Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Mijn vraag (2 aparte vragen):
Is het mogelijk om DDR4 RAM sticks te combineren met elkaar?
Zelf heb ik mijn PC gebouwd tijdens het DDR3 tijdperk. Ik weet nog dat mensen soms tot wel 4 merken RAM combineerden om bijvoorbeeld met viermaal 4GB sticks 16GB totaal te krijgen. Toen was 4GB en 8GB RAM nog de norm, nu is 16GB zo'n beetje de nieuwe standaard.
Is dit ook mogelijk met DDR4 RAM of is het een gok om merken te combineren of kan het helemaal niet?
Verder neem ik aan dat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld een 4GB stick met 8GB RAM te combineren?

Daarnaast wil ik iets vragen voor een vriend. Hij heeft een prebuild met 1 stick 8GB. Kan hij zijn RAM uitbreiden door een nieuwe 8GB RAM stick bij te kopen van dezelfde Mhz? Het beste is natuurlijk om exact dezelfde stick bij te kopen, dit betreft echter een Samsung die alleen voor 50+ Euro per stick te verkrijgen is. In dat geval lijkt het me beter een geheel nieuw setje 16GB RAM te kopen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:05
Pak wel een module met dezelfde specs. Zit er nu bijvoorbeeld 2666C16 in dan een 2666C16 module erbij plaatsen. Bij Intel is dat doorgaans geen probleem, met AMD is dat een ander verhaal. Dan hangt het ook af van welke dram chips gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:50
Voor zowel vraag 1 als vraag 2. Download het programma CPU-Z of Thaiphoon burner. Daarin zie je de maker en type van de dimm en IC, het aantal ranks (single vs dual) en de latencies. Daarna zoek je soortgelijke dimms die overeenkomen. Dat gaat meestal wel goed. Andere optie is beide dimms vervangen door een kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 00:28
ja, je kan verschillende ram latjes door elkaar gebruiken van verschillende snelheden en groottes maar:

- Al het ram zal werken op de snelheid van de traagste ramlat (indien ze verschillende snelheden hebben)
- Enkel de hoeveelheid geheugen die ze allen minstens hebben zal in dual/quad channel werken, het restant word als single channel aangestuurd (indien ze andere grootte hebben van geheugen per ramlat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Goede reacties allemaal, het is duidelijk voor me. Ik denk dat ik hiermee wel uit de voeten kom zo, het upgraden en switchen van de sticks zal nog niet gelijk gebeuren, het ging mij erom dat ik dit weet als ik later met extra latjes blijf zitten die ik nog eventueel kan gebruiken.