Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-02-2023
Mijn vraag
Hoe kan ik mijn huidige windows 10 licentie overzetten met een schone windows 10 installatie op een systeem met een nieuw moederbord?

Mijn zelfbouw PC heeft al een tijdje problemen en nu ben ik erachter gekomen dat dit mogelijk en MB probleem is. Tijdens de pogingen tot probleemanalyse heb ik dus een schone windows installatie uitgevoerd en deze mislukt telkens. Waarschijnlijk dus veroorzaakt door een hardware probleem van mijn MB. Nu heb ik en nieuw MB besteld en wil ik daar tevens met een schone installatie mijn oude licentie gebruiken. Deze licentie is verkregen door een update van windows 8.1 naar de gratis installatie van windows 10 toen deze uitkwam. Een licentie code heb ik dus niet meer. Blijkbaar zit deze ingebakken in de UEFI BIOS (gelezen in diverse posts).

Beste antwoord (via Bloodnose op 08-01-2021 10:15)

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Gecheckt of de motherboard drivers/ chipset drivers al geïnstalleerd zijn? Eerst bij fabrikant zoeken naar windows 10 drivers, dan windows update laten zoeken op hardware drivers. (komt deze uiteindelijk zelf wel mee, maar misschien niet snel genoeg voor je BSOD resets)

Je kunt geactiveerde windows 10 licenties koppelen aan een microsoft account. Moet volgens mij ook lukken met de 8 naar 10 upgrade. Maar nu reeds je originele installatie overschreven hebt is dat geen optie ben ik bang. Zul je toch eerst je originele configuratie moeten herstellen. oude motherboard, hardware, oude disk, windows 10 installatie en dan activeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:47
Er zijn misschien zeer speciale uitzonderingen, maar dit kan in principe alleen met een retail licentie. Dus als je ooit voor iets van 100 euro een windows 8 licentie hebt gekocht.

Je geeft aan dat je MB stuk is, omdat windows niet wil installeren. Dat lijkt mij op het eerste gezicht nogal vergezocht. Maar je hebt ook al een nieuw MB besteld...
Ik zou eerst het probleem goed onderzoeken voor je verder gaat met nieuwe moederborden en nieuwe windows licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
Playa del C. schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:46:
Er zijn misschien zeer speciale uitzonderingen, maar dit kan in principe alleen met een retail licentie. Dus als je ooit voor iets van 100 euro een windows 8 licentie hebt gekocht.

Je geeft aan dat je MB stuk is, omdat windows niet wil installeren. Dat lijkt mij op het eerste gezicht nogal vergezocht. Maar je hebt ook al een nieuw MB besteld...
Ik zou eerst het probleem goed onderzoeken voor je verder gaat met nieuwe moederborden en nieuwe windows licenties.
De machine is 10 jaar oud en draait op een Intel socket 1155 MB/CPU welke dus nieuw niet meer te verkrijgen zijn. Deze PC verdient dus een upgrade vandaar dat ik een nieuw MB = CPU = Geheugen heb besteld. Ik kan me niets anders voorstellen dan een hardware probleem wanneer ik tijdens diverse schone installaties telkens partitionering problemen en BSOD's krijg tijdens het installatie proces. Het probleem is overigens begonnen met ongewenst uitschakelen/opstarten door het systeem zelf en veelal BSOD (K_Mode Exception not handled). Overigens werkt de HDD in mijn andere PC gewoon naar wens. Conclusie: MB/RAM of CPU probleem (MEM test uiteraard uitgevoerd). Of is dit nog steeds te kort door de bocht?

En ja de windows 8.1 licentie was een legale licentie echter de gegevens heb ik na al die jaren (2015) niet meer. 8)7 Ik zie dus weinig behoefte aan de aanschaf van een nieuwe licentie wanneer ik dus mijn MB (BIOS) vervang. Ik vraag mij dus af hoe andere zelfbouwers dit doen met een oude licentie (win 8.1 ) wanneer zij hun hardware upgraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Bloodnose op 06-01-2021 13:16 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
Aanvulling:

Zojuist op een nieuwe SSD windows 10 geïnstalleerd, initieel zonder problemen echter na ongeveer 10 minuten en het checken van de prestaties (taakbeheer) blijkt dat mijn processor constant op 100% draait (er is naast win 10 nog niets anders geïnstalleerd!) en dat het BDOS met K_mode exception not handled weer toeslaat. Voor mij des temeer duidelijk dat het hier een een hardware probleem betreft.
Overigens heeft de installatie ook geen problemen opgeleverd omdat ik gebruik maak van mijn windows account tijdens de installatie. Waarschijnlijk is dus de productkey ook gekoppeld aan je account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
gekoppeld aan moederbord, je hebt je oude moederbord gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
99ruud99 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:49:
gekoppeld aan moederbord, je hebt je oude moederbord gebruikt.
Pfft je hebt gelijk :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Gecheckt of de motherboard drivers/ chipset drivers al geïnstalleerd zijn? Eerst bij fabrikant zoeken naar windows 10 drivers, dan windows update laten zoeken op hardware drivers. (komt deze uiteindelijk zelf wel mee, maar misschien niet snel genoeg voor je BSOD resets)

Je kunt geactiveerde windows 10 licenties koppelen aan een microsoft account. Moet volgens mij ook lukken met de 8 naar 10 upgrade. Maar nu reeds je originele installatie overschreven hebt is dat geen optie ben ik bang. Zul je toch eerst je originele configuratie moeten herstellen. oude motherboard, hardware, oude disk, windows 10 installatie en dan activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Je heb dus de nieuwe SSD op je oude moederbord aangesloten
en Windows installeren en activeren ging dus goed.
Het activeren ging goed omdat je Windows licentie gekoppeld is (moederbord) aan je hardware.

Bij upgrade wan Windows 7 ,8 en 8.1 Word de huidige licentie gewijzigd in een krijg generice licentie
Die er meestal Windows 10 pro eindigt op -3V66T

Met het tool Showkey kan je je huidige licentie uitlezen.

Helaas kan je je originele Windows 8 key niet vinden.
Anders had je deze kunnen gebruiken bij de schone installatie op je nieuwe hardware.
Je dit proberen bij je nieuwe build:

1. plaatst de SSD met de huidige windows installatie en controleer of Windows start en of ie geactiveerd is.
Indien ja dan kan je daarna een schone Windows installatie doen.

2. Probeer te activeren met de generice licentie Kliene kans dat het lukt.

3. Nieuwe licentie kopen

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
Valen_76 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:21:
Het probleem met restarts/BSOD doet zich al geruim een jaar voor. Al die tijd bezig geweest om te proberen achterhalen wat het probleem is/was. Uiteraard drivers/chipset etc gechecked.
Valen_76 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:21: Je kunt geactiveerde windows 10 licenties koppelen aan een microsoft account. Moet volgens mij ook lukken met de 8 naar 10 upgrade. Maar nu reeds je originele installatie overschreven hebt is dat geen optie ben ik bang. Zul je toch eerst je originele configuratie moeten herstellen. oude motherboard, hardware, oude disk, windows 10 installatie en dan activeren.
Interessant! Zojuist gecheckt en blijkbaar heb ik die koppeling al eerder gemaakt :) . Ik ga mijn hardware wisselen en zien of het werkt. Ik zal zsm laten weten of het gelukt is.

[ Voor 12% gewijzigd door Bloodnose op 06-01-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
Ik heb dus inderdaad na installatie van een schone versie windows 10, op een systeem met een nieuw Moederbord de windows 10 validatie kunnen uitvoeren zonder enig probleem. Voorwaarde, zoals Valen_76 hierboven beschrijft is dat je windows 10 op de oude hardware vooraf hebt gevalideerd.

Dank jullie allemaal voor jullie reacties
Pagina: 1