onderhoud in de eerste jaren, je komt immers iets waar iemand anders afscheid van heeft genomen.

Dus zoals voor elke occasion check banden, distributie ,staat koppeling etc maar geef in ieder geval niet je hele budget uit aan het object auto en bekijk de verschillende premies voor de verzekering en overweeg of je een Wa+ of allrisk dekking wil. (als je hem nu plat rijdt kan je hem dan nog een keer kopen ?) en sommige merken zijn in verzekering net iets duurder dan andere.

Ik ben pro private lease, dus verdiep je hier ook eens in :)

terug naar het obeject auto: als je een netto polo weet te vinden doe je er nooit wat verkeerd aan, polo en golf is altijd goed. Wellicht kan je voor het budget ook een golf vinden.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:38
Ik heb jaren in een Ibiza uit 2005 gereden, die was nagenoeg gelijk aan de Polo's uit die jaren. Recentere modellen zijn uiterlijk wel meer gaan verschillen maar onderhuids zijn ze hetzelfde. De Skoda Fabia is ook effectief dezelfde auto.

Zoals eerder is aangegeven: probeer iig een versie te vinden met de 'betere' stoelen, dat scheelt veel in comfort.

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-10 19:52
Voor de baas heb ik heel veel woon-werk kilometers gemaakt. Door verschillende werkgevers kon ik ook veel verschillende auto's uitproberen. Voor de forens zijn opties belangrijker dan merk, diesel of benzine, en de kilometer stand.

Goede stoelen zijn al genoemd. De airco heb je al op de lijst staan. Maar denk ook aan cruise control, goede verwarming, iets om de voorruit schoon te krijgen in de winter (Ford voorruitverwarming!!), parkeersensoren, voor files is een automaat erg handig, een grote benzinetank (scheelt tanken in de kou en regen), veel kilometers tussen de beurten (scheelt garagetijd).

Lang verhaal kort, kijk nog eens kritisch naar je eisen en wensen wanneer je 2 x 50 km per dag woon-werk gaat doen.

• iBugged
Dank allen voor de reacties!

Er is gedacht aan extra budget voor het betalen van reparaties of onderhoud indien dat nodig is :) De financiële situatie is momenteel (thuis inwonend + 32u werk) dat er ongeveer 750 euro per maand gespaard kan worden, hoe langer ik wacht met de aankoop, hoe meer die rekening zal groeien haha :P

All-risk verzekeren lijkt me daarom niet slim, qua premie betaal ik me scheel op mijn leeftijd en 1 schadevrij jaar. WA+ lijkt me de betere keuze in mijn geval.

Qua controleren van de auto: mijn vader heeft heel wat monteurervaring en weet de standaard kwaaltjes wel te vinden. Uiteraard kan ik van te voren voor dat specifieke model opzoeken of er bijzonderheden bekend zijn (ik geloof dat de ANWB vaak een lijstje met bekende problemen heeft)

Private Lease heb ik naar gekeken, maar zijn voor mij te duur voor 't aantal kilometers wat ik er mee wil rijden. Mocht ik later dichterbij willen wonen, zit ik vast aan een PL voor goed geld iedere maand (naast of mijn inkomen voldoet, ik ben thuiswonend maar weet niet of ze daar rekening mee houden).

Qua auto zelf: een leuke Polo zie ik nog steeds wel zitten, maar er lijken weinig modellen te zijn die momenteel voldoen aan mijn 'ideale maar realistische' plaatje qua budget en opties. Misschien dat de tweedehands markt in het voorjaar beter is dan in de winter?

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:19
Omdat je nu een Twingo rijdt: Is driedeurs een optie?
Veel B-segmenters (en sommige C-sgementers) zijn er ook als driedeurs. Drie deuren zijn minder populair dan vijf deuren en kan daarom interessant zijn.

Willekeurige voorbeeldjes:
Fiat Punto
Mazda 2
Alfa Romeo MiTo
Ford Fiesta
Kia Rio
Kia Proceed (C-segment!)
Seat Ibiza
Suzuki Swift

• iBugged
Driedeurs is zeker een optie, ik heb bij de Polo ook aardig wat 3-deurs modellen gezien en ik vind ze persoonlijk mooier dan de 5-deurs modellen :P

Ik zal vanavond die voorbeelden eens bekijken :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Kunt altijd nog voor reva G-wiz gaan, volledig elektrisch maar binnen budget :)
https://static.autoblog.n...-maserati-granturismo.jpg

spoiler:
Dan is daarna elke auto een upgrade :P

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 08-01-2021 11:47 ]

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:14

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Mijn advies is ga voor een 5deurs, de bruikbaarheid van je auto stijgt enorm en geloof me, later ga je spijt krijgen als je het niet doet.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Mijn advies in dit soort gevallen is altijd: kijk naar Japans... je gaat "veel" rijden en dat wil je dan doorgaans zoveel mogelijk betrouwbaar doen, dan zit je bij een Japanner doorgaans toch het beste.

Ook zou ik met 100km per dag niet een te kleine auto nemen, die zijn meestal toch wat vermoeiender om te rijden dan een maatje groter.

Zuinig en comfortabel rijden: https://www.autotrack.nl/a/honda-civic-benzine-2010-50663122

Nogmaals zuinig en comfortabel: https://www.autotrack.nl/...ght-benzine-2009-50623721

Wat sportievere wegligging, ook nog redelijk zuinig: https://www.autotrack.nl/a/honda-civic-benzine-2009-50623919

Nogmaals wat sportievere weglegging en redelijk zuinig: https://www.autotrack.nl/...ris-benzine-2009-50662494

Hybride versie, nog zuiniger rijden: https://www.autotrack.nl/...ris-hybride-2011-50649466
Pagina: 1