Een tijd geleden heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet op basis van een I9-7980XE. Prima tevreden mee, doet wat hij moet doen... Maar om een of andere reden start hij elke nacht vanuit het niets op. Deze plotselinge boot gebeurd altijd om 0:00 precies. De computer is hierbij niet in slaapstand, hij is helemaal uit.
Wanneer de computer al aanstaat gebeurd er niets en aangezien de PC vaak net na middernacht uitgaat, of 's nachts aan het renderen is, heb ik er tot nu toe niet veel last van gehad. Maar ik wil het nu gewoon oplossen omdat dit niet hoort.
De PC draait Windows 10 Pro 2004 (build 19041.685).
Het moederbord is een MSI X299 SLI Plus
Verder zit er niets bijzonders qua hardware in, in ieder geval niet iets waar ik dit opstart-gedrag achter zou zoeken.
Van het moederbord heb ik de BIOS al uitgebreid bekeken, maar daar kon ik geen actieve opstartoptie ontdekken.
Ik heb al een paar artikelen gegoogled waarin wordt aangeraden om Windows update settings aan te
passen, maar dat lijkt niet te werken.
Een paar dingen die ik heb opgemerkt:
Wanneer de computer al aanstaat gebeurd er niets en aangezien de PC vaak net na middernacht uitgaat, of 's nachts aan het renderen is, heb ik er tot nu toe niet veel last van gehad. Maar ik wil het nu gewoon oplossen omdat dit niet hoort.
De PC draait Windows 10 Pro 2004 (build 19041.685).
Het moederbord is een MSI X299 SLI Plus
Verder zit er niets bijzonders qua hardware in, in ieder geval niet iets waar ik dit opstart-gedrag achter zou zoeken.
Van het moederbord heb ik de BIOS al uitgebreid bekeken, maar daar kon ik geen actieve opstartoptie ontdekken.
Ik heb al een paar artikelen gegoogled waarin wordt aangeraden om Windows update settings aan te
passen, maar dat lijkt niet te werken.
Een paar dingen die ik heb opgemerkt:
- powercfg -lastwake laat vlak na het booten geen rare dingen zien. Waarschijnlijk omdat het hiet niet om wakker worden uit slaapstand gaat, maar om uit het niets booten.
- In de event viewer zie ik alleen meldingen dat de PC ongeveer 50 seconden na middernacht klaar is met booten. Geen berichten die wijzen op het daadwerkelijk initiëren van een boot.
- De PC boot ook uit zichzelf als ik alle USB, netwerk- en beeldkabels loshaal en alleen de stroomkabel laat zitten. Het wordt dus niet door een wake-on-lan of een of ander USB apparaat veroorzaakt