Vloerverbouwing en aanleggen vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11-2024
Op zit moment hou ik mijn huis warm met nog "oude" radiatoren en een mooie nieuwe moderne warmtepomp. Dit gaat overigens best met een aanvoer van +/- 40/45 graden. Maar dit kost natuurlijk de benodigde kWh. Om dit verder omlaag te krijgen en voor wat meer comfort zou vloerverwarming beter zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEjNsG3ggdccpxsWN3hUBYLwSwo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t2OSE1KFI3g0UycP7E9Cyad1.png?f=user_large

Onze begaande grond is 1 grote ruimte met 3 verschillende vloeren. Namelijk in de uitbouw broodjes vloer, keuken is beton op zand en oude woonkamer is een houtenvloer de laatste twee uiteraard zonder isolatie. De laatste twee willen we vervangen voor een goed geïsoleerd optie. De houtenvloer kan volgens mij makkelijk vervangen worden voor dezelfde broodjesvloer als in de uitbouw. De beton op zand vloer kan misschien het beste vervangen worden voor een beton op zand oplossing met dikke isolatie.

De bestaande broodjesvloer in de uitbouw moet denk ik omlaag geschaafd worden zodat we met de nieuwe vloerverwarming niet te ver omhoog gaan. We zouden ook sleuven kunnen vrezen maar helaas lopen er door deze vloer elektrabuizen.

Zijn er nog betere oplossing dan bovenstaande? Heb ook al gedacht om de houtenvloer te houden en deze te isoleren aan de onderzijde en de bovenkant te egaliseren en dan met matten hier vloerverwarming overheen te leggen. Maar vind het zelf een beetje een halve oplossing misschien wel de goedkoopste oplossing.

Nu heb ik al een beetje rondgekeken voor vloerverwarming maar hier is ook weer redelijk veel keuze in.

Welke leiding/systeem, hoe dik word dit pakket, afstand tussen de leidingen, aantal groepen, grote van de groepen, verdeler?

Zou dus graag gebruik willen maken van de benodigde kennis hier, alvast bedankt.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04:52
helaas heb ik geen know how van isolatie. dat laat ik graag over aan de tweakers die dit wel hebben.
een houtenvloer moet aan 1 kant kunnen ventileren. om rotten te voorkomen.
je wilt hem aan 2 kanten dicht gaan maken dat zou ik niet doen.

vloerverwarmirng. bekijk even deze tabellen. h.o.h 10 cm hoofdverwaming.
https://www.warmteservice...2ZGI3YzY3NTM1YTYyOTlkN2Ex

je kan het beste een slakkenhuispatroon leggen en van tevoeren even intekenen/nadenken hoe je het hebben wilt. slangen 16 mm. zuurstof disiefie dicht/ (blauw) of wit henco/unipipe. als je echt een hoge woning hebt dan kan je ook 20 mm erin leggen maar dat is 9/10 keer overdreven.
tenzij je echt omlaag gaat in temperaturen dan kan je het wel overwegen.

boven blijft je stoken met radiatoren ? dus je moet toch 50 graden water blijven houden.
een geschikte ltv verdeler nemen. en afhankelijk van de grootte van je ruimte en je warmte opbrengst kan je er zelf 2 plaatsen. ik houd meestal 6 kw aan per verdeler. en 15 mm voeding levert ook 6 kw. bij 60 graden.
maar er zijn ook weer verdeler welke een 3/4 voeding hebben. lang verhaal kort je verdeler heeft vaak de juiste aansluiting, hiernaast een ltv verdleren kan wat meer water uit de voeding trekken maar ik ben er niet gecharmeert van oftewel ruim aanleggen die handel. (aanvoer en retour) een goede ltv verdeler is helaas wel duur je zit zo op 800 euro. maar dan ben je wel overal vanaf. een normale verdeler gaat alleen maar ergernissen opleveren. even als een gesloten verdeler. wat eigenlijk ook niet kan werken.

edit . je kan natuurlijk ook 2 verschillende systemen plaatsen 1 voor de vloerverwaming
en 1 voor boven. dan kan je benden wel zuiniger stoken. maar het kost ook een boel geldt.
dan kan jeeen gesloten verdeler pltsen. (dus zonder pomp en beveleginen.)
dit wordt dan geregeldt door je warmte pomp.

edit 2. natuurlijk zijn er ook mensen bij wie de combinatie van een gesloten verdeler en radaitoren wel werkt.
soms kom je ermee weg en soms niet. het hangt af van de groote van je vloer je installatie je isolatie etc.
een cv smanestellen is eigenlijk gokken. ik heb geleerd om in te zetten op rood en zwart.
(dus je kiest de geschikte verdeler kom je 9/10 keer wel mee weg.)

[ Voor 27% gewijzigd door miciel op 06-01-2021 05:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Een broodjesvloer 'omlaag schaven'? Wat is dat?

Die elektra; leg dat gewoon om en doe dat via de kruipruimte (die heb je toch wel hoop ik?).

Houten vloer ook eruit en vervangen door broodjesvloer als fundering het kan hebben.

Onder de hal / WC heb je een kelder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11-2024
kabeltjekabel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 02:06:
Een broodjesvloer 'omlaag schaven'? Wat is dat?

Die elektra; leg dat gewoon om en doe dat via de kruipruimte (die heb je toch wel hoop ik?).

Houten vloer ook eruit en vervangen door broodjesvloer als fundering het kan hebben.

Onder de hal / WC heb je een kelder?
Wat ik bedoelde met omlaag schaven is de afwerkvloer van de broodjesvloer weg frezen tot op de elektra buizen.

Zeker onder de uitbouw(broodjevloer) zit een kruipruimte, dan zou het inderdaad ook een optie zijn om het elektra via de kruipruimte te leggen. Zou het dan voordeliger zijn de afwerkvloer er uit te slopen of sleuven te vrezen voor de vloerverwarming?

Hal en WC is ook beton op zand, weet niet of het loont om daar ook te isoleren en vloerverwaming te maken. Zou wel mooi zijn radiator weg uit de hal en toilet alleen de toilet is 5 jaar geleden nieuw gedaan. Moet je qua hoogte goed uitkomen in toilet en moet dan kijken of ik nog genoeg tegels op reserve heb of nog te koop zijn om de vloer opnieuw te doen. De vloertegel loopt namelijk door op de achtermuur van de toilet.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25