Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot_niek
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-08-2022
Mijn vraag

Ik heb mijn desktop een upgrade gegeven en alles lijkt prima te werken, zie ik een flinke toename in FPS in Flight Simulator. Echter wanneer ik naar de CPU temperaturen kijk zijn deze extreem hoog. in de CPU-z stress test schieten de core temperaturen van de CPU naar 95-100 graden in een paar seconden en ze zijn ook meteen (<1s) weer terug op zo'n 60 graden in idle (nog steeds extreem hoog). In CPU-z zie ik dat de clock ook op 4.6 Ghz staat en niet op 2.9 wat ik standaard zou verwachten. Wat kan het probleem zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel i7 -10700F
MSI B460 Tomahawk
Corsair Vengeance LPX 32GB(2x16GB) 3000M

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De koeler lijkt er echt goed op te zitten, alle 4 de pinnen zijn ingedrukt, hij zit er stevig op en de koelpasta is mooi verdeeld.
Bios heb ik als optimized defaults geladen

Hopelijk hebben jullie een goede tip en hoef ik niet eea te retouneren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:25
Welke kast? Hoeveel Casefans?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Wat voor cooler heb je erop zitten?
Fans doen 't ook gewoon?

klopt die 10700F? Ik vind 'm zo snel niet op bv intel ark. Is het misschien een K variant (dus zonder boxed cooler) waarop je je oude cooler (welke?) herbruikt hebt?

nevermind, gevonden 8)7

Wat heb je precies geupgrade trouwens?

[ Voor 14% gewijzigd door J2pc op 06-01-2021 16:29 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:54

Nemesizz

Untouchable

De koeler lijkt er echt goed op te zitten, alle 4 de pinnen zijn ingedrukt
Kun je daar eventueel een foto van maken?

Veel voorkomend probleem bij de push-pin boxed koelers is, dat mensen vaak na het indrukken, doodleuk de voetjes in de 'unlock' stand draaien (kijkend naar de pijltjes op de pushpins) waardoor de koeler niet goed vast meer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot_niek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91i0HAHvh0KxKYVp1ca26e_E6hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOQOVssZzWkqqvV2YyYL5Qaj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot_niek
Bedankt voor de reacties, zoals te zien zit de stock koeler er op en hij lijkt goed vast te zitten als ik er kracht op zet.

Upgrade was trouwens nieuw Mobo, processor en geheugen.

[ Voor 19% gewijzigd door dot_niek op 06-01-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Is dat de boxed cooler die Intel tegenwoordig levert? Mijn god, die zou ik asap vervangen, die is echt niet geschikt om die cpu koel te houden (met acceptabel volume)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dot_niek
418O2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:38:
Is dat de boxed cooler die Intel tegenwoordig levert? Mijn god, die zou ik asap vervangen, die is echt niet geschikt om die cpu koel te houden (met acceptabel volume)
Tja als ze het er bij leveren zou het wel iets moeten doen, in een paar tellen van 50 naar 100 graden zou nog steeds nooit mogen gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
dot_niek schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Tja als ze het er bij leveren zou het wel iets moeten doen, in een paar tellen van 50 naar 100 graden zou nog steeds nooit mogen gebeuren
Mja, dat is wel hoe het een beetje gaat.

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart

pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin

oplopend in prijs de alternatieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Koeler zit er gewoon niet goed op,, gelijk vervangen voor een kwaliteits-koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

oh, dan kan die cpu makkelijk onder load, en dar verbaasd me niet zo :)
ik zou ook zeggen dat 't een erg klein cooler is, maargoed, ik speel met K processors en aftermarket cooler/aio...

maar 60 idle lijkt me wel behoorlijk warm ja.
Is dat ook na een boot (koude kast) of direct na 't stresstesten (met evt warme lucht in de kast?)

Zoals eerder gevraagd, hoe zit 't met de airflow in je kast?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot_niek
RoaDHouse schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:42:
Koeler zit er gewoon niet goed op,, gelijk vervangen voor een kwaliteits-koeler.
Op welke manier zit de koeler er niet goed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dot_niek schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:21:
In CPU-z zie ik dat de clock ook op 4.6 Ghz staat en niet op 2.9 wat ik standaard zou verwachten. Wat kan het probleem zijn?
...
Intel i7 -10700F
Dat klopt wel en is normaal:
De base freqentie is 2.9GHz van die processer, terwijl de maximale boost frequentie op 4.8GHz ligt. Zie ook: https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-80-ghz.html

Dat kun je zien als 2.9 GHz is je gegarandeerd als alles in orde is. En dan heeft de processor nog hoofdruimte om de frequentie omhoog te doen binnen bepaalde kaders (temperatuur en benodigd vermogen zijn daar vaak de belangrijkste pijlers).
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De koeler lijkt er echt goed op te zitten, alle 4 de pinnen zijn ingedrukt, hij zit er stevig op en de koelpasta is mooi verdeeld.
Dat verhaal plus je foto: dat is een Intel stock cooler.
Voldoende om je CPU te kunnen gebruiken, maar je merkt al: ontoereikend om het onderste uit de kan te halen. Hij zal vast ook flink blazen op die hoge temperaturen.

Ik adviseer je om even in CPU koelers te duiken en op zoek te gaan naar een geschikte CPU koieler voor jouw processorsocket en systeem. Daarbij kun je natuurlijk rekening houden met geluidsproductie, grootte, staand of liggend model, etc. Hoeft echt niet top of the line te zijn, maar iets wat zijn werk beter doet dan de stock cooler in ieder geval (en dat moet makkelijk lukken ;) ).

Zoek ook even de Best Buy Guides op in Complete Systemen. Vaak komen daar populaire keuzes die geschikt zijn al voorbij.
dot_niek schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:40:
Jawel hoor. Jaag maar genoeg vermogen door een miniscuul klein ding onder die grote metalen plaat en je bent er.
De CPU jaagt zichzelf zo hoog als hij kan binnen de kaders en blijkbaar vind Intel dat dit moet kunnen. Het gaat wel beter zijn om een betere koeler in te zetten. Dan komt hij ten eerste niet zo hoog uit, maar dan heb wellicht ook nog meer hoofdruimte om tot 4.8GHz ipv 4.6GHz turbo te komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 06-01-2021 16:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
Hoeveel koelpasta is er gebruikt bij montage van de CPU koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://d1sxg8jua9jde6.cloudfront.net/wp-content/uploads/2020/05/intel-black-stock-cooler-1024x575.jpg.webp
zo'n dingetje gaat echt een 10700 niet koel houden. Dat ding heeft een TDP van 125watt en genereert waarschijnlijk wel meer warmte dan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hoe warm wordt de CPU bij normaal gebruik? Als dat niet boven de 85 komt is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Nu online
dot_niek schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Op welke manier zit de koeler er niet goed op?
Niet helemaal vlak, vaak 1 van de pennen die niet goed gelocked zit. Je moet ze kruislings aan drukken en een klik horen. Anders is het foute boel.

btw. het zijn waardeloze koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

418O2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:45:
[Afbeelding]
zo'n dingetje gaat echt een 10700 niet koel houden. Dat ding heeft een TDP van 125watt en genereert waarschijnlijk wel meer warmte dan dat
Heilige piep wat een klein ding.
Die "65W" TDP, volgens Ark, is vermoedelijk voor de base freq, daar red deze het nog wel mee. Als die Turbo het naar 125W jaagt zoals jij aangeeft dan snap ik wel dat de 95 tot 100 graden behaald word.

[ Voor 28% gewijzigd door Ultraman op 06-01-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ultraman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Ik moest ook even 2x kijken, dacht eerst dat hij misschien een oude koeler van een 10 jaar oude celeron had gebruikt ofzo. Maar nee; dit leveren ze zelfs met een 10700 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ultraman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Groot zat voor een 65 watt CPU, al zal die flink wat kabaal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ernemmer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:49:
[...]

Groot zat voor een 65 watt CPU, al zal die flink wat kabaal maken.
Intel en TDP's ;)

Ik kan me niet voorstellen dat die 10700f op 65watt blijft met 4.6GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Nu online
Schandalig dat Intel nog zulke koelers bij een proc bijsluit, doe er dan geen koeler meer bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot_niek
Ok, dus wat ik jullie hoor zeggen is dat zonder overclocken deze koeler eigenlijk niet geschikt is om een 10700F koel te houden en dat de core temperaturen vaan 100 graden niet verrasend zijn? Ik zie trouwens dat de socket temperatuur netjes 45 graden blijft en de systeem temperatuur rond de 30 graden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
dot_niek schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:07:
Ok, dus wat ik jullie hoor zeggen is dat zonder overclocken deze koeler eigenlijk niet geschikt is om een 10700F koel te houden en dat de core temperaturen vaan 100 graden niet verrasend zijn? Ik zie trouwens dat de socket temperatuur netjes 45 graden blijft en de systeem temperatuur rond de 30 graden blijft.
Die koeler is goed genoeg voor die CPU, als je hem normaal gebruikt, kijk gewoon eens naar de temps als je FS doet, als die onder de 85 blijven is er niks aan de hand.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 06-01-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

het is een beetje dubbel

hij zou (als ik 't goed begrijp) geschikt moeten zijn om de cpu op de base-clock (2.9 ghz) koel te houden.
Daarbovenop heeft intel 'turbo boost' waar (bij voldoende koeling) de cpu 'harder' kan lopen (= meer warmte genereren).

Helaas kan deze koeler die warmte niet snel genoeg kwijt, en zal de cpu dan warm worden en weer terugklokken.
Wil je de volle bak eruit halen (flink turbo-en) dan is een grotere/beter koeler aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeluZzz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-03-2023
Koop een Scythe Fuma 2. Werkt perfect en makkelijk te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mensen, de cpu-temperatuur gaat in een paar seconden van 60 naar 100 graden en weer terug. Enig idee hoeveel gram aluminium/koper je met 125W in 5 seconden 40 graden kunt laten opwarmen?
spoiler:
18 gram aluminium of 41 gram koper

En hoeveel weegt de stockcooler?
spoiler:

Hoe meet je de temperatuur precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
GlowMouse schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:32:
Mensen, de cpu-temperatuur gaat in een paar seconden van 60 naar 100 graden en weer terug. Enig idee hoeveel gram aluminium/koper je met 125W in 5 seconden 40 graden kunt laten opwarmen?
spoiler:
18 gram aluminium of 41 gram koper

En hoeveel weegt de stockcooler?
spoiler:

Hoe meet je de temperatuur precies?
En hoeveel weegt de processor (cores)? Echt geen 250g.

Die temps komen vanuit geïntegreerde sensors in de cpu, dus je moet kijken naar het aantal materiaal wat in de cpu zit. Waarschijnlijk zal trouwens een groot deel daarvan nog de heatsink zijn, dus de cpu zelf is echt niet zo heel zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Potenscia schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:40:
[...]

En hoeveel weegt de processor (cores)? Echt geen 250g.

Die temps komen vanuit geïntegreerde sensors in de cpu, dus je moet kijken naar het aantal materiaal wat in de cpu zit. Waarschijnlijk zal trouwens een groot deel daarvan nog de heatsink zijn, dus de cpu zelf is echt niet zo heel zwaar.
Ik ben het helemaal met je eens, dus deze fluctuaties gaan niet weg met een groter koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De fluctuaties gaan er inderdaad niet van weg. AMD Ryzen vertoont vergelijkbare temperatuursprongen bij belasting. Dat krijg je met een klein stuk chip waar veel stroom doorheen gaat.
Wat een betere heatsink bied is de top van die pieken er af hakken en het geheel een lager maximum te geven.

Pagina: 1