SSD upgrade macbook 2012 (CD replacement)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-10 17:59
Hi,
Ik wil mijn oude Macbook nog 1 laatste upgrade geven met een SSD die ik nog heb liggen. Daarom zo'n bracket gekocht om de cd-drive te vervangen.

Nu weet ik niet zo snel hoe ik het beste de installatie uit kan voeren. Kan dat bijvoorbeeld al vantevoren op de SSD? Ik heb een usb case liggen. Waar haal ik bij Apple de juiste software vandaan?

Thanks!

Alle reacties

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

• DutchDisturbed
Hardware is een Macbook 2012, maar ik vraag me af of dat relevante info is voor de vraag? Software is dus MacOS. Verder lees ik veel artikelen over installatie, maar die lijken mij niet relevant omdat ik moet zorgen dat MacOS op een nieuwe schijf wordt geinstalleerd en dat de macbook ook moet snappen dat die schijf voortaan de opstartschijf is.

Wat ik heb gevonden is deze pagina:
https://support.apple.com/nl-nl/HT211683

Maar ik weet eigenlijk niet:
1. Welke software ik nodig heb.
2. Wat de beste methode is om de installatie op de nieuwe SSD te kunnen doen. --> Handige toevoeging... Ik heb geen fatsoenlijke USB stick om de installatie op te zetten.

Wat ik ook gevonden heb zijn veelal identieke tutorials als deze: YouTube: How to: Replace the Macbook Pro Optical Drive With SSD

Maar mijn SSD is kleiner dan de huidige schijf, klonen lijkt me daarom geen optie. Daarnaast lijkt het me goed om een schone installatie te doen. Dit vervolgens gezocht en dan kom ik vooral herinstallaties op een bestaande schijf tegen. Dat is niet waar ik naar op zoek ben, want ik wil naar een nieuwe schijf.

[ Voor 34% gewijzigd door DutchDisturbed op 06-01-2021 17:54 ]

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:51

talin

ES-MA

waarom als je je HDD gaat vervangen voor een SSD ga je je CD drive eruit halen?

hoe groot is je HDD nu en hoe groot is die SSD?

een kwestie van opruimen en zorgen dat het past, een Time machine backup maken naar een externe schijf en dan SSD plaatsen, CMD-R bij opstarten vasthouden en van Time machine terug zetten?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• DutchDisturbed
Omdat het kan? Is er een reden om het niet te doen dan?

Leek me handig aangezien de SSD maar iets van 110GB is en de hdd 500GB. En ik de CD speler toch al zeker een jaar of 5 niet heb gebruikt.

Daarnaast is e.a. dermate traag dat het me ook goed lijkt om een schone installatie te doen. En heb ik niet direct een schijf beschikbaar om de Time machine backup naar terug te zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchDisturbed op 06-01-2021 21:00 ]

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11 09:58
DutchDisturbed schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:47:
Hardware is een Macbook 2012, maar ik vraag me af of dat relevante info is voor de vraag?
Best wel relevant. Is het een mid 2012 is het een pro? Je kan dat zien bij appeltje --> about this mac.
Wellicht heb je hier wat aan:
YouTube: MacBook Pro Mid-2012 SSD and RAM Upgrade Tutorial

Over de OS zegt men dit:
A MacBook Pro 15' Mid-2012 came with Lion 10.7. 3, and that is the OLDEST operating system version it will run. This Mac can run Sierra. And unless you have previously downloaded a copy of an older operating system, then Sierra is the next upgrade available to you.

• DutchDisturbed
Thanks. Als het goed is een mid 2012 pro. De laatste waarbij je nog geheugen kon upgraden. Helaas helpt het filmpje niet echt, want ook hier wordt de schijf gekloond. In mijn geval niet echt een optie.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-11 11:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als je niet kunt klonen (en de grootte van de schijf maakt niet uit, alleen de hoeveelheid data; ik heb de 500 GB schijf gekloond naar een 256 GB ssd destijds) is de enige optie een nieuwe install maken. Dat kan vrij eenvoudig via een internet recovery tegenwoordig. Deze MBP ondersteunt alle OS versies tot en met Catalina.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je nu een HDD hebt, en er een SSD bij wil doen, dan kan je het beste de HDD er uit halen, de SSD op de plek van de HDD doen, en de HDD in de bay in de plek van de SuperDrive doen. Dit is om dat in (de meeste oudere) firmware de poort van de HDD vaak op SATA2/3 staat maar de ODD poort soms op SATA1/2.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik weet niet wat je bron is maar het is in ieder geval niet correct. Iedere MacBook Pro uit 2012 kan 10.15 draaien.
Pre-Installed MacOS: X 10.7.3 (11D2515) Maximum MacOS: X 10.15.x*
Bron: https://everymac.com/syst...2-unibody-usb3-specs.html

Verder @DutchDisturbed De SATA poort van de HDD is een SATA 3, de SATA poort van de ODD is SATA 2. De SSD wil je dus het liefst op de plek van de HDD hebben.

Je hoeft de schijf niet te clonen. Het maken van een Time Machine backup is voldoende. Die kun je terugzetten naar de nieuwe installatie. Mocht je geen backup hebben dan kun je de HDD zo aan de kant leggen omdat er toch geen belangrijke bestanden op staan...

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Backup is handig, maar is niet noodzakelijk (behalve dan dat je je data waarschijnlijk sowieso een keertje wilt backuppen).Schijf eruit, SSD erin, OS installeren (starten met CMD-option-R) en HDD in caddy plaatsen. Al je data is te benaderen via de HDD.

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11 09:58
Ik weet niet wat je bron is maar het is in ieder geval niet correct. Iedere MacBook Pro uit 2012 kan 10.15 draaien.
Het klopt dat het kan maar dat zou ik dus niet aanraden. High Sierra (wellicht Mojave ook) loopt nog soepeltjes op zo'n oude machine. Maar de keuze is aan DutchDisturbed.

Alhoewel deze meneer laat zien dat Catalina prima loopt op een macbook 2012:
YouTube: Mid-2012 MacBook Pro Running Catalina

[ Voor 42% gewijzigd door Riptide op 07-01-2021 16:58 ]

Pagina: 1