Speakers bij de TV - op nachtkastje naast het bed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL1981
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-02 10:36
Mijn vraag

Ik heb momenteel onderstaande TV op onze slaapkamer staan:

pricewatch: Samsung UE40F5500 Zwart

We gebruiken deze TV voor TV kijken vanuit bed. Ik zou echter graag 2 kleine speakers bij onze nachtkastjes willen hebben zodat de TV niet al te hard hoeft en de kinderen wakker worden, maar wij het wel goed vanuit bed kunnen horen. Nou heeft de TV zelf geen bluetooth, dus verbinden via bluetooth is erg omslachtig (ik heb dit overigens wel geprobeerd via een bluetooth verzender die ik had liggen, maar er ontstaat dan vertraging op het geluid). Daarom is mijn simpele alternatieve gedachte twee kleine speakers met snoer (via de koptelefoonuitgang van de TV?). Vanwege de afstand van de TV naar de nachtkastjes is een jack 3,5 mm verlengkabel dan wel nodig, maar dat is geen probleem.

Echter, om de twee speakers vervolgens op beide nachtkastjes te zetten moet de verbindingskabel tussen beide speakers minimaal 1,80 meter zijn. Volgens mij is dit vaak niet het geval en hierop zoeken is lastig omdat deze maat bijna nooit wordt weergegeven door webwinkels.
Of het alternatief is misschien nog om een jack 3,5 mm splitter aan te sluiten en daarna twee losse speakers aan te sluiten per jack kabel?

Ik ben zelf helemaal niet thuis in deze materie, dus het zijn maar wat losse ideeën, waarvan ik ook niet zeker weet of het werkt. Wellicht heeft iemand hier nog aanvullingen of (andere) ideeën?

Verder nog ter info: het hoeft echt geen top kwaliteit te zijn, de speakers zullen ook (vrijwel) nooit op luid volume staan. Een sub woofer is ook echt geen vereiste, het gaat puur om 2 speakers.
Uiteraard sta ik ook open voor een (goedkope) draadloze oplossing, wellicht zie ik iets over het hoofd…

Groeten Thijs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Je gaat tegen het volgende aanlopen:

- de speakers die je wilt aansluiten zijn hoogstwaarschijnlijk passief. Deze hebben dus een versterker nodig.
- als je echter actieve (dus met ingebouwde versterker) speakers aansluit op de optische uitgang van je TV is het geluid goed maar kun je het volume van de TV niet meer bedienen met je TV remote
- als je een versterker aansluit op je TV via hdmi of optische uitgang om passieve speakers te gebruiken, kun je het volume niet meer regelen met de remote van je televisie
- als je de versterker direct aansluit op de hoofdtelefoon is het geluid kak, want de hoofdtelefoon uitgang is geen line-out signaal

Je hebt een paar opties:

- actieve speakers optisch aansluiten en dan speakers zoeken met een afstandsbediening
- een optisch naar RCA adapter kopen (Fiio D3), de RCA uit aansluiten op een stereo versterker met afstandsbediening en dan deze afstandsbediening gebruiken om het volume te regelen
- een HDMI versterker aansluiten die CEC ondersteunt, waardoor je de TV remote kunt gebruiken en hier dan passieve speakers op aansluiten
- een all in one HDMI oplossing zoeken, zoals een soundbar met CEC mogelijkheid, zodat je de TV remote kunt gebruiken.
Knul schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:02:
Als het echt goedkoop moet: koop een oud setje pc-speakers (Logitech X230 bv koop je voor een appel en een ei) en een 3.5mm verlengkabel. Dan kan je voor €20 klaar zijn.
Een hoofdtelefoon uitgang van een TV gebruiken als line out signaal voor speakers klinkt niet goed, maar als je echt geen eisen stelt aan het geluid is dat wel de aller goedkoopste optie, inderdaad. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Negakinu op 06-01-2021 10:45 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 16:24
Als het echt goedkoop moet: koop een oud setje pc-speakers (Logitech X230 bv koop je voor een appel en een ei) en een 3.5mm verlengkabel. Dan kan je voor €20 klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL1981
PC speakers via de hoofdtelefoon uitgang aansluiten moet in basis wel lukken toch? Misschien niet het beste geluid, maar dat is geheel niet erg, aangezien het puur voor af en toe TV kijken op zacht volume wordt gebruikt. En dan inderdaad met een 3,5mm verlengkabel.
Echter waar ik dan nog steeds tegen aan loop, is of de twee speakers dan ver genoeg uit elkaar kunnen staan? Dus op beide nachtkastjes 1 (circa 1,80 meter uit elkaar)?
Mag zowel een 2.0 als een 2.1 systeem zijn.
Ik had zelf inderdaad een goedkope oplossing in gedachten, aangezien het niet vaak wordt gebruikt. Dus zeg van max 50 euro, maar liever nog wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

Negakinu schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:00:
- als je een versterker aansluit op je TV via hdmi of optische uitgang om passieve speakers te gebruiken, kun je het volume niet meer regelen met de remote van je televisie
- een HDMI versterker aansluiten die ARC ondersteunt, waardoor je de TV remote kunt gebruiken en hier dan passieve speakers op aansluiten
Die is niet juist. Bedienen van het ene apparaat met de remote van de andere gaat over HDMI CEC en heeft geen HDMI ARC nodig. ARC is puur en alleen het retour van audio, bedienen is CEC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
FeaR schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:43:
[...]

[...]

Die is niet juist. Bedienen van het ene apparaat met de remote van de andere gaat over HDMI CEC en heeft geen HDMI ARC nodig. ARC is puur en alleen het retour van audio, bedienen is CEC.
Helemaal correct! Verkeerde term gebruikt, my bad. Ik pas het aan. Dank!

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:51
Onlangs een setje van Edifier gekocht en de kabel tussen beide speakers is 2,5 meter. Mijn type is R1100. Ik ga er vanuit dat bij andere typen van dit merk dat hetzelfde is. Er zijn ook wel wat reviews van Edifer te vinden, die jouw kernvraag misschien beantwoorden.
En ik was blij verrast door de geluidskwaliteit in verhouding tot de prijs.

P.S. Het is bovendien een los snoer dus makkelijk te vervangen door een langer of korter snoer.

[ Voor 13% gewijzigd door JukeboxBill op 06-01-2021 11:20 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

JukeboxBill schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:13:
Onlangs een setje van Edifier gekocht en de kabel tussen beide speakers is 2,5 meter. Mijn type is R1100. Ik ga er vanuit dat bij andere typen van dit merk dat hetzelfde is. Er zijn ook wel wat reviews van Edifer te vinden, die jouw kernvraag misschien beantwoorden.
En ik was blij verrast door de geluidskwaliteit in verhouding tot de prijs.

P.S. Het is bovendien een los snoer dus makkelijk te vervangen door een langer of korter snoer.
Zijn wel vrij grote speakers zo voor naast het bed denk ik, al kan ik me verkijken hoor. Snoer, en headphone uitgang lijkt me dan het meest makkelijk, lijkt me wel de beste optie. Qua prijs en wat je ermee wil lijken me PC speakertjes het beste.

Ik heb even lopen zoeken. Geen idee wat je budget is maar dit is bijvoorbeeld een optie:

https://www.coolblue.nl/e...ultimedia-pc-speaker.html

Je sluit de actieve speaker aan op de TV, het stroomnet en de tweede, passieve speaker. Het enige wat ik zou gauw niet kan vinden is de lengte van de kabel die de twee speakers verbinden. In ieder geval kun je zelf, mocht de lengte van de kabel tussen de actieve speaker en de TV niet lang genoeg zijn, een andere 3.5mm naar RCA kabel aanschaffen in de lengte die je nodig hebt. Ze kunnen ook nog worden aangesloten op Bluetooth, dus als je ooit een TV neemt die dat wel ondersteunt is dat geen probleem.

Er zijn ook veel goedkopere Logitech setjes met vaak "ingebakken" kabels tussen beide speakers. Dan moet je dus heel goed opletten of alles lang genoeg is, al kun je tussen de TV en de speakers altijd een verlengkabeltje hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Thomas schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:35:
Er zijn ook veel goedkopere Logitech setjes met vaak "ingebakken" kabels tussen beide speakers. Dan moet je dus heel goed opletten of alles lang genoeg is, al kun je tussen de TV en de speakers altijd een verlengkabeltje hangen.
Die kabel tussen de linker- en rechterspeaker kun je toch gewoon doorknippen en verlengen? Dat lijkt me bij blikjes van een paar tientjes geen noemenswaardig verschil op te leveren.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Thomas Die jij aanraadt zijn nog groter dan die van mij.
Volgens review op Tweakers is het snoer tussen de speakers 4 a 5 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Puur buiten het feit met welke speakers dit gedaan kan gaan worden, ga je geen last krijgen van dat de ene persoon haast letterlijk naast de Front Left speaker ligt/zit en de andere persoon naast de Front Right. Het lijkt mij dat een goed stereobeeld lastig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11
Gewoon goedkoop pc setje kopen, met verlengkabel aansluiten en eventueel de tussenruimte van de speakers verlengen. Het stereobeeld is denk ik hier totaal niet belangrijk. Het lijkt me dat het geluid extra zacht moet, anders kan je beter de tvspeakers gebruiken.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL1981
Bedankt voor de reacties. Even aansluitend op de laatste reactie, ik denk dat dit inderdaad de beste optie is. Geluidskwaliteit en stereobeeld is inderdaad allemaal niet zo relevant. Het gaat er met name om dat het geluid dichtbij waar wij liggen uit de boxen komt en daarmee niet zo hard hoeft en de kinderen wakker kunnen worden.

Maar, je hebt het over de tussenruimte van de speakers verlengen? Bedoel je daarmee de (vaste?) kabel tussen de twee speakers verlengen? Hoe dan precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

TL1981 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:26:
Geluidskwaliteit en stereobeeld is inderdaad allemaal niet zo relevant. Het gaat er met name om dat het geluid dichtbij waar wij liggen uit de boxen komt en daarmee niet zo hard hoeft en de kinderen wakker kunnen worden.
Oftewel je krijgt alleen van de speaker direct naast je informatie. Lijkt mij absoluut niet wenselijk bij media die in 2.0 stereo uit wordt gezonden. Je gaat informatie missen. Omdat je die niet hoort zal de andere speaker harder moeten waardoor het gehele initiële gedachte/opzet teniet wordt gedaan. Nachtkastje lijkt mij niet de beste plek. Dan zou ik eerder de speakers aan bijvoorbeeld het voeteneind plaatsen.

Edit:
Ga eens achter de PC (of andere bron) zitten met twee speakers voor je (of nog beter naast je) en draai de balans zo dat één speaker maar op 10-20% speelt. Dat is ongeveer het effect wat je met speakers zo ver uit elkaar op een nachtkastje, met twee personen er tussen gaat krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 06-01-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
TL1981 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:26:

Maar, je hebt het over de tussenruimte van de speakers verlengen? Bedoel je daarmee de (vaste?) kabel tussen de twee speakers verlengen? Hoe dan precies?
Ja, dat bedoel ik! Gewoon met een stukje dun speakersnoer verlengen. Eén snoertje naar een speaker doorknippen en van beide uiteindes de ommanteling een stukje afhalen, en het verlengstukje middels solderen of kroonsteentje ertussen zetten. Vaak zit bij zo'n pc-setje bij 1 speaker de aan/uit cq volumeknop + 230v aansuiting. Die moet je uiteraard heel houden, dus het snoertje verlengen die naar de speaker gaat zonder knopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL1981
FeaR schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Oftewel je krijgt alleen van de speaker direct naast je informatie. Lijkt mij absoluut niet wenselijk bij media die in 2.0 stereo uit wordt gezonden. Je gaat informatie missen. Omdat je die niet hoort zal de andere speaker harder moeten waardoor het gehele initiële gedachte/opzet teniet wordt gedaan. Nachtkastje lijkt mij niet de beste plek. Dan zou ik eerder de speakers aan bijvoorbeeld het voeteneind plaatsen.

Edit:
Ga eens achter de PC (of andere bron) zitten met twee speakers voor je (of nog beter naast je) en draai de balans zo dat één speaker maar op 10-20% speelt. Dat is ongeveer het effect wat je met speakers zo ver uit elkaar op een nachtkastje, met twee personen er tussen gaat krijgen.
Ik zal dit eens testen inderdaad.
Is dit nog te voorkomen door het geluid mono te maken in plaats van stereo? Dit kan wellicht door een verloopstekker zoals bijvoorbeeld eze:
https://www.allekabels.nl...bel/stereo-naar-mono.html

Geen idee of dat werkt hoor...? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL1981
Vulcan750 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Ja, dat bedoel ik! Gewoon met een stukje dun speakersnoer verlengen. Eén snoertje naar een speaker doorknippen en van beide uiteindes de ommanteling een stukje afhalen, en het verlengstukje middels solderen of kroonsteentje ertussen zetten. Vaak zit bij zo'n pc-setje bij 1 speaker de aan/uit cq volumeknop + 230v aansuiting. Die moet je uiteraard heel houden, dus het snoertje verlengen die naar de speaker gaat zonder knopjes.
Kan dit ook met een wagoklem in plaats van een kroonsteentje, of niet? Bijvoorbeeld deze:

https://www.into-led.com/...lem-3-voudig.html?q=wago&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wagoklem ipv kroonsteentje kan prima. Maar er zijn ook echt wel speakersetjes die gewoon met pluggen werken voor de doorkoppeling.
Als ik kijk naar mijn HK soundsticks III, dan moet de sub vlakbij de bedienunit (rechterspeakers) staan, maar zit de linkse speaker gewoon met een tulpplug vast. Daar heb ik dus gewoon een tulpverlengkabel tussen gezet, werkt prima :)

Edit: als ik kijk naar de pricewatch: Edifier R1280T Wit dan heb je voor net geen 90 euro een heel mooi speakertje staan. En die Edifier kun je idd gewoon verlengen :)

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 06-01-2021 16:10 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL1981
The Eagle schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:06:
Wagoklem ipv kroonsteentje kan prima. Maar er zijn ook echt wel speakersetjes die gewoon met pluggen werken voor de doorkoppeling.
Als ik kijk naar mijn HK soundsticks III, dan moet de sub vlakbij de bedienunit (rechterspeakers) staan, maar zit de linkse speaker gewoon met een tulpplug vast. Daar heb ik dus gewoon een tulpverlengkabel tussen gezet, werkt prima :)

Edit: als ik kijk naar de pricewatch: Edifier R1280T Wit dan heb je voor net geen 90 euro een heel mooi speakertje staan. En die Edifier kun je idd gewoon verlengen :)
Bedankt voor de informatie. Gezien het beperkte gebruik vind ik 90 euro toch nog wel wat fors. Is dit ook mogelijk met wat meer simpelere setjes, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Edifier M1250

De handleiding hiervan staat hier:
https://media.s-bol.com/7vgRQq9xv4A/original.pdf

Als je daarop kijkt zie je bij 7 staan: Audio connecting cable between speakers
Vraag is hoe lang deze is en of deze dan, indien noodzakelijk, ook te verlengen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

FeaR schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Edit:
Kun je dan niet de tv instellen op mono, en zorgen dat beide speakers hetzelfde geluid afspelen? :P

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

TL1981 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:50:
[...]

Bedankt voor de informatie. Gezien het beperkte gebruik vind ik 90 euro toch nog wel wat fors. Is dit ook mogelijk met wat meer simpelere setjes, bijvoorbeeld deze:

De handleiding hiervan staat hier:
https://media.s-bol.com/7vgRQq9xv4A/original.pdf

Als je daarop kijkt zie je bij 7 staan: Audio connecting cable between speakers
Vraag is hoe lang deze is en of deze dan, indien noodzakelijk, ook te verlengen is?
Daar zit zo te zien geen plugje op om de passieve speaker aan te sluiten, en daar zou je dus met een kroonsteentje of lasklem moeten werken. Als je het heel netjes wilt doen kun je ook de draadjes doorknippen, plug resp contraplug (tulp) er aan solderen en er een verlengtussen zetten. Maar gewoon een kroonsteentje werkt een stuk sneller :)

Maar even een andere invalshoek: heb je al eens met de geluidsinstellingen van je TV zitten stoeien? Valt daar niks te halen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Die M1250 wordt gevoed via USB. Moet je wel een USB met voedingsspanning op de TV hebben.
Op Youtube staan een paar filmpjes, ik schat 1 meter snoerlengte.

[ Voor 27% gewijzigd door JukeboxBill op 06-01-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL1981
Goedendag,

Even als concreet voorbeeld, stel dat ik één van de volgende speakersets koop:

pricewatch: Esperanza 2.0 FOLK
pricewatch: Trust Silva 2.1

De overbrugging van TV naar plek van de speakers kan middels een verlengkabel als deze:
https://www.allekabels.nl...58/jack-verlengkabel.html
Is dit correct?

Waarschijnlijk is de verbindingskabel tussen de twee speakers te klein, waarmee mijn wens dan dus is om deze te verlengen.
Zou dit dan kunnen door de verbindingskabel door te knippen, af te strippen en dan de volgende kabel er tussen te plaatsen?
https://www.allekabels.nl...bel-per-meter-050-mm.html

Bijvoorbeeld door middel van een lasklem als deze:
https://www.allekabels.nl...aad-lasklem-2-draads.html

Zou dit mogelijk moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
TL1981 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:46:
Waarschijnlijk is de verbindingskabel tussen de twee speakers te klein, waarmee mijn wens dan dus is om deze te verlengen.
Zou dit dan kunnen door de verbindingskabel door te knippen, af te strippen en dan de volgende kabel er tussen te plaatsen?
Beste, een paar postings hierboven heb ik toch al uitgelegd dat dit op deze manier eenvoudig kan. En qua snoer kan je elk twee-aderig snoer gebruiken wat je toevallig heb liggen. Let alleen op de polarisering (rood op rood en zwart op zwart). Ga niet moeilijk speciaal een paar lasklemmen kopen, gewoon een simpel kroonsteentje voldoet ook prima, de verlenging ligt als het goed is achter je bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

TL1981 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:46:
Goedendag,

Even als concreet voorbeeld, stel dat ik één van de volgende speakersets koop:

pricewatch: Esperanza 2.0 FOLK
pricewatch: Trust Silva 2.1

De overbrugging van TV naar plek van de speakers kan middels een verlengkabel als deze:
https://www.allekabels.nl...58/jack-verlengkabel.html
Is dit correct?
Correct. Van die drie zou ik dan boor de Edifier gaan. Met als simpele reden dat je daarvan het volume ook op de speaker zelf kunt regelen, dus op je nachtkastje. Trust moet je bij de sub, de Esperanza ergens achterop. Allemaal niet handig. Voor de Edifier heb je mogelijk wel een USB voeding nodig. Zo'n ding dat je bij je telefoon krijgt ofzo. Die Ikea dingen werken ook ;)

Bijvoorbeeld door middel van een lasklem als deze:
https://www.allekabels.nl...aad-lasklem-2-draads.html

Zou dit mogelijk moeten zijn?
Ja. Gewoon knippen, strippen, stukje kabel er tussen. Lasklemmen kan maar zoals gezegd: gewoon schroeven met een kroonsteentje is makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1
  • Nu online

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Nog een alternatieve oplossing is een jack splitter kopen en beiden een setje boxen van 10 euro neer te zetten. Voor als je geen kabels wilt knippen. Wel iets duurder.

iemand iets leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:40
Het wordt allemaal steeds ingewikkelder zeg.

- Koop een lange jack naar jack kabel
- Koop een 2.0 setje zoals de Creative inspire T10 (staan ook veel op MP)
- Doe de jack in de koptelefoon uitgang van de tv en in de speakerset.
De linker speaker is met een simpele rca stekker op de rechter aangesloten, die kun je simpel verlengen met een rca verlengkabel. Die zijn er mono, of je gebruik alleen 1 kleur van de stereo variant. Werkt hier probleemloos.

Resultaat: goedkoop, ziet er strak en netjes uit en na het aanzetten van de speaker is het volume via de TV te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL1981
Bedankt allen. Ik kan op basis van alle input een keuze maken en denk dat ik er daarmee naar wens uit ga komen! Het heeft mij als leek in ieder geval voldoende geholpen in mijn keuzeproces :)
Pagina: 1