Scheurvorming afwerkvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:49
Gister is bij mij de afwerk vloer gestort, over de hele onderverdieping. Ik heb gekozen voor een vloeispecy met vezels.
Hier onder zitten 6 groepen vloerverwarming. Dikte is 7cm

Na het uitvoeren van de werkzaamheden werd mij verteld dat er scheurvorming kan ontstaan, en toen ik zonet ging kijken schrok ik wel een beetje, behoorlijk veel scheuren en naar mijn gevoel ook erg breed.

Bijgevoegd een foto van een van de ergere scheuren.

Nu is eigelijk mijn vraag of ik me zorgen moet gaan maken, ik wil over deze vloer gaan tegelen. Kan dit gewoon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf5q14L2pCv4T3-YZ8kt1o4UvJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdbkhhGGrzyI30cIls0V3RHo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Dat spul krimpt inderdaad behoorlijk.
Bij een dunne laag worden de krimpscheuren verdeeld door de ondervloer, maar In zo'n dikke dekvloer zou ik zelf een licht wapeningnet hebben gedaan.
Wacht nog een week of 4 met tegelen, totdat het verder is uitgehard en gekrompen. En dan maar hopen dat het niet is losgekrompen van de ondervloer.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 06-01-2021 19:05 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Bedankt voor de reactie, ik heb gebruik gemaakt van noppen platen dus het is een zwevende vloer die los licht van de dekvloer.

Ik ben eerder bang dat het gaat werken als ik betegeld heb en dat mijn tegels los gaan liggen. Of hoef ik me hier geen zorgen over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jan011 De gene die de vloer heeft gestort kan je vragen beantwoorden. Ook zij zullen advies geven wanneer te tegelen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Hackus schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:09:
@jan011 De gene die de vloer heeft gestort kan je vragen beantwoorden. Ook zij zullen advies geven wanneer te tegelen
Uw reactie begrijp ik niet helemaal. Als ik een ding heb geleerd met verbouwen is dat iedere bedrijf iets anders zegt. Ik stel hier deze vraag om vanuit meer hoeken informatie te krijgen. Ik ga mijn leverancier ook contacteren, maar uk heb al een vermoeden dat ik zijn antwoord weet, aangezien hij me al heeft verteld dat scheurvorming op kan treden. Alleen zo erg had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jan011 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:15:
[...]

Uw reactie begrijp ik niet helemaal. Als ik een ding heb geleerd met verbouwen is dat iedere bedrijf iets anders zegt. Ik stel hier deze vraag om vanuit meer hoeken informatie te krijgen. Ik ga mijn leverancier ook contacteren, maar uk heb al een vermoeden dat ik zijn antwoord weet, aangezien hij me al heeft verteld dat scheurvorming op kan treden. Alleen zo erg had ik niet verwacht.
Dan vraag je gelijk of de vloer nog gaat werken, en wanneer het 'klaar' is om te gaan tegelen.(als je dat niet door dezelfde laat doen) dan zul je de tegellijm eo voegmiddel moet aanpassen op zijn antwoord.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Het is de bedoeling dat je, voor je tegelt, eerst de barsten laat komen. Dat doe je door:
- tijd te geven om op te drogen/uit te harden (reken minstens op een maand bij standaard chape)
- het opstookprotocol te doorlopen (vooral bij het afkoelen komen de barsten)
- uitzetvoegen correct te (laten) plaatsen (dan is het de bedoeling dat daar de spanningen worden opgevangen, dus minder/geen barsten komen elders). Ook in de vloerverwarming moet deze normaalgezien meegenomen worden (mantelbuis rond vloerverwarmingsbuizen op plaats waar uitzetvoeg komt).
- rondomrond schuimband plaatsen voor vloer te gieten, zodat deze uitzetting en krimp kan opvangen.

Als je tegelt, heb je enkele vuistregels:
- Altijd de uitzetvoegen doorzetten van ondervloer tot tegels, dus tegels doorsnijden als je niet juist op een voeg uitkomt, ook de tegellijm stoppen op de uitzetvoeg, en deze niet gewoon voegen maar siliconen (best met een silicone in kleur van de voegen, ottoseal heeft een groot assortiment).
- bij vloerverwarming: ontkoppelingsmat gebruiken (bepaalde flexibele lijmen worden bij correct gebruik volgens fabrikant geschikt geacht zonder ontkoppelingsmat, maar als ik die scheuren zie zou ik het niet riskeren)
- tegels met minstens een zijde groter of gelijk aan 60cm: zelfde verhaal, ontkoppelingsmat (ook zonder vloerverwarming).
- Tegels niet helemaal tot tegen de muren, uitzetvoeg laten (schuim van vloer laten zitten bijvoorbeeld, zeker niet opsluiten met tegellijm).
- Tussen tegels en plinten silicone gebruiken (en geen voegmiddel), ook weer om spanningen te vermijden.

Ik weet wel niet wat je vloeispecy juist is, als dat anhydrietvloer is moet je deze anders behandelen (toplaag afschuren en speciale lijm gebruiken), ik zou je aanraden je goed te informeren en zelf de correcte info op te snorren (op factuur van de vloerder zal je juiste omschrijving van de ondervloer vinden).

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 07-01-2021 12:23 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je de VV aangezet ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Bedankt voor de reacties.

De vloei specie is een soort anhydrietvloer alleen dan op cement basis in plaats van op kalk basis.

Randstroken zijn aangebracht. ik heb gevraagd of ik uitzetvoegen moest maken, maar dit was niet nodig volgens de aannemer, dat was wel bij zandcement nodig. De vloerverwarming is gelegd op noppenplaat matten, dus ontkoppeld van de ruw beton (Echter op sommige plaatsen hebben deze contact kunnen maken.

Ik heb laminaat tegels gekocht van 120×20 cm. hiermee wil ik de vloer gaan afwerken.

Ik heb contact gehad met de partij die bij mij de vloer heeft gestort en hij vertelde me dat dit geen probleem was. Tevens heb ik ook contact gezocht met de leverancier van de beton en hun bevestigede dit dat ik gerust over de scheuren heen kan tegelen.

De vloerverwarming heeft overigens nog niet aan gestaan.
Pagina: 1