Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming begane grond niet goed te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Wij wonen sinds 2018 in een nieuwbouwhuis gebouwd door de BAM (projectbouw). Het huis is vrijstaand en er is alleen vloerverwarming.

Sinds dat wij er wonen hebben we veel problemen gehad hiermee. We gingen ervan uit dat de ketel goed zou zijn afgesteld, maar blijkbaar moet je dit allemaal zelf goed regelen (Dat hebben we gemerkt met een visgraatvloer die bol is gaan staan helaas). Meerdere monteurs van het installatiebedrijf dat het heeft aangelegd zijn al geweest, maar ze doen maar wat helaas.

De situatie is als volgt. Op zolder staat een Intergas Kombi Kompact HRE 36/30A ketel. De vloerverwarming is van WTH en bestaat uit 2 gesloten verdelers (WTH LT-N) , 1 computer (WTH UMR), en 7 thermostaten.

Vanuit de ketel loopt er een aanvoerleiding die via een T stuk splitst naar de 2 verdelers. Verdeler 1 staat op zolder, hier staan 6 groepen gekoppeld welke allemaal hun eigen zone hebben. De thermostaten communiceren via de UMR met de thermomotoren op deze groepen. Het gaat hier om de groepen op de zolder en de eerste verdieping.

Na de T splitsing volgt eerst een thermomotor en vervolgens loopt de leiding naar de begane grond, waar de andere verdeler zit. De begane grond is 1 zone, en dus ook 1 thermostaat die communiceert met de UMR en vervolgens de thermomotor.

Momenteel werkt de temparatuur prima op de zolder en eerste verdieping, echter wilt de temperatuur op de begane grond niet boven de 20 graden uitkomen. Daarnaast is de vloer op 2 punten enorm warm, en voorderest niet echt merkbaar. De ketel is ingesteld op 40 graden en de verdeler op de begane grond geeft ook netjes 40 graden aan. De aanvoerleidingen zijn ook warm. De verdeler geeft een druk aan van 1.5 bar.

De verdeler beneden heeft 5 groepen, alle kranen staan volledig opengedraait. De tekening van de vloerverwarming is niet beschikbaargesteld, maar een monteur liet bij een bezoek de tekening zien en gaf aan dat alle 5 lengtes precies 100 meter per stuk zijn.

Helaas is op dit type verdeler niet de flow/debiet per leiding te zien.

Wat ik zelf al heb onderzocht is een aantal dingen:
- Oorspronkelijk stond de cv temperatuur ingesteld op 70 graden. Wij hebben dit niet door gehad omdat de UMR uit stond geschakeld en na een bezoek van een monteur waarbij de UMR is ingeschakeld is er 70 graden aan cv de vloer ingegaan wat heeft geresulteerd in een vloer die bol is gaan staan. Daarnaast werd de woonkamer 30 graden, snik heet. We hebben de CV temperatuur gewijzigd naar 35 graden en de temperatuur was nu beter te managen, behalve in de winter...
- Heb de CV op 45 graden gezet, maar dit resulteert erin dat de eerste etage en zolder warmer worden dan gevraagd. Dus weer terug gezet.
- Als advies kreeg ik door om de nalooptijd van de ketel naar 15 minuten te verhogen om zeker te zijn dat de leidingen compleet doorlopen. Aangezien de verdelers geen eigen pomp hebben, gebeurt dit allemaal vanuit de ketel. De nalooptijd wijzigen was niet de oplossing.
- Terwijl ik de instellingen van de ketel doorloop, zie ik dat de instelling van de driewegklep op '7' staat, of te wel, LT-HT systeem. Ten eerste is er geen driewegklep aanwezig en ten tweede is er geen LT-HT systeem, dus ik begrijp niet waarom ze de ketel hierop hebben ingesteld aangezien de standaadinstelling '0' is. Ik heb het teruggezet op '0'.

Ik zou niet zo goed weten waarom het nu niet goed werkt. De installateurs die een goede reputatie hebben zitten allemaal vol tot juli. Ik zou het gewoon op willen lossen, als ik zou weten waar nu de fout zit. Is dit systeem wel goed genoeg voor dit huis? Moeten de verdelers geen open verdelers zijn met eigen pomp?

Ik ga ervan uit dat ze precies weten wat ze hebben geinstalleerd, dit is namelijk project bouw en deze huizen worden continu op dezelfde manier gebouwd dus kan ik niet begrijpen dat het niet goed werkt. Meerdere buren hebben er last van, maar niemand weet echt een oplossing.

Ben benieuwd of iemand hier wèl weet wat er nodig is om de begane grond voldoende te kunnen verwarmen. Alvast bedankt.

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Wat zijn de retourtemperaturen op de groepen van de begane grond?
Ik vermoed dat de begane grond verdeler veel te weinig water (flow) krijgt vanaf de ketel. De verdelers moeten namelijk op de retourleiding naar de ketel elk worden ingeregeld via een voetventiel of kraan. Anders krijg je dus inderdaad dat 1 verdieping veel warmer wordt dan de andere.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• lvrijn
Jim423 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 00:13:
Wat zijn de retourtemperaturen op de groepen van de begane grond?
Ik vermoed dat de begane grond verdeler veel te weinig water (flow) krijgt vanaf de ketel. De verdelers moeten namelijk op de retourleiding naar de ketel elk worden ingeregeld via een voetventiel of kraan. Anders krijg je dus inderdaad dat 1 verdieping veel warmer wordt dan de andere.
Op deze verdeler zit geen thermometer voor de retour. Hoe kan ik de flow aanpassen?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Vermoedelijk zullen de andere 2 verdelers geknepen moeten worden.
Maar dit zul je moeten doen met een (IR) thermometer, anders wordt het regelen op gevoel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• lvrijn
Jim423 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:01:
Vermoedelijk zullen de andere 2 verdelers geknepen moeten worden.
Maar dit zul je moeten doen met een (IR) thermometer, anders wordt het regelen op gevoel.
Er zijn totaal 2 verdelers, niet 3.
1 op zolder voor de zolder en eerste etage.
1 op de begane grond voor de begane grond.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Worden de groepen voor de 1e en de zolder opengestuurd? Dan is er waarschijnlijk geen flow meer voor beneden. Plaats eens een foto van de verdelers zodat we goed kunnen uitleggen hoe je deze moet afstellen.

Zit er ook ontluchting op de verdelers zelf? Hoewel ik er wel vanuit ga dat de bg ontlucht is als de vloer al bol heeft gestaan.

Kan je de minimum pompsnelheid aanpassen?

Ik vind het een grote ketel voor nieuwbouw met overal vloerverwarming. Heb je zo veel sww vraag dat een cw5 nodig is? Met een minimum vermogen van 7kW zal het sowieso nooit lekker gaan werken.

• lvrijn
Cpt.Chaos schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:40:
Worden de groepen voor de 1e en de zolder opengestuurd? Dan is er waarschijnlijk geen flow meer voor beneden. Plaats eens een foto van de verdelers zodat we goed kunnen uitleggen hoe je deze moet afstellen.

Zit er ook ontluchting op de verdelers zelf? Hoewel ik er wel vanuit ga dat de bg ontlucht is als de vloer al bol heeft gestaan.

Kan je de minimum pompsnelheid aanpassen?

Ik vind het een grote ketel voor nieuwbouw met overal vloerverwarming. Heb je zo veel sww vraag dat een cw5 nodig is? Met een minimum vermogen van 7kW zal het sowieso nooit lekker gaan werken.
Ja, de groepen voor zolder en 1ste etage gaan ook open, want die kamers willen we ook warm hebben.

Zie hier de verdeler: https://www.wth.nl/lt-n-verdeler

Mbt de pompsnelheid, zie https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf
Zie pagina 45, 46 voor de aan te passen parameters.
Waar zou ik deze op moeten instellen? (Als af fabriek niet goed genoeg is?)

De keuze voor een CW5 is wegens een dubbele regendouche. Daarbij is ons aangegeven dat we minimaal voor een CW5 moesten gaan. Persoonlijk vind ik de capaciteit alsnog te weinig, voorheen woonden we in een flat en daarbij was de warmwaterdruk 2x zo groot. Maar dat terzijde.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Begin eens met de warmtevraag boven uit te zetten, zodat alle flow naar beneden gaat. Dan kijken of de vloer overal warm wordt.
Op de verdelers kan je de groepen allemaal wat knijpen, ik zie helaas geen flowmeters erop zitten, klopt dat?

• lvrijn
Cpt.Chaos schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:03:
Begin eens met de warmtevraag boven uit te zetten, zodat alle flow naar beneden gaat. Dan kijken of de vloer overal warm wordt.
Op de verdelers kan je de groepen allemaal wat knijpen, ik zie helaas geen flowmeters erop zitten, klopt dat?
Het nadeel is dat ik niet zomaar boven alles kan uitzetten vanwege 2 kleine kinderen die daar overdag en snachts slapen. Ik kan het zondag even voor een paar uur testen.

Er zitten inderdaad geen flowmeters op, dat zou het al stukken makkelijk hebben kunnen maken qua diagnose.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:48
lvrijn schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:08:
[...]

Het nadeel is dat ik niet zomaar boven alles kan uitzetten vanwege 2 kleine kinderen die daar overdag en snachts slapen. Ik kan het zondag even voor een paar uur testen.

Er zitten inderdaad geen flowmeters op, dat zou het al stukken makkelijk hebben kunnen maken qua diagnose.
In een ander topic kwam naar voren dat babies/kinderen prima slapen op een kamer van 16 graden. Aangezien het nieuwbouw is krijg je het daar geen 16 graden tenzij je het raam open zet. Een hoge temperatuur kan blijkbaar wiegendood veroorzaken.

Ps dit wist ik ook niet. De ideale slaapkamer temperatuur is blijkbaar tussen de 17 en 19 graden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• lvrijn
DutchKel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:13:
[...]

In een ander topic kwam naar voren dat babies/kinderen prima slapen op een kamer van 16 graden. Aangezien het nieuwbouw is krijg je het daar geen 16 graden tenzij je het raam open zet. Een hoge temperatuur kan blijkbaar wiegendood veroorzaken.

Ps dit wist ik ook niet. De ideale slaapkamer temperatuur is blijkbaar tussen de 17 en 19 graden.
Dat is een ander tak van sport. Geloof me, als er 1 ding is wat je 's avonds wilt is dat je kinderen goed slapen. Die van ons zijn gewend aan 19-20 graden. En uiteraard kan een baby ook met lagere temperaturen slapen, maar dan moet je goed rekening houden met de TOG waarde, lees ook: https://www.24baby.nl/baby/verzorging-baby/togwaarde/

Maar goed, ik bedoelde het meer, omdat ik zo aan het werk moet en zelf pas om 20.30u terug ben, dan slapen de kids alweer. Op zondagen ben ik vrij dus dan zou ik het kunnen testen.

Maar als het blijkt dat het dan wel werkt, zit ik alsnog met het probleem dat ik niet het hele huis voldoende kan verhitten. En dat lijkt me niet de bedoeling.

Vanochtend toen ik de woonkamer in liep, gaf deze weer 20 graden aan, terwijl er 22 stond ingesteld. Dus hij houd de woonkamer wel warm, maar niet goed genoeg. Daarnaast is het bij de erker, of een raam eerder 18-19 graden.

• Abidan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 08:25
[...]

Vloerverwarming is een inherent traag systeem. Wanneer je de verdeler boven tijdelijk uitzet om zaken beneden te willen testen zal het uren duren voordat de temperatuur boven merkbaar gaat dalen, zeker in een goed geïsoleerd huis.

De eerste stap die je moet doen is het testen of het debiet door de verdeler op de begane grond goed staat. Dat bestaat uit twee stappen: de eerste stap is of het debiet door de leidingen in je vloer in balans is. Dit kun je testen met de bovenste verdeler 'uit'. Daarnaast is het van belang dat het debiet tussen verdeler 1 en 2 goed in balans is. Dus dat de bovenste verdeler niet al het water ontvangt wanneer deze open staat. Hoewel ik dit niet direct verwacht.

edit:
Ik had niet gezien dat de twee verdelers geen eigen pomp hebben. Dit maakt het verhaal wel wat anders: je moet het hele systeem tegelijkertijd in balans zien te krijgen. Dit kun je nog steeds doen door te controleren of alle afzonderlijke leidingen in de vloer evenveel debiet krijgen. Maar wanneer alle leidingen in de vloer dezelfde lengte hebben kun je alle ventielen evenveel open zetten aangezien de drukval in alle leidingen gelijk is (aanname). Je moet deze test pas doen wanneer de thermostatische kranen allemaal helemaal open staan. (dus thermostaten in de ruimtes hoog zetten)

Vervolgens zou je de balans tussen de twee verdelers vervolgens kunnen regelen door het ventiel op de retourleidingen bij de verdelers te regelen.

Het inregelen zou 'niet zo moeilijk' moeten zijn want ik zag dat de WTH LT-N hele mooie ventielen heeft: op deze kun je het debiet instellen zonder dat voordruk bij deze ventielen veel effect heeft. Maar je moet dat alsnog wel 'even' doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Abidan op 06-01-2021 10:01 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[...]

Zet er in de 'testperiode' een elektrisch kacheltje neer, kinderen warm. Kun jij op je gemak de tips hier uitvoeren om het beneden ook eens fatsoenlijk op temperatuur te krijgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Doe eens een foto van de verdeler en componenten? Zit er een maximaal thermostaat op de verdeler? Daarmee zou je de aanvoertemperatuur naar je vloer kunnen limiteren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Abidan
[b]lvrijn in "Vloerverwarming begane grond niet goed te krijgen"
.....
Momenteel werkt de temparatuur prima op de zolder en eerste verdieping, echter wilt de temperatuur op de begane grond niet boven de 20 graden uitkomen. Daarnaast is de vloer op 2 punten enorm warm, en voorderest niet echt merkbaar. De ketel is ingesteld op 40 graden en de verdeler op de begane grond geeft ook netjes 40 graden aan. De aanvoerleidingen zijn ook warm. De verdeler geeft een druk aan van 1.5 bar.

......
Wat bedoel je met 2 punten? Is dit een gebied van een meerdere vierkante meters (bijv. het gebied van 1 leiding) of is het een veel kleiner gebied? Het kan bijv een punt zijn waar veel leidingen samen door een gat in de muur moeten oid. Maar het is wel verdacht dus dit is een aanknopingspunt.

Weet je zeker dat het systeem goed ontlucht is? Als sommige leidingen in de begane grond lucht bevatten zal de doorstroming ook niet goed zijn. Is al wel eens geprobeerd om per leiding de begane grond te ontluchten? (dus alles dicht en met behulp van cv pomp stuk voor stuk een leiding openen om door te spoelen en te ontluchten) Dit zou mijn eerste stap zijn. Vervolgens debiet afstelling zoals hierboven aangegeven.

• lvrijn
Abidan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Vloerverwarming is een inherent traag systeem. Wanneer je de verdeler boven tijdelijk uitzet om zaken beneden te willen testen zal het uren duren voordat de temperatuur boven merkbaar gaat dalen, zeker in een goed geïsoleerd huis.

De eerste stap die je moet doen is het testen of het debiet door de verdeler op de begane grond goed staat. Dat bestaat uit twee stappen: de eerste stap is of het debiet door de leidingen in je vloer in balans is. Dit kun je testen met de bovenste verdeler 'uit'. Daarnaast is het van belang dat het debiet tussen verdeler 1 en 2 goed in balans is. Dus dat de bovenste verdeler niet al het water ontvangt wanneer deze open staat. Hoewel ik dit niet direct verwacht.

edit:
Ik had niet gezien dat de twee verdelers geen eigen pomp hebben. Dit maakt het verhaal wel wat anders: je moet het hele systeem tegelijkertijd in balans zien te krijgen. Dit kun je nog steeds doen door te controleren of alle afzonderlijke leidingen in de vloer evenveel debiet krijgen. Maar wanneer alle leidingen in de vloer dezelfde lengte hebben kun je alle ventielen evenveel open zetten aangezien de drukval in alle leidingen gelijk is (aanname). Je moet deze test pas doen wanneer de thermostatische kranen allemaal helemaal open staan. (dus thermostaten in de ruimtes hoog zetten)

Vervolgens zou je de balans tussen de twee verdelers vervolgens kunnen regelen door het ventiel op de retourleidingen bij de verdelers te regelen.

Het inregelen zou 'niet zo moeilijk' moeten zijn want ik zag dat de WTH LT-N hele mooie ventielen heeft: op deze kun je het debiet instellen zonder dat voordruk bij deze ventielen veel effect heeft. Maar je moet dat alsnog wel 'even' doen.
De groepen op de begane grond, zijn volgens tekening 5 x 100m. Allemaal gelijk. Maar goed, als de bovenste verdeler niet meer zou geven, omdat alles op temperatuur is, zou de begane grond toch de volledige aanvoer krijgen?

Ik ga eens kijken naar het ventiel voor de retourstroom, wellicht dat deze bijna dicht staat?

• lvrijn
No Hands schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Zet er in de 'testperiode' een elektrisch kacheltje neer, kinderen warm. Kun jij op je gemak de tips hier uitvoeren om het beneden ook eens fatsoenlijk op temperatuur te krijgen.
Staat voor zondag op de planning. De temperatuur in de woonkamer zou naar mijn idee van 20 naar 22 graden moeten kunnen stijgen in enkele uren.

• lvrijn
Microkid schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:20:
Doe eens een foto van de verdeler en componenten? Zit er een maximaal thermostaat op de verdeler? Daarmee zou je de aanvoertemperatuur naar je vloer kunnen limiteren.
Ben niet meer thuis, maar het gaat om deze verdeler: https://www.wth.nl/lt-n-verdeler

• Abidan
lvrijn schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:43:
[...]

De groepen op de begane grond, zijn volgens tekening 5 x 100m. Allemaal gelijk. Maar goed, als de bovenste verdeler niet meer zou geven, omdat alles op temperatuur is, zou de begane grond toch de volledige aanvoer krijgen?

Ik ga eens kijken naar het ventiel voor de retourstroom, wellicht dat deze bijna dicht staat?
Klopt allemaal. Ik zou het probleem ook verwachten in een verschil in debiet afstelling in begane grond vloer. Dit kan lucht zijn of inderdaad verschil in debietregeling van het systeem.

• lvrijn
Abidan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:42:
[...]

Wat bedoel je met 2 punten? Is dit een gebied van een meerdere vierkante meters (bijv. het gebied van 1 leiding) of is het een veel kleiner gebied? Het kan bijv een punt zijn waar veel leidingen samen door een gat in de muur moeten oid. Maar het is wel verdacht dus dit is een aanknopingspunt.

Weet je zeker dat het systeem goed ontlucht is? Als sommige leidingen in de begane grond lucht bevatten zal de doorstroming ook niet goed zijn. Is al wel eens geprobeerd om per leiding de begane grond te ontluchten? (dus alles dicht en met behulp van cv pomp stuk voor stuk een leiding openen om door te spoelen en te ontluchten) Dit zou mijn eerste stap zijn. Vervolgens debiet afstelling zoals hierboven aangegeven.
Het is een strook van 2 meter in de keuken, de rest van de keuken is koud.

Ontluchten gaan we proberen per leiding, dat hadden we nog niet gedaan.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klinkt inderdaad als of je nog lucht in je leidingen hebt zitten waardoor de warmteafgifte niet optimaal is.

Daarnaast klinkt het, wederom, als dat je systeem niet correct waterzijdig is ingeregeld. Hierboven zijn al meerdere tips gegeven. Er is ook een apart topic hier over CV tuning / waterzijdig inregelen :)

Mocht je er zelf uit komen; Er zijn bedrijven die dit voor je doen die hier in gespecialiseerd zijn. Onder andere Joep van cvtuning.nl ( nee ik heb geen aandelen :) ) doet dit.

Mogelijk dat je een afspraak kan maken met BAM dat BAM de factuur betaald van het inregelen.

Overigens; Wat een prutsers dat ze hun eigen systeem niet snappen met inregelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Wellicht handig om een automatische ontluchter op de 2 verdelers te zetten, dat kost weinig en dan moet je niet met een sleuteltje aan de slag op de verdeler.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• lvrijn
Probleem bleek toch maar vrij simpel.
Thermomotor na de T splitsing deed vrijwel niets met het ventiel op de leiding. Wanneer deze volledig open stond, liep er maar 10-15% warm water door de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingsverdeler beneden.

Blijf het vreemd vinden dat zo'n systeem afgesteld kan zijn terwijl het nooit goed heeft gewerkt.

Daarnaast voor het finetunen hebben we de nadraaitijd op 5 minuten gezet, en het maximaal pompvermogen op 99% en minimaal pompvermogen op 84%. Nu met een aanvoertemperatuur van 35 graden stijgt de temperatuur van 20 naar 22 graden in 1 uur. Eindelijk een egaal warme vloer beneden!
Pagina: 1