Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Goedemorgen luitjes,

Ik ben een huis aan het bouwen en aanvankelijk zou ik aardwarmte nemen. Na een hoop ellende met installateurs (niet reageren, offerte maken en daarna niet meer reageren, en uiteindelijk is er een aan begonnen maar die lijkt van de aardbodem verdwenen 8)7 etc. etc.) heb ik besloten het anders te gaan doen. Met als voornaamste reden; de vertraging in het bouwproces minimaliseren. Ik wil nu een luchtwarmtepomp installeren icm een houtkachel.

Ik zal kort de situatie schetsen.

Ik heb nu in de kelderwand 10 doorvoeren van 50mm zitten zodat ik de (aanvankelijke) bronnen kon doorvoeren. Verder ligt er om de kelder een buffer van 100m 32mm HDPE slang. Dit is gemaakt door een installateur die verder nooit meer is komen opdagen en ook geen rekening gestuurd heeft.

Ik moet nu de transportleidingen gaan leggen voor de verwarming etc. De technische ruimte komt in de kelder.
Ik wil voorbereiding maken voor betonkernactivering. Hiervoor heb ik naar elke verdeler in het huis 32mm geïsoleerde Uponor buis gelegd. Koppelingen maak ik niet in het dek dus gewoon met een buigveer gebogen.

Ik wil 2* 40mm mantelbuis naar de plek waar de kachel komt leggen zodat ik er later geïsoleerde solarbuis in kan trekken. De reden dat ik het niet van koper wil maken is omdat ik bang ben dat het niet bestand is tegen de temperatuur (Wicubuis is dunwandig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGS_yAQcxKqJpH5edMoyq7hsg6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETcwZK9SHK3kH9e6LGzjQBiy.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is
Doe ik er goed aan om solarleidingen te leggen naar de CV? Wat voor buffervat (al dan niet met spiraal) moet ik gebruiken? Wat zijn de ervaringen van gebruikers met WP en HK? Ik heb al gezocht op het forum en veel gelezen maar elke situatie is toch weer anders.

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Zie nu dat ik een fout gemaakt heb xD. Aanvoer en retour van de garage moeten gewisseld worden

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Waarom een warmtepomp en een houtkachel? Wat doet die milieuonvriendelijke houtkachel wat die warmtepomp niet kan?

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 06-01-2021 12:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Afhankelijk van het vermogen van de kachel heb je een bepaald aantal liters buffer nodig maar dat weet je vast al.
Uiteraard maakt een CV kachel de boel wel wat complexer en duurder, maar als hobby kan het natuurlijk prima.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:44
The-Legend-10 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:21:
Goedemorgen luitjes,

Ik ben een huis aan het bouwen en aanvankelijk zou ik aardwarmte nemen. Na een hoop ellende met installateurs (niet reageren, offerte maken en daarna niet meer reageren, en uiteindelijk is er een aan begonnen maar die lijkt van de aardbodem verdwenen 8)7 etc. etc.) heb ik besloten het anders te gaan doen. Met als voornaamste reden; de vertraging in het bouwproces minimaliseren. Ik wil nu een luchtwarmtepomp installeren icm een houtkachel.

Ik zal kort de situatie schetsen.

Ik heb nu in de kelderwand 10 doorvoeren van 50mm zitten zodat ik de (aanvankelijke) bronnen kon doorvoeren. Verder ligt er om de kelder een buffer van 100m 32mm HDPE slang. Dit is gemaakt door een installateur die verder nooit meer is komen opdagen en ook geen rekening gestuurd heeft.

Ik moet nu de transportleidingen gaan leggen voor de verwarming etc. De technische ruimte komt in de kelder.
Ik wil voorbereiding maken voor betonkernactivering. Hiervoor heb ik naar elke verdeler in het huis 32mm geïsoleerde Uponor buis gelegd. Koppelingen maak ik niet in het dek dus gewoon met een buigveer gebogen.

Ik wil 2* 40mm mantelbuis naar de plek waar de kachel komt leggen zodat ik er later geïsoleerde solarbuis in kan trekken. De reden dat ik het niet van koper wil maken is omdat ik bang ben dat het niet bestand is tegen de temperatuur (Wicubuis is dunwandig).

[Afbeelding]

Mijn vraag is
Doe ik er goed aan om solarleidingen te leggen naar de CV? Wat voor buffervat (al dan niet met spiraal) moet ik gebruiken? Wat zijn de ervaringen van gebruikers met WP en HK? Ik heb al gezocht op het forum en veel gelezen maar elke situatie is toch weer anders.
De uitgaande temperatuur van een cv-houtkachel ligt, afhankelijk van de instellingen, soort en dikte van het hout en de trek in de schoorsteen, tussen de 65 en 85 graden. Een koperen buis kan dat makkelijk hebben. Kunststof leidingen zijn voor deze temperaturen niet geschikt. Voor de retourleidingen naar de houtkachels heb ik wel kunststof leidingen gebruikt. (25 mm voor de kachel met het meeste vermogen). Deze kunnen een continue temperatuur hebben van 60 graden, met een kortstondige piek van 90. Die 60 graden wordt in de praktijk nimmer gehaald. Hoogstens een keer 45 als het buffervat (1000 liter) bijna vol zit. Bij kleiner buffervat bereik je deze temperatuur sneller.

Ik laat het water van de houtkachel direct boven in het buffervat uitkomen. Helemaal onderin zit de retour. Geen spiraal dus. Het spiraal onderin is de warmtewisselaar van de zonnecollectoren.
De combinatie cv-houtkachel en warmtepomp op hetzelfde buffervat is gelet op de flow, gelaagdheid en temperatuur, minder eenvoudig.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh