Krachtige laptop met dedicated GPU, stil bij lichtere loads

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:32
Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik de laptop voor hobbymatig ontwikkelwerk in Visual Studio 2019 onder Windows 10. Het product heeft een dedicated GPU nodig niveau GTX1060M, GTX1650ti MaxQ of Radeon Pro 5500M fatsoenlijke grafics performance nodig van het niveau ~Intel Iris Xe Graphics G7. De multicore CPU moet voldoende krachtig zijn voor het product en om het compilen binnen de paar minuten te houden (mijn huidige i7-8750H doet er nu iets minder dan 2 minuten over). Daarnaast zullen de nodige pdf's openstaan, net als diverse Edge tabbladen, en natuurlijk spotify, discord en putty terminal.

Daarnaast is 16GB RAM het minimum, net als 512GB (liever 1TB) SSD. Achteraf deze inbouwen is een optie als dit tenminste kan.

Wat is je budget?
1500 a 2000 euro, minder is prima. Net als tweedehands trouwens.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop staat meestal op het bureau of op mijn schoot als ik in het vliegtuig of op de bank zit(lig)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het belangrijkste is dat ondanks de vrij krachtige CPU/GPU de laptop bij lichtere belastingen stil is. Mijn huidige HP 15-CX00510nd (i7-8750H, 1060MaxQ) staat bij een beetje internetten en coden (0-10%cpu load) al redelijk te blazen, ondanks nieuwe koelpasta en schoonmaken van alle fans en koelers.

Een fatsoenlijk trackpad is voor op de bank een enorme plus. Het pad van mijn huidige HP is waardeloos. Die van mijn oude i5 MBP in W10 is briljant, dat niveau in mijn nieuwe laptop zou fantastisch zijn.

Daarnaast is 14" meer dan groot genoeg, liever kleiner als dat kan. Dat is op de bank prettiger.

Waar heb je zelf al naar gekeken?
Ik heb op notebookcheck.net al de nodige laptops bekeken en vergeleken maar zie door de bomen het bos niet meer.
  • Macbook Pro 16, nog met i7 dus kan W10 draaien, de trackpad is fantastisch, Apple kennende warm maar wel stil. Maar met een 5500M zit ik al aan 2800 euro en zelf upgraden naar 1TB is er niet bij en zou een totaal geven van >3000 euro (te duur, te heet en te groot)
  • Dell XPS 15 9500, lijkt een perfecte kandidaat en met goede trackpad (als deze goed vast zit) maar de diverse reviews geven aan dat deze erg warm wordt en vrij snel de fans luid aan zet (te groot)
  • MSI Prestige 14 A10SC, lekker kleine laptop, prima cpu, gpu aan de krappe kant maar ook weer erg lawaaiig als ik notebookcheck mag geloven
  • Macbook Pro M1 (komt er nog aan), als die tenminste (via emulatie) volledig MSVS & DX11 kan draaien

[ Voor 5% gewijzigd door mca2 op 04-06-2021 21:46 . Reden: typo's ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinax
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik zit in een zelfde schuitje, ik heb de XPS 15 besteld maar het bestelprocess bij Dell loopt flink uit.. eerste indruk helemaal r.....

Ik blijf deze even volgen en zal je updaten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:11
@trinax dat is bij DELL al jaren drama en daar lijkt ook geen verbetering in te komen. Het gebrek aan service (maar wel de kosten rekenen) is voor mij persoonlijk dé reden om niet meer voor DELL te kiezen. (wel jammer want ze maken echt mooi spul, maar ik vind goede service veel belangrijker)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:17
Als je een stille laptop wilt hebben, dan raad ik de MacBook Pro 16" af. Deze wordt ten eerste vrij warm en blaast al bij het minste of geringste. Ik weet niet hoe zwaar Visual Studio is, maar mijn ervaring met development is dat de fans al vrij snel aanslaan.

Heb je al naar de MacBook Air M1 of MacBook Pro M1 gekeken? Ruim binnen je budget en tevens stil, koel en bizar snel. Hou er wel rekening mee dat hier geen Windows op draait, gezien de ARM-cpu.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenTheStig op 06-01-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
JeroenTheStig schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:09:
Als je een stille laptop wilt hebben, dan raad ik de MacBook Pro 16" af. Deze wordt ten eerste vrij warm en blaast al bij het minste of geringste. Ik weet niet hoe zwaar Visual Studio is, maar mijn ervaring met development is dat de fans al vrij snel aanslaan.

Heb je al naar de MacBook Air M1 of MacBook Pro M1 gekeken? Ruim binnen je budget en tevens stil, koel en bizar snel. Hou er wel rekening mee dat hier geen Windows op draait, gezien de ARM-cpu.
Ja sorry, vergeten het aan het begin te zetten maar ik ben gebonden aan Windows. De MBP M1 lijkt me fantastisch maar vrees dat we voorlopig nog een W10 voor ARM gaan zien.

Maar thanks voor de info over de MBP 16, ik was er bijna voor gegaan. VS2019 is tijdens gewoon coden niet veeleisend. Ik gebruik mijn oude i5 MBP ook wel voor lichte dev taken en zeker tijdens alleen coden is hij muisstil. Alleen compilen en vooral debuggen is niet te doen door gebrek aan HT op deze i5 maar vooral door de Iris 6100 gpu.

[ Voor 3% gewijzigd door mca2 op 06-01-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinax
@DonJunior ow god, we gaan het mee maken. Heb stiekem ergens wat spijt dat ik deze besteld heb maar het lijkt wel de beste kandidaat specwise en hij is upgradable...

Heb ook nog gedacht aan een surface book 3 maar die zijn peperduur en hoor je ook niet de beste verhalen over.

Dan heb je nog Mac wat ik altijd heb gehad, sterker nog ik heb ervaring met de M1 macs maar merk dat ik door jaren Windows gebruik en daarna 2 jaar Mac gebruik, altijd nog tegen dingen aan loop in MacOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je laptop fan te hard blaast dan helpt een fancontrol progje vaak wel.
Voor 10% minder performance krijg je 50% minder geluid oid.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinax
mijn XPS is momenteel in “productie” ben benieuwd.
MSI heb ik overigens al gelijk een gevoel bij van “plastic crap”, klopt dit? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinax
@mca2 ze is binnen! Toch ineens heel snel gegaan. Wel gelijk een paar minpuntjes.

1. Wat is dat ding zwaar als je een 13” M1 gewend bent!
2. Helaas heeft dit model de infamous trackpad wobble.
3. Backlight bleed links boven in.. jammer!
4. Fans hoor je duidelijk, hoge toon...
5. Dell software werkt.. meestal? Ben nog niet helemaal uit hoe die power management zijn werk doet.

En natuurlijk ook pluspunten!
1. Erg mooi apparaat om te zien!
2. FHD+ scherm ziet er puik uit.
3. Toetsenbord typt erg fijn
4. Speakers zijn next lvl!
5. Bluetooth apparaten koppelen no problemo
6. Erg snel!

Morgen maar dell bellen.. kijken wat er gebeurd .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8j7VF_YTy8rlBQwxeW8jAhlvO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYskrW8XC8JYGkwRDKZDmVA5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
@trinax thanks voor de update. Zijn de fans ook duidelijk hoorbaar als hij volledig idle is? En hoe is het met lichte load zoals beetje internetten?

En balen voor je van die kleine defecten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinax
@mca2 fan hoor je constant in erg stille ruimte maar ik moet zeggen dat ik de intel 2020 mbp erger vond storen dan deze.

Het is zeker niet dat hij op spint tijdens browsen, lekker steady!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-10 16:51
Ik heb zelf een paar weken geleden een lenovo legion 5 gekocht, met een R7 en RTX2060, maar deze is nu momenteel niet meer in de pricewatch te vinden.

Deze is onder lichte werklast nagenoeg onhoorbaar. met de hand voor de ventilatieopeningen voel je dat er heel licht koude lucht uit komt. Zodra je gaat gamen, gaat hij wel hoorbaar blazen, maar nog steeds niet extreem luid. Mijn oude HP maakte bij halve load al meer herrie dan deze op full load.

Als je op de website van lenovo kijkt, staan er bij hunzelf momenteel alleen modellen met een 1650TI als videokaart. De rest van de specificaties (16gyg, min 512gyg ssd, processor) vallen binnen je voorkeuren, en ruim binnen budget.

Eventueel hebben zijn ze ook leverbaar met een intel processor, als daar je voorkeur ligt. Bij de intel variant kan je ook een snellere 1660TI als videokaart kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinax
kleine update,

Momenteel aan het werk op de laptop en ik moet zeggen dat hij na het installeren van alle updates/programma's super stil draait met het browsen. Ik hoor nu helemaal niks wat erg fijn is.

Ik ben nog wel een beetje aan het kloten met de batterijinstellingen, Dell installeert hier namelijk een tool welke je tot in de detail kan optimaliseren.

Screenscaling staat op 125% (ik heb de FHD+ variant) en vind die instelling tot nu toe ook het fijnst, 100% vind ik net iets te klein.

erg fijne laptop tot nu doe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinax
Ik heb de laptop nu een week en ben er al grotendeels aan gewend. Het apparaat is echt heel erg stil.

Enige bug die ik tegenkom is als er muziek aan het afspelen is, deze soms blijft "hangen" alsof er even een hick-up is. Waar dit vandaan komt is mij een raadsel, alles is geüpdatet en werkt super snel.

De accu is ook redelijk goed al geeft deze constant verkeerde waardes af (lager dan dat deze mee gaat).

Middels goed gewend aan het toetsenbord, dit was wel even een dingetje gezien de toetsen net even wat verder uit elkaar liggen dan bij de macbooks en ik vaak een 1 toets als ik een 2 bedoel. Dit gaat steeds een stukje beter.

Ik heb Dell gevraagd of ik de garantie uit mag breiden naar de maximaal 4 jaar, dit kost mij 290 euro en ben ik nog even over aan het dubben. Het wordt echter een apparaat die ik elke dag meeneem en +- 10 uur per dag gebruik, dit is dan wellicht een kleine investering. Ook wel fijn om te weten dat ze dan aan huis komen om het apparaat te repareren i.p.v. dat je hem 4 weken kwijt bent.

Ik heb geen last van het trackpad dat deze een klein beetje wobble heeft, ik kan hem prima gebruiken en laat dit denk ik ook niet repareren.

Daarnaast had ik een klein beetje last van backlight bleed links boven in echter heb ik hier totaal geen last van (en ik ben een zeikerd) dus laat dit ook maar gewoon gaan.

Ik kan hem je zeker aanraden! @mca2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Thanks voor de updates. Ik denk dat ik toch nog even wacht op de eerste hands on reviews van de diverse nieuwe modellen die op de CES zijn gepresenteerd. Ik heb geen enorme haast en er lijken toch wat krachtige maar low power en compacte combo's aan te komen zoals de ASUS ROG Flow X13 (GV301QH-K6034T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinax
groot gelijk, had ik ook aan zitten denken maar kon niet wachten (ongeduldig). Kan hem je in ieder geval goed aanraden, vind het een heel fijn apparaat!
Daarnaast is er altijd wel weer wat beters/snellers te vinden als je even wacht,, had daar even geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Net de review gelezen van Asus ROG X13 en het is een prima ding maar lijkt ook weer vrij lawaaiig :|

Ik denk dat ik toch uit ga komen bij een een oplossing met een Iris Xe oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 14:05
Al eens gedacht aan Lenovo Legion of ThinkPad?

Daarnaast heeft de HP Envy series het best goed voor elkaar de laatste tijd, zowel voor prijs/performance als bouwkwaliteit en zelfs beschibaarheid. De 16:10 schermen zijn ook al beschikbaar voor 13"- en 14" laptops.

Of zelfs out-of-the-box denken en voor een eGPU gaan in combinatie met een thunderbolt 3 of 4 laptop? Bijv. veel tweedehands MacBook Pro's hebben (natuurlijk) Thunderbolt 3 en zijn gedaald in prijs na de introductie van M1. Dan kun je uit de voeten met oudere MacBook's, echter hebben deze een soortgelijke CPU als wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
trinax schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:56:
3. Backlight bleed links boven in.. jammer!
En aan de linkerkant, aan de rechterkant en ook nog eens rechtsonderin. Enorm storend zeg, wat een slechte kwaliteit schermen levert Dell. Zeer merkwaardig.

Zo'n slecht paneel had ik per direct teruggestuurd als ik jou was.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Ik ben nog steeds aan het rondkijken en er is een eis bij gekomen: ik wil een laptop en geen notebook. Ofwel, geen luchtinlaatroosters aan de onderkant!

Ik wil namelijk ook op de bank kunnen coden (of in het vliegtuig) zonder de luchtinlaat te blocken. Om een of andere duistere reden lijken (bijna) alle laptop het een goed idee te vinden lucht van onderaf aan te zuigen.

Kortom zijn er i7 Tiger Lake laptops (5400u/5006u/5800u lijkt nog steeds vaporware) met een dichte bodemplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:39
Misschien vreemde vraag, je zegt dat een dedicated GPU noodzakelijk is, maar ik kan zo niet meteen opmaken waarvoor precies?
mca2 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:56:
Ik ben nog steeds aan het rondkijken en er is een eis bij gekomen: ik wil een laptop en geen notebook. Ofwel, geen luchtinlaatroosters aan de onderkant!
Kan je een voorbeeld geven van een model zonder luchtinlaat aan de onderkant?
5400u/5600u/5800u lijkt nog steeds vaporware
Ze zijn inderdaad nog niet erg breed verkrijgbaar, maar Lenovo heeft ze wel, o.a. Ryzen 7 Pro 5850U in de Thinkpad L-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
LievenD schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:48:
Misschien vreemde vraag, je zegt dat een dedicated GPU noodzakelijk is, maar ik kan zo niet meteen opmaken waarvoor precies?
Goede opmerking! Ik denk dat de iGPU van tiger lake (of cezanne) ook kan voldoen. Ik zal de startpost aanpassen.
Kan je een voorbeeld geven van een model zonder luchtinlaat aan de onderkant?
Mijn huidige 13" Macbook Pro uit 2015 bijvoorbeeld
Ze zijn inderdaad nog niet erg breed verkrijgbaar, maar Lenovo heeft ze wel, o.a. Ryzen 7 Pro 5850U in de Thinkpad L-serie.
Inderdaad, zat op pricewatch te kijken maar daar staan ze nog niet. Wacht eigenlijk op de notebookcheck-review, omdat die ook het fangeluid altijd testen.
Pagina: 1