Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 747ata32
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 18:37
Ik sta op het punt om een Netgear Orbi RBK53 mesh set aan te schaffen.
De combinatie van thuiswerken en thuis onderwijs van de kinderen wordt teveel voor mijn huidige wifi netwerk.
Ik heb op dit moment in de meterkast een Netgear Nighthawk R7000 (uit 2016) staan, gekoppeld aan een Ziggo modem (die in bridge modus staat).
Als ik de Orbi heb ontvangen, zie ik 2 mogelijke installatie opties.
Optie 1: Nighthawk R7000 weg, Orbi router ervoor in de plaats, op de eerste verdieping een Orbi satelliet (wireless backhaul) en op de 2e verdieping een Orbi satelliet (wired backhaul naar de Orbi router in de meterkast).

Optie 2: Nighthawk R7000 laten staan, WiFi radio van de R7000 uit en de Orbi router in AP mode (wired) via een switch (waar ook AppleTV, Ziggo mediadoos, Yamaha soundbar en Tado bridge aan hangen) aansluiten op de R7000. Satelliet op de eerste verdieping wederom wireless en op de 2e verdieping de satelliet wired rechtstreeks naar de R7000.

Het voordeel van Optie 1 lijkt me dat ik een volledig op elkaar afgestemd systeem heb. Voordeel van Optie 2 is dat ik de Orbi op de begane grond op een gunstiger locatie kan plaatsen (meterkast blijkt door het vele beton er omheen niet ideaal te zijn). Daarnaast weet ik niet zeker of de R7000 en de Orbi elkaar zo fijn vinden als ze samen moeten werken.

Graag jullie advies waarvoor alvast mijn dank! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Optie 3: router van de Ziggo modem (welke?) gebruken.

Toegevoegde waarde van optie 2 lijkt me minimaal, als je toch niet WiFi van router gebruikt is toegevoegde waarde van die R7000 tov je Ziggo modem (in router mode) minimaal tot nihil - tenzij je nog andere dingen doet met de R7000 die niet op de modemrouter kunnen.

Mbt keuze tussen 1 en 3 - waarom kies je specifiek voor Orbi en niet een andere managed WiFi-oplossing? Als die features vooral in de routerfunctie zitten, dan ontkom je niet aan optie 1, al zit je dan gelijk met de inefficientie van een WiFi-AP op minder optimale plek (nadeel van alle mesh-oplossingen icm meterkastsituatie). Zitten de features vooral in WiFi, dan is optie 3 meer voor de hand liggend.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 747ata32
Bedankt voor je antwoord en suggestie!
Ik heb een Cisco EPC3928 van Ziggo als modem staan. Reden dat ik die niet als router wil gebruiken is eigenlijk een principiële. De beheerfunctionaliteiten van de Cisco modem/router zijn door Ziggo flink afgeknepen. Voor diverse zaken moet je via de Ziggo helpdesk vragen of zij het op afstand willen doen. Vind ik niet prettig (nog los van het feit dat je probleemloos een half uur kwijt kan zijn met wachten voordat je contact met Ziggo krijgt).

De reden dat ik voor een Orbi set heb gekozen is deels gemakzucht (geen tijd/zin om me heel diep in managed WiFi opties in te lezen), deels een financiële. Heb een paar opties overwogen; oa een set Asus apparaten met AiMesh ondersteuning. Die kwamen echter allemaal een stuk duurder uit.
En de Orbi komt (samen met de TP-Link M9) consistent hoog uit in diverse reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:46

Nox

Noxiuz

Wat zijn de problemen eigenlijk met je wifinetwerk? In principe moet een beetje router gewoon een handvol clients ondersteunen, ook als deze wat meer doen dan enkel wat browsen. Misschien heb je ergens wel een probleem wat je niet met een ander device oplost...

Als je gemakzucht wil zou ik de R7000 weg halen. Maar je verliest volgens mij redelijk veel opties met de Orbi als router en als ik je comments bekijk wil je graag wat functies gebruiken. Kijk even vooraf hoe en wat je gaat missen aan routeropties. Als je veel wired clients hebt zal je de R7000 ook wel nodig hebben.

Gezien je bekabeling hebt liggen: waarom geen setje semi-pro AP's? Er zijn zat goede accesspoints voor een schappelijk bedrag maar uit mijn hoofd meer gefocust op de wat meer ervaren gebruiker. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je geen uurtje hebt om een wlan aan te maken op die 2 AP's en een IP'tje te configureren. Ik weet alleen niet of er AP's zijn met interne controller, maar voor de helft van het geld heb je 2 semi-pro AP's die met 2 vingers in de neus jouw load afhandelen. Die Orbi set kost 300 euro als ik het goed zie?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-12-2024
Goedenavond,

Toevallig dat ik dit lees.
Ik heb vandaag toevallig ook een setje Netgear Orbi RBK53 besteld.
Ook heb ik vragen:

Ik heb in de meterkast een ziggo modem / router hangen.
Hoe kan ik het beste aansluiten.
De Orbi als access point gebruiken of als router?
Is de orbi een betere router dan de Arris van Ziggo? Zo ja dan kan ik de router van ziggo is bridge laten zetten.
Heb op dit moment een sitecom als router achter de ziggo router hangen.
Het internet is slecht, ongeveer 50 mb draadloos. Het ziggo modem haalt ongeveer 230 mb.
Je zou dan zeggen dat je de orbi dan het beste als access point kunt gebruiken??
Welk voordeel heeft de orbi als router vraag ik me af.
Hoop dat jullie daar wat over kunnen vertellen.
Groetjes Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42
Maar wat stel je dan precies allemaal in bij die router waar je ziggo voor nodig hebt? Ik zou de r7000 eruit halen en dan de ziggo in router zetten.
Orbi in router kan ook maar dan moet die in de meterkast

Echter

Ik denk dat die sowieso in de meterkast moet(hoe erg ook). De orbi wil namelijk dat de andere nodes achter de hoofd node staan. Als je kabel van boven in de meterkast uitkomt ipv woonkamer (?) dan moet je dus een dubbele kabel naar de woonkamer leggen.

Een orbi in ap mode doet dus heen routing meer maar je moet de aps wel aansluiten alsof het wel een router was (snap je hem nog?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Pf7TKlceT6vOp1L0OW3KMCKo8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rtk7ta2rEZqNnI6VcxKfmRZs.png?f=user_large
De deco m9 heeft deze tekortkoming niet maar is wel wat minder qua hardware (eg geen dfs)

Kun je niet overal kabels heen leggen? Dan gaat er een wereld voor je open qua opties

Edit:
Vreemd, als ik op deze pagina kijk (onderin) dan kun je de aps toch vrij aansluiten met het router als centraal punt. Vreemd want laatst was er iemand op got waar dat niet werkte
https://www.google.nl/amp...bi-ethernet-backhaul/amp/

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2021 23:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvgqAnan8vFITO-XRZMAU3-45Tc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/naNdlC7EpjMUIaaK8lfDsrBj.png?f=user_large

Zo zou het dan ook kunnen, heb je geen 2 kabels nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
Bij bovenstaande afbeelding staat het volgende:

Je kunt op de WAN poort #1 wel een ander bedraad apparaat aansluiten om te voorkomen dat de Orbi router led constant magenta blijft branden. Het is niet aan te raden het Orbi-systeem in router mode te plaatsen bij gebruik van een Experiabox omdat je dan NAT over NAT activeert, dit kan resulteren in verbindings problemen.

Is dit ook het geval bij een ziggo modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

747ata32 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:54:
Bedankt voor je antwoord en suggestie!
Ik heb een Cisco EPC3928 van Ziggo als modem staan. Reden dat ik die niet als router wil gebruiken is eigenlijk een principiële. De beheerfunctionaliteiten van de Cisco modem/router zijn door Ziggo flink afgeknepen. Voor diverse zaken moet je via de Ziggo helpdesk vragen of zij het op afstand willen doen. Vind ik niet prettig (nog los van het feit dat je probleemloos een half uur kwijt kan zijn met wachten voordat je contact met Ziggo krijgt).
Welke zaken gebruik je dan exact die niet beschikbaar zijn op dat ding? Enige wat de helpdesk kan doen dat jij niet kan is dat ding in bridge mode zetten of eruit halen, verder kun je achter het 'geavanceerd' knopje vrijwel alles vinden wat je ook in de R7000 hebt qua router-opties.

Sowieso hebben mesh-sets als Orbi *veel* minder opties dan traditionele routers of AP's, dus het verbaast me dat dat wel een reden is om niet de Ziggo modem als router te gebruiken, maar blijkbaar geen issue is dat in de Orbi vrijwel niets kan :o
De reden dat ik voor een Orbi set heb gekozen is deels gemakzucht (geen tijd/zin om me heel diep in managed WiFi opties in te lezen), deels een financiële. Heb een paar opties overwogen; oa een set Asus apparaten met AiMesh ondersteuning. Die kwamen echter allemaal een stuk duurder uit.
En de Orbi komt (samen met de TP-Link M9) consistent hoog uit in diverse reviews.
Doelmatig lijkt het me niet.

De RBK53 is een tri-band oplossing met 4x4 5GHz backhaul en 2x2 2.4GHz en 5GHz fronthaul. Je gaat twee van die dingen bedraad aansluiten. Dat betekent dat op een van de twee alvast de 4x4 radio helemaal niet gebruikt gaat worden. Je kunt dan net zo goed een 2x2 dualband-oplossing nemen voor die locatie, wat stukken goedkoper is. Want met EUR 379 is dit in geen velden of wegen goedkoop te nomen... voor dat geld kun je iemand inhuren om een UTP-kabel te trekken naar verdieping waar er nu geen is, en dan 3x dualband 2x2 AP's nemen, betere prestaties halen en alsnog geld overhouden.

Wat de beste optie zou zijn hangt wederom af van wat je exact verwacht van je router en van je WiFi. Goedkoopst zou zijn een set van 3x TP-Link Deco M4, dat je dus bedraad aangesloten zelfde prestaties zou geven als de RBK53, maar dan voor EUR 100 bij Ziggo. Net zoals de Orbi heb je dan nauwelijks instellingsopties. Wat hier op GoT vrij populair is, is de Ubiquiti UniFi UAP AC Lite. Dat biedt je vrijwel identieke prestaties, maar geeft je ongelofelijk veel instellingen, zowel qua WiFi, als IP (VLANs toewijzen aan SSID's enzo). Kost wel wat meer, EUR 75/stuk, maar nog steeds met iemand anders betalen om Ethernetkabel te leggen (EUR 100-150) goedkoper dan RBK53 set. Netgear's RBK23 zou vergelijkbare prestaties leveren, maar is ook al tri-band, dus je betaalt dan weer voor backhaul die je niet gebruikt met draad.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-07 22:14
Echt heel toevallig dit. Ik zit in dezelfde situatie sinds deze week. Voorheen had ik een router in bridge modus staan en mijn Netgear Orbi’s als router. Dat werkte perfect. Nu heb ik een nieuwe provider en heb ik een Genexis modem erbij gekregen. Ik heb de Orbis nu in AP mode staan en WiFi van genexis uitgezet.

Ik haal dezelfde snelheden. In de praktijk merk ik dus geen verschil. Ik zit echter wel met een ander punt en dat komt overeen met onderstaande quote. Wellicht ook handig voor je eigen overwegingen.
laurens0619 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:37:
Maar wat stel je dan precies allemaal in bij die router waar je ziggo voor nodig hebt? Ik zou de r7000 eruit halen en dan de ziggo in router zetten.
Orbi in router kan ook maar dan moet die in de meterkast

Echter

Ik denk dat die sowieso in de meterkast moet(hoe erg ook). De orbi wil namelijk dat de andere nodes achter de hoofd node staan. Als je kabel van boven in de meterkast uitkomt ipv woonkamer (?) dan moet je dus een dubbele kabel naar de woonkamer leggen.

Een orbi in ap mode doet dus heen routing meer maar je moet de aps wel aansluiten alsof het wel een router was (snap je hem nog?)

[Afbeelding]
De deco m9 heeft deze tekortkoming niet maar is wel wat minder qua hardware (eg geen dfs)

Kun je niet overal kabels heen leggen? Dan gaat er een wereld voor je open qua opties

Edit:
Vreemd, als ik op deze pagina kijk (onderin) dan kun je de aps toch vrij aansluiten met het router als centraal punt. Vreemd want laatst was er iemand op got waar dat niet werkte
https://www.google.nl/amp...bi-ethernet-backhaul/amp/
Ik heb nu het genexis modem zonder WiFi met daarachter dus de orbi’s in AP modus. Helaas staat een orbi nog steeds in de meterkast i.v.m. geen utp kabels in het huis. Is het nu de bedoeling dat ik interactieve tv en bijv. Philips hue bridge rechtstreeks aansluit op het Genexis modem of moet dit nu juist op de Orbi in AP mode?

Bovenstaande kan voor de topicstarter ook belangrijk zijn om te weten of zijn orbi in de meterkast moet blijven of ergens anders mag staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Patavorene op 07-01-2021 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Michel1978 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:59:
[Afbeelding]

Zo zou het dan ook kunnen, heb je geen 2 kabels nodig.
Volgens die gelinkte website van mij wel
Volgens de officiele netgear website niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 747ata32
Zeer waardevol al deze reacties! Mijn hoofd kraakt inmiddels ;-p
De Orbi zou vandaag bezorgd moeten worden (als PostNL het tenminste vandaag nog verwerkt krijgt....).
Op basis van jullie feedback zit ik nu wel te dubben of ik de R7000 er tussenuit haal en de Ziggo/Cisco router uit bridge modus laat halen naar weer volledige router. Niet dat het onoverkomelijk is, maar het zal dan sowieso betekenen dat ik port forwarding settings e.d. weer opnieuw zal moeten doen.
Dat brengt me eigenlijk met de vraag welk (mogelijk) nadeel ik ervan zou ondervinden als ik de R7000 er gewoon tussen laat staan.
De Orbi als router gebruiken, verplicht me sowieso om een switch erbij te plaatsen in de meterkast. Heb 3 UTP kabels vanuit de meterkast lopen en mijn NAS staat in de meterkast. De Orbi heeft maar 3 ethernet aansluitingen, dus te kort.
Qua bekabeling lukt het officiele plaatje van Netgear me waarschijnlijk niet. Ik heb een UTP kabel naar mijn TV in de woonkamer (en daar hangt meteen een switch aan). De andere 2 UTP kabels lopen uit de meterkast naar de 2e verdieping. Een UTP kabel vanuit de meterkast naar de 1ste verdieping wordt een fikse onderneming waar ik weinig voor voel. Loop daar al een tijdje over te piekeren, maar ik heb geen loze leidingen naar de 1ste en geen alternatief wat makkelijk en snel te doen is.
Ik zou wel vanuit de woonkamer een UTP kabel naar de 1ste kunnen krijgen. Dat opent dan de mogelijkheid van het plaatje met de KPN Experiabox. Dat zou bij mijn dan de R7000 of eventueel toch de Cisco zijn.
Is alleen ook nog wel een klusje, dus weet niet of ik dat meteen op korte termijn ga doen.
Weet iemand of Orbi het toestaat om voor 1 satelliet een bedrade backhaul te hebben en voor 1 satelliet een draadloze?
Het zou er dan in eerste instantie zo uit gaan zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Zt6tnT6ER_M_knmLRM_HjWb3rk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rK5f3DYv6nY7muNcCwnfdSss.jpg?f=user_large

Op een later moment vervang ik de draadloze backhaul naar de satelliet op de 1ste door een UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja je kunt bedraad en draadloos prima mixen

De vraag is alleen of dat plaatje gaat werken, volgens de officiele documentatie namelijk niet maar gewoon proberen. (officieel moet de 2e verdieping direct de orbi in, zonder eerst langs de r7000 te gaan)

Trouwens ook nog wel kans dat als de 1 orbi in de woonkamer hebt en 1 orbi op de 2e verdieping dat je op de 2e verdieping ook wel (voldoende) dekking krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel1978
Als ik de Orbi als access point gebruik, kan ik dan ssid en wachtwoord dezelfde naam geven als mijn ziggo router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Michel1978 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:53:
Als ik de Orbi als access point gebruik, kan ik dan ssid en wachtwoord dezelfde naam geven als mijn ziggo router?
Nooit managed en unmanaged WiFi mixen. Als je Orbi gebruikt, is dat managed WiFi en is een unmanaged AP een rogue AP.

Als je WiFi van modemrouter wilt blijven gebruiken, ga dan voor unmanaged AP's. Bij managed AP's altijd unmanaged (modemrouter) WiFi uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb mijn Orbi als Router maar deze staat ook niet in meterkast. Alle drie de Orbi's zijn bedraad aangesloten. Maar wanneer de kabel er uit ligt (bij mij zit er nog een switch tussen die twee 'snachts uit gaat) blijft alles gewoon werken.

Mijn andere routers en AP's heb ik de deur uit gedaan omdat ik maar 1 management interface wilde waarin ik alles kan regelen. Vandaar ook Orbi in Router modus en Ziggo in Bridge.

Bij mij is het als volgt aangealoten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBE9Dw3NougCaVPcr2_Bi59wMN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iEvY2WUH0kPAtl6WmoMdRcAF.png?f=fotoalbum_large

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 747ata32
Korte update. De Orbi gisteravond uitgepakt en aangesloten conform het plaatje in mijn post hier boven.
De wired backhaul naar de 2e verdieping werkt vooralsnog niet. Nadere bestudering van de documentatie heeft ook al aangegeven waarom; De Orbi router (in AP mode) is met de WAN poort aangesloten op een LAN poort van de R7000. Dit is conform Netgear instructies. Het probleem is dat de satellieten bij wired backhaul aangesloten willen worden op de LAN poort van de Orbi router al dan niet via een switch.
Back to the drawing board dus en komend weekend eens verder puzzelen wat de meest optimale mogelijkheid in mijn huis gaat zijn.
(Nieuwbouwhuizen zijn leuk, maar die dikke gewapend betonnen muren en vloeren maken het aanleggen van een netwerk niet makkelijker.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
747ata32 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:25:
Korte update. De Orbi gisteravond uitgepakt en aangesloten conform het plaatje in mijn post hier boven.
De wired backhaul naar de 2e verdieping werkt vooralsnog niet. Nadere bestudering van de documentatie heeft ook al aangegeven waarom; De Orbi router (in AP mode) is met de WAN poort aangesloten op een LAN poort van de R7000. Dit is conform Netgear instructies. Het probleem is dat de satellieten bij wired backhaul aangesloten willen worden op de LAN poort van de Orbi router al dan niet via een switch.
Back to the drawing board dus en komend weekend eens verder puzzelen wat de meest optimale mogelijkheid in mijn huis gaat zijn.
(Nieuwbouwhuizen zijn leuk, maar die dikke gewapend betonnen muren en vloeren maken het aanleggen van een netwerk niet makkelijker.....)
Ik snap het nog niet helemaal 😬

Begrijp ik dit goed?
Hoef jij nu alleen de kabel die van de R700 komt en naar de Orbi router gaat alleen nog maar in de WAN poort te drukken?

Als ik de ziggo modem als router gebruik en de Orbi als AC point . Waar moet dan de kabel in die vanuit het ziggo modem komt? In de WAN of de lan van de Orbi router (in AC modes?

[ Voor 6% gewijzigd door Michel1978 op 08-01-2021 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Michel1978 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:28:
[...]

Ik snap het nog niet helemaal 😬

Begrijp ik dit goed?
Hoef jij nu alleen de kabel die van de R700 komt en naar de Orbi router gaat alleen nog maar in de WAN poort te drukken?

Als ik de ziggo modem als router gebruik en de Orbi als AC point . Waar moet dan de kabel in die vanuit het ziggo modem komt? In de WAN of de lan van de Orbi router (in AC modes?
Bij Ziggo in Bridge modus in WAN. Bij Ziggo in Router modus, in LAN1. Echter even in de gaten houden, officieel ondersteund Netgear het alleen maar in Router Modus met Ziggo. Maar het werkt wel.

Daarnaast heeft de Netgear een bugje, of de Ziggo router een bugje (het is maar hoe je het ziet). Wanneer je de Netgear spanningsloos gehad hebt, moet je, om Internet te krijgen, de Ziggo Router herstarten. Ziggo Router heeft issues met juiste auto-negotiate voor de Ethernet poort.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
747ata32 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:25:
Ah dat dacht ik al, de documentatie van netgear klopt dus en van die site die ik linktte (en vermoedde) niet.
Je zou 2 switches met vlan support kunnen kopen, dan kun je over die kabel naar de woonkamer een lan en wan kabel krijgen

https://www.amazon.nl/NET...05e&qid=1610128623&sr=8-1

De switches configureer je dan als
Port1: vlanZiggo untagged (vlan11)
port2: tagged vlan 11 en 12
Port3-5:vlan orbi untagged (vlan 12)

Je stopt de kabel tussenwoonkamer en meterkast in beide switches in port2

Je stopt in de meterkast ziggo in poort 1
Je stopt in de meterkast de switch naar je lan in poort 3,4 of 5
Je stopt in de woonkamer de orbi wan in poort 1
Je stopt in de woonkamer de orbi lan in poort 3,4 of 5

Voila

Beetje lelijk maar beter dan wireless backhaul
Alternatief is een deco m9 kopen, die is niet zo moeilijk

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 08-01-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
laurens0619 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:43:
[...]

Ah dat dacht ik al, de documentatie van netgear klopt dus en van die site die ik linktte (en vermoedde) niet.
Je zou 2 switches met vlan support kunnen kopen, dan kun je over die kabel naar de woonkamer een lan en wan kabel krijgen

https://www.amazon.nl/NET...05e&qid=1610128623&sr=8-1

De switches configureer je dan als
Port1: vlanZiggo untagged (vlan11)
port2: tagged vlan 11 en 12
Port3-5:vlan orbi untagged (vlan 12)

Je stopt de kabel tussenwoonkamer en meterkast in beide switches in port2

Je stopt in de meterkast ziggo in poort 1
Je stopt in de meterkast de switch naar je lan in poort 3,4 of 5
Je stopt in de woonkamer de orbi wan in poort 1
Je stopt in de woonkamer de orbi lan in poort 3,4 of 5

Voila

Beetje lelijk maar beter dan wireless backhaul
Alternatief is een deco m9 kopen, die is niet zo moeilijk
Ik had deze switch erbij besteld, (komt vanavond binnen)

https://www.bol.com/nl/p/...RoCK_0QAvD_BwE#modal_open

Op bol.com staat geen vlan ondersteuning maar zoeken op Google geloof ik wel.
Is deze geschikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Nee je moet de managed variant hebben, dat zie je aan de e op het einde. 108e is wel ok

https://www.amazon.nl/TP-...id=pla-444844131332&psc=1

Ik ben wel meer van fan netgear voor switches trouwens maar tplink schijnt tegenwoordig ook ok te zijn

Maar heb jij hetzelfde probleem als ts dan? Vlans zijn normaal niet nodig tenzij je 2 netwerken over 1 kabel wilt krijgen

[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 08-01-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
laurens0619 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:18:
Nee je moet de managed variant hebben, dat zie je aan de e op het einde. 108e is wel ok

https://www.amazon.nl/TP-...id=pla-444844131332&psc=1

Ik ben wel meer van fan netgear voor switches trouwens maar tplink schijnt tegenwoordig ook ok te zijn

Maar heb jij hetzelfde probleem als ts dan? Vlans zijn normaal niet nodig tenzij je 2 netwerken over 1 kabel wilt krijgen
Ik denk dat ik inderdaad iets anders heb dus geen 2 netwerken.
Krijg het nu zo binnen en dan ga ik maar eerst even proberen.
Mijn situatie:

In de meterkast:
Ziggo modem in router modus (wifi uitschakelen)
Kabel naar orbi router in AC modus) kabel moet dan in de lan en niet in de WAN van de Orbi.
In een andere lan poort een kabel naar een switch.
Vanuit de switch een kabel naar boven en een kabel naar de woonkamer waaraan de Orbi satelliet gekoppeld wordt.
Aan die orbi nog een switch voor apparatuur bedraad aansluiten.

Zal het zo werken?

Super bedankt voor al jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja
Maar je gaat dus alle orbi nodes bekabeld aansluiten?
Waarom de orbi dan? Voor 100 euro en een deco m4 had je exact dezelfde ervaring gehad als je nu gaat krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel1978
laurens0619 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:04:
Ja
Maar je gaat dus alle orbi nodes bekabeld aansluiten?
Waarom de orbi dan? Voor 100 euro en een deco m4 had je exact dezelfde ervaring gehad als je nu gaat krijgen
8)7 inderdaad, nu ik er steeds meer over lees was dit dus niet nodig.
Gevalletje eerst bestellen en dan in verdiepen 8)7.

Enig voordeel nu is dat ik eventueel naar de zolder en tuinhuis met een satelliet draadloos kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julesvaes
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-06 14:50
Ik heb ook een nighthawk en de 3 orbi’s ik ben alleen niet heel technisch maar ik wil mijn 2.4 en 5ghz netwerken behouden. Dit vanwege domotica apparaten welke het beste werken op 2.4.

Mijn ziggo modem staat in bridge.
Mijn vraag is hoe sluit ik alles het beste aan:

Nighthawk
Orbi router
Orbi sataliet 1
Orbi sataliet 2
Ziggo modem (bridge)
Switch meterkast netgear
Nas
Hue
Ics2000 klik aan klik uit
Ikea traf