Vervanging van STACK cloud opslag - NAS een optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:24
Mijn vraag:
Ik en mijn familie gebruiken allemaal afzonderlijk een STACK account (1 TB). Ze hebben al een tijdje geleden aangekondigd om je gegevens te back-uppen want anders worden ze verwijderd. Ik ben op zoek gegaan naar alternatieven. Als een bedrijf aankondigt dat ze altijd gratis opslag, ook altijd gratis zal blijven en vervolgens geld gaan vragen, dan zeg ik doei ;w . Eigenlijk alles wat ik tegenkom, vind ik persoonlijk te duur voor wat ik terugkrijg. Voor bepaalde stukken die ik altijd bij de hand wil hebben, is de gratis cloudservice van Onedrive voor mij voldoende.

Ik zoek dus eigenlijk een back-up dat voor grote bestanden. Mijn gratis 1 TB zit namelijk al vol (iets met fotografie en timelapses). Dus ik dacht, een NAS is ook een optie. Ik heb van computer hardware enig kaas gegeten maar alles met NAS heb ik echt de boot gemist.

Samengevat: Ik zoek een NAS, liefst niet te duur, die eenvoudig in te stellen is en vooral makkelijk toegankelijk is voor personen buiten mijn netwerk (om zo de NAS te delen met familie en enigszins te besparen in de kosten). Budget 350 euro voor zn 8 TB. Eventueel losse aanschaf van HDD mogelijk (maar volgens mij scheelt dat niets).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
SynologyDS218
WD My Cloud of WD My Cloud Pro

Wat is vereist:
Dit blijkt nogal een lastige te zijn. Ik zoek vooral gebruikersgemak + op afstand toegankelijk is. Ik wil namelijk de NAS delen met mijn familie (die op een ander adres wonen). Ik wil dat zij eigenlijk altijd toegang hebben tot de gegevens die op de NAS staat. Als ik ga zoeken naar '[type nas] acces outside network' dan krijg ik vooral veel pagina's die zeggen dat het niet kan of heel omslachtig is. Ik vertrouw productpagina's van fabrikanten niet. Ik ben bang dat ik dadelijk een investering doe van €400,- om vervolgens achter te komen dat er geen toegang tot de NAS kan plaatsvinden buiten het netwerk om.

Dit wordt mijn eerste NAS. Ik weet niet wat er allemaal bij komt kijken. Dus mocht er ander belangrijke zaken zijn, laat het mij weten. Het verdiepend informatie zoeken betreft het onderwerp, kan ik ook prima zelf.

In ieder geval bedankt voor de tijd en moeite om mijn vraag door te lezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je zou kunnen doen is een 3-disk of 5-disk NAS kopen (Synology of Qnap) en daar een paar 2-4TB schijven in stoppen (liefst dezelfde). Deze kan je dan in RAID gooien zodat je 1 of 2 schijven kan vervangen als ze kapot gaan. Ik zou er zeker geen pool van maken, want dan heb je nul zekerheid als er iets kapot zou gaan.

Synology's web-OS DSM is goed te gebruiken op afstand. Let wel dat alles dat je vanuit je netwerk opengooit aandacht trekt, en dus meteen gebombardeerd wordt met verzoeken uit China, Rusland, Korea etc. Met een nieuwere Synology-NAS kun je ook bijv. NextCloud of Owncloud draaien, dan heb je je eigen Dropbox. Owncloud is als ik het me goed herinner ook de basis voor Stack geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 14:07

ricardo246

Life's what you make it!

Let wel op: als je straks alles op je NAS zet, en je huis brandt af, dan heb je niets meer (je familie ook niet).

Ik gebruik een Synology, waar iedereen in mijn gezin zijn data op bewaard en waar de beveiligingscamera's ook hun ding op doen. 2 drives gespiegeld, met altijd 2 nieuwe lege drives in een bureau la voor als er 1 stuk gaat (vd week nog gehad (WD-red) (2TB).

Daarnaast upload ik van de Synology de hele handel naar de cloud, waar ik wel voor betaal (ook 2TB).
Mijn ervaring met synology is positief, ik gebruik quickconnect, en kan daarmee alle apps ook draaien op de ipad / iphone / adroid / windows omgevingen, ook buiten ons eigen WiFi netwerk.
Tevens kun je in de Synology omgeving makkelijk rechten uitdelen, zodat gebruiker X alleen map X kan gebruiken en niet de mappen van gebruiker Y kan verwijderen (of uberhaupt zien).

Samenvatting: Hou er rekening mee dat een nas geen back-up is (zoals jij het nu voorsteld).

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:24
Bedankt voor jullie reacties. Het heeft mij doen denken en doen besluiten dat ik niet voor een NAS ga. Ik heb geen zin in om doelwit te worden van een hack of aanval en daarnaast kost het best nog wel wat (zn NAS). Wij hebben besloten om een aantal externe HDD aan te schaffen en deze op een 'brandveilige' plek te bewaren (+ niet verbonden aan internet).

Deze oplossing bespaart ook energie etc.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door FireBladeX op 06-01-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-06 19:48
Advies: doe dat met twéé externe harddisks en let op dat deze van een "niet-CMR" type zijn, dan gaan je backups een stuk sneller.
Waarom twee? Dan kan je ze om en om gebruiken, bv. elke 3 maanden, en heb je meer recente backups op twee verschillende plaatsen (dus ook qua bewaarlocatie).