Vraag

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik heb een redelijk spontane laptop aankoop gedaan met een AMD Ryzen 4600U processor, maar nu heb ik toch wat vragen. Geen laptop advies.

4500U : 6 cores 6 threads
4600U : 6 cores 12 threads
4700U : 8 cores 8 threads

Klopt het dat de 4600U non-ECC memory heeft i.t.t. de 4500U die ECC memory zou hebben? En is dat slecht of niet noemenswaardig? Meer kans op fouten of instabiliteit? :?
Ik probeer namelijk te achterhalen waarom de 4600U slechts een fractie duurder is dan de 4500U, terwijl hij door SMT prestaties levert richting die van de stuk duurdere 4700U.
(Edit) Hmm, zie nu op een andere site dat de 4500U schijnbaar ook geen ECC memory support heeft. Dusver voor die theorie dan...

Daarnaast, is Techspot een betrouwbare serieuze site?

Als ik Techspot mag vertrouwen, dan komt het volgens dit artikel er geloof ik op neer dat de 4600U hetzelfde of veel beter presteert dan de 4500U en in diverse testgevallen niet (veel) onder doet voor de 4700U. Het artikel vermeldt dat laptop fabrikanten de 4600U wat meer links laten liggen, omdat deze voor een lage prijs te dicht tegen de 4700U prestaties zit en 4500+4700 marketing technisch beter werkt.

Ik heb nu namelijk een 4600U laptop voor de prijs van een 4500U laptop (€699) van hetzelfde merk en verder is alles identiek aan beide laptops. Heb ik dan toevallig een erg goede aanbieding te pakken of zit er een addertje onder t gras welke ik als leek niet lijk te zien?

De 4600U heeft verder toch ook gewoon de Radeon RX Vega 6, net als de 4500U? Sommige sites strooien met data en lijken vol inconsequent naamgebruik te zitten. Kom diverse keren tegen dat de 4600U naast de 4500U wordt gelegd waarbij de 4600U plots een "Radeon Vega 6" heeft (zonder RX) of zelfs een compleet andere iGPU naam zoals Radeon 520.

[ Voor 5% gewijzigd door Gim op 06-01-2021 10:44 ]

Alle reacties

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Kijk hier voor de specs van AMD cpu's: https://www.amd.com/en/pr...op=%21%3D&platform=Server

Wat betreft ECC, de meeste huis-tuin en keuken pc's gebruiken geen ECC geheugen, dat is alleen van belang als je met belangrijke data bezig gaat, denk o.a. aan financiële- en wetenschappelijke instellingen, waar je echt 0 fouten mag hebben in berekeningen, dus maak je daar niet te druk om.

Als je een laptop met 4600U voor de prijs van een 4500U hebt, met voor de rest identieke specs als die met een 4500U, mag je mijns inziens niet klagen ;)
Maar welke laptop heb je gekocht dan, als ik zo vrij mag zijn?

Wat betreft Techspot, heb ik geen idee, kom nooit op die site, maar Google eens op je laptop en kijk eens bij de wat meer bekendere reviewers, vertrouw nooit blind op maar 1 site.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 13:34
Zoals gezegd, voor specs altijd bij de fabrikant zelf kijken (AMD dus), in een externe database zoals die van Techspot kunnen altijd foutjes sluipen. De specs in de Tweakers Pricewatch zijn bv ook niet altijd 100% accuraat.

Ja het verschil tussen 4500U en 4600U is eigenlijk alleen dat de 4600U SMT heeft en een iets lagere base maar gelijke boost clock. Maar SMT vertaalt zich zelden in 100% betere multithreaded prestaties, in de praktijk zal in applicaties die goed multithreaden de 4600U wat beter presteren dan de 4500U wegens SMT maar zal de 4700U toch nog iets beter zijn met die twee echte cores extra. De 4700U heeft trouwens ook een iets betere GPU.

Wat betreft ECC verwacht ik niet dat laptops in dit prijssegment daarmee uitgerust zijn.

Qua prijs zal er niet zoveel verschil zijn tussen de 4500U en 4600U, het zal eerder afhangen van de prijs die de fabrikant/verdeler/winkel hebben kunnen bedingen. Want als je jouw laptop met 4600U vergelijkt met hetzelfde model met 4500U die dan dezelfde prijs heeft, is dat dan bij dezelfde winkel?

• Gim
  • Niet online
DaLoona schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:52:
Als je een laptop met 4600U voor de prijs van een 4500U hebt, met voor de rest identieke specs als die met een 4500U, mag je mijns inziens niet klagen ;)
Maar welke laptop heb je gekocht dan, als ik zo vrij mag zijn?
Deze:
Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 4600U (81yq00h0mh)

16GB DDR4 geheugen, 512GB SSD, 15,6" mat IPS scherm.

Bij Bol gekocht met "hoge korting". Zo'n korting vermelding neem ik doorgaans met een korrel zout maar bij twee andere web winkels was hij wel duurder. Na de aankoop toch wat wantrouwig geworden alsof ik wat over het hoofd zag met de processor. De processor is t enige wat volgens mij verschilt tussen de laptops die ik bekeek (lijstje hieronder).
MacPoedel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:25:
Qua prijs zal er niet zoveel verschil zijn tussen de 4500U en 4600U, het zal eerder afhangen van de prijs die de fabrikant/verdeler/winkel hebben kunnen bedingen. Want als je jouw laptop met 4600U vergelijkt met hetzelfde model met 4500U die dan dezelfde prijs heeft, is dat dan bij dezelfde winkel?
Niet dezelfde winkel. Bij diverse winkels verkopen ze vaak of de ene of de andere. Derhalve gekeken naar een aantal voorname specs zoals geheugen, scherm, schijf grootte, evt vingerscan. Om te voorkomen dat t geen compleet appel peer vergelijk wordt :)

Ik heb niet gekeken of de 512GB SSD van de ene Ideapad precies dezelfde is als die van de andere. Het is wel steeds met het 122Hz 45% NTSC scherm.

Ik ben gaan zoeken naar de Ideapad 5 15ARE05 n.a.v. de 8,5 review op Tweakers zelf. Bij MediaMarkt staat dat ze precies die aanbieden (althans ze refereren naar de review op Tweakers).Ik vermoed ook dat de 4700U beter is, zeker ook met de Vega 7 iGPU. Ik probeer vooral de 4600U processor/laptop te begrijpen nu. Als de 4600U gewoon zonder addertjes beter is dan de 4500U en ik inderdaad geluk heb met de prijs, dan is het prima. Gewoon na aankoop wat wantrouwig geworden over de prijs alsof ik iets over het hoofd zie :+

Maar als de 4600U dus gewoon een nette processor is, die zeker hetzelfde of beter is dan de 4500U dan kan ik geloof ik wel blij zijn en vertrouwen hebben in m'n koop :)

[ Voor 24% gewijzigd door Gim op 06-01-2021 15:46 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 13:34
Gim schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:20:

Niet dezelfde winkel. Bij diverse winkels verkopen ze vaak of de ene of de andere. Derhalve gekeken naar een aantal voornaamste specs zoals geheugen, scherm, schijf grootte, evt vingerscan. Om te voorkomen dat t geen compleet appel peer vergelijk wordt.

Ik heb niet gekeken of de 512GB SSD van de ene Ideapad precies dezelfde is als die van de andere. Het is wel steeds met het 122Hz 45% NTSC scherm.

Ik ben gaan zoeken naar de Ideapad 5 15ARE05 n.a.v. de 8,5 review op Tweakers zelf. Bij MediaMarkt staat dat ze precies die aanbieden (althans ze refereren naar de review op Tweakers).
Die Ideapad 5 15ARE is er het toonbeeld van dat elke retailer een eigen SKU heeft waar de ene of andere component verschilt, bv die van Mediamarkt is blauw, heeft een Ryzen 5 4500U en een vingerafdruksensor. Als de specificaties bij Mediamarkt toch juist zijn, want volgens Bol.com heeft jouw 4600U 8 cores.

• Gim
  • Niet online
MacPoedel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:24:
[...]
Die Ideapad 5 15ARE is er het toonbeeld van dat elke retailer een eigen SKU heeft waar de ene of andere component verschilt, bv die van Mediamarkt is blauw, heeft een Ryzen 5 4500U en een vingerafdruksensor. Als de specificaties bij Mediamarkt toch juist zijn, want volgens Bol.com heeft jouw 4600U 8 cores.
Klopt, de fouten op de diverse websites zijn wel vervelend, maar daarom ben ik aan de hand van het getoonde modelnummer nog naar de Lenovo website gegaan om daar wat gegevens op te halen en ze op die manier te vergelijken.

Als ik de grijze 4500U laptop van Mediamarkt vergelijk met de 4600U laptop van Bol dan zie ik m.u.v. de kleur en de processor alléén een verschil bij storage:

4500U laptop : 512GB SSD M.2 2242 PCIe 3.0x2 NVMe (mediamarkt)
4600U laptop : 512GB SSD M.2 2280 PCIe 3.0x4 NVMe (bol)
4500U laptop : 512GB SSD M.2 2280 PCIe 3.0x4 NVMe (coolblue)

Als ik de 4500U van Coolblue dan nog eens vergelijk, dan heeft die schijnbaar dezelfde SSD als de 4600U laptop van Bol, maar moet wel de vingerafdruk scanner missen. Afgezien van processor en kleur komen de laptops gewoon overeen.

Afgaand op een reactie bij een ander Ideapad topic in het Tweakers forum, zou de SSD van Coolblue (en dus die van Bol) sneller zijn als die van Mediamarkt.

Daarmee ben ik geneigd te concluderen dat ik dus én én heb; de snellere SSD, de snellere processor, de vingerafdruk scanner en de (lagere) prijs die Mediamarkt hanteerde.

[ Voor 209% gewijzigd door Gim op 07-01-2021 10:05 ]

• Gim
  • Niet online
Ik ben nog even terug in de data gedoken en van drie laptops kon ik de gegevens nog ophalen. Met de nadere informatie die ik daar vond heb ik mijn vorige post even aangepast. Daarmee kunnen we de foute informatie op de diverse webwinkel sites ter zijde schuiven en zijn we terug bij de feiten.

Voor mij is het niet direct te zeggen welke SSD sneller/beter is, maar door wat zoekacties op het Tweakers forum lijkt de Bol laptop de snellere SSD te hebben. Dus dat neem ik maar even aan.

Terugkomend op de reden voor dit topic, de processor, als ik jullie goed begrijp is de 4600U min of meer gelijkwaardig aan de 4500U en in bepaalde opzichten beter. Het is zeker geen 4700U, maar zal op bepaalde vlakken niet al te ver achterblijven op de 4700U. De 4700U is wel beter (zeker gezien GPU ook), maar daar betaal je dan ook voor. De ECC details daar hoef ik niet op te letten; dat zit wel snor.

Als ik het zo goed samenvat dan lijkt het erop dat ik wel gerustgesteld m'n laptop gewoon ga behouden. Een goed gevulde laptop met een processor waar ik gezien het geld niet over mag klagen :+

Bedankt @DaLoona @MacPoedel :)

[ Voor 72% gewijzigd door Gim op 07-01-2021 11:09 ]

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:16
Als je meer over je cpu wil weten. Hierbij een vergelijking video YouTube: Ryzen 5 Pro 4650U (4600U) Review, Flagship Performance, Mid-Range Chip

Conclusie is dat het Single threated even snel is als 4500u. En multi wil hij weleens 4700u verslaan door hypertreading.

[ Voor 24% gewijzigd door karakedi op 08-01-2021 10:07 ]

Pagina: 1