Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Beste Tweakers,

even kort de situatie, deze winter gaan wij onze oude Brink luchtverwarming vervangen voor een nieuw systeem.

Nieuwe luchtverwarming:
Indirect gestookte Modulerende luchtverwarmer Brink Elan16 I 2.1 Up Flow.

CV ketel:
lntergas Kombi Kompakt HRE 36130

Op de offerte staat ook een klokthermostaat van Honeywell, echter niet specifiek welk model alleen een foto. Voor zover ik het kan zien betreft het de Honeywell Chronotherm Touch. Nu hebben wij een Tado in gebruik zodat we vanaf onze telefoon de boel aan en uit kunnen zetten ongeacht waar we zijn.

Ik heb dus totaal geen verstand van alles omtrent CV's en thermostaten respectievelijk. Ik lees een hoop maar ik snap er nog steeds geen pepernoot van 8)7

Nu gebruiken we de Tado voornamelijk als aan/uit en vrijwel geen automatische functies ik ben niet anders opgegroeid dan op die manier de kachel te bedienen ;)
Geolocatie functie staat aan bij mij maar ik zie er het nut niet van in als ik alles vanaf een afstand kan bedienen...zelf controle hebben is toch beter dan een automatisch systeem? Ik weet wanneer de kachel aan staat en wanneer ik hem uit wil hebben en als ik het vergeten ben als ik weg ben (wat amper tot nooit gebeurd) kan ik hem op afstand nog uit zetten.

Die thermostaat op de offerte mist de functie om hem smart te maken, en alles zou automatisch gaan mits je het instelt. Dit zou aanzienlijk zuiniger moeten zijn lees je overal...

Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan? Ik bedoel als dat ding een programma afwerkt heel de dag, 7 dagen in de week en 5 dagen is hij eigenlijk voor jan met de korte achternaam aan het verwarmen omdat er niemand is kan dat toch nooit zuiniger zijn? En de overige 2 dagen heb je toch ook niet heel de dag de verwarming nodig?

Moet ik gewoon de Tado laten hangen?
Moet ik wel zo'n klokthermostaat want ik zie het verkeerd?
Moet ik een andere slimme thermostaat? (ik heb ook wel eens begrepen dat een thermostaat van het merk van de CV ketel zelf altijd beter functioneert dan 3rd party)

Hopelijk kunnen jullie mij het begrijpelijk uitleggen, ben 31 maar voel me op dit moment een oud opaatje die verschrikkelijk ouderwets is en niet meer de technologie van vandaag de dag begrijpt :/

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:50
Als je al een slimme thermostaat hebt, waarom zou er dan een nieuwe moeten komen.

Die Tado zou echt prima moeten voldoen aan de wensen die je hebt. Wat zuiniger is hangt af van vele factoren, maar de thermostaat aan als je thuis bent en uit als je weg bent/in bed ligt is over het algemeen een prima manier. De overige functionaliteit biedt voornamelijk meer comfort/gemak.

Die Tado zal (denk ik, heb er geen ervaring mee) namelijk ook gewoon een klok-functie hebben om de hele week mee in te vullen, maar dat combineert hij wellicht met de aanwezigheidsdetectie. Gewoon extra gemak dus.

Wat wel aan te raden is in het kader van energiebesparing is om een modulerende thermostaat te hebben (en die functie dus ook in te schakelen). Verder kun je naar dit topic kijken voor meer informatie over het zo zuinig mogelijk gebruiken en inregelen van je CV: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
RobinL94 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:49:
Als je al een slimme thermostaat hebt, waarom zou er dan een nieuwe moeten komen.
Ja dat vroeg ik me dus ook af vandaar het topic ;) die Tado doet het gewoon goed werkt volgens mij modulerend alleen wat ik ook al in de start zei, een andere installateur die ook een offerte kwam opnemen zei dat je het beste een thermostaat en CV ketel van hetzelfde merk kan hebben voor optimaal gebruik.

Of dat specifiek over zuinigheid gaat over beter/meer dingen kunnen inregelen werd in het midden gehouden.

Maar misschien begrijp ik de klokthermostaat wel helemaal verkeerd en is het een betere oplossing dan een slimme thermostaat mits hij goed ingesteld staat...? Ik weet het gewoon niet. Ik weet alleen dat de installateur die het komt uitvoeren zei dat je het beste een constante temperatuur kunt hebben in plaats van opwarmen en dan weer afkoelen en dat snap ik niet...

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:50
Klokthermostaat is niks meer niks minder dan een thermostaat die op bepaalde momenten automatisch de verwarming inschakelt en uitschakelt. Dat kan die Honeywell dus, maar ik heb even gekeken, een Tado kan dat ook. Met nog de extra bijkomstigheid dat de Tado ook nog eens kijkt of je aanwezig bent. Dus als jij thuis bent volgt hij een ander schema dan wanneer je weg bent.

Verder, de modulerende variant van de Honeywell chronotherm touch praat gewoon het OpenTherm protocol, zoals bijna elke modulerende/slimme thermostaat. Dat deze dus beter samen zou kunnen werken omdat je CV ketel van hetzelfde merk is lijkt mij onzin, jouw Tado kan ook gewoon OpenTherm praten.

Ik zou gewoon je Tado laten hangen en je niet een andere thermostaat aan laten smeren. Nergens voor nodig. Die Tado biedt je nog meer mogelijkheden en gebruiksgemak, in het geval dat je daarvan gebruik wilt maken. Als je dat niet wilt is het gewoon een prima modulerende thermostaat met app-bediening.

Edit: Oh en dat over de constante temperatuur, zoals ik al zei, dat ligt nogal aan de situatie. Maar daar doet de ene of de andere thermostaat niks aan af. Voor een antwoord op die vraag kun je beter kijken in dat topic wat ik eerder linkte.

[ Voor 11% gewijzigd door RobinL94 op 06-01-2021 14:00 ]