Het is de bedoeling dat je, voor je tegelt, eerst de barsten laat komen. Dat doe je door:
- tijd te geven om op te drogen/uit te harden (reken minstens op een maand bij standaard chape)
- het opstookprotocol te doorlopen (vooral bij het afkoelen komen de barsten)
- uitzetvoegen correct te (laten) plaatsen (dan is het de bedoeling dat daar de spanningen worden opgevangen, dus minder/geen barsten komen elders). Ook in de vloerverwarming moet deze normaalgezien meegenomen worden (mantelbuis rond vloerverwarmingsbuizen op plaats waar uitzetvoeg komt).
- rondomrond schuimband plaatsen voor vloer te gieten, zodat deze uitzetting en krimp kan opvangen.
Als je tegelt, heb je enkele vuistregels:
- Altijd de uitzetvoegen doorzetten van ondervloer tot tegels, dus tegels doorsnijden als je niet juist op een voeg uitkomt, ook de tegellijm stoppen op de uitzetvoeg, en deze niet gewoon voegen maar siliconen (best met een silicone in kleur van de voegen, ottoseal heeft een groot assortiment).
- bij vloerverwarming: ontkoppelingsmat gebruiken (bepaalde flexibele lijmen worden bij correct gebruik volgens fabrikant geschikt geacht zonder ontkoppelingsmat, maar als ik die scheuren zie zou ik het niet riskeren)
- tegels met minstens een zijde groter of gelijk aan 60cm: zelfde verhaal, ontkoppelingsmat (ook zonder vloerverwarming).
- Tegels niet helemaal tot tegen de muren, uitzetvoeg laten (schuim van vloer laten zitten bijvoorbeeld, zeker niet opsluiten met tegellijm).
- Tussen tegels en plinten silicone gebruiken (en geen voegmiddel), ook weer om spanningen te vermijden.
Ik weet wel niet wat je vloeispecy juist is, als dat anhydrietvloer is moet je deze anders behandelen (toplaag afschuren en speciale lijm gebruiken), ik zou je aanraden je goed te informeren en zelf de correcte info op te snorren (op factuur van de vloerder zal je juiste omschrijving van de ondervloer vinden).
[
Voor 3% gewijzigd door
naftebakje op 07-01-2021 12:23
]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.