Welke relais om met laagspanning 230v te schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 12:44
Ik heb een zelf een centraal stofzuiger-systeem gebouwd, waarbij ik een alleszuiger gebruik als centrale unit. Alles werkt prima, behalve dat de stofzuiger nog automatisch ingeschakeld moet worden als één van de slangen wordt ingeplugd. (bij het inpluggen van de slang worden twee metalen pinnetjes met elkaar verbonden)

Wat ik nodig heb is een relais (los of voor in groepenkast) waar ik twee laagspanning contacten kan aansluiten, en wanneer die met elkaar verbonden worden, de relais inschakelt.

De stofzuiger is 1000 watt dus ik neem aan dat 10A vermogen het minimale is.

Het lijkt simpel, maar er zijn zoveel verschillende soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bij een vermogen van 1000 Watt heb je een relais van minimaal 4,3A nodig, bij 230V that is. Neem 5A om safe te zitten.

I stand corrected, iets met aanloopstroom enzo

[ Voor 26% gewijzigd door PD2JK op 06-01-2021 14:13 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
PD2JK schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:52:
Bij een vermogen van 1000 Watt heb je een relais van minimaal 4,3A nodig, bij 230V that is. Neem 5A om safe te zitten.
Leek me wel verstandig ruim aan te houden vanwege uitschieters bij het starten van de motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 08:07
Aangezien je een motor gaat sturen heb je te maken met een inschakelpiekstroom. Neem inderdaad 10 of 16 ampere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:17
PD2JK schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:52:
Hoeveel een relais kan schakelen, is afhankelijk van het soort belasting. Een stofzuigermotor is een inductieve belasting met een flinke inschakelpiek, het is niet alsof je 1000W aan gloeilampen of verwarmingselementen schakelt... dus nee je zit niet zomaar "safe" met een willekeurig 5A relais.

Maar het gemiddelde 16A relais zal het wel overleven gok ik.
plakbandrol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:43:
Het lijkt simpel, maar er zijn zoveel verschillende soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Tja, er zijn ook gewoon heel veel goede oplossingen! ;)

Wel zul je een relais moeten combineren met een voedingsbron, je moet spanning op de spoel zetten, geschakeld door het potentiaalvrije contact in je stofzuigslang. Ik geloof niet dat er relais bestaan die een ingebouwde voedingsbron hebben voor de spoelspanning .

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Xander schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Hoeveel een relais kan schakelen, is afhankelijk van het soort belasting. Een stofzuigermotor is een inductieve belasting met een flinke inschakelpiek, het is niet alsof je 1000W aan gloeilampen of verwarmingselementen schakelt... dus nee je zit niet zomaar "safe" met een willekeurig 5A relais.

Maar het gemiddelde 16A relais zal het wel overleven gok ik.

[...]

Tja, er zijn ook gewoon heel veel goede oplossingen! ;)

Wel zul je een relais moeten combineren met een voedingsbron, je moet spanning op de spoel zetten, geschakeld door het potentiaalvrije contact in je stofzuigslang. Ik geloof niet dat er relais bestaan die een ingebouwde voedingsbron hebben voor de spoelspanning .
toon volledige bericht
Kan me bijna niet voorstellen dat dit zo'n uitzonderlijke use case is dat het niet bestaat. Maar in dat geval is een losse adapter ook een optie. Maar ook dan was het me niet duidelijk welke relais dan geschikt was. Ik had al wel een prototype gemaakt met een arduino relais en 5v usb oplader, maar ik hoopte dat er een professionelere oplossing was, bijvoorbeeld een module die ik rechtstreeks in de groepenkast kon pluggen, of eentje met een eigen behuizing en led-indicatie. Anders wordt het een duur en tijdrovend proces zelf iets degelijks in elkaar te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door plakbandrol op 06-01-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Je kunt een shelly in de meterkast zetten als je via een mqtt wil schakelen. Daar is ook een din-houder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Meester_J schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:14:
Je kunt een shelly in de meterkast zetten als je via een mqtt wil schakelen. Daar is ook een din-houder voor.
lijkt me wat onnodige complexiteit aangezien de schakeldraadjes al in de meterkast binnenkomen, dus het enige wat ik nodig heb is een module die de stroom inschakelt zolang die draadjes met elkaar verbonden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Ik snap het probleem nog niet. Dit soort dingen voldoet dan toch? (even een zoeken met het gewenste voltage)

https://nl.rs-online.com/...AmNiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
plakbandrol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:07:
[...]
maar ik hoopte dat er een professionelere oplossing was, bijvoorbeeld een module die ik rechtstreeks in de groepenkast kon pluggen
Natuurlijk zijn er relais die je in de groepenkast kunt plaatsen.

Bijvoorbeeld van Hager: https://www.hager.nl/prod...akelaars/esl125/51978.htm

Met een spoelspanning van 12VAC. Maar je moet dan dus wel die spanning hebben.

Ook dat krijg je natuurlijk uit een DIN-rail module, bijvoorbeeld: https://www.hager.nl/prod...lichting/st320/152898.htm

Jij zoekt allebei in één geloof ik, daarvan vraag ik me af of het bestaat.

Eltako maakt ook mooi spul, bijvoorbeeld dit relais: https://www.elektroschake...is-1-maak-er12dx-uc-79213

Spoelspanning 8 tot 230 VAC / VDC, oftewel, kijk maar wat je er tegenaan smijt. Heeft ook wat leuke fratsen als elektronisch schakelen bij de nuldoorgang van de sinus (dus vrijwel stroomloos schakelen).
Meester_J schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:21:
Ik snap het probleem nog niet. Dit soort dingen voldoet dan toch? (even een zoeken met het gewenste voltage)

Zijn gewenste voltage is niets. :+ Hij wil direct de 2 draadjes uit het potentiaalvrije contact er op kunnen schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Xander schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Natuurlijk zijn er relais die je in de groepenkast kunt plaatsen.

Bijvoorbeeld van Hager: https://www.hager.nl/prod...akelaars/esl125/51978.htm

Met een spoelspanning van 12VAC. Maar je moet dan dus wel die spanning hebben.

Ook dat krijg je natuurlijk uit een DIN-rail module, bijvoorbeeld: https://www.hager.nl/prod...lichting/st320/152898.htm

Jij zoekt allebei in één geloof ik, daarvan vraag ik me af of het bestaat.

Eltako maakt ook mooi spul, bijvoorbeeld dit relais: https://www.elektroschake...is-1-maak-er12dx-uc-79213

Spoelspanning 8 tot 230 VAC / VDC, oftewel, kijk maar wat je er tegenaan smijt. Heeft ook wat leuke fratsen als elektronisch schakelen bij de nuldoorgang van de sinus (dus vrijwel stroomloos schakelen).

[...]

Zijn gewenste voltage is niets. :+ Hij wil direct de 2 draadjes uit het potentiaalvrije contact er op kunnen schroeven.
toon volledige bericht
Ah, tja. Ik denk dat ik een din-trafo'tje ernaast zou zetten dan. Die gebruiken ze wel vaker. Bijvoorbeeld voor de deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 08:16
Nu ben ik niet heel erg bekend met een centraal systeem, maar zou je niet een afvalvertraagd relais toe willen passen, zodat de motor blijft lopen als je een slang wisselt naar een andere aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol

Als ik zo'n trafo ernaast zet zou het moeten werken? https://www.amazon.nl/Nav...C4/ref=asc_df_B07J2NWYC4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Laatst online: 15:31
Ik zou een timer gebruiken, echter schakel je die vaak wel met netspanning: https://cdn.findernet.com...0/09/11001644/S80EN-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Jurgen schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:27:
Nu ben ik niet heel erg bekend met een centraal systeem, maar zou je niet een afvalvertraagd relais toe willen passen, zodat de motor blijft lopen als je een slang wisselt naar een andere aansluiting?
Zodra je de slang eruit trekt gaat het klepje dicht en sluit hij de lucht af, dus dan wil je de motor niet te lang laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Jurgen schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:27:
Als je de slang eruit trekt sluit het ventiel toch? Waarom zou de motor dan moeten blijven lopen, om de buizen vacuüm te zuigen?
In principe wel ja. Mits die 8VA genoeg is om de spoel te bekrachtigen, ook relais hebben een inschakelpiek. :+ Geen idee hoe het zit bij dat Finder relais, de Hager die ik eerder als voorbeeld aanhaalde trekt volgens de specs 10,7VA bij bekrachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Dat werkt prima indien: je een wissselspaningsrelais gebruikt (geen gelijkspanningsrelais dus) en de trafo genoeg stroom (en spanning) levert voor de spoel van het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Inderdaad. Daarmee heb je een veilige 12 volt op je schakelaars, en kun je daarmee het relais bekrachtigen. Ik weet niet over watvoor afstanden het gaat, maar bij grotere afstanden zou je 24 volt kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_

Finder 22 serie is prima hiervoor, echter is het artikel DPNC: dual pole normally closed, ik denk dat er een DPNO gewenst is zie hier https://cdn.findernet.com...0/09/14074608/S22EN-2.pdf p. 7

finder 22.32.0.24.4320 zou kunnen bijvoorbeeld

edit: dat finder relais is precies rated op 1kW single phase motor trouwens ;) Spoel heeft 2.2W nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door base_ op 06-01-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
base_ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Finder 22 serie is prima hiervoor, echter is het artikel DPNC: dual pole normally closed, ik denk dat er een DPNO gewenst is zie hier https://cdn.findernet.com...0/09/14074608/S22EN-2.pdf p. 7

finder 22.32.0.24.4320 zou kunnen bijvoorbeeld

edit: dat finder relais is precies rated op 1kW single phase motor trouwens ;) Spoel heeft 2.2W nodig.
Ah, dat had ik nog niet bekeken. Goed punt. Let op: deze schakelt op 24V en heeft dus een iets andere din-trafo nodig dan degene die eerder in dit topic benoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Deze is tot 24V 8W en prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Meester_J schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:14:
@plakbandrol ik snap je issue niet met dit voorstel ...

in principe heb je dit:
- Smart stekker (kaku/tradfri/shelly oid)
- Afstands Bediening (knop) vast getaped oid of mooie 3d printed houder op de slang.

Jij drukt de slang in het gat, drukt op het knopje .. op de slang
en voila stofzuigert gaat aan .. en druk je weer op het knopje en stofzuiger gaat uit .. slang eruit .. enige "moeite" is de batterij van de AB tijdig vervangen :) geen gezeik met relais/draadjes of andere meuk door het huis heen trekken

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 06-01-2021 20:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
vso schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:24:
[...]

@plakbandrol ik snap je issue niet met dit voorstel ...

in principe heb je dit:
- Smart stekker (kaku/tradfri/shelly oid)
- Afstands Bediening (knop) vast getaped oid of mooie 3d printed houder op de slang.

Jij drukt de slang in het gat, drukt op het knopje .. op de slang
en voila stofzuigert gaat aan .. en druk je weer op het knopje en stofzuiger gaat uit .. slang eruit .. enige "moeite" is de batterij van de AB tijdig vervangen :) geen gezeik met relais/draadjes of andere meuk door het huis heen trekken
Alle bedrading loopt al door het huis, en alle contactdozen hebben al een aansluiting zodat er een verbinding wordt gemaakt zodra er een slang ingedrukt wordt. Dus het enige wat ik nog moet doen om alles werkend te maken is een relais. En dan heb je alles bedraad dus geen batterijen e.d. nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

plakbandrol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Alle bedrading loopt al door het huis, en alle contactdozen hebben al een aansluiting zodat er een verbinding wordt gemaakt zodra er een slang ingedrukt wordt. Dus het enige wat ik nog moet doen om alles werkend te maken is een relais. En dan heb je alles bedraad dus geen batterijen e.d. nodig ;)
en dus .. ga je moeilijk doen omdat het makkelijker kan ? 8) just checking

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voeding en een relais, het is maar wat je moeilijk noemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
vso schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:34:
[...]

en dus .. ga je moeilijk doen omdat het makkelijker kan ? 8) just checking
Straks ga je hem nog vertellen dat 'ie een normale stofzuiger moet kopen i.p.v. "moeilijk doen" met zijn centrale stofzuigsysteem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Xander schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Straks ga je hem nog vertellen dat 'ie een normale stofzuiger moet kopen i.p.v. "moeilijk doen" met zijn centrale stofzuigsysteem...
of op elke verdieping een stofzuiger ..

Tja vanalles

Pagina: 1