Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoi Allemaal, Onze kerk is toe aan nieuwe hardware voor het livestreamen van diensten. We gebruiken OBS Studio voor het streamen naar Youtube. Momenteel gebruiken we een camcorder voor het maken van zoom beelden (voornamelijk ingezoomd op de Dominee), aangevuld met een webcam voor wide shots.
WE hebben 2 kerkdiensten per zondag die elk ongeveer 90 minuten duren (soms wat langer 8) ). Ook hebben we af en toe bruiloften en concerten die we willen streamen; dus incidenteel is een stream van 3 uur of langer mogelijk.

De camcorder is verbonden met een Hauppage capture box; welke weer via USB op de computer is aangesloten. Nu is de capture box aan het overlijden. We krijgen steeds vaker freezes, artifacts en crashes die we kunnen herleiden naar de capture card. Omdat we een nieuwe capture card nodig hebben is dit een mooi moment om ook gelijk in de opname apparatuur te investeren.

Audio komt via een aparte feed binnen. We streamen momenteel met OBS naar youtube.

Oh ja, onze streaming PC is niet de nieuwste meer, maar voor zover ik kan nagaan voorlopig nog afdoende.
Specs die ik uit mijn hoofd weet:

CPU: AMD FX 8320
GPU: nVidia GT1030
RAM: 8GB (2x4GB DDR3)
SSD: 512GB Seagate Barracuda 120
HDD: 1TB...

verder hebben we een Elgato Streamdeck (15 knops variant)

Op dit moment kijk ik voornamelijk naar 2 mogelijkheden, een systeem gebaseerd op een DSLR als videocamera en een PTZ camera. Kunnen jullie helpen met feedback op wat ik tot nu toe gevonden heb.

Oh ja, ik woon in Canada (de kerk staat daar ook), dat kan gevolgen hebben voor de beschikbaarheid van bepaalde hardware. Het kan ook zijn dat bepaalde hardware hier net wat anders heet dan in NL.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

DSLR Systeem
Als DSLR Systeem kijk ik momenteel naar de Canon EOS Rebel SL3 (250D). Aangezien de lens een metertje of 15 van de spreker af staat, heb ik als ik het goed heb, een zoomlens van 300mm nodig. De Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM lijkt mij een goede keus.

Verder heb ik een AC adapter en een AC to DC converter nodig (DR-E18). En een mounting bracket.

Mijn vragen over deze combo; is dit inderdaad een goede voor het streamen? Of zijn DSLR's eigenlijk alleen handig als je ze voor meer close up beelden gebruikt (jezelf streamen achter je PC ofzo). De camera heb ik gekozen op basis van positieve ervaringen op internet (Deze camera oververhit zichzelf niet bij langere filmsessies).

PTZ Camera
Echter mijn voorkeur gaat naar een PTZ systeem. Als voorkeurscamera de PTZOptics 20x-USB Gen2. Ik kon hem niet in de pricewatch vinden, dus vandaar deze link.

Deze camera is met name interessant vanwege de positieve ervaringen die een lid van onze kerk met dit bedrijf heeft. Deze camera kan samen werken met OBS Studio en hij kan met onze streamdeck overweg.

Nu kunnen beide systemen zowel via USB aangesloten worden (in dat geval moeten we een usb3 kaart aanschaffen want als ons moederbord al usb3 heeft, is dat van een dusdanig oude generatie dat de stabiliteit aardig treurig is). Als USB kaarten kijken we naar 2 exemplaren van Startech.com (aangeraden door Oculus Rift), de 2kanaals PEXUSB3S42V of de 4 kanaals PEXUSB3S44V. Gezien het geringe prijsverschil gaan we in dat geval waarschijnlijk voor de 4 kanaals.

Aan de andere kant hebben beide camera's ook HDMI output. ALs we dat willen gebruiken dan hebben we een capture card nodig. Daarvoor kijken we naar de Elgato HD60 Pro of zelfs de Elgato 4K60 Pro. Hoewel ik me afvraag of we in de komende 20 jaar 4K streaming nodig gaan hebben, kan het natuurlijk snel gaan met de ontwikkelingen.

Wat is stabieler en 'beter', de camera's via USB of via HDMI verbinden; en is USB goed genoeg (bijvoorbeeld voor het geval we voor nu de voordeligere USB kaart kopen en in een later stadium upgraden naar HDMI).

Lange post; in vogelvlucht mijn vragen:
Basis is dat ik een stabiel systeem zoek. Het budget is zo rond de 3000 euro, wat natuurlijk niet op hoeft. Als we met een paar honderd euro daar bovenop een duidelijk voordeel hebben dan is dat ook mogelijk.

1. Is er, afgezien van de prijs een reden om voor een DSLR based camera systeem te kiezen over een PTZ camera? En nee, het is niet waarschijnlijk dat de camera als fotocamera voor de kerk ingezet gaat worden.

2. Is de componentkeuze een verstandige in mijn user case, of heb ik te beperkte componenten gekozen?

3. Is verbinden via USB verstandig en goed genoeg, of is het een no-brainer om de cameras via HDMI te verbinden?

Alvast bedankt!

[img]error.jpg[/img]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:57
Ik neem aan dat je de camera's permanent gaat installeren? Dus op 2 meter hoogte aan de pilaren oid?

Dan zouden wifi camera's misschien nog handiger zijn. Je hebt dan wel paar seconde vertraging, maar wie merkt dat nu thuis, dat de mis 2 sec later is als in werkelijkheid.
Je hoeft dan minder kabels te trekken en de camera's kunnen van goede kwaliteit zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 05-01-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Ah, vergeten te vemelden, maar we hebben een sound deck achterin de kerk, op circa 4 meter hoogte (niet ideaal voor geluids feedback.. maar goed). We kunnen de camera's daar monteren en dus is kabels trekken geen probleem.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:23

lasharor

7 december 2004

Ik denk dat je behoorlijk teleurgesteld zal zijn van de beeldkwaliteit van een 250D in combinatie met een relatief goedkope zoom lens als wat je hier linkt.

Hoeveel camera's ben je eigenlijk van plan om te kopen? Zeker gezien het budget van 3000 EUR. Is het niet verstandiger om meerdere camera's te kopen en deze in een multicam opstelling te gebruiken? Zodat je in ieder geval niet werkt met een 300mm zoomlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik moest aan het lezen van je vraag denken wat er in onze kerk staat aan livestream materiaal.Wij hebben 1x sony aps-c camcorder 1x systeemcamera (panasonic g6/7 oid) en dan nog een een of ander bakbeest van een oude videocamera. Helaas weet ik niet de details.

Wat ik wel weet van av apertuur is dat de 250D met de 18-300 niet mijn eerste keuze zou zijn

Op zich de camera heeft dual pixel af, en dat is heel mooi, maar dat werkt het beste als je m ook paart met een (canon) USM lens. En daarnaast is de 18-300 wel wat aan de donkere kant (wanneer ingezoomd)
lichtsterker zou ik aanraden. tenzij je een goed verlicht podium hebt.

Wat ik ook als advies zou willen meegeven, is een gemotoriseerde zoomlens. Hiermee ben je flexibel en kan je toch rustig inzoomen of de mensen op het podium volgen (heb je wel een vaste man achter de camera nodig)Camcorders kunnen dit bijv. of de pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS in combinatie met een sony aps-c sysyeemcamera)

Of je plaatst meerdere camera's. de pricewatch: Sony A7 + 28-70mm f/3.5-5.6 Zwart is helemaal geen verkeerde combi. Ja hij is wel oud, en ik zou m eerder 2e hands kopen ipv nieuw.Maar dat heb je in ieder geval een redelijk lichtsterke combi, die goedkoper is dan de canon plus losse lens.

[ Voor 24% gewijzigd door mrc4nl op 05-01-2021 22:55 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:32

WouterG

Dit is geen ondertitel

99ruud99 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:14:
Ik neem aan dat je de camera's permanent gaat installeren? Dus op 2 meter hoogte aan de pilaren oid?

Dan zouden wifi camera's misschien nog handiger zijn. Je hebt dan wel paar seconde vertraging, maar wie merkt dat nu thuis, dat de mis 2 sec later is als in werkelijkheid.
Je hoeft dan minder kabels te trekken en de camera's kunnen van goede kwaliteit zijn.
WiFi is niet ideaal als audio en video separaat in OBS binnen komen. Zelfs met een bedrade ethernet verbinding heb ik af en toe nog beeld en spraak die niet synchroon zijn. Ik lees dus even mee voor alternatieven hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken. Dit blijft een fijne community!
lasharor schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:26:
Ik denk dat je behoorlijk teleurgesteld zal zijn van de beeldkwaliteit van een 250D in combinatie met een relatief goedkope zoom lens als wat je hier linkt.

Hoeveel camera's ben je eigenlijk van plan om te kopen? Zeker gezien het budget van 3000 EUR. Is het niet verstandiger om meerdere camera's te kopen en deze in een multicam opstelling te gebruiken? Zodat je in ieder geval niet werkt met een 300mm zoomlens.
In principe voor nu zal 1 camera volstaan. De webcam kunnen we voorlopig als het moet aanhouden voor de wide shots.

Ik heb zelf het idee dat het gebruiken van een DSLR of systeemcamera een suboptimale oplossing is. Immers zijn dergelijke camera's primair ontworpen als fotocamera. Zie ook het feit dat je voor de camera een AC adapter en converter moet bijkopen en goed moet opletten of de camera uberhaupt wel langer dan pakweg 30 min kan filmen zonder te oververhitten.

Vandaar ook dat ik op het moment een sterke voorkeur voel voor de PTZ camera. Dat is een systeem dat simpelweg ontworpen is voor een use case dat erg dicht bij de onze ligt. Ik heb niet de indruk dat een DSLR duidelijk beter beeld geeft, of makkelijker is in gebruik (tenzij je flink meer high-end gaat). Daarbij is de ondersteuning van PTZOptics voor kerken en nonprofit organisaties ook erg goed, dus hebben we mogelijk niet alleen ondersteuning van de leverancier, maar ook van de fabrikant.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-06 13:52
Ik heb rond deze tijd niet alle details bij de hand, maar als kerk zijn wij inderdaad voor een ptz camera gegaan met een sdi aansluiting. Dan zou je een sdi capture kaart kunnen gebruiken als je OBS wilt blijven gebruiken. In ons geval wilden we e.a. zoveel mogelijk hufter-proof hebben en is er gekozen voor een streamer kastje waar we de sdi input aan hebben hangen en vanaf een audio mengpaneel nog door een apart apparaat (die delay opvangt tussen audio en beeld) de audio op de steamer. Als je wilt kan ik morgen eventueel wat meer details opduikelen. We hebben namelijk wel wat keuzes gemaakt die voor jou niet persee relevant zijn ;)

Edit---------
Na nog wat beter lezen van je OP. Denk ook na over de afstanden die je moet/wilt overbruggen. Zeker als e.a. voor de lange termijn netjes weggewerkt moet worden. Hdmi zelf kan max 10-15 meter overbruggen. Usb nog wat minder denk ik? Daarboven krijg je issues en moet je converter-kastjes van hdmi<utp>hdmi gaan gebruiken. Sdi kan al meer richting de 50-80 meter.
Verder wat eerder al genoemd. Dslr e.a. fotocamera's zijn (vaak) niet gebouwd en bedoeld voor langdurige video-opnames.

[ Voor 28% gewijzigd door Qaatloz op 05-01-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Oh en voor de beeldvorming; ik ga naar de Canadian Reformed Church; een kerk die in het Nederlandse kerklandschap het meest te vergelijken is met de Gereformeerde Kerken.

We hebben geen worship team of zo, we hebben een orgel of piano voor begeleiding en de gemeente doet het zangwerk.

Verder doet de voorganger het merendeel tijdens de diensten. Feitelijk hebben we ook maar 2 camerastandpunten nodig; 1 ingezoomd op de dominee voor als hij aan het woord is; en 1 op de gemeente voor tijdens het zingen (waar tijdens het zingen meestal toch de tekst van de liederen overheen gelegd wordt).

De zoom moet af en toe kunnen veranderen, bijvoorbeeld tijdens doopdiensten. Of tijdens bruiloften. Bij een PTZ is dit dmv presets eenvoudig in te regelen.

Onze audio loopt door een mengpaneel (we hebben iets van 6 microfoons). De dominee heeft zijn eigen draadloze microfoon; er ligt een microfoon onder de piano; we hebben 2 microfoons aan het dak hangen die de gemeente opneemt; en een microfoon in de preekstoel ingebouwd voor als iemand anders dan de dominee wat te vertellen heeft.

Het mengpaneel pompt een paar kanalen (vooral de dominee en de preekstoel) terug naar het PA kanaal en de rest (samen met wat ook over de PA gaat) gaat naar de stream; ik geloof via een STEINBERG usb kastje.
Qaatloz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:36:
Ik heb rond deze tijd niet alle details bij de hand, maar als kerk zijn wij inderdaad voor een ptz camera gegaan met een sdi aansluiting. Dan zou je een sdi capture kaart kunnen gebruiken als je OBS wilt blijven gebruiken. In ons geval wilden we e.a. zoveel mogelijk hufter-proof hebben en is er gekozen voor een streamer kastje waar we de sdi input aan hebben hangen en vanaf een audio mengpaneel nog door een apart apparaat (die delay opvangt tussen audio en beeld) de audio op de steamer. Als je wilt kan ik morgen eventueel wat meer details opduikelen. We hebben namelijk wel wat keuzes gemaakt die voor jou niet persee relevant zijn ;)
Als je meer details hebt, dat zou awesome zijn.

Ik denk niet dat wij per se SDI nodig hebben. De camera staat een metertje of 2-3 van de PC af.

Aan de computer zijde moet er hoe dan ook wat hardware geupgrade worden. Het makkelijkst lijkt het om de camera via USB te verbinden zodat deze als het ware als webcam functioneert. Met gebruik van een HDMI capture card is waarschijnlijk betere videokwaliteit mogelijk, maar ik vermoed dat dat gepaard gaat met een klein delay vanwege de encoding? Daarbij is een HDMI Capture kaart circa $100 - 150 duurder dan een goede USB 3.0 kaart. Als de videokwaliteit niet doorslaggevend is; is het dan dat geld waard?

Ter aanvulling;

Onze kerk heeft achterin de kerk een sound deck; op de tweede verdieping als het ware. De camera zal hoogst waarschijnlijk aan de balustrade van het sounddeck opgehangen worden. De kabels zullen maximaal 3 - 5 meter lang worden.

[ Voor 46% gewijzigd door Niekleair op 06-01-2021 07:02 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:40
Anders kun je altijd nog HMDI-SDI converters gebruiken, werkt prima :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Die PTZ cameras klinkt als een goede stap. Ze zijn zo goedkoop dat je er meerdere kunt neerzetten. Je kunt makkelijk overschakelen via OBS bij haperend beeld. Altijd goed om achter de hand te hebben.

Alternatief voor een vaste camera: Ik heb zelf een fotocamera met HDMI uitgang staan. Er zit een dummy-battery in voor de permanente voeding.
Belangrijk: Hij neemt niet op. Ik gebruik alleen het beeld dat binnenkomt om direct door te streamen.
Het beeld gaat naar een USB-3 HDMI capture card van een paar tientjes.
De dummy battery en de capture card komen beide van AliExpress.

Voordelen: Zichtbaar hoge kwaliteit. Werkt met elke camera met directe HDMI uitgang. Goedkoop.
En USB, dus universeel. De kaart presenteert zichzelf als USB-webcam. Ik heb niet eens drivers nodig.
Geen opname-limiet op de camera, want hij neemt niets op.

Nadelen: Dummy battery en HDMI-kabel in de camera is wel wat bedrading.

Als jouw bestaande videocameras direct HDMI-uit bieden, kun je ze inzetten met zo'n goedkope capture-card.
De enige eis aan de camera is dat hij het beeld direct doorgeeft aan zijn HDMI-uitgang. Ik heb 2 andere cameras die bij een HDMI-stekker denken dat ze aan de TV hangen en naar de 'fotoshow' gaan. Dat moet je dus niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nieuwere camera's hebben tegenwoordig ingebouwde webcam functionaliteit. Dan heb je ook geen Speciale HDMI apperatuur nodig. op de site staat vaak welke modellen ondersteund worden

Nikon
https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/187.html
Panasonic
https://www.panasonic.com...er/lumix/lumixtether.html
Fujifilm
https://fujifilm-x.com/nl...wnload/software/x-webcam/
Canon
https://www.canon.nl/cameras/eos-webcam-utility/
Sony
https://support.d-imaging.sony.co.jp/app/webcam/en/download/

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 06-01-2021 10:56 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
mrc4nl schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:48:
Nieuwere camera's hebben tegenwoordig ingebouwde webcam functionaliteit. Dan heb je ook geen Speciale HDMI apperatuur nodig. op de site staat vaak welke modellen ondersteund worden

Nikon
https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/187.html
Panasonic
https://www.panasonic.com...er/lumix/lumixtether.html
Fujifilm
https://fujifilm-x.com/nl...wnload/software/x-webcam/
Canon
https://www.canon.nl/cameras/eos-webcam-utility/
Sony
https://support.d-imaging.sony.co.jp/app/webcam/en/download/
Maar die resolutie is fiks lager dan 1080p, of zelfs 720p :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:04
Bekijk ook eens https://m.thomann.de/nl/blackmagic_design_atem_mini_pro.htm. Heeft HDMI ingangen en kan zonder tussenkomst van een PC streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Maar die resolutie is fiks lager dan 1080p, of zelfs 720p :Y)
Oja niet aan gedacht :$ zal wel zijn omdat het (meestal) USB2 is

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twilight
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 14:31
Brokencore schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:06:
Bekijk ook eens https://m.thomann.de/nl/blackmagic_design_atem_mini_pro.htm. Heeft HDMI ingangen en kan zonder tussenkomst van een PC streamen.
Yes, dit ding werkt echt top! Werk zelfs met greenscreen etc.

www.nanon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
mrc4nl schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Oja niet aan gedacht :$ zal wel zijn omdat het (meestal) USB2 is
Dat niet eens zo zeer, denk dat het te maken heeft met dat ze in de meeste gevallen de video feed van de Live View direct doorsturen, welke in lage resolutie is (precies genoeg voor het LCD scherm). Vandaar ook het 3:2 formaat bij Canon althans.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-06 20:01
Kijk inderdaad eens naar de BlackMagic ATEM Mini. Je sluit via HDMI je bronnen (camera's, laptops, etc.) aan en hij is zichtbaar via USB als webcam in je software.

https://www.blackmagicdesign.com/nl/products/atemmini

Niet met draadloze camera's gaan werken, lekker alles bekabeld als het even kan. Meerdere camera's/webcams via USB heb ik slechte ervaringen mee. Een oplossing zoals de BlackMagic is stukken stabieler.

Wat camera's betreft zou ik niet met DSLR's gaan werken. Het is soms toch wat behelpen; vaste stroomaansluiting is vaak niet mogelijk bijvoorbeeld en moet je dus vaak opladen/accu wisselen. Iets wat je niet wilt tijdens een dienst. Die PTZ-camera's met HDMI aansluiting kan je ook gewoon aansluiten op de ATEM.

Met de ATEM Mini Pro zou je eventueel zelfs zonder tussenkomst van een PC direct naar YouTube kunnen streamen.

[ Voor 12% gewijzigd door Fuwor op 06-01-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.

De BlackMagic ATEM Mini ziet er interessant uit voor een toekomstige upgrade, ik denk niet dat we die op korte termijn nodig gaan hebben. We gaan in ieder geval voor de PTZ Camera.

Momenteel hebben we onze computer nog nodig om de songteksten over de beelden te krijgen. Wellicht kan dat op een andere manier, maar in Maart 2020 moesten we snel met een manier komen om de tekst van liederen op het scherm te kunnen krijgen zodat de mensen die via de livestream meekeken (wat uiteraard ineens veel meer was dan voorheen) ook kunnen meezingen. Momenteel is het simpelweg een presentatie in OpenOffice die als overlay weergegeven wordt door OBS. Dat was indertijd de snelste/makkelijkste manier om het voor elkaar te krijgen. We werken aan alternatieven (HTML files en DeckJS geloof ik); maar dat is een heel ander verhaal.

Voor ons werkte het altijd 'prima' om de camera's via usb aangesloten te hebben (de oude cam zat immers via z'n hauppage box ook via USB op de computer aangesloten). De overige leden uit het team hebben bij voorkeur de aansluiting op USB. Enige waar ik mij zorgen over maak is is of USB3 wel stabiel genoeg is. Op zowel mijn laptops als mijn desktop PC heb ik af en toe dat de usb3.0 er mee ophouden als je een intensieve taak uitvoert (b.v. low-level format van een 2.5" hdd). Ik verwacht dat dat minder een probleem is als je een kwalitatief goede USB 3.0 kaart koopt; vandaar dat ik kijk naar de Startech PEXUSB3S42V kijk. Deze kaart wordt door Oculus Rift aangeraden en ik heb meer positieve ervaringen gelezen over die kaart. Zijn 4 kanaals broertje gaat denk ik niet passen want die heeft een PCI-e x4 aansluiting nodig en ik geloof niet dat we zo'n slot over hebben. Het is misschien wat overkill, maar ik wil niet het risico lopen om met een goedkope USB kaart een brakke usb controller in huis te halen.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeemka
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-02-2024
Sinds enkele maanden die ik ook livestream vanuit onze kerk. Daarbij laat ik het geluid van het mengpaneel lopen via de audio ingang van een Sony camcorder. Via de micro HDMI uitgang en een goedkoop capture kastje gast het naar de USB 3.0 van een core i5 pc. Voordeel is dat er geen sync probleem tussen beeld en geluid is.
Een tweede pc verzorgt de beamer voor liederen en PowerPoints. Het programma OPS ((opwekking presentatie software) heeft een multimonitor functie. Daarmee kan je per 2 regels van een lied doorklikken, wat met groene achtergrond naar de OBS pc gaat. Daarvoor gebruik ik een usb3.0 naar HDMI adapter die een derde scherm geeft. Via nog een capture kastje meng ik het in OBS met een groenfilter, zodat de liedtekst netjes onder in het beeld komt.
Met een tweede Sony camcorder bereiken we wisselend beeld.

We hebben nogal wat Iraanse vluchtelingen uit het AZC. Nu we door de lockdown alleen met het personeel in de kerk kunnen zijn, heb ik toch voor hen een tweede livestream gemaakt, met aparte pc met OBS en webcam, waarbij een Iraanse persoon de Farsi vertaling inspreekt. Maar het liefst wil ik het videobeeld van de hoofd pc's gebruiken, met Farsi audio. Dus multi stream, multi language. Op het OBS forum vind ik hiervoor een complexe oplossing met nginx en ffmpeg en scripts. Daar moet ik nog induiken... Maar misschien heeft iemand daar al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekleair
De kogel is door de kerk (nouja, figuurlijk dan); we hebben de PTZOptics PT20x-USB Gen2 gekocht.

Camera is voorlopig via USB aangesloten. De beeldkwaliteit is vooruit gesprongen; alleen hebben we 1 klein dingetje over het hoofd gezien.

Onze camcorder had (zo goed als zeker) beeldstabilisatie aan boord; de PTZ heeft dit niet. Ook was de output van de camcorder ism de Hauppage box waarschijnlijk zo prut dat dit e.e.a. verdoezelde.

Zoals de meeste gebouwen is ons kerkgebouw van hout. Het balkon waar de camera aan gemonteerd is is dus ook van hout. Doordat dit overhangt, worden trillingen niet alleen vrolijk doorgegeven, maar waarschijnlijk ook versterkt. Bij het minste of geringste trilt het beeld.

Ik had daar zelf niet bij stilgestaan, omdat ik gewend ben dat dat soort constructies van beton zijn (ben nog niet zo lang geleden geëmigreerd). Ik had natuurlijk beter moeten weten, net zoals de andere leden van het geluidsteam. Maar goed, we kijken nu eerst of we e.e.a. kunnen dempen; anders monteren we de camera waarschijnlijk aan de muur; die een stuk minder vibreert.

[img]error.jpg[/img]

Pagina: 1