Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ZeroV4
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 09-01 17:39
Hi allemaal,

Geen idee of ik hier goed zit, maar niet geschoten is altijd mis ..

Ik ben sinds 1-1-2021 in dienst van een werkgever en mijn dienstverband middels een uitzendbureau is dus ten einde gekomen.
Nu krijg ik nog een eindafrekening van mijn openstaande reserves (boven wettelijk, wettelijk en vakantiegelden).

Van het vakantiegeld gaat er ruim de helft van af, dat wist ik. Maar hoe zit dat met de (boven)wettelijke uren die ik nog over heb? Word dat ook ‘gewoon’ middels eenzelfde percentage belast of zit daar een ander idee achter?
Dit om voor mijzelf een beeld te schetsen hoeveel ik ongeveer kan verwachten.

Alvast bedankt

Alle reacties

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Reken op 25% tot 33% van het (extra) bedrag, beter te laag dan te hoog imho

maaruh 5 dagen gewerkt of bedoel je 1-1-2020 zit nogal wat "verschil" in ..

voor 5 dagen heb je 2 opties "nada" of je verdiende zoveel dat je het niet eens op je bankrekening opmerkt .. ;)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• ZeroV4
Ik heb van 12-08-2019 tot 31-12-2020 via een uitzendbureau gewerkt bij een bedrijf en ben 01-01-2021 (vorige week) in dienst bij het bedrijf zelf gekomen. Als het zo wat helderder is. ;-)

• Ray187
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Alles bovenop je basisloon wordt max belast. Dat houdt in in welke belastingschijf je zit. Geloof tot 67k pj zit je 38% oid.

• ZeroV4
Aha, nou, 60k red ik niet per jaar, maar dan is dat duidelijk 😂

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 13:40
Uiteindelijk maakt het geen zak uit, het is voor de fiscus gewoon loon. Alleen op het loonstrookje wordt meestal veiligheidshalve het hoogste voor jou relevante tarief toegepast voor de extra betalingen. (en meestal klopt dat uiteindelijk ook wel)
De echte aanslag komt pas volgend jaar, dan wordt er eventueel verrekend wat er niet klopt.

alles kan off-topic

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Inderdaad, is een voorlopige heffing.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

ZeroV4 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:20:
Aha, nou, 60k red ik niet per jaar, maar dan is dat duidelijk 😂
Waarschijnlijk is er bijzonder tarief gerekend. Met de Belastingaangifte over 2020 krijg je het teveel betaalde aan belasting dan weer terug. De Belastingdienst vult alles automatisch in, hoef je alleen maar te controleren adhv je jaaropgaves.

• ZeroV4
Ja, even meer aandacht aan besteden .. Was afgelopen jaar even vergeten dat ik iets meer ben gaan verdienen. Toen kwamen ze even €800 zorg toeslag terug vragen. *oops* 😂

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Je kan het makkelijk hier berekenen, maar reken op ongeveer 50%: https://www.berekenhet.nl...asting-extra-inkomen.html

• Jealgu
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 12:47
Ray187 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:19:
Alles bovenop je basisloon wordt max belast. Dat houdt in in welke belastingschijf je zit. Geloof tot 67k pj zit je 38% oid.
Dit klopt niet, net onder de 67k zit je op 49% ivm afbouw heffingskortingen!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Om hem compleet te maken, het bijzonder tarief wordt hier meestal voor gebruikt wat voor 2021 neerkomt op:

Meer info: belastingdienst

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:11
Napo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:26:
[...]Om hem compleet te maken, het bijzonder tarief wordt hier meestal voor gebruikt wat voor 2021 neerkomt op:
[Afbeelding]
Maar zoals @Ankona ook al aangeeft is de loonheffing die je op je loonstrook ziet alleen een voorheffing, in de belastingaangifte wordt dat weer rechtgetrokken naar het tarief dat op je inkomen van toepassing is.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Napo
  • Niet online

Napo

Patrick_6369 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:28:
[...]

Maar zoals @Ankona ook al aangeeft is de loonheffing die je op je loonstrook ziet alleen een voorheffing, in de belastingaangifte wordt dat weer rechtgetrokken naar het tarief dat op je inkomen van toepassing is.
Zeer zeker correct, ik pretendeer ook niet dat het de uiteindelijke heffing gaat zijn.
Alles tot de definitie aangifte inkomstenbelasting is voorlopig, pas dan worden je inkomsten opgemaakt voor het fiscale jaar en wordt de daadwerkelijke belasting berekend.

[Voor 16% gewijzigd door Napo op 07-01-2021 08:31]

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:11
Napo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:29:
Zeer zeker correct, ik pretendeer ook niet dat het de uiteindelijke heffing gaat zijn.
Alles tot de definitie aangifte inkomstenbelasting is voorlopig, pas dan worden je inkomsten opgemaakt voor het fiscale jaar en wordt de daadwerkelijke belasting berekend.
Klopt, iemand die niet in de materie zit zou dat misschien wel kunnen denken, daarom mijn toevoeging!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Sovieto
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 13:40
Patrick_6369 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:40:
[...]

Klopt, iemand die niet in de materie zit zou dat misschien wel kunnen denken, daarom mijn toevoeging!
Maar ook weer veel mensen gaan er ten onrechte vanuit dat ze geld terug krijgen na hun aangifte omdat er bijzonder tarief is gebruikt. In de meeste gevallen is dat bijzondere tarief gewoon terecht en krijg je niks terug.

Boven de 35.000 betaal je circa 50% belasting.

• Napo
  • Niet online

Napo

Sovieto schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Maar ook weer veel mensen gaan er ten onrechte vanuit dat ze geld terug krijgen na hun aangifte omdat er bijzonder tarief is gebruikt. In de meeste gevallen is dat bijzondere tarief gewoon terecht en krijg je niks terug.
Dat is natuurlijk ook het hele idee van het bijzondere tarief. Genoeg heffen om geen achterstallige belastingschuld voor de werknemer te creëren maar ook niet te veel innen zodat er geld terugvloeit.

In alle gevallen dat ze niets terugkrijgen is de voorheffing middels bijzonder tarief dus gegaan zoals hij behoort te gaan ;)

Het lastige is natuurlijk dat we enerzijds pretenderen dat we 2 belastingschijven hebben (37,1% en 49,5%) terwijl de uitwerking dankzij factoren als inkomensafhankelijkheid van de arbeids- en heffingskorting toch wat anders wordt;

@Patrick_6369 zeker, normaal zet ik het er ook wel expliciet bij maar het ontschoot me deze keer ;)

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 13:25
Sovieto schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Boven de 35.000 betaal je circa 50% belasting.
Hoe kom je daar bij? Zie https://www.belastingdien...021-nog-niet-aow-leeftijd

37,1% tot 68.508 en daarboven 49,5%

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13:34
Bijvoorbeeld door de inkomensafhankelijke afbouw algemene heffingskorting en arbeidskorting is het marginale tarief in de praktijk veel hoger.

Voor iedere euro die je meer verdient dan €21.043 krijg je 5,977% minder algemene heffingskorting, met dien verstande dat de euro's voorbij €68.507 niet meetellen. Voor iedere euro die je meer verdient dan €35.652 krijg je ook nog eens 6% minder arbeidskorting. Dit stopt pas bij €105.736.

Boven de €35.625 betaal je dus effectief 37,1+5,77+6=48,87% belasting. Zodra je bij de €68.507 komt stopt de afbouw van de algemene heffingskorting maar gaat het box 1 tarief omhoog, dus kom je uit op 49,5+6=55,5%. En zodra je meer dan €105.736 verdient vervalt ook de afbouw van de arbeidskorting en gaat je tarief omlaag naar 49,5%.

[Voor 24% gewijzigd door Tom-Z op 07-01-2021 10:28]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:48
Je totale salaris over een jaar wordt belast via de belastingschijven. Losse componenten van je salaris worden niet apart of volgens een ander tarief belast. De werkgever houdt loonheffing in. Dit is een voorheffing op de loonbelasting om te voorkomen dat je later in 1 keer een groot bedrag moet (bij)betalen. Dus op je loonstrookje lijkt het dan net of er verschillende tarieven gelden. Dit is niet zo.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• ZeroV4
Dank allen voor de reacties, ik zie aardig wat materie en zal het eens laten inwerken en er een berekening op proberen los te laten. Uiteindelijk wacht ik wel tot a.s. Woensdag wanneer het op de rekening word overgemaakt.

Ter info: Mijn bruto jaarsalaris zit onder de 35k. ;-)
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True