Ben ik gehackt of was dit een poging?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helpmeout5
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-02-2021
Goedenavond allemaal,

Op mijn iPhone ben ik ingelogd op mijn gmailaccount. Nou kreeg ik op mijn telefoon een melding van de gmail app met “Are you trying to sign in?” Als ik vervolgens op die melding op mijn telefoon klikte, verdween de melding en was er daarna geen bericht over deze inlogpoging te vinden.

Ik ben toen op mijn laptop gaan inloggen op mijn gmail account. Eenmaal ingelogd , zag ik dat ik nog geen tweestapsverificatie had ingeschakeld. Toen ik dit wilde doen, gaf de website van Google aan dat ik een verificatiecode moest invullen. Ik vulde mijn 06-nummer in en kreeg toen van een onbekend Nederlands 06-nummer een code toegestuurd. Omdat ik dit niet vertrouwde heb ik toen nogmaals mijn 06-nummer ingevuld, waarna ik van Google zelf een G-code via de sms kreeg doorgestuurd. De G-code van Google kwam echter precies overeen met de verificatiecode van het onbekende telefoonnummer. Ik heb uiteindelijk alles opnieuw opgestart en een ander telefoonnummer ingevoerd om de tweestapsverificatie te activeren, omdat ik de ontvangen verificatiecode niet vertrouwde.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:

- Als ik het telefoonnummer van de verificatiecode Google, krijg ik verhalen over neppe herstelcodes voor Facebook en Instagram accounts. De verificatiecode die ik ontving kwam echter overeen met de echte verificatiecode van Google. Het lijkt dus niet te gaan om een neppe herstelcode. Hoe kan dit?
- Gaat het hier om een hack of is dit slechts een poging? In mijn account zie ik verder geen onbekende activiteiten.
- Ik heb mijn wachtwoord opnieuw veranderd en ook de Google Authenticator app geïnstalleerd. Is mijn account op deze manier beveiligd?
- Als het inderdaad gaat om een hack(poging) en zij beschikken al over de juiste verificatiecode, waarom sturen zij die dan naar mij om in te voeren? In principe hebben ze zelf dan toch al alle informatie om zonder mij in te loggen?
- Hebben jullie nog andere tips voor mij om dit verder in de gaten te houden of in de toekomst te voorkomen?

Lang verhaal, alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-05 13:49
Wat voor soort melding kreeg je in eerste instantie? Was dit een pop-up van Google, waarin je soms ook ja/nee of een nummer moet kiezen? Of was het een email?
Helpmeout5 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 00:00:
- Als ik het telefoonnummer van de verificatiecode Google, krijg ik verhalen over neppe herstelcodes voor Facebook en Instagram accounts. De verificatiecode die ik ontving kwam echter overeen met de echte verificatiecode van Google. Het lijkt dus niet te gaan om een neppe herstelcode. Hoe kan dit?
Op welk apparaat heb je uiteindelijk de tweestapsverificatie ingeschakeld?
- Ik heb mijn wachtwoord opnieuw veranderd en ook de Google Authenticator app geïnstalleerd. Is mijn account op deze manier beveiligd?
Op deze pagina kun je zien op welke apparaten er ingelogd is met je account. Zolang hier geen onbekende apparaten tussen zitten zou ik me daar niet te veel zorgen over maken.
- Hebben jullie nog andere tips voor mij om dit verder in de gaten te houden of in de toekomst te voorkomen?
Allereerst zou ik willen aanbevelen je email adres te controleren bij Have I Been Pwned, om te onderzoeken of er ooit ergens wachtwoorden bij je zijn uitgelekt. Daarnaast is het natuurlijk verstandig om voor elke website een ander lastig wachtwoord te gebruiken, bijvoorbeeld gegenereerd door een password manager.
Daarnaast zou ik ook even kijken naar je computer, tegenwoordig worden er wat aanvallen gedaan door middel van malafide browser extensies, vaak kunnen deze extensies al je gegevens van de websites die je bezoekt inzien. Daarom zou ik controleren of er geen onbekende browser extenties geinstalleerd zijn, daarnaast is een uitgebreide virusscan ook altijd wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helpmeout5
Bedankt voor je reactie!

Het was een melding op mijn telefoon van de G-mail app. Die kwam binnen waar ik normaal bijvoorbeeld ook voorvertoningen zie van Whatsapp berichten. Als ik daarop klikte, werd ik echter nergens naartoe verwezen (geen bericht of email o.i.d.).

Toen ben ik gaan inloggen op mijn laptop en heb ik de g-mail website ingetypt. Toen ik inlogde en koos voor twee stapsverificatie moest ik pas een telefoonnummer invullen en daarna kreeg ik direct de sms van het onbekende nummer.

De tweestapsverificatie app heb ik gedownload op mijn iPhone.

Ik heb de pagina gecontroleerd en daar staan geen onbekende apparaten bij. Ook heb ik in mijn G-mail account gekeken naar alle activiteiten, maar ook die waren allemaal vanaf mijn eigen apparaten.

Een virusscan op mijn laptop heb ik vanochtend gedaan en daar kwam gelukkig niks uit! Ik zal nu gelijk ook nog de browserextensies controleren.

Betekent dit dat het waarschijnlijk niet is gelukt om mijn account te hacken?

En is het mogelijk dat mijn iPhone os gehackt o.i.d.? Hij is verder niet gejailbreakt.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helpmeout5
Ik heb net gekeken naar de browserextensies, maar daar staan alleen wat standaard Google extensies zoals Documenten, Presentaties en Spreadsheets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-05 18:58
Goedenavond allemaal,

Nou kreeg ik op mijn telefoon een melding van de gmail app met “Are you trying to sign in?” Als ik vervolgens op die melding op mijn telefoon klikte, verdween de melding en was er daarna geen bericht over deze inlogpoging te vinden.
Hier al naar gekeken? https://support.google.com/mail/answer/45938?hl=nl
Ik vulde mijn 06-nummer in en kreeg toen van een onbekend Nederlands 06-nummer een code toegestuurd. Omdat ik dit niet vertrouwde heb ik toen nogmaals mijn 06-nummer ingevuld, waarna ik van Google zelf een G-code via de sms kreeg doorgestuurd. De G-code van Google kwam echter precies overeen met de verificatiecode van het onbekende telefoonnummer. Ik heb uiteindelijk alles opnieuw opgestart en een ander telefoonnummer ingevoerd om de tweestapsverificatie te activeren, omdat ik de ontvangen verificatiecode niet vertrouwde.
Aangezien de code het zelfde was, zal dat wel juist zitten. Wat schiet een hacker er mee op? Die wil eigenlijk juist niet dat jij tweetraps aan zet, dus waarom zou je de goede code van hun ontvangen, en hoe zouden ze daar uberhaupt aan komen, zo snel.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:
Die verhalen zullen eerder niet kloppen dan.
- Gaat het hier om een hack of is dit slechts een poging? In mijn account zie ik verder geen onbekende activiteiten.
Ik denk, geen van beide?
Veilig is het nooit, maar je tweetraps verlaagd de risico dat ze in je accoutn komen, mochten ze je wachtwoord hebben
- Als het inderdaad gaat om een hack(poging) en zij beschikken al over de juiste verificatiecode, waarom sturen zij die dan naar mij om in te voeren? In principe hebben ze zelf dan toch al alle informatie om zonder mij in te loggen?
Daarom denk ik dat het geen hack of poging tot was
Verschillende wachtwoorden (Bijv doormiddle een password manager), tweetraps, en zoals je al was, altijd alert zijn!

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:50
Als je een telefoonnummer invult voor mfa zul je inderdaad een code krijgen. Gebruik de authenticator app van Google inplaats van mfa op basis van een sms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helpmeout5
Heel erg bedankt allemaal, ik ben een stuk meer gerustgesteld!

@Christoxz Ik had inderdaad de laatste activiteiten bekeken, maar daar stonden alleen mijn eigen activiteiten tussen.
Pagina: 1