Maximale performantie uit RTX 3080 halen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 23:45
Ik ontvang binnenkort mijn RTX 3080 en zou mijn overige componenten willen upgraden zodat deze op geen enkele manier een bottleneck kunnen vormen. Bedoeling is om de zwaardere games van het moment (zeer) vlotjes op 1440p te kunnen draaien (165 Hz monitor). Ik ben me bewust dat dit met mijn huidige systeem in de meeste games waarschijnlijk ook wel lukt, maar ik wil alle mogelijke performantiewinst benutten door deze upgrade nu uit te voeren. Momenteel kan ik mijn vrij recente componenten ook nog net iets makkelijker tweedehands verkopen.

Mijn huidige systeem:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed
1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3200C16
1VoedingenMSI MPG A750GF
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB

CPU
Ik denk er aan om over te schakelen naar een 5600X of 5800X. De 5600X (met minder cores tov mijn huidige 3800X) doet het blijkbaar toch beter dan mijn 3800X in games. Prijsverschil tussen beide CPU's is momenteel vrij klein (deels door de verhoogde prijzen), wat de 5800X misschien zelfs interessanter maakt?

MOBO
De grote vraag hier is: B550 vs X570. Gezien ik 2 NVMe's heb en hierdoor tegen het beperkt aantal PCIe lanes aanloop op mijn B450 zou ik opteren voor X570:RAM
Mijn huidige RAM setje is 3200 MHz (2 x 16GB).
Ik zou willen overschakelen naar een kit van 4 (die blijkbaar beter werkt icm Ryzen), met bovendien een iets hogere snelheid, namelijk 3600 MHz.

Voetnoot: wachten op de nieuwe serie Intel CPU's (2e helft 2021) hou ik ook in mijn achterhoofd, al kunnen deze natuurlijk weer worden uitgesteld... :+

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
CPU
Met een update naar 5600x ga je ongeveer 1 a 2 FPS mee vooruit op 1440p met alles ultra. Als je dat de moeite waard vindt moet je dat doen.... Het verschil tussen de 5600x en 5800x is nihil op deze resolutie. Over een paar jaar ga je dat misschien wel merken, maar met deze snelheid heb je dan waarschijnlijk een systeem met DDR5 etc.

MOBO
Je huidig bord kan net zoveel CPU lanes gebruiken (20 bruikbare) als met een nieuw bord (ook 20 bruikbare). Mijn advies is om je moederbord niet veranderen. Als je dat toch graag wil doen, pak dan een B550 bord. Die hebben naast PCIe 4.0 vaak betere VRM en meer functies voor minder geld. De PCIe 4.0 chipset lanes van een X570 ga je toch niet gebruiken, want die zijn trager dan CPU lanes.

RAM
Ook een aardige inverstering voor weinig extra prestatie. Probeer eerst eens je huidige kit te overklokken.

[ Voor 13% gewijzigd door Djarune op 11-01-2021 11:28 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 00:00

M2M

medicijnman

Mee eens met @Djarune. Het heeft geen zin om onderdelen te vervangen. Wil je meer performance, overklok dan iets. Maar verwacht geen dubbele cijfers. Processoren en GPU's zijn al serieus uitgeknepen tegenwoordig. Fatsoenlijke koeling zodat ze niet tegen hun thermal limits aanlopen is meestal een beter idee.

-_-

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik zou eerst maar eens kijken hoe e.e.a. draait en dan bepalen of je een probleem hebt (misschien ook handig voordat je een rtx3080 kopen ging). Zo ja zou ik als eerste de cpu vervangen. Een 3000-series t.o.v. een 5000-series is een grote stap en kan zeker redelijk wat winst opleveren.

Maar als je van 120 naar 140fps gaat, of van 80 naar 100 .. 't is maar net of je daar warm voor loopt. Maar net welke games je speelt en of het uitmaakt. Ga je beter worden in je games daardoor? meer kills? snellere rondetijden? Ik speel veel Assetto Corsa en Assetto Corsa Competizione. Deze blijken zéér CPU gevoelig te zijn. Ik dacht met een 2700x ook het heertje te zijn met 8c/16t maar de stap naar een 5800x is HUGE!

Maar ga eerst maar eens wat games spelen en de performance beoordelen. Staar je niet blind op de fps. Kijk gewoon hoe het draait, hoe het voelt. Maar bij een 3080 kan een 3800x zeker wel een bottleneck vormen. De rest is imho minder relevant. Ik draai ook nog gewoon op mijn x470 bord en 16 GB.
Is het nice to have of need to have?

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 11-01-2021 11:57 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:34
SanderH_ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:57:

RAM
Mijn huidige RAM setje is 3200 MHz (2 x 16GB).
Ik zou willen overschakelen naar een kit van 4 (die blijkbaar beter werkt icm Ryzen), met bovendien een iets hogere snelheid, namelijk 3600 MHz.
Die video gaat over single rank 8GB latjes, voor Ryzen is 4 x single rank beter dan 2 x single rank, net zoals 2 x dual rank ook sneller is dan 2 x single rank. Maar grotere latjes (16GB of groter) zijn sowieso dual rank, dus je hebt die prestatiewinst al. Bij 4 x dual rank latjes gaan de prestaties net naar beneden, omdat de geheugencontroller van je CPU dan problemen heeft de hoogste geheugensnelheden te halen.

Een setje van 2 x 16GB 3600C16 of beter zou je een beetje prestatiewinst ten opzichte van je huidige setje opleveren, maar dan hebben we het over een paar fps, geen 10.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
@MacPoedel , ik denk dat @SanderH_ ook 4 x 8GB bedoelt. 64GB RAM bij een game machine is namelijk onzinnig.

@Alfa Novanta De 3800x bottleneckt de 3080 een klein beetje op esports games met 1440p en 120 fps / 144 fps zoals Assetto, maar voor zware AAA games als RDR2, Cyberpunk 2077 etc. is die processor zwaar genoeg. Ik ben het met je eens dat @SanderH_ eerst eens de games moet specificeren.

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 23:45
Bedankt voor de suggesties @Djarune @Alfa Novanta @M2M @MacPoedel.

Ik bedoelde trouwens inderdaad 4 x 8GB.

Belangrijkste game zijn PUBG & Modern Warfare, beiden op 1440p (quasi) ultra.

Temps lijken mij OK:
CPU: +- 50° idle, onder load 60-65°
GPU: +- 40° idle, onder load 65°C

Ondertussen nog wat benchmarks bekeken, en de performantiewinst die er te halen valt met de genoemde upgrades zal inderdaad maar vrij marginaal zijn.

Misschien is wachten voor Rocket Lake (of nog beter Alder Lake waarbij Intel eindelijk naar 10nm gaat + DDR5) uiteindelijk toch een beter idee? :+

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 11-01-2021 21:19 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 00:00

M2M

medicijnman

SanderH_ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:14:
Bedankt voor de suggesties @Djarune @Alfa Novanta @M2M @MacPoedel.

Ik bedoelde trouwens inderdaad 4 x 8GB.

Belangrijkste game zijn PUBG & Modern Warfare, beiden op 1440p (quasi) ultra.

Temps lijken mij OK:
CPU: +- 50° idle, onder load 60-65°
GPU: +- 40° idle, onder load 65°C

Ondertussen nog wat benchmarks bekeken, en de performantiewinst die er te halen valt met de genoemde upgrades zal inderdaad maar vrij marginaal zijn.

Misschien is wachten voor Rocket Lake (of nog beter Alder Lake waarbij Intel eindelijk naar 10nm gaat + DDR5) uiteindelijk toch een beter idee? :+
Alle berichten die ik gelezen heb geven inderdaad een IPC verbetering bij Intel. Maar verwacht ook hier geen dubbele cijfers. Bovendien bestaat de kans dat je huidige performance niet gecapped zit op CPU performance, maar op GPU performance. En daar is bij het doodgaan van SLI als helemaal niks meer aan te doen. Een 3080 loopt al op z'n hardst, waarbij een 3090 nauwelijks zoden aan de dijk zet en het AMD platform voor videokaarten een identiek beeld laat zien voor identieke euro's.

Meer euro's tegen het probleem aan gooien zal enkel zorgen voor meer inkomsten voor hardwareleveranciers, niet voor significante performance verbeteringen in de games die je speelt.

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 11-01-2021 21:52 ]

-_-

Pagina: 1