Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-12-2021
Hey allen

Recent kocht ik een RTX 3060 Ti (MSI Gaming X Trio).
Gisteren kwam eindelijk mijn AMD Ryzen 7 5800X en het bouwen kon beginnen.
Alles werkte en ging goed, een avondje gegamed op World of Warcraft, hoogste settings, maxed out 144 fps op mn 144 hz 1440p monitor, alles goed.
Deze morgen echter legde ik de pc opnieuw aan en ging ik even online om mijn dailies te checken waarna mijn schermen plots random uitvielen, dit leek op een GPU driver issue.
Na een aantal stress tests bleef de GPU uitvallen na 4-10 minuten, steeds reboot, geen probleem.
Een laatste keer viel niet de GPU (en bijhorende schermen) maar de hele PC uit.

Bij het opnieuw aanleggen van de pc waren de LEDs plots niet het correct ingestelde kleur (ipv. het ingestelde blauw waren ze het oranje, de basis van gigabyte mobos) en kreeg ik geen beeld, de BIOS kwam er niet op, de fans van de GPU spinden niet, niks.
Ik kwam wat paniekerig en begon stuk voor stuk te testen, nog eens BIOS flashen, ram sticks wat versteken, GPU versteken van slot, andere cables proberen enzv.
Niks werkte.
Toen bedacht ik me dat ik nog een oude GT510 op zolder heb liggen van een heel oude PC, ik nam die, stak die in het slot en wonder boven wonder ging het.
De BIOS startte op, de pc startte op, alle onderdelen werden correct herkend.
Ik verstak de GT510 van PCI-E slot en alweer ging het.
Ik nam de RTX 3060 er terug bij en niks...

Dit zijn de volgende settings:
- MSI Geforce Gaming X Trio 3060 Ti
- Amd Ryzen 5800X
- Gigabyte Aorus X570 Elite Mobo
- Coolermaster 850W 80+ gold power supply

Zou dit gaan om een DOA RTX3060? Een slechte PSU? Iets helemaal anders?
Bedankt voor het antwoord!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:40
ik vermoed eerder een slechte PSU, welke psu is het exact?

eerst werkten ze wel gewoon goed... dus hij is niet DOA aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:40
Die zou je 3060ti wel moeten draaiend kunnen houden... weet je zeker dat er geen andere gekke dingen zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
99ruud99 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:50:
Die zou je 3060ti wel moeten draaiend kunnen houden... weet je zeker dat er geen andere gekke dingen zijn geweest?
Niet dat ik weet/gemerkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Wellicht proberen de 3060ti in een andere pc te steken? Vraag een vriend bijvoorbeeld als je zelf geen tweede pc hebt. Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat de kaart stuk is. Als dat het niet is is het inderdaad waarschijnljik de PSU, wellicht gewoon stuk gegaan waarbij er met hoge load problemen veroorzaakt worden.

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Boris96 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:15:
Wellicht proberen de 3060ti in een andere pc te steken? Vraag een vriend bijvoorbeeld als je zelf geen tweede pc hebt. Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat de kaart stuk is. Als dat het niet is is het inderdaad waarschijnljik de PSU, wellicht gewoon stuk gegaan waarbij er met hoge load problemen veroorzaakt worden.
Hmm ik heb niet direct een vriend in de buurt met een eigen build en mijn oude build heeft een 250W power supply dus daar schiet ik ook niet mee op vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Blijkbaar wordt aangeraden om 3000 series kaarten niet meer te daisy chainen.
In de PSU zaten kabels met 2x8 pin connectoren en ik heb 1 kabel aangesloten.
Zou dit de PSU/GPU beschadigd kunnen hebben en indien ja wat?
Kan de PSU wel beschadigd zijn daar het systeem wel draait met een oude GT510?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffoon
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-05 11:00
Die 3060ti gaming X trio heeft een TDP van 200W en kan je zonder problemen daisy chainen. In principe zou 150W van één 8pin connector + 75W van het PCIe slot zelfs moeten volstaan.

Dat van niet meer daisy chainen slaagt eerder op de 3080 en 3090 die behoorlijk veel meer energie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GPU aansluiten met 2 losse PCIe kabels. @Accez

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
steffoon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:23:
Die 3060ti gaming X trio heeft een TDP van 200W en kan je zonder problemen daisy chainen. In principe zou 150W van één 8pin connector + 75W van het PCIe slot zelfs moeten volstaan.

Dat van niet meer daisy chainen slaagt eerder op de 3080 en 3090 die behoorlijk veel meer energie vragen.
Dacht ik ook, vandaar dat het me niet direct de reden lijkt waarom het niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Hackus schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:23:
GPU aansluiten met 2 losse PCIe kabels. @Accez
Heb ik nu gedaan maar nog steeds geen 'leven'.

Ik heb nu teamviewer erop geinstalleerd en via mijn laptop op de PC gegaan, de grafische kaart wordt niet gevonden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Nog steeds geen leven :(
Ik begin er depressief van te worden :p
Pagina: 1