Welke TV opstelling voor grootouders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent_under_fir
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-03-2024
Goedendag Tweakers,

Voor mijn grootouders ben ik opzoek naar een nieuwe televisie.
Er zijn een aantal wensen; maar door de bomen zie ik het bos niet meer.
Ik heb op internet al diverse webshops bezocht voor een initiele orientatie maar i.c.m. de wensen van mijn grootouders loop ik toch spaak wat nu echt handig / werkbaar is. (zie hieronder).

Hopelijk hebben jullie nog goeie invalshoeken / tips voor het maken van een keuze.

Huidige TV:
Vorig jaar hebben zij een Loewe 43 inch tv uit 2016/7 aangeschaft. Het beeld van deze TV is prima, maar ze willen hem vervangen omdat:
- Het geluid erg slecht is. Ze kijken veel praatprogramma's / documentaires en verstaan m.n. NL gesproken teksten slecht.
- Het geluidsprobleem heb ik proberen op de lossen met een Sonos set / soundbars van andere merken, maar de Loewe staat hier niet welwillend tegenover. De HDMI ARC aansluiting functioneert niet consistent en de overige beschikbare aansluitingen die de Loewe heeft zijn niet gebruikelijk voor de meeste geluidsproducten. De aansluitingen die er wel op werken leveren geen goed geluid op.
- Menu / instellingen / tvgids zijn vrij onoverzichtelijk en op diverse plekken terug te vinden; dit is vrij ingewikkeld voor ze.
- Ze kunnen niks opnemen / geen echte smart app functies.
Al bij al resulteert dat erin dat ze niet meer naar deze tv kijken.

De wensen voor de nieuwe televisie:
- Beter geluid; mn NL gesproken teksten
- Om en nabij dezelfde omvang (43+ inch)
- Simpel menu (b.v. knop voor TV guide)
- Smart TV met ondersteuning voor Uitzending gemist / RTL gemist etc.
- Ziggo ondersteund.
- Opnamefunctie.
Dit laatste punt vind ik het lastigste, hier heb ik zelf geen ervaringen mee. Ik heb wat op het forum gelezen en begrijp dat het opnemen via de TV zelf niet ideaal is doordat hier (meestal) maar 1 CI module inzit. Dus als je opneemt, kan je geen TV kijken.
Bestaan er TV's met 2 modules? (Volgens mij zijn ze er wel, maar niet veel en ook niet ideaal?)
Zo niet kom je uit bij, als ik het goed heb gegrepen, apparaten zoals een HUMAX. Het liefste krijg ik alle wensen onder 1 apparaat; zodat het niet te ingewikkeld wordt. Over het algemeen gaan ze nog redelijk mee met de tijd (Smartphone, whatsapp e.d.), maar ik merk dat dit soort zaken al ingewikkelder voor ze worden.

Ik ben vooralsnog van plan een Televisie aan te schaffen (eventueel i.c.m. een humax o.i.d.). Dan het geluid te beluisteren; als dat niet bevalt eventueel nog andere randapparatuur aan te schaffen.

Mijn vraag is dus uiteindelijk: wat is in jullie ogen / met jullie ervaring een goede TV opstelling. Kan er TV worden gekeken middels 1 apparaat (of bediend worden via 1 afstandsbediening).

Ik hoop dat jullie wat tips hebben.
Alvast bedankt,
AUF.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Misschien iets om over na te denken,

Kijken en opnemen zijn - vooral voor ouderen - compleet andere functies. In een gesprek - hoe moet dat nou? er werkt iets niet! - helpt het jou om te praten over, en te wijzen naar 2 verschillende apparaten. Voor jouw grootouders is dit dus een TV en een opname apparaat.

Dit is technisch niet de meest optimale oplossing. Maar jij kan het beter uitleggen en beheren. Verknallen ze het opname apparaat, dan hebben ze nog TV. In andere woorden, mijn tip - na jaren praktijkervaring - is niet de beste technische, maar beste beheersbare en uitlegbare oplossing te kiezen.

p.s. ik weet niet hoe het bij jouw grootouders werkt, maar mijn moeder wil alles wat anderen ook hebben. Ze gebruikt het niet, of kan het niet gebruiken, maar ze wil niet het idee hebben iets te missen. Dat is een goede houding, maar op het gebied van techniek toch vaak te hoog gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Volgens mij is een Ziggo mediabox next met soundbar een prima oplossing. TV wordt alleen voor beeld gebruikt en je hebt één afstandsbediening waarmee je alles bedient. De eisen die je hebt (vooral het opnemen) is volgens mij lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 12:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor kijken en opnemen tegelijk heb je een losse ontvanger nodig. Vanwege het gebruiksgemak heb je een ontvanger nodig die de televisie goed kan aansturen, zodat je de afstandsbediening van de TV kunt opbergen. Verder moet de ontvanger tenminste twee tuners hebben. Heb je een Irdeto-kaart dan moet de ontvanger een interne kaartlezer hebben, heb je een Nagravision-kaart dan adivseer ik je je te beperken tot het ongecodeerde basispakket.

Ik zou eens kijken naar het aanbod van Vu+ en welk model binnen het budget past. Je kunt opnemen en kijken wat je wilt, menu, programmagids e.d. is in dat soort ontvanger goed geregeld en ga zo maar door. Welke televisie je koopt is dan opeens een heel stuk minder belangrijk en ook het aanhouden van de Loewe is een optie.

Voor geluid ben ik sterk geneigd om te zeggen dat 5.1 voor deze doelgroep geen meerwaarde heeft, je dus een stereosetje kunt nemen en dat betekent dat al die moderne aansluitingen geen meerwaarde hebben: Analoge tulpstekkers zijn wat je wilt en daarmee geen gezeik met compatibiliteitsproblemen.

Koop dus een stereosetje; mocht de Loewe of zijn opvolger geen analoge uitgang hebben dan heeft de ontvanger die je koopt die waarschijnlijk wel.

[ Voor 5% gewijzigd door dmantione op 06-01-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@agent_under_fir Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is die kant op verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Archie_T schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:39:
Volgens mij is een Ziggo mediabox next met soundbar een prima oplossing. TV wordt alleen voor beeld gebruikt en je hebt één afstandsbediening waarmee je alles bedient. De eisen die je hebt (vooral het opnemen) is volgens mij lastig te vinden.
Ziggo met MediaBox Next in combinatie met Complete TV pakket of hoger lost veel op. In elk geval TV gids en opnemen (feitelijk terugkijken want niet lokaal opgeslagen).

Daarnaast kun je ook ondertiteling permanent aanzetten ter ondersteuning van de audio (zie dat in elk geval altijd aanstaan bij een familielid).

Wat betreft geluid: elke TV moet gesproken audio toch fatsoenlijk hoorbaar weer kunnen geven? Film stand uit, surround uit, etc. zodat er een neutraal stereo geluid uitkomt.

De beste TV is een domme TV. Als je toch een app mist dan is een Chromecast vaak het meest geschikt om dat gat te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent_under_fir
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-03-2024
Bedankt voor jullie reacties en input voor zover! :)
Het helpt zaken even op een rijtje te zetten.
robertnld schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:35:

p.s. ik weet niet hoe het bij jouw grootouders werkt, maar mijn moeder wil alles wat anderen ook hebben. Ze gebruikt het niet, of kan het niet gebruiken, maar ze wil niet het idee hebben iets te missen. Dat is een goede houding, maar op het gebied van techniek toch vaak te hoog gegrepen.
Je slaat de spijker op z'n kop met mijn 'dilemma'.
Veder denk ik dat ze het echt gaan gebruiken. Voor de Loewe hadden ze een TV met een LG HDD recorder. Daar is veelvuldig gebruik van gemaakt voordat deze de geest gaf.
Archie_T schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:39:
Precies! De mediabox Next zag ik voorbij komen op de ziggo website. Ik denk alleen niet dat we daar de beschikking over krijgen. Ze zitten in een tehuis en hebben geen invloed op de abbonementsvorm. Ziggo geeft deze apparaten alleen in bruikleen bij specifieke abonnementen. Kan er altijd een telefoontje aan wagen natuurlijk.
dmantione schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:41:
Ik zou eens kijken naar het aanbod van Vu+ en welk model binnen het budget past. Je kunt opnemen en kijken wat je wilt, menu, programmagids e.d. is in dat soort ontvanger goed geregeld en ga zo maar door. Welke televisie je koopt is dan opeens een heel stuk minder belangrijk en ook het aanhouden van de Loewe is een optie.
Ah, deze kende ik nog niet. Ik ga hier even verder in duiken.
Voor geluid ben ik sterk geneigd om te zeggen dat 5.1 voor deze doelgroep geen meerwaarde heeft, je dus een stereosetje kunt nemen en dat betekent dat al die moderne aansluitingen geen meerwaarde hebben: Analoge tulpstekkers zijn wat je wilt en daarmee geen gezeik met compatibiliteitsproblemen.

Koop dus een stereosetje; mocht de Loewe of zijn opvolger geen analoge uitgang hebben dan heeft de ontvanger die je koopt die waarschijnlijk wel.
Eens. Dat is het gemakkelijkste. Een nieuwe TV zal deze aansluitingen ongetwijfeld hebben.
S1NN3D schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:42:
@agent_under_fir Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is die kant op verplaatst.
Excuus, bedankt voor het verplaatsen.
Rukapul schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Ziggo met MediaBox Next in combinatie met Complete TV pakket of hoger lost veel op. In elk geval TV gids en opnemen (feitelijk terugkijken want niet lokaal opgeslagen).

Daarnaast kun je ook ondertiteling permanent aanzetten ter ondersteuning van de audio (zie dat in elk geval altijd aanstaan bij een familielid).

Wat betreft geluid: elke TV moet gesproken audio toch fatsoenlijk hoorbaar weer kunnen geven? Film stand uit, surround uit, etc. zodat er een neutraal stereo geluid uitkomt.

De beste TV is een domme TV. Als je toch een app mist dan is een Chromecast vaak het meest geschikt om dat gat te vullen.
Duidelijk.

Bedankt voor jullie reacties.
Het lijkt erop dat ik het doel toch redelijk kan bereiken met een MediaBox Next.
Ik zal er een poging aan wagen bij Ziggo.

Stel dat ik vanuit Ziggo de mediabox niet in bruikleen krijg, maar deze op een andere manier zou weten aan te schaffen. Zou deze dan wel werken? Of niet vanwege de abbonementsvorm waar niet aan voldaan wordt?

Ik duik ook even in de VU+ optie.
Bedankt.

Grt,
AUF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 12:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
agent_under_fir schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:08:

Stel dat ik vanuit Ziggo de mediabox niet in bruikleen krijg, maar deze op een andere manier zou weten aan te schaffen. Zou deze dan wel werken? Of niet vanwege de abbonementsvorm waar niet aan voldaan wordt?
Het is afhankelijk van wat voor kaart je hebt. Bij Ziggo heb je 3 vormen:
  • Irdeto-kaarten. Ze werden verstrekt in oud-Ziggo-gebied als koop-kaarten en nog altijd in oud-Ziggo-gebied geleverd met CI-modules. Deze werken in alle Irdeto-compatibele apparatuur, waaronder CI-modules, Mediaboxen van Ziggo met Irdeto-lezers en apparatuur van derde fabrikanten als Humax en Vu+. Je kunt nieuw apparaat kopen of huren, kaart erin, werkt.
  • Nagravision-kaarten. Deze worden verstrekt in oud-UPC-gebied. Zodra je ze in een apparaat steekt gaan ze een huwelijk met dat apparaat aan en kunnen ze vanaf dat moment niet meer in een ander apparaat gebruikt worden.
  • Apparatuur met ingebouwd abonnement. Dit zijn Mediaboxen die aan je abonnement gekoppeld worden, ze hebben geen kaartlezer en je kunt niet zomaar inwisselen. Als je ze huurt kan het zijn dat je oude kaart buiten gebruik wordt gesteld omdat je overgestapt bent.
Pagina: 1