Netwerkkabel geeft geen signaal, kabelbreuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 10:45
Ik heb door de loze leidingen vanuit de woonkamer naar de 1e verdieping en de zolder netwerkkabel getrokken. De kabel op de 1e verdieping werkt zoals verwacht en geeft prima resultaten, helaas geeft de kabel naar zolder in zijn geheel geen signaal. Uiteindelijk heb ik dan toch maar een kabeltester gekocht en deze geeft helemaal geen signaal bij alle 8 de aders. De kabeltester is getest op een andere kabel waarbij alle aders netjes signaal geven.

De meest logische verklaring hiervoor lijkt mij kabelbreuk, maar hoe spoor ik dit op? Op zolder heb ik nog ruim voldoende kabel over omdat het originele idee was om deze ook nog naar de andere kant van de verdieping te leggen. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de kabel ergens op de 1e is gebroken en dan kan ik wegknippen wat ik wil op zolder.

Dus, als iemand tips heeft over het opsporen van deze kabelbreuk of een ander idee wat het probleem kan zijn hoor ik dat graag. Ik heb ook een multimeter, maar deze heb ik eerlijk gezegd weinig gebruikt en ben ik niet heel handig mee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-10 13:11

bloody

0.000 KB!!

Een kabeltester test op de connectoren, dus ik zou eerst ff de connectoren eraf knippen en nieuwe er op zetten.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
Ik heb de RJ45 connectors al een aantal keer opnieuw er op gezet, wel voordat ik de kabeltester had. Gezien de kabel richting de eerste verdieping het wel doet lijkt me de kans klein dat ik alle 8 aders verpest heb. Dan had ik op zijn minst signaal verwacht wat op andere aders uit kwam met de kabeltester, of zie ik dat verkeerd?

Kan ik de aders zelf testen als de connectoren er af zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor kabel heb je precies? Een kabel heeft meer eigenschappen dan alleen cat5e/cat6.

CCA meuk of 'echt' koper? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17

Pazo

Mroaw?

Kabel zit nog in de muur? Ik zou m er dan helemaal uittrekken (even een trektouw o.i.d. aan de andere kant binden, zodat je een nieuwe netwerkkabel weer terug kan trekken). Vervolgens kijken of je ergens misschien een knik of breuk ziet.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
Kabel zit er inderdaad nog in. Is een kabelbreuk meestal wel zichtbaar aan de buitenkant? Dan zal ik dat deze week ergens proberen en eens goed kijken naar het stuk wat nog over is op zolder of ik daar niet al toevallig een breuk kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17

Pazo

Mroaw?

Hoef niet perse, maar ik heb het ook een keer gehad, en toen bleek tijdens het trekken van de kabel toch ergens flinke weerstand gehad te hebben, en was de mantel kapot samen met 2 aders.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
Het heeft even geduurd maar ik heb de kabel inmiddels helemaal er uit gehaald. Helaas nergens zichtbare schade kunnen vinden. Ik denk dat ik het dan ook op geef om een kabel naar zolder te leggen, de plannen voor een gamekamer daar zijn toch al verdwenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tweekzor schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:18:
Het heeft even geduurd maar ik heb de kabel inmiddels helemaal er uit gehaald. Helaas nergens zichtbare schade kunnen vinden.
En wat gebeurd er nu als je er connectoren op zet en dit met de kabeltester meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
Vóór het verwijderen had ik de kabel gehalveerd en een nieuwe connector gezet tussen de 1e verdieping (ipv helemaal beneden) en zolder met het idee deze vanaf de WiFi repeater door te schakelen. Helaas gaf ook dit 0 signaal door op de aders. Dit gedeelte leek mij het minste kans te hebben op kabelbreuk omdat de doorvoer naar zolder vrij simpel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:48
Weet je zeker dat de draadvolgorde niet per ongeluk gespiegeld was op beide connectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
EricJH schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:00:
Weet je zeker dat de draadvolgorde niet per ongeluk gespiegeld was op beide connectoren?
Heb ik nogmaals gecontroleerd en bij het halveren van de kabel ook naast elkaar kunnen houden. Hier is overigens toch juist de kabeltester voor? Dan zou deze wel lampjes laten zien maar op een andere ader aan de andere kant. In dit geval lichtten er helemaal geen lampjes op.
Pagina: 1