Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Mijn vraag
Wanneer ik mijn beeldschermen overschakel doet Windows raar, 2xDP lijkt helemaal niet meer te werken

Relevante software en hardware die ik gebruik
Werk laptop: pricewatch: HP Envy 17-ce1650nd
Desktop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 449,90€ 449,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS€ 135,-€ 135,-
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 Super 8GB Gaming Advanced€ 609,54€ 609,54
2MonitorenBenQ GL2250 Zwart€ 0,-€ 0,-
2MonitorenBenQ GW2765HT Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/32€ 135,80€ 135,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.330,24

Laptop draait Windows 10 Home 20H2, desktop draait Windows 10 Pro, 20H2.
Ik gebruik DisplayFusion voor het beheren van mijn monitors (op zowel laptop als desktop), maar het probleem doet zich ook voor zonder DisplayFusion.

Wat ik al geconstateerd heb

Het probleem in de basis is als volgt: Ik gebruik tijdens werktijd mijn 2x GW2765 op mijn werklaptop. Hiervoor gebruik ik één HDMI kabel, en één USB-C naar HDMI kabel. Dit gaat goed.
Tijdens werktijd staan mijn 2x GL2250 op mijn desktop aangesloten (bovenste rij schermen). Dit gaat ook goed.

Voorheen kon ik na werktijd heel simpel mijn profiel op mijn laptop wisselen naar 'alleen laptop', en op mijn desktop naar 'alle monitors' (ipv 'bovenste rij'). Dit duurde even en alle vensters versprongen omdat Windows niet van DP-monitors houdt, maar het werkte wel.

Sinds een tijdje werkt dit niet meer. Ik heb de volgende situaties getest, met monitor L/R, DP-port A/B en USB-C poort C:
- Monitor L op poort A: Werkt
- L op B: Werkt
- R op A: Werkt
- R op B: Werkt
- R op B en A op C: Werkt
- L op A en R op B: Werkt niet
- L op B en R op A: Werkt niet

De monitor die niet werkt lijkt wel iets binnen te krijgen, maar ik krijg een 'no signal' melding. Als Windows in slaapstand gaat dan knippert deze monitor ook vaak met een blauw scherm.

Monitoren op DP 1.1 of DP 1.2 maakt geen verschil, DDC/CI aan of uit maakt ook geen verschil.

Ik vond op internet dat Windows 10 nog wel eens profielen van monitors wil onthouden, en dan de verkeerde kan proberen te gebruiken. Ik heb echter alleen deze twee monitoren over DP aangesloten gehad. Wel zie ik in regedit onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration een heleboel monitoren staan, terwijl ik er maar 4 heb die ooit op deze PC aangesloten zijn geweest.

Ook is het zo dat oudere videokaarten geen 4 (vaak zelfs geen 3) monitors kunnen aansturen, maar een 2070 super kan er 4, en het heeft gewoon gewerkt.

Het lijkt er dus ook niet op dat de poorten op de videokaart of op de monitor kapot zijn, maar eerder dat Windows zelf in de war is. Indien relevant kan ik dit ook nog testen met een Linux live USB.

Is iemand dit probleem eerder tegengekomen? Zijn er oplossingen bekend?