Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:40
Ik gebruik mijn Canon G5X Mark II tegenwoordig regelmatig als webcam. Dat werkt prima, maar als het een wat langer gesprek is dan gaat de batterij leeg.

De Canon G5X Mark II heeft een Power Delivery (PD)-oplaadmogelijkheid via zijn USB-C poort, maar kan niet opladen via "gewoon USB" 5V. De data-aansluiting via diezelfde USB-C is echter wel "gewoon USB". Hij ondersteunt geen varianten van USB 3.

Dit betekent dat ik óf kan opladen óf hem op de computer aan kan sluiten. Mijn computer heeft namelijk geen USB-uitgang met PD. Theoretisch gezien kun je de twee datapinnen verbinden met de computer en de twee stroompinnen met een PD-oplader, aangenomen dat dat werkt tegelijkertijd. Bestaat er ook een stekkertje of een hub o.i.d. waarmee je dit makkelijk kunt aansluiten of moet ik zelf gaan knutselen?

Zo'n soort stekkertje misschien, maar dan voor USB-C? En volgens mij moet je daar de stroompinnen aan de "datakant" dan wel doorbreken anders gaat het denk ik fout.

Ik heb ook deze hub gevonden, maar dat werkt volgens mij niet, want de PD-poort is voor je computer bedoeld, niet voor een camera. Dan laadt hij vermoedelijk wel op, maar dan kun je je computer niet meer verbinden.

Alle hulp welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:40
Even een update hiervan (moeilijke vraag blijkbaar ;) ).

Ik heb eerst geprobeerd om met wat oude USB-kabels een soort "power delivery injector" te maken. Dus een USB-kabel van de PC naar de camera en dan de twee stroomdraden losknippen en aan de camerakant aansluiten op een PD-oplader met een tweede USB-kabel. Tevens moet je ook nog het CC configuration channel verbinden, om hem de PD-connectie te kunnen laten onderhandelen.

Dat zou in principe moeten werken, ware het niet dat ik niet de goede USB-kabels had. Dat moeten namelijk wel USB 2.0- (of 3.0)-kabels zijn die USB-C ondersteunen, want met een niet USB-C kabel zit er geen draad in voor de CC. Met twee goedkope USB-C kabeltjes uit China had het dus wel moeten lukken.

Ik had het kunnen doen, maar om het netjes te doen moet je dat eigenlijk mooi solderen en afwerken met krimpkous e.d. Toen vond ik deze: https://www.amazon.de/gp/product/B08JQ7WPF6. Een USB-C-poort met PD voor PC met PCIe-aansluiting. Werkt prima.