Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Afgelopen week heb ik een Sigma lens via Amazon gekocht. Bij het registreren van de lens bij de fabrikant - nodig voor garantie en diefstalbescherming - kreeg ik een foutmelding. Nadat ik contact heb opgenomen met Sigma, kreeg ik het onderstaande antwoord.
Voor regristratie van een lens dient de lens bij een verkooppunt in de Benelux gekocht te zijn.
Amazon is geen verkooppunt van ons. Dit is dan ook de reden dat de registratie niet lukt.
Wij adviseren u voor verdere garantie contact op te nemen met uw verkooppunt.

Met vriendelijke groet,
Sigma Benelux BV
Volgens mij is dit in strijd met de Europese wetgeving (bron: rijksoverheid.nl) rondom garantie en 'over de grens kopen'. Er staat namelijk:
U heeft recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen.
Sigma lijkt zich van de dommen te houden door te zeggen dat Amazon verantwoordelijk is voor de lens. Ze willen niks weten over mijn lens. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 16:48

Sharky

Skamn Dippy!

Sowieso loopt garantie altijd via de verkoper, dus wat dat betreft heeft Sigma gelijk. Hoe het zit met bijvoorbeeld diefstalbescherming weet ik niet. Stel het verkooppunt gaat binnen de garantie failliet dan moeten ze geloof ik wel garantie leveren als fabrikant. Dat laatste is een aanname.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-07 17:16

Nutral

gamer/hardware freak

de wetgeving voor garantie is altijd via de verkoper, amazon dus. Ook zonder het registreren van een lens zou je gewoon garantie moeten hebben.

Wettelijk gezien hoeft sigma niks te doen, omdat zij niet de lens hebben verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Je hebt een verkoopovereenkomst met de winkel/leverancier en niet met Sigma. Dus die mogen je prima naar Amazon verwijzen voor schades en garantie-afhandelingen.

Amazon lijkt sowieso niet zulke goeie vrienden te zijn met camera- en lensfabrikanten. Bij bijna elk merk gelden cashback acties niet als je je spullen bij Amazon koopt. Iets om zeker rekening mee te houden.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear