nieuwe videokaart of algehele systeem upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:56
Ik zoek een?
Nieuwe videokaart.

Wat is je budget?
kwa budget dacht ik rond de € 300,- voor de videokaart.
Mocht het hele systeem een upgrade nodig hebben dan is er een ruimer budget, maar liever spaar ik nog even door.

Geen merkvoorkeuren
Ik heb geen merkvoorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Games: World of Tanks, Factorio, Cities Skylines
Office, fotobewerking (geen video)
Verder geen spannende softwarepakketten met speciale eisen/wensen.

Huidig systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS P8Z77-M PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 660 Ti 2GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenChieftec LBX-01B-B-B€ 39,58€ 39,58
3MonitorenSamsung LS24R650FDU Grijs, Zwart€ 156,61€ 156,61
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10€ 78,-€ 78,-
1VoedingenCorsair VS550 (80Plus)€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 104,90€ 104,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,09

Ik wil naar een triple screen opstelling. Momenteel 2 schermen aangesloten, maar ik merk toch dat mijn systeem daar moeite mee heeft als ik deze wat ga belasten. Dus als de 3e ook nog aangesloten word ben ik bang dat het echt tegen/over zijn grafische limiet zit.

Op dit moment lijkt de cpu nog voldoende krachtig, maar om 3 schermen aan te sturen zal deze ook wat harder moeten werken, maar hoeveel dat weet ik niet. Is het nodig om het hele systeem te upgraden of kan ik af met een upgrade van de videokaart?

De voeding lijkt mij nog krachtig genoeg voor een betere videokaart.

Kortom, ik denk dat ik met een upgrade van alleen de videokaart weg kan komen, maar ik ben er niet 100% zeker van. Graag maak ik gebruik van de kennis en ervaring van de Tweakers community voor advies en inzicht.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk voor gebruikte GTX1060-1070
GPU’s zijn nieuw bijna niet leverbaar.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:13
Als die voeding (ook) al 6 jaar oud is lijkt het me verstandig te vervangen, kwaliteit is niet al te best.

Ga je ook op alle 3 de schermen tegelijk gamen (resolutie van 5760x1080), of gebruik je de extra schermen alleen voor youtube/internet/etc?
Een extra scherm aansluiten en achtergrond laten weergeven kost namelijk niet tot nauwelijks extra rekenkracht.

2600k is natuurlijk ook geen hoogvlieger meer, zeker niet voor CPU demanding games zoals cities.
Kun je eens kijken hoe zwaar de CPU belast wordt, bv met MSI afterburner?

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 06-01-2021 02:40 ]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:56
@Hackus 2e hands is zeker een optie, ik daar eens naar kijken.

@mitsumark
De voeding is nog niet zo heel oud, de oude is gesneuveld en vervangen voor deze. Ik zeg pak en beet een jaartje geleden.

Ik zal niet gamen over de 3 schermen, maar ik wil wel nog eens een twitch stream/youtube film afspelen naast de game die ik speel.
Gamen dus op 1 scherm, overige idd voor randzaken. Het decoderen van een stream/video gebruikt momenteel ook hardware acceleratie en dat pakt toch wat performance van mijn huidige kaart.

Met 2 schermen gaat dat tot nu toe goed, maar hij moet er wel voor werken.

Ik zal vanavond eens een paar spellen starten met een stream ernaast en de uitkomst van MSI hier posten.

De cpu is idd niet meer een hoogvlieger, maar kan tot nu toe alles nog bijhouden, althans, ik merk niet dat dat de botleneck is in ieder geval.