Wasmachine ruikt verbrand.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-06 21:04
Hallo allemaal,

Mijn Samsung Ecobubble WF70F5E2QW4 van 4 jaar oud ruikt sinds enkele weken verbrand tijdens het wassen.
De was komt er wel schoon uit\stinkt niet en het apparaat werkt verder naar behoren.
De geur is het best te omschrijven als een soort van verbrand rubber/plastic.

Ik heb de boven en achter-plaat verwijderd en kan alleen wat zwarte aanslag zien bij de v snaar en dit ligt ook onderin, de v snaar geeft wel wat zwart af maar draait verder wel om de poelies heen.

De trommel hangt in een paar veren en die zitten nog vast, het manchet is niet kapot zover ik zie.
Al een paar keer op 90C gewassen en met soda erin maar dit is ook geen oplossing.
Heeft één van jullie hier ervaring mee, wat dit kan zijn en is het veilig om te blijven gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ksaMc4uOq2GGIR4PylFH6W20fs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2322cGuPmF3bmytaYPtJYcB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88eaO_yY9eF6bsylPpHdC8UYw6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc9twaWVzW89eJfwe54tGS1O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaRceY1v5c5w5e-ucXY-YqEbphA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaOrCeAMmFjkQqiEvopojfVQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
Ik zie rondom de aandrijfband stukjes rubber liggen, dus ergens loopt de riem aan. Je zou kunnen kijken of hij inderdaad aanloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Er zitten nogal wat deuken in die afdekplaat zo te zien. Loopt dat misschien aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-06 10:22
chrisborst schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:48:
Ik zie rondom de aandrijfband stukjes rubber liggen, dus ergens loopt de riem aan. Je zou kunnen kijken of hij inderdaad aanloopt.
Of er is ergens een lager stuk waardoor de riem slipt op de schijven, loopt de trommel verder wel soepel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-06 13:49
Je kan hem wellicht eens draaien met het bodywerk er af? Dan zie je waarschijnlijk snel genoeg of en waar iets aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:36
Zou eerst eens die deuken uit de afdekking kloppen. Zie je daar misschien aanloopsporen op?
Dat zwart kan ook duiden op een slippende riem. Draait de trommel nog soepel als je de riem er afhaalt?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 14:11

XallaX

Meow

Bovenstaande, aanlopen, van de riem en controleer de printplaat.

Had hier ook een brandluchtje, na 3 jaar. Solderingen die van de printplaat smelten waardoor de bedrading/ print uiteindelijk defect raakt en vervangen moet worden.

Niet hetzelfde model maar wel een Ecobubble.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:00
Steek je neus er eens in zou ik zeggen. Vaak ruik je snel genoeg waar het vandaan komt.

(Misschien wel eerst de stekker uit het stopcontact halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
Bedankt voor de reacties en tips.
Ik heb er nogmaals naar gekeken en aan geroken.
De onderste poelie maakt een slippend geluid.
Het grote wiel geeft ook een klein tikkend geluid.

De verbrandde lucht komt bij de onderste poelie vandaan (volgens mij is dat de motor?)
Ik zie namelijk iets van een koperen spoel zitten.
Zou dit kwaad kunnen? of zit er een oververhittingsbeveiliging op?

N.B. De constructie van het geheel (lees bevestiging trommel) vind ik nogal zweverig.
De bovenkant hangt dus met twee veren vast en onderin met twee kunststof poten vast gekoppeld met bout/moer aan de onderplaat. Hierdoor kan je de trommel heel makkelijk handmatig heen en weer bewegen, dit hoor je bij het wassen \centrifugeren ook, alleen dan tig keer harder, alsof er een goederenwagon door je kamer rijdt.
Hebben andere wasmachines dit ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 10:11
Dit hoort bovenin zit een contragewicht zodat het in beweging houden van de trommel zomin mogelijk energie kost.

Haal de riem er eens af en ruik er aan, is dat dezelfde geur? Loopt de motor soepel met hand?

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 06-01-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Dragonfly83 Zit de snaar nog op spanning, of is er schade aan zijkant zichtbaar(van slepen) @pennywiser Die zal naar rubber ruiken als ie überhaupt nog ruikt. brandlucht komt vaak van onderdelen waar stroom op staat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 10:11
@Hackus YouTube: Washing Machine Burning Smell - Top 5 Problems and Fixes - Top-Loadi... Je weet dat heel zeker? Komt best vaak voor, ook gezien al dat gruis dat is ook niet normaal.

Als die aanloopt moet je duidelijke sporen daarvan zien op het plaatmateriaal.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 06-01-2021 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pennywiser schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:37:
@Hackus YouTube: Washing Machine Burning Smell - Top 5 Problems and Fixes - Top-Loadi... Je weet dat heel zeker? Komt best vaak voor, ook gezien al dat gruis dat is ook niet normaal.

Als die aanloopt moet je duidelijke sporen daarvan zien op het plaatmateriaal.
Daarom zeg is ook of er schade zichtbaar is aan de snaar. adhv de deuken..... ;)

@Dragonfly83 Als ik het goed zie op mijn iPad, lijkt het ook of de bouten van aandrijving al aan is gesleuteld ?

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 06-01-2021 19:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
De snaar staat goed op spanning, zover ik kan zien ziet deze er ook nog goed uit, en zie geen versleten of oneffenheden.
Ik heb niet aan de bouten gesleuteld, daar waag ik me niet aan.
De brandlucht komt echt van het onderdeel met de spoel erin.
Het lijkt wel of er een soort slag in de onderste poelie zit, als je hem draait lijkt dat een beetje zo te zijn, misschien hoort dit ook wel zo? vergelijk het met een kleine slag in je wiel, hij draait wel maar toch zie je het als je goed kijkt.
De riem durf ik er niet af te halen, ben bang dat ik 'm er niet meer op krijg, ook al staan er genoeg filmpjes online over hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:00
Sja als je dat zelf niet durft kun je denk ik beter direct een monteur inschakelen. Dan ga je namelijk sowieso niet verder komen met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
Bedankt voor alle tips en hands on.
De wasmachine wordt ingewisseld voor een Bosch (serie 8, geen IDOS) ervaringen mee?
Wij vinden het niet de moeite waard om de huidige te repareren.
Daarbij lopen de kosten uit verhouding met de baten en we willen ook een
machine die minder lawaai gaat maken en n.a.v. diverse reviews en eigen ervaring met Bosch keuken apparatuur lijkt ons dit een goede keuze.
We gaan dan van:
65db>47db wassen
79db>70 centrifugeren
Mogelijk later vervanging van de droger ook, dus als daar ook ervaringen zijn, hoor ik het graag ;)
Fijne dag allen.
Pagina: 1