Vraag

• CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-12-2022
Beste allen,

Netwerk setup: 2x RT-AX92U in AImesh-mode (bekabeld).

Sinds ik reeds enkele maanden geleden mijn Asus routers geupgrade heb naar 3.0.0.4.386.40451, ondervind ik problemen met de draadloze verbinding met 1 kamer met sonos apparatuur. Voorheen werkte dit prima, sinds enkele maanden ben ik dus genoodzaakt om de sonos utp bekabeld te gebruiken als workaround ( 1 RT staat in dezelfde ruimte)

Het probleem deed zich vrijwel meteen voor na de firmware upgrade. Ik merkte het als ik de google assistant wou raadplegen waarbij deze onmiddelijk, of na enige tijd, antwoordde dat er geen verbinding met het internet gemaakt kon worden. Mooi detail is wel dat een webradio ondertussen opstond. Dus is er wel degelijk internetverbinding.

Vervolgens maar even een spotify playlist willen opzetten, dit ging ook niet omdat spotify sonos niet vond. Dit probleem stelt zich enkel in mijn "tv kamer" waar een beam (de google assistant) + 2x sonos SL als home cinema setup staan. TV geluid werkt overigens wel perfect.

In een andere kamer waar ook sonos staat, werkt alles perfect via de wifi. Overal in huis is het wifi signaal nagenoeg 100%.

Vervolgens heb ik de computer maar opgezet en ben ik gaan zoeken naar alle IP adressen van de sonos producten en heb ik een continue ping opgezet. Bij de sonos beam viel het gelijk op: ping timeout van +- 3/10 pakketten. Dit verklaart volgens mij ook waarom webradio gewoon blijft werken. De andere sonos producten hebben geen enkele timeout.

Wat heb ik reeds geprobeerd:
- alles gepowercycled (Asus toestellen + alle sonos producten)
- factory reset van de Asus toestellen
- factory reset van de Sonos toestellen
- verschillende wifi kanalen geprobeert geprobeerd
- gewerkt met enkel 1 van de 2 RT-AX92u router

Niets hielp. Ten einde raad maar eens geprobeerd met de sonos helpdesk. Op hun aanraden de beam verbonden met utp kabel zodat sonos zelf zijn eigen wifi mesh netwerk creëert. Zodra ik dit deed waren natuurlijk alle ping timeouts weg en werkt alles zoals het hoort. In het diagnose rapport zagen ze inderdaad dat er connectieproblemen met de beam waren via wifi. Op hun aanraden de "draadloze installatie" setup gestart en dan liepen we tegen het probleem dat mijn wifi wachtwoord zogezegd niet juist was. Dit is onzin en heb ik kunnen aantonen door het wachtwoord te wijzigen maar de foutmelding bleef.

Uiteindelijk maar gewoon de workaround van utp kabel gebruikt en dit zo gelaten in de overtuiging dat er een incompatibiliteits probleem was en dat dit zichzelf wel zou oplossen bij toekomstige fw updates. Intussen reeds enkele fw versies (zowel sonos als Asus) verder maar nog steeds geen verbetering. Hoewel, vandaag nog eens geprobeerd om een draadloze installatie te doen en waarempel neemt hij mijn wifi paswoord nu wel aan. Maar het probleem met ping timeouts naar de beam blijft.

Met dit hier te posten, bereik ik misschien iemand die dit probleem misschien ook heeft (gehad). Ik geloof dat dit puur een softwarematig probleem is en geen hardware probleem.

Beste antwoord (via CaPsLoCkEr op 30-01-2021 12:14)

• SnelleHans
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-01-2021
Hi, Ik weet niet of het relevant is, dus toch maar even gooien. Recent ook een Asus RT-AX92 geïnstalleerd. Alles behalve de IKEA speaker functioneert goed. Aangezien deze speaker via Sonos aangestuurd wordt dacht ik eerst aan Sonos. Uiteindelijk ook bekabeld om te testen en ja het werkte. Heb verschillende zaken met de wifi-kanalen, firewall geprobeerd, om uiteindelijk bij de Adaptieve QoS uit te komen. Nadat ik deze volledig heb uitgeschakeld, functioneerde alles weer naar behoren.
De cannot update IP melding voor dit device zie ik ook niet meer.
Wellicht is dit de oorzaak?

Alle reacties

• CaPsLoCkEr
In het beheerslogboek van de ASUS komt ik dit tegen voor het MAC adres van de beam.
kernel: not mesh client, can't update it's ip

[Voor 6% gewijzigd door CaPsLoCkEr op 30-01-2021 12:18]

• CaPsLoCkEr
Intussen zelf nog wat liggen googelen:
https://www.snbforums.com...-aimesh-2-0.65235/page-94

Het lijkt inderdaad te liggen aan compatibiliteit dat nog steeds niet is opgelost, 2 fw updates later.

Misschien zijn er nog mensen hier met dit soort problemen voor 2.4ghz toestellen?

• Commodore-64
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-09-2022
Ik heb dit nu ook, direct na het updaten van mijn FIRMWARE voor de Asus AX1100 naar
versie 3.0.0.4.386.41700 van 18 januari 2021

Ik zie in de SYSTEM.LOG ook diverse meldingen terugkomen: not mesh client, can't update it's ip

Wifi is instabiel voor meerdere clients.
Internet snelheid is variabel van volledige 250Mbit/sec (download) tot weinig of geen Kb´s/sec

Wat kan dit zijn? Welke setting brengt alles weer tot leven?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• SnelleHans
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-01-2021
Hi, Ik weet niet of het relevant is, dus toch maar even gooien. Recent ook een Asus RT-AX92 geïnstalleerd. Alles behalve de IKEA speaker functioneert goed. Aangezien deze speaker via Sonos aangestuurd wordt dacht ik eerst aan Sonos. Uiteindelijk ook bekabeld om te testen en ja het werkte. Heb verschillende zaken met de wifi-kanalen, firewall geprobeerd, om uiteindelijk bij de Adaptieve QoS uit te komen. Nadat ik deze volledig heb uitgeschakeld, functioneerde alles weer naar behoren.

• CaPsLoCkEr
SnelleHans schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:55:
Hoi, dit maar gelijk even geprobeerd en waarempel, it dit the trick! Goed gevonden!

De error boodschap blijft echter wel in de logboeken verschijnen "kernel: 92:7F:3A:D7:52:5C not mesh client, can't update it's ip" maar hebben op het eerste zicht geen invloed op de prestaties. De ping is ook weer continue. Mocht het komende dagen toch terug problemen geven doe ik hier een update.

[Voor 16% gewijzigd door CaPsLoCkEr op 30-01-2021 12:18]

• ErikT5952
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 21:44
Hier ook niets anders dan problemen momenteel.
Adaptieve QoS staat overigens uit, nieuwste firmware geladen in de beide units versie: 3.0.0.4.386_41712
Voornamelijk WiFi devices kunnen veelal ineens niet meer connecten of verliezen hun connectie.
Heb het systeem al gescheduled laten rebooten elke ochtend vroeg maar lijkt niet te helpen.
Moet dan echt via de knop uit en en aan zetten en dan werkt het zaakje weer...even...
Hoop dat er snel een goede firmware update komt anders gaan deze de deur uit.

• CaPsLoCkEr
Save je config en probeer eens fabrieksreset?

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
Wat hierboven staat ^

Na het updaten van alle nodes, even helemaal naar fabrieks instellingen zetten. Vervolgens opnieuw instellen. Dit zou moeten helpen. Ik zelf zit al een tijdje op versie Version 3.0.0.4.386.41712 en die lijkt erg stabiel te zijn. Ook inclusief mijn 2 Sonossen. En ook even Smart connect uitzetten, hier kreeg ik ook problemen mee in combinatie met Sonos..

Edit: Op een andere locatie van een klant van mij, werkte de Sonos niet wanneer ik 1 netwerk gebruikte. Dus als tip; splits de 5 en 2,4 ghz in 2 aparte netwerken als er nog steeds problemen zijn.
:)

[Voor 21% gewijzigd door Wessel0101 op 11-02-2021 17:00. Reden: Aanvulling]

• CaPsLoCkEr
Ik zit op de meest recente firmware versie en deze draait -mits uitzetten van adaptieve qos- stabiel. Alles gaat heel goed en snel. Ik heb alle signalen (5ghz, 2.4 en wifi 6) op 1 band staan en dit werkt perfect voor alles. De toestellen reeds bijna 1 jaar in gebruiken en buiten het sonos akkefietje nooit echt problemen gehad. Zeer stabiel en super goed bereik.

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het ligt volgens Sonos support aan 'airtime fairness'. Dit loste het bij mij ook op.

https://support.sonos.com/s/article/3668?language=en_US

• JLH
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-01 12:41
SnelleHans schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:55:
DANK! DANK! DANK! Ik liep al een lange tijd tegen verbindingsproblemen aan met SONOS. Met name "Spotify connection lost". Heel veel rondgezocht maar uiteindelijk blijkt dit de oplossing!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-01 00:10
Helsie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:31:
Het ligt volgens Sonos support aan 'airtime fairness'. Dit loste het bij mij ook op.

https://support.sonos.com/s/article/3668?language=en_US
Klopt hebben ze tegen mij ook gezegd. Maar bij mij werkte het niet goed. Ik had een arc, sub, fives, oneSL probleemloos draaien. Alleen een connect s2 uit 2017 verliest steeds zijn verbinding. Zowel bedraad als draadloos. Contact met sonos support gehad. Router is een RT-AX88U en het zou aan de airtime fairness liggen. Dit veranderd daarna werkte de arc, sub, fives en one’s niet goed meer. Deze werden er ook steeds uitgooit na veranderen van deze instelling. Alles gereset en ik kwam maar niet door het installatie proces zonder foutmeldingen. Daarna maar weer de airtime fairness weer aangezet en nu werkt alles weer. Behalve dat de connect steeds disconnect. Deze wordt omgeruild door sonos. Zou toch een hardware issue zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee