5ghz of powerline backhaul

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 18:23
Situatie:
- Jaren 60 rijwoning
- Pc/werkkamer op 1ste verdieping achterkant van de woning
- Glasvezel komt binnen in hoek woonkamer

Reeds geprobeerd:
- Glasvezel verleggen naar meterkast. Monteur langs geweest, bleek onmogelijk.
- UTP kabel leggen, vereist veel te veel gaten en kruipruimte niet goed toegankelijk

Opties:
- dedicated 5ghz backhaul met 2 routers, met de duurdere 802.11ax opties haal je dan tot 500mbit lijkt het.
(pc hangt dan bedraad aan de satellite)
- powerline van router in woonkamer naar werkkamer als backhaul tussen 2 wifi access points en via switch als lan voor pc boven. (niet zeker of ze op dezelfde groep zitten)

Wat zou stabieler/sneller/beter werken? Moet ik gewoon allebei testen?
Vanwege de 1000/1000 glasvezel verbinding en een NAS wil ik liefst een snelle lijn tussen gelijkvloers en de 1ste verdieping. Ik zou de NAS evt. ook in de werkkamer kunnen zetten, maar om meerdere redenen is dat niet ideaal.

Eventueel wil ik nog bedrijven laten kijken of ze met expertise misschien toch redelijkerwijs een kabel kunnen trekken. Ik had kabelstrekken.nl reeds gemaild maar nog geen antwoord. Het lijkt me hoe dan ook een te groot gedoe zonder loze leidingen of een startpunt vanuit de meterkast onder de trap.

[ Voor 3% gewijzigd door cedrix5 op 06-01-2021 11:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zowel Powerline als WiFi zou je moeten testen. Zit je in een gebied met heel veel verkeer op de 5GHz band, dan kun je daar natuurlijk last van hebben. En Powerline is altijd een vraag of het werkt of niet. Soms werkt het prima, soms ook gewoon helemaal niet.
Kabel trekken is imho altijd de beste optie, ook al kost het initieel (veel) meer moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ervan uitgaan dat je een 1-fase aansluiting hebt in de meterkast, zou ik kiezen voor snelle powerline adapters.

Omdat je niet in een hutje op de hei woont, kan in dit geval wifi gevoeliger zijn voor storing dan plc adapters.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het kost misschien nu meer tijd of geld maar op de lange termijn wordt je alleen maar blij van een kabel. Al het andere leuk voor de korte termijn.
Heb je wel eens een goede installateur gevraagd, of een beveiligingsbedrijf want die zijn nog beter in het onmogeliijk geachte kabels trekken.
Powerline kan zomaar ineens stoppen met werken omdat de buren een nieuw apparaat hebben, zeker bij jaren 60 rijtjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Frogmen op 06-01-2021 11:28 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.