Ik ben bezig met het opzetten van een klein netwerkje met 2 clients (win98) en 1 486 hosts. Nu is het de bedoeling dat mijn printer HP deskjet 710c op de host draait en dat alle clients dan kunnen printen. Hoe werkt dat dan? Stuurt de host gewoon alle signalen van de win98 computers door naar de paralelle poort of moet ik een driver installeren?
Verwijderd
Ik ken het type nummer niet, maar is de 7 serie niet USB?
Freesco ondersteund namelijk (nog) geen USB.
Als je een P. aansluiting hebt moet je iid Linux drivers zoeken die gecompiled zijn voor de juiste kernel. Denk dat het moeilijk gaat worden.
Please... verbeter mij als ik het fout heb. Mijn Linux kennis mag namelijk wel een schep beter worden
Als je een P. aansluiting hebt moet je iid Linux drivers zoeken die gecompiled zijn voor de juiste kernel. Denk dat het moeilijk gaat worden.
Please... verbeter mij als ik het fout heb. Mijn Linux kennis mag namelijk wel een schep beter worden
7xx series (tenminste, mijnes) hebben USB en PP aansluitingOp maandag 13 augustus 2001 16:19 schreef Toverstaf het volgende:
Ik ken het type nummer niet, maar is de 7 serie niet USB?
Dit is al een keertje langs geweest. Gebruik de search en er komt een topic voorbij waar alles in staat....
Ik kan m anders ook nie vinden.Op maandag 13 augustus 2001 17:46 schreef teigetjuh het volgende:
Dit is al een keertje langs geweest. Gebruik de search en er komt een topic voorbij waar alles in staat....
Ik ben er een tijdje terug ook mee aan het kl*ten geweest maar toen is het mij ook niet gelukt ik weet niet meer precies wat ik toen allemaal geprobeerd heb.
Dit was trouwens op een redhat 6.2 bak met samba die ik ook nie helemaal aan de gang kreeg. Ik heb er later helaas geen tijd voor gehad om er nog wat mee te proberen.
De printer op zich had ik onder linux wel aan de gang gekregen maar ik kreeg hem niet zover dat hij ook over het netwerk ging printen.
Verwijderd
Het makkelijkste is dit door samba te installeren.
Je zorgt eerst dat je printer het op de machine zelf doet uiteraard. Daarvoor zul je in de printcap file moeten zijn. Iets als Cups/lpd/lpr(ng) heb je nodig om het printen aan de praat te krijgen.
Als ik me niet vergis is er op www.linuxdoc.org een "Printing HOWTO".
Als je dat eenmaal werkend hebt, dan ga je via samba een printserver opzetten, zodat je printer via het netwerk bereikbaar is. Je kan er ook meteen een mooie fileserver van maken als je toch bezig bent
Zie www.samba.org voor verdere uitleg daarover.
Als je dat klaar hebt, dan moet je nog wel even op de drivers letten die je gaat gebruiiken onder Windows9X/ME (het volgende geldt niet voor windows2K/XP!!!).
De HP710C is net als z'n broertje de HP720C (die ik heb
) een zogenaamde WINprinter. Ze zijn bij HP zo leuk geweest om in de nieuwere Win9X/ME drivers er voor te zorgen dat printen over het netwerk niet gaat lukken 
Met een windows2K/XP (die laatste weet ik niet zeker, maar dat gok ik aangezien de drivers uitwisselbaar zijn) client kan je wel via een HP7XX deskjet printer die in een netwerk hangt printen.
Voor windows9X/ME is er gelukkig een workaround die slecht bij weinig mensen bekend is helaas.
Je zorgt gewoon dat je de oudere windows drivers gebruikt. Als ik me niet vergis zijn de huidige drivers versie 10.3.
10.3 en 10.2 zullen beiden niet werken via het netwerk.
Echter versie 10.1 doet dat wel
Ja zal dus aan versie 10.1 moeten komen via internet. Een beetje zoekwerk en je hebt hem zo gevonden. Hij staat in ieder geval niet op de HP ftp-server helaas.
Succes in ieder geval.
Je zorgt eerst dat je printer het op de machine zelf doet uiteraard. Daarvoor zul je in de printcap file moeten zijn. Iets als Cups/lpd/lpr(ng) heb je nodig om het printen aan de praat te krijgen.
Als ik me niet vergis is er op www.linuxdoc.org een "Printing HOWTO".
Als je dat eenmaal werkend hebt, dan ga je via samba een printserver opzetten, zodat je printer via het netwerk bereikbaar is. Je kan er ook meteen een mooie fileserver van maken als je toch bezig bent
Zie www.samba.org voor verdere uitleg daarover.
Als je dat klaar hebt, dan moet je nog wel even op de drivers letten die je gaat gebruiiken onder Windows9X/ME (het volgende geldt niet voor windows2K/XP!!!).
De HP710C is net als z'n broertje de HP720C (die ik heb
Met een windows2K/XP (die laatste weet ik niet zeker, maar dat gok ik aangezien de drivers uitwisselbaar zijn) client kan je wel via een HP7XX deskjet printer die in een netwerk hangt printen.
Voor windows9X/ME is er gelukkig een workaround die slecht bij weinig mensen bekend is helaas.
Je zorgt gewoon dat je de oudere windows drivers gebruikt. Als ik me niet vergis zijn de huidige drivers versie 10.3.
10.3 en 10.2 zullen beiden niet werken via het netwerk.
Echter versie 10.1 doet dat wel
Ja zal dus aan versie 10.1 moeten komen via internet. Een beetje zoekwerk en je hebt hem zo gevonden. Hij staat in ieder geval niet op de HP ftp-server helaas.
Succes in ieder geval.
Pagina: 1