Windows 10 PC start uit zichzelf op om middernacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machinimush
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-04 23:36
Een tijd geleden heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet op basis van een I9-7980XE. Prima tevreden mee, doet wat hij moet doen... Maar om een of andere reden start hij elke nacht vanuit het niets op. Deze plotselinge boot gebeurd altijd om 0:00 precies. De computer is hierbij niet in slaapstand, hij is helemaal uit.

Wanneer de computer al aanstaat gebeurd er niets en aangezien de PC vaak net na middernacht uitgaat, of 's nachts aan het renderen is, heb ik er tot nu toe niet veel last van gehad. Maar ik wil het nu gewoon oplossen omdat dit niet hoort.

De PC draait Windows 10 Pro 2004 (build 19041.685).
Het moederbord is een MSI X299 SLI Plus

Verder zit er niets bijzonders qua hardware in, in ieder geval niet iets waar ik dit opstart-gedrag achter zou zoeken.

Van het moederbord heb ik de BIOS al uitgebreid bekeken, maar daar kon ik geen actieve opstartoptie ontdekken.

Ik heb al een paar artikelen gegoogled waarin wordt aangeraden om Windows update settings aan te
passen, maar dat lijkt niet te werken.
Een paar dingen die ik heb opgemerkt:
  • powercfg -lastwake laat vlak na het booten geen rare dingen zien. Waarschijnlijk omdat het hiet niet om wakker worden uit slaapstand gaat, maar om uit het niets booten.
  • In de event viewer zie ik alleen meldingen dat de PC ongeveer 50 seconden na middernacht klaar is met booten. Geen berichten die wijzen op het daadwerkelijk initiëren van een boot.
  • De PC boot ook uit zichzelf als ik alle USB, netwerk- en beeldkabels loshaal en alleen de stroomkabel laat zitten. Het wordt dus niet door een wake-on-lan of een of ander USB apparaat veroorzaakt
Iemand enig idee hoe ik dit het beste verder kan analyseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Windows maintenance die om 0:00 draait en waar windows een wake-up voor zet?| Gokje.

dit iets voor je?
https://www.tenforums.com...omputer-windows-10-a.html

[ Voor 44% gewijzigd door MrMonkE op 06-01-2021 00:50 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machinimush
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-04 23:36
@MrMonkE Bedankt voor de tip, maar helaas staat die optie uit en het tijdstip op 02:00 uur :(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU4olB0fKouXRWfn5ams5m0vmPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bEfpbvKEpMrstCpZ3eyO6lc3.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 16:11
Ik kan zo even niet bedenken wat het zou kunnen veroorzaken.
Wel weet ik dat Windows 10 standaard helemaal niet volledig uitschakelt met de Afsluiten knop, maar in een diepe slaap gaat.

Ik doe altijd na het afsluiten de schakelaar op mijn stekkerblok omzetten en alles spanningsloos maken.
Ik kreeg toen constant de melding dat mijn pc verkeerd afgesloten was in het logboek na overstap op Windows 10.

Misschien is er iets op je computer die deze slaapstand misbruikt en hem ontwaakt. Je kan de diepe slaapstand uitzetten bij energiebeheer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALywAM0-UYHnKkxTQUDb4Zyx0SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJ0cTpUhOy15o2gOHW484Mwg.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het snel opstarten vinkje uitzet heb je misschien al kans dat je pc niet meer actief kan worden.
(overigens start je pc nog gewoon snel op als je het uitzet, misschien net 2 seconden langer nodig)

Of gewoon net als mij een stekkerblok kopen met schakelaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 23:09

Jimbolino

troep.com

in de windows eventviewer kun je meestal zien wat de reden van starten is

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11-2024

VHS

Ik vind het altijd maar raar als mensen bij een uitgeschakelde pc de spanning er op laten. Waarom zou je? Dan heeft die pc dus de kans om rare dingen te gaan doen wat hier dus gebeurt ;)
Daarom vind ik de stekkerblok met aan/uit knop wel een aanrader, en zelfs de stekker van het stekkerblok zou ik er uit halen, de kwaliteit van die aan en uit knoppen is meestal niet geweldig. En ik kan het weten, heb nu twee stekkerblokken liggen waarvan de aan en uitknop niet goed meer is. (en nog geen 5 jaar oud)
Dus ook daarvan de stekker er uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Heb je ook powercfg -waketimers geprobeerd?
Ik zou het voordat je je PC uitzet doen.

[ Voor 32% gewijzigd door MrMonkE op 06-01-2021 04:26 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
Kijk eens in je bios, de meeste hebben een feature voor het automatisch opstarten (timer) mogelijk heb je die per ongeluk aangezet.

https://www.msi.com//faq/mb-918.html

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 06-01-2021 05:26 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:06
VHS schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 03:32:
Ik vind het altijd maar raar als mensen bij een uitgeschakelde pc de spanning er op laten. Waarom zou je? Dan heeft die pc dus de kans om rare dingen te gaan doen wat hier dus gebeurt ;)
Daarom vind ik de stekkerblok met aan/uit knop wel een aanrader, en zelfs de stekker van het stekkerblok zou ik er uit halen, de kwaliteit van die aan en uit knoppen is meestal niet geweldig. En ik kan het weten, heb nu twee stekkerblokken liggen waarvan de aan en uitknop niet goed meer is. (en nog geen 5 jaar oud)
Dus ook daarvan de stekker er uit!
Dit is dus een slecht advies. Een voeding van een pc is er niet op gebouwd om elke keer spanningsloos te worden gemaakt. Dan ontladen de condensatoren telkens volledig en dienen ze erna weer volledig op te laden. Dit is heel slecht voor de voeding waardoor deze veel sneller slijt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS

VHS

Dus je kunt tegenwoordig geen goede pc's meer kopen. Jammer.
Achteruitgang in plaats van vooruitgang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Nielsson
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:53

Mr Nielsson

Born at a very young age.

VHS schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:10:
Dus je kunt tegenwoordig geen goede pc's meer kopen. Jammer.
Achteruitgang in plaats van vooruitgang.
tegenwoordig? Dit is altijd al zo geweest. + je CMOS batterij zal ook leeg zijn binnen de kortste keren.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 19:04

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb jaren geleden ook het zelfde gehad. Waren 2 dingen.

Moederbord maakte ergens sluiting door verkeerd gebruikte schroefjes.

En

Voeding die vaag deed. Die reageerde op iets waardoor het telkens aanschoot. Die had ik vervangen.

Wellicht kan je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS

VHS

Mr Nielsson schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:12:
[...]

tegenwoordig? Dit is altijd al zo geweest. + je CMOS batterij zal ook leeg zijn binnen de kortste keren.
Dan zal het in de praktijk wel mee vallen. Mijn pc's gaan altijd een jaar of 10 mee.
En ik zet ze na gebruik altijd helemaal uit. (van de stroom af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leo2222
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:33
Ik heb dit ook gehad, en uit de eventlog was het steeds dezelfde Windows service die dit veroorzaakte
De naam weet ik niet meer, maar even googlen had mij toen geholopen om dit probleem op te lossen.

Voor NL versie:
rechtse muis op deze computer-> Beheren
Dan Logboeken -> Windows Logboeken.
Daar even zoeken naar iets wat rond 0:00 start,

[ Voor 26% gewijzigd door leo2222 op 06-01-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:11
Eventueel een keer de stroomstekker van de Windows hardeschijf ontkoppelen voordat het 0:00 is? Dan weet je gelijk of dit vanuit Windows komt of uit moederbord o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 07:40
Mijn ouders hebben dit vorig jaar ook gehad. Ik heb uiteindelijk met dit artikel het probleem op kunnen lossen.
Pagina: 1