Na upgrade naar Debian 10 problemen met php-curl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Uit verveling heb ik mijn Debian 8.0 server toch een keer geüpgraded naar 10 (via 9). En nu al spijt eigenlijk, want ik loop tegen problemen aan om OCS Inventory server tegelijkertijd met phpLDAPadmin weer aan de gang te krijgen.

De oorspronkelijke versie OCS was geïnstalleerd via een tarball, die heb ik volledig verwijderd en heb nu de versie uit de Debian repositories geïnstalleerd (apt install ocsinventory-server ocsinventory-reports).

Het probleem nu is dat de webinterface van OCS "php-curl" nodig heeft. Die is geïnstalleerd, maar blijkbaar zitten er 2 PHP-versies op: php5 & php7.3. Het pakket "php-curl" pakt alleen php7.3-curl mee.

Omdat Apache2 blijkbaar php5 gebruikt, heb ik eigenlijk php5-curl nodig. Echter, APT geeft aan dat er geen "installeerbare kandidaat" is voor het pakket :?

Via Webmin (weet niet hoe dat via de command line moet) blijk ik wel te kunnen schakelen tussen php5 & php7.3, maar ze kunnen niet tegelijkertijd ingeschakeld worden :/

Als ik php7.3 inschakel werkt OCS Inventory prima, maar stopt phpLDAPadmin ermee (veel php-fouten) :? Kies ik voor php5 krijgt OCS een blanco pagina :?

phpLDAPadmin is echter essentieel voor mij om gebruikersaccounts te kunnen instellen. Maar hij zit op versie 1.2.2 en kan niet geüpgraded worden omdat hij wel in Debian Sid voorkomt maar niet in 9.0 en stable 10. Hij is destijds wel geïnstalleerd omdat deze server oorspronkelijk met Debian 6.0 geïnstalleerd was en in de loop der jaren geüpgraded naar nu v10.

Is er een manier om voor phpLDAPadmin php5 te blijven gebruiken en OCS de php7.3 te laten gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In theorie kan je beide php versies gebruiken. Maar niet als je Apache als webserver gebruikt, want die kan maar 1 php module laden, dus óf van versie 5 óf van versie 7.3.

Je hebt meerdere opties:
- Schakel over naar php-fpm en pas Apache aan of vervang voor nginx;
- Trap het package phpldapadmin eraf en pak de tarbal;
- Trap OCS Inventory eraf en ga terug naar de tarbal;
- Pak de phpldapadmin van Bullseye/Testing (te downloaden van https://packages.debian.org/bullseye/phpldapadmin);
- Zoek een alternatief voor phpldapadmin, al kan dat een aardige uitdaging zijn;
- Herstel de backup die je hebt gemaakt van voor de upgrade naar Buster.

Het is sowieso verstandig om de oude packages van vorige Debian releases op te ruimen. Dus php5 packages verwijderen. Het krijgt geen updates meer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:16
Houd er wel rekening mee dat de php5 die je nu nog geinstalleerd hebt staan, nog de oude versie van Debian 8 is. Deze is dus niet meer ondersteund op de versie die je nu draait, en krijgt ook geen (security) updates meer. Het beste is om heel php5 van de machine af te gooien, en een manier te vinden om phpLDAPadmin met PHP7 te draaien (bijv. vanuit een tarball draaien, of de package uit bullseye installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
phpLDAPadmin uit de tarball ondersteunt geen PHP 7.x van wat ik kon Google'en, daarom ook niet geprobeerd. De versies in Ubuntu en Debian zouden gepatchd zijn las ik elders, maar zouden bugs bevatten. Het is een best groot risico om het bestaande pakket phpldapadmin eraf te gooien, want als de vervanger uit Bullseye niet werkt heb ik een probleem :/

Die in Debian Bullseye is trouwens ook een 1.2.2 net als mijn reeds geïnstalleerde oude versie.

OCS Inventory vanaf de tarball gaat hetzelfde probleem geven, lijkt mij. Dat php-curl is eenmaal een vereiste, ook bij de tarball-versie. De rede dat ik die had verwijderd en hetgeen uit de repository had geïnstalleerd was namelijk dat 'ie na de upgrade volledig verhinderde dat Apache2 ging opstarten.

Verder, ik kan me herinneren dat destijds met de upgrade van 6.0 naar 8.0 ook het pakket "php-curl" miste voor die OCS, maar toen was dat installeren met APT voldoende. Ik weet vrij zeker dat php5-curl voor de upgrade geïnstalleerd was, maar deze op de een of andere manier eraf is gegooid tijdens de upgrade :?

Edit: er blijkt wel een phpLDAPadmin v2 in ontwikkeling te zijn. Verder zijn er opvallend weinig web-interfaces beschikbaar voor LDAP :?

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 05-01-2021 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:27
Ondrej Sury lijkt zo te zien nog packages voor PHP 5.6 en Debian 10 te publiceren: https://deb.sury.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18
Check met apt-show-versions of alle versies wel deb10 zijn of dat er nog 9 of 8 spul is blijven hangen. PHP5 moet er echt af, je moet nu naar 7.

[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 06-01-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

WiebeV schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:36:
Ondrej Sury lijkt zo te zien nog packages voor PHP 5.6 en Debian 10 te publiceren: https://deb.sury.org/
draaien we hier ook, testing/productie etc. oude php tot php8 via php-fpm kan je meerdere build aan je apache hangen. moet wel lukken lijkt me.

edit;
(web)ldap beheer; webmin? gebruik die al 10+ jaar voor ldap :)

[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 06-01-2021 15:37 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18
https://unix.stackexchang...admin-in-debian-9-stretch

Werkt ook voor 10

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 06-01-2021 15:38 ]

Pagina: 1