Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:39
Ik ben op zoek naar hulp om een nieuwe printer aan te schaffen. Mijn ervaring met printers van de bekende merken (Canon, HP, Epson) is matig tot slecht, het is in de afgelopen 20 jaar het stuk randapparatuur dat ik het meest heb vervangen terwijl ik ze relatief weinig gebruik.

Ik zoek een?

Kleurenprinter all in one (i.e. printen, scannen, copiëren, fax niet nodig) relatief goedkope cartridges of betrouwbaar gebruik van 3rd party cartridges. Printkwaliteit en snelheid zijn niet bijzonder belangrijk. Mijn laatste twee printers (HP en Canon) zijn vervangen omdat ze na gebruik van 3rd party cartridges dienst weigerden.

Wat is je budget?
Dit is een lastige. Ik heb berekend dat het goedkoper voor me is met mijn beperkte aantallen prints dat ik beter een nieuwe printer kan kopen zodra de meegeleverde cartridges leeg zijn. Vervanging door nieuwe merkcartridges was bij de laatste twee toestellen duurder dan een gelijkwaardige nieuwe machine. Over de twee-drie jaar die ze bij mij maximaal meegaan voor ze dienst weigeren ben ik dan met een goedkope printer (<70 euro) goedkoper uit.

Echter als ik een betrouwbaar toestel kan vinden dat een lage CPP kan behalen door goedkope cartrdiges of goede acceptatie van 3rd party cartridges dan wil ik daar best 150-200 euro voor betalen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

HP en Canon dus slechte ervaringen wat gebruik van 3rd party cartridges betreft, zowel qua achteruitgaande printkwaliteit dan wel compleet weigeren van dienst. Echter wil ze niet meteen afschrijven als de keuze valt op een printer die ik gewoon besluit af te schrijven na leegraken van de cartridges, zoals b.v. de Canon 3650.

Epson had mijn vader goede ervaringen mee. Ik heb er zelf ooit één gehad maar dat was lang geleden dus die wil ik wel een kans geven. Ik heb de EcoTank toestellen bekeken en hoewel ik twijfels heb over navullen met die flesjes lijkt me dat wel een serieuze kanshebber. Helaas wel randje budget; ik kan drie keer een 3650 kopen voor één Epson. Dus de vraag is dan of ik die Epson drie keer langer in gebruik heb tegen dezelfde of lagere CPP dan de Canon. Daar twijfel ik sterk aan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Windows 10, AirPrint is een pre. Thuisgebruik, 80% zwart/wit, 20% foto's maar kwaliteit hoeft niet voor aan de muur te zijn.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
als het 80% zwart-wit is, waarom dan niet een zwart-wit laserprinter en die 20% sturen naar een fotocentrale? Het grote voordeel is dat de "low cost per print" lekker laag is en de inktpatronen niet uitdrogen als je hem een tijdje niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 10:39

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

En Laserprinter is in dit geval wel het goedkoopst. Zelfs voor die resterende 20% dat je wel in kleur print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Dr. Strangelove als je voor een laserprinter gaat doe je er goed aan te kijken naar de tonercartridge een kleine en dure cartridge word je niet gelukkig van ..

ik had een MFP(scan/print/fax etc ) HP laserjet 10 jaar met een redelijk cartridge .. na 2.000 vel papier moest ik een keer de cartridge vervangen oid .. nieuwe MFP en cartridge is eerder op dan de papier lade leeg is :(

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrweel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-03 20:49
Ik zefl heb laatst een Kyocera M5526cdw gekocht (voor ongeveer 350 euro) nadat ik de vorige Epson All-in-one inktjet kon weggooien, iedere keer die uitgedroogde inkt-patronen, ik was er klaar mee. Zeker nu met het thuiswerken en de hoeveelheid printjes die toch geprint worden is zo'n kleuren laser printer helemaal niet zo gek. Per print is het in ieder geval veel goedkoper.

nu 250 zwart-wit printjes en 333 full color printjes verder:
25% op zwart
60% op de kleuren toners.

Dit zijn nog de meegeleverde toners (dus vrij leeg).

Toners kosten 200 Euro voor alle nieuw (zwart&kleuren) en bij 100000 printjes moet je de onderdelen vervangen, dus moet je dan gewoon een nieuwe kopen want dat is dan goedkoper.

Edit: Dikke vinger syndroom

[ Voor 3% gewijzigd door mrweel op 06-01-2021 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Zoiets?

Brother DCP-L3550CDW

Ik heb goede ervaringen met Brother. Kleurenfoto's zien er beter uit op een Samsung kleurenlaser, maar die zijn veel duurder in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Ter aanvulling: lasers zijn goedkoper dan inkjet, maar ze registreren het aantal afdrukken dat je hebt gemaakt. Bij Brother printers kun je dat resetten, waardoor je twee keer zoveel kunt printen per toner cartridge. En die zijn relatief goedkoop bij Brother, de huismerken bij bijvoorbeeld 123inkt.nl zijn heel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:39
Djarune schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:46:
als het 80% zwart-wit is, waarom dan niet een zwart-wit laserprinter en die 20% sturen naar een fotocentrale? Het grote voordeel is dat de "low cost per print" lekker laag is en de inktpatronen niet uitdrogen als je hem een tijdje niet gebruikt.
De 20% is niet voor foto's met name maar voor huiswerkopdrachtjes voor de kinderen en wandelkaartjes etc, dus ik wil echt wel de mogelijkheid hebben thuis kleur te kunnen printen.
Luchtbakker schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:49:
En Laserprinter is in dit geval wel het goedkoopst. Zelfs voor die resterende 20% dat je wel in kleur print.
Kleurenlaser all in one zie ik niet binnen budget of kijk ik verkeerd?

@mrweel en @SymbolicFrank

Voor 300+ euro koop ik 5 keer een nieuwe goedkope all-in-one ;) Met gemiddeld 2,5 jaar meegaan ben ik dan een eind op weg naar mijn pensioen ;)

Brother heb ik wel naar gekeken, hoe is de ervaring met 3rd party patronen hier?

[ Voor 33% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-01-2021 13:42 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrweel
@Dr. Strangelove Klopt wel, maar nadat dochterlief voor de zoveelste keer niet kon printen omdat het inkt weer eens uitgedroogd was (na 1 keer goed printen), en die cardridges toch bijna 50 euro per paar kosten, was de optelsom snel gemaakt.

Bovendien is de kwaliteit van Inktjet tov laser niet te vergelijken, zoveel scherper :)
En de kosten per pagina is veel lager, ja inderdaad je hebt helemaal geljk de intiele kosten zijn hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:59
Ik ga mee in de ervaringen van mrweel. Ik heb ook een laag printverbruik en lage kwaliteitseisen. Na een keertje laserjet gekocht te hebben was ik om. 1 x pijn lijden (prijs) en daarna heel lang geen ellende meer.
Lexmark C3224dw (printer) of Lexmark MC3224adwe (multifinctional) vind ik aardige opties die je voor 180 of 250 euro in de prijslijst ziet staan. Veel meer dan welke basis inktjetprinter dan ook maar dan werkt het ook gewoon voor lange tijd goed. (tot de toner op is) Binnen alle merken heb je wel modellen die qua prijs nog een beetje te doen zijn. 5 inkjetprinters heb ik versleten tot ik eindelijk over ging en de 1e laserjet printer daarna heb ik 10 jaar mee gedaan voordat de cartridges leeg waren en ik weer voor een printer kon kijken.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Dr. Strangelove schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:40:
Voor 300+ euro koop ik 5 keer een nieuwe goedkope all-in-one ;) Met gemiddeld 2,5 jaar meegaan ben ik dan een eind op weg naar mijn pensioen ;)

Brother heb ik wel naar gekeken, hoe is de ervaring met 3rd party patronen hier?
Dat klopt, maar ze gaan niet kapot en je bent er weer voor 50.000 afdrukken klaar mee.

Voor 47,50 heb je een zwarte huismerk toner, waar je inclusief resetten zo'n 6000 velletjes mee kunt printen. En als je maar weinig kleur print, gaan die heel lang mee. Je moet dan wel bij de voorkeuren van de printer instellen dat hij ook zwart-wit moet printen, anders gebruikt hij toch kleur (vooral een onzichtbare gele code, dat is verplicht door de CIA voor kleurenprinters).

Ik heb zelf al heel lang een iets duurder model (maar niet all-in-one) en daar heb ik dus ook meer dan 50.000 blaadjes mee volgeprint over de jaren. De toner daarvan is zelfs nog goedkoper (37,50 voor zo'n 10.000 blaadjes incl. resetten). En toner droogt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:51:
Dit is een lastige. Ik heb berekend dat het goedkoper voor me is met mijn beperkte aantallen prints dat ik beter een nieuwe printer kan kopen zodra de meegeleverde cartridges leeg zijn. Vervanging door nieuwe merkcartridges was bij de laatste twee toestellen duurder dan een gelijkwaardige nieuwe machine.
Maar een gelijkwaardige nieuwe printer wordt niet geleverd met volle cartridges.. weet je zeker dat nieuwe cartridges goedkoper zijn?
Heb je copy en scan functies echt nodig? Met een beetje smartphone kun je ook een 'scan' maken en kopiëren kan desnoods bij de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mrweel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:54:
Toners kosten 200 Euro voor alle nieuw (zwart&kleuren)
Origineel of third-party?

Een pricewatch: HP Color Enterprise M553n wordt geleverd met volle cartridges (5000+ pagina's).

[ Voor 31% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-01-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrweel
@Olaf van der Spek 192,50 voor Third Party, 300 voor originele.
Ik heb inmiddels ~ 600 prints (inclusief kopieen) gemaakt met de initieel meegeleverde cardridges.
Ik moet wel zeggen ik heb de printer in een aanbieding gekocht, want nu kost hij weer 460 euro, maar hij is goedkoper te kopen.

Een Kyocera M5526cwd is toch wat anders dan de HP in jouw link, toch?

[ Voor 18% gewijzigd door mrweel op 06-01-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mrweel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:31:
Een Kyocera M5526cwd is toch wat anders dan de HP in jouw link, toch?
Zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Ik zou ook niet voor HP gaan. Zeker de consumentenmodellen daarvan zijn tegenwoordig geen goede kwaliteit meer. Kyocera is top.
Pagina: 1