Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ConflictNL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05-2024
Beste Mensen,

Aantal weken geleden heb ik zelf het homematic systeem geinstalleerd en geprobeert uit te vogelen. Alleen nu heb ik dat de huiskamer vloerverwarming niet echt warm word. Het word ook in de kamer zelf maar 18.5 graden terwijl ik in de homematic interface 21.5 heb ingesteld.

De verdeler actuators staan constant open van de huiskamer maar het word na een week nog geen graden warmer, maar ook niet kouder dan 18.5.
(Linkse 2 is badkamer, 3 rechts huiskamer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RqVkHzyoYOEk86HKlqE0_J7hsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaKrAJSq3oM6sNP0AmvDnIT4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat de cv ketel (nefit) te laag in zijn temperaturen zit steeds. Die stookt maar met +-45-50 graden? Of is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGIRvgzq5hEmDcjnHy2SI2LiD8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrWDt6eozNCN7s1kFj2Jlj6c.jpg?f=fotoalbum_large

Ook weet ik niet zeker of ik wel de goede aansluiting heb op de cv ketel voor naar het homematic systeem, misschien dat hier iets fout gaat in de aanvraag. Dit stond ook nergens beschreven. De groene aansluiting is waar nu het homematic systeem op zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iSEDfYmaflEVItD9LehaIJENzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sW1Kly35XWf3A5OGwUAsix0n.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt! Ik kom er zelf niet meer uit.

Alle reacties

• mkers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08-2024
Goedendag. Oud onderwerp maar ik heb momenteel vergelijkbare problemen met een Homematic systeem. Is het nog gelukt om dit op te lossen?

• ConflictNL
mkers schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:08:
Goedendag. Oud onderwerp maar ik heb momenteel vergelijkbare problemen met een Homematic systeem. Is het nog gelukt om dit op te lossen?
Bij mij is het wel gelukt, al moet ik zeggen dat ik niet erg te spreken ben over het homematic systeem.. Welke problemen heb jij momenteel? Misschien kan ik wel helpen :)

• mkers
Goedemorgen, niet verwacht dat je zo snel antwoord zou geven en had de notificatie niet aangezet, sorry. Ik dacht dat ik het lek boven had, kamers werden de ene keer wel warm en de andere keer niet. Ik heb intussen gemerkt dat als het buiten ineens kouder wordt dan het dan echt even duurt voordat de verwarming harder gaat draaien.

Alleen nu met de echte kou buiten lijkt het wel of de vloerverwarming het niet aan kan. Verwarming staat bijna continue aan, gewenste temperatuur is 19 graden maar blijft steken op 18. Ik weet nu alleen niet of dat aan de aansturing van de HomeMatic ligt of dat er iets mis is met de verdeler of de buizen. Alles is recent nieuw aangelegd, vloer is zelfs helemaal open geweest om extra isolatie te leggen. Dus dat zou het niet mogen zijn. Misschien heb jij nog ideeën?

• ConflictNL
Warmt de CV ketel wel hoog genoeg op? die slaat wel aan zodra je ook vraagt? Hoeveel graden geeft de CV ketel aan?

Welke aansturing gebruik je precies ? Heb je ook de verdeler met smart switches op de kraantjes van de vloer verwarming? En gebruik je de CCU3 of de IP access point met App via telefoon?

Ik heb ook nog altijd wat probleempjes en kom er ook nog altijd niet uit, misschien dat we elkaar kunnen helpen haha Vind de uitleg van Homematic ook erg schaars.. Ik had eerst de CCU3, maar vond de web interface zo slecht dat ik nu de access point met app gebruik maar nu werkt niet alles, de radiatoren boven vragen warmte, maar de cv ketel slaat niet aan op deze. wel op de vloerverwarming echt heel apart

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01 15:54

dobrie

x 220 330 010

Hallo, ik heb tijdje geleden ook homematic geïnstalleerd. Heb het volgende linkje hierbij ontvangen.

https://www.smarthomesupp...omematic-ip-hmip-whs2.pdf

Hebben jullie hier iets aan?

LG 9KW U44 (3.064)

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O01H5Zb686ChwkB4zOEnCBGVfFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD0xHdUQX1C8KTLjuAjeoJHz.jpg?f=fotoalbum_large

LG 9KW U44 (3.064)

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzLJu5fLeM72yQ29kBVZ2nHFCuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNk99tUNBCnohkKxaL3zMdxx.jpg?f=fotoalbum_large

LG 9KW U44 (3.064)

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

Ik gebruik alleen de functie vloerverwarming met actuatoren.

Gebruiken jullie voor elke ruimte een afzonderlijke thermostaat?

LG 9KW U44 (3.064)

• ConflictNL
Hey Dobrie, Heb je misschien een screenshot van hoe jij de vloerverwarming actuatoren hebt ingesteld? ik heb het idee dat dit bij mij niet goed is

En ik heb idd in elke ruimte een afzonderlijke thermostaat, maar ik heb dus vloerverwarming beneden, en boven radiator thermostaat kranen. Alleen die triggeren de CV ketel niet om aan te gaan

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUxUdJ0dpJ73YQKkYjGQFvv0Upo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0wpc4LaBR1EDXnJAJrUrtiE.jpg?f=fotoalbum_large

LG 9KW U44 (3.064)

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

Ik gebruik deze om de ketel te sturen, is een aan-uit schakelaar.

LG 9KW U44 (3.064)

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owcrYXSkWvk-V9tv5CIsBn5Hg-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivz6lSdQWYWZ0mUdXf1zd2Wl.jpg?f=fotoalbum_large

LG 9KW U44 (3.064)

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

Als je een combi van vv actuatoren en thermostaatknoppen hebt moet je de schakelactor anders programmeren en ook een draadbrug aanbrengen.

Lees die pdf uit dat linkje maar eens rustig door.

LG 9KW U44 (3.064)

• mkers
Goedendag, ik was op vakantie en had bewust even geen pc meegenomen. Ik zal vanavond even een foto van mijn opstelling maken, maar voor nu het volgende:

1. ik gebruik het IP Access Point. CCU werd mij afgeraden omdat het best complex was en tijd kostte.
2. Ik gebruik ook de Switch Actuator om de CV aan of uit te zetten. Ik merk dat deze niet altijd even snel reageert op een wijziging van de temperatuur, volgens mij is ook dit een "pull" systeem ipv een "push" dus daarom wat trager
3. Ik heb 2 6 kanaals actuatoren, eentje stuurt een pomp plus 2 kranen aan (kantoor in garage) en de ander stuurt een pomp en 6 kranen aan (woonkamer plus keuken, is 1 grote ruimte en wordt ook zo aangestuurd). allebei hebben ze hun eigen thermostaat.
4. Ik moet op de bovenverdieping nog aan de slag, op dit moment zet ik handmatig kranen open als ik daar warmte wil en liften ze mee met de verwarming beneden (zo ging het hiervoor ook, toen was er 1 thermostaat in de woonkamer). Advies was wel om boven maar 1 HomeMatic thermostaat te koppelen, omdat er anders teveel signalen naar de Switch Actuator gaan.
5. de CV had ik eerst op 65 graden staan, maar ik heb gemerkt dat als het echt koud is buiten dat dat niet voldoende is. Dus voor nu weer terug op 75 graden.

Ik heb intussen maar geaccepteerd dat het systeem een stuk trager reageert dan de oude verwarming hiervoor. Komt denk ik vooral omdat ik bij mij de (nieuw aangelegde) vloer bestaat uit een isolatie laag, een dikke betonnen vloer en daarop de zandcement laag waar de vloerverwarming in zit. Als ik dit teveel laat afkoelen door de temperatuur 's nachts lager te zetten dan duurt het best lang voordat het warm wordt. Ik dacht eerst dat het vooral lag aan het 15 minuten schema van de HomeMatic. Wat ook niet helpt is dat met de verbouwing er een stuk meer glas in mijn woning zit en ik twijfels heb over de isolatie van de constructie (die wordt namelijk kouder dan het glas, wat ik toch vreemd vind). Maar dat is een ding voor de aannemer.

@dobrie hoe krijg je dat mooie overzicht van gasverbruik?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Op de vloerverwarmingsverdeler meter te zien(wel slechte foto) krijg je ook geen warmwater aangeleverd, bekijk eens waar de leidingen wel warm worden in het traject door te voelen met de hand.

65c CV water moet ruim voldoende zijn voor vloerverwarming, het lijkt er sterk op dat je ketel zijn warmte niet kwijt kan door bijvoorbeeld een luchtbel of bypass die open staat of een kapotte thermonstaatkraan(gaat niet open).

De pomp draait ook wel hard genoeg zie ik.
De meters op de verdeler horen naar 35-40c te gaan.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2022 15:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

@mkers het gasoverzicht haal ik op via enelogic met een youless P1 meter.
Ik draai nu met cv water van 45 graden en krijg het netaan warm. Heb de optimale start/stop functie aan staan.

@ConflictNL heb je nog naar de pdf gekeken?

LG 9KW U44 (3.064)

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
Vloerverwarming mag sowieso niet heter zijn dan 50 graden. Maar teveel laten afkoelen is niet handig.

Wat het reageren op afzonderlijke thermostaten betreft: je kunt in de app aangeven als je dat wilt. Staat niet standaard aan.

Wat traagheid betreft: je kunt in de app aangeven dat je op het moment van de start van de verhoogde temperatuur ook direct die temperatuur wil hebben. Dan gaat de kraan eerder open en de CV eerder aan. Ook dit staat niet standaard aan in de app.

• knetsooj
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03 16:57
Ik lift even mee op dit topic. sta op het punt om een zoneregeling aan te schaffen nu we op de bovenverdieping vv hebben liggen. Kwam uit bij Homematic omdat daarvan de thermostaten mooi in het schakelmateriaal passen. wat zijn buiten het feit dat @ConflictNL het niet warm krijgt jullie grootste issues met dit systeem?

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

@pegagus

Kan je mij vertellen in welke instellingen ik de traagheid kan aanpassen?

LG 9KW U44 (3.064)

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Ikzelf gebruik ook homematic om mijn cv pomp aan en uit te sturen. Doormiddel van een thermostaat en een schakelaar.

De grootste issues vindt ik dat de temperatuur op de thermostaat en de app niet altijd direct overeen komen (hier zit soms vertraging in.)
Ook loopt de cv pomp te lang door omdat de thermostaat de pomp te laat uitschakelt.

Eigenlijk is gewoon het grootste probleem dat het gewoon net te traag reageert.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
dobrie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:32:
@pegagus

Kan je mij vertellen in welke instellingen ik de traagheid kan aanpassen?
In de app:

Meer (rechtsonder) -> klimaat configuratie -> optimale start/stop functie
Rob21tq schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:58:
Ikzelf gebruik ook homematic om mijn cv pomp aan en uit te sturen. Doormiddel van een thermostaat en een schakelaar.

De grootste issues vindt ik dat de temperatuur op de thermostaat en de app niet altijd direct overeen komen (hier zit soms vertraging in.)
Ook loopt de cv pomp te lang door omdat de thermostaat de pomp te laat uitschakelt.

Eigenlijk is gewoon het grootste probleem dat het gewoon net te traag reageert.
Waarom zou je de hele tijd op de app zitten te kijken en die te vergelijken met de temperatuur? En een Cv heeft zelf ook een nalooptijd. Die van mij draait volgens mij sowieso 10 minuten langer door.

Dat het enigszins traag reageert kan bijna geen probleem zijn. En anders check je even de instelling die ik hierboven beschrijf. En als de temperatuur door schiet, is het ook zeker te overwegen de temperatuur van je CV-water wat te verlagen.

Overigens, mijn Danfoss deel heeft ook soms zeker vijf minuten nodig voordat er een reactie komt. Dat heeft alles te maken dat zenden energie kost, en dat daarom die cyclus wat wordt geknepen, om batterijen te sparen.

• Marcel-64
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-11 21:53
Ik was op zoek naar info en kwam zodoende hier terecht.
Mijn vraag: is het mogelijk om met de ketel module bij warmte vraag van de kamerthermostaat, de cv ketel aan te sturen (middels de aan/uit schakeling zoals aangeven in de pdf Dobrie) EN de vloerverwarmingpomp aan te zetten (dit zou ik dan op “aansluiting 2” willen aansluiten)
Ik wil dus de ketel aan laten zetten en gelijktijdig de pomp van de VVW aansturen/aanzetten.

3850 Wp Zonnepanelen, Druk aan het kijken naar een PIB

• dobrie

dobrie

x 220 330 010

@Marcel-64

Even voor je gezocht, info te vinden:

https://www.smarthomesupp...cv-ketel-module-hmip-whs2

LG 9KW U44 (3.064)

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:51

Fab1Man

Live life to the fullest

Marcel-64 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:28:
Ik was op zoek naar info en kwam zodoende hier terecht.
Mijn vraag: is het mogelijk om met de ketel module bij warmte vraag van de kamerthermostaat, de cv ketel aan te sturen (middels de aan/uit schakeling zoals aangeven in de pdf Dobrie) EN de vloerverwarmingpomp aan te zetten (dit zou ik dan op “aansluiting 2” willen aansluiten)
Ik wil dus de ketel aan laten zetten en gelijktijdig de pomp van de VVW aansturen/aanzetten.
Ja dat kan. Je kunt de pomp aansluiten op de verdeelmodule. Ik heb een wat simpelere opzet omdat ik de groepen niet apart hoef te sturen, zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeUZUPFE9orh1ZvSKLIwUQ8xgUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVCezh7IFDD5lQt7HrHDeoJm.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1